Wat is je nieuwste bass gear? #2

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18689
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Kan prima in PJ configuratie, het is in beginsel gewoon een toonpot. Je krijgt een schema mee, maar hij heeft het lastige werk al gedaan. Eigenlijk monteer je het als een reguliere toonpot. Je moet wel genoeg ruimte hebben, hij is niet veel groter en en het is heel netjes en strak gesoldeerd maar hij rijkt uiteraard dieper dan een pot zonder 11 condensatoren. Als je een parallel/serie switch wil toevoegen, dan kan dat natuurlijk ook. Weet niet wat de gevolgen zijn in een PJ setup. :)

Wat ik merkte is dat een knop waar je eigenlijk nooit komt bij een passieve bas, ineens functionele geluiden biedt.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door SpcMnk »

Leuk ding inderdaad. Paar jaar geleden eens naar gekeken maar, niet gedaan omdat ik nooit een tonepot volledig dicht draai. Met die v12 selecteer je welke condensator je gebruikt en met een tweede pot zou je dan nog kunnen regelen hoeveel hij erin zit.. en op de bas waar ik hem toen voor in gedachte had was daar de plaats niet voor. Zonder die extra pot heb je de condensator in standje 'tonepot volledig dicht'.

Blijft wel een erg tof concept.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door didi »

Dus die parallel-serie switch is geen onderdeel van die V12 zelf. Die dient daarnaast nog gemonteerd te worden ?

Ik vroeg me altijd af of zo'n parallel-serieswitch kan in combinatie met split- en single coil.

Zo ja, dan heb je met die V12 echt een superveelzijdige bas: splitcoil, singlecoil en humbucker met de veelzijdigheid van die V12 pot, en dat allemaal in een ordinaire passieve bas.
Ik merk dat ik er enigzins opgewonden van raak.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18689
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Een parallel-serie switch is gewoon een DPDT switch...niks bijzonders aan. Kun je prima zelf aansluiten. Onafhankelijk van de V12. De V12 is wel echt anders, nergens anders te krijgen.

De switch is wel een optie bij de presoldered controlplate, maar hoeft niet. Als je Bas (beste naam evah) aangeeft wat je wil hebben, dan maakt ie het wel voor je.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Hagen »

Pedullist schreef: 27 aug 2017, 11:08 Ik weet niet wat je bedoelt met 'de sparkle verbeteren'....het is een passieve toonregeling dus hij haalt alleen iets weg. Waar ik eerder 200-300Hz zei, is een typo trouwens. Ik bedoelde 2000-3000Hz (en hoger), echt de top end van het basspectrum. Het is alleen moeilijk om op gehoor - over speakers die niet van jezelf zijn - je vinger achter te leggen. Soms krijg je bijna het gevoel van een tilt eq (dat bij het weghalen van het hoog, evenredig veel laag erbij komt). Dat is echter niet het geval.

Waarom heb je niks aan de kant en klare versie van alleen de toonregeling? Gewoon een pot die je bestaande pot vervangt.
Mijn MTD mist iets sprekends in het geluid. In de advertentie staat dat er een veel puurder en sprankelender geluid is dan bij een normale potmeter. Ik dacht juist aan een ander element.

De aanbieder biedt ook kant en klare jazz sets aan met metalen plaat en al. Als ik alleen die pot bestel, hieveel draadjes heb ik dan te solderen?
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18689
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Dan zou je eerst eens als test moet kijken wat er gebeurt als je je toonpot in zijn geheel uit de schakeling laat.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Hagen »

Goede tip. Gewoon draadjes losmaken? Of moet ik dan verder nog iets.
Electra is my middle name😉
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18689
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Hoe vaak draai je aan je toonpot eigenlijk? En dan niet recreatief, maar gewoon omdat je minder hoog wilt?
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Hagen »

Alleen als ik met de band speel en dan alleen in het begin om mijn geluid af te stellen.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door didi »

Ik draai zeker wel aan de tonepot. Bij sommige muziek hoor ik niet graag het hoog. Dan wil ik wel de basnoten horen maar zonder het gerinkel of geschuif over de snaren nadrukkelijk op de voorgrond te horen.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18689
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Zal eens kijken of ik een demootje kan opnemen met een vriend (dat hij aan de knop draait terwijl ik speel ofzo).
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door basloze fret »

didi schreef: 29 aug 2017, 08:09 Ik draai zeker wel aan de tonepot. Bij sommige muziek hoor ik niet graag het hoog. Dan wil ik wel de basnoten horen maar zonder het gerinkel of geschuif over de snaren nadrukkelijk op de voorgrond te horen.
Mee eens. Heel veel bassen hebben te veel en te schel hoog (meeste jazz bassen. Stingray of Yamaha BB's bijvoorbeeld) om dat te temperen en de hot spot te vinden gebruik ik mijn tone knop heel veel. In andere ruimtes of op andere versterkers kan het zijn dat je er weer iets meer hoog in moet draaien. Het is fijner om dat op je bas te kunnen controleren en niet op je versterker en het klinkt ook anders. Dus ik zou niet zonder een toonknop kunnen.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door HNZ »

Ik kan ook niet zonder toneknop... Toonknop? Nou ja, u snapt het wel!
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18689
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door Pedullist »

Het klinkt nu net een beetje alsof jullie je verweren tegen iets. Het was gewoon een vraag om te achterhalen of een potmeter van 30 euro jullie gelukkig gaat maken. Als je méér sprankeling wil, dan kun je namelijk beter de potmeter weghalen. :)
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7360
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Wat is je nieuwste bass gear? #2

Bericht door berth »

Pedullist schreef: 29 aug 2017, 09:56 Als je méér sprankeling wil, dan kun je namelijk beter de potmeter weghalen. :)
Yep. Dat heb ik dan weer gedaan bij een van mijn beter klinkende Rickenbacker's. Ik gebruik die knop toch nooit. En tot mijn verrassing zat er nog een hoeveelheid hoog/sprankel meer in de elementen dan ik eerder hoorde.
Plaats reactie