Kinder basgitaar gezocht

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door basloze fret »

Die lijkt me een stuk beter van kwaliteit dan die in die link van mij. Maar hij staat geadverteerd als gewone shortscale. 30" lijkt me voor iemand van 8 nog best groot.
Ik zie dat die gear4music junior ook nog 30" is. Is moeilijk in te schatten hoe groot ze precies zijn van zo'n foto. Het gaat niet alleen om de hals maar ook de body natuurlijk.

Ik vond ook nog deze site:
https://kidguitarist.com/bass-guitars-for-kids/
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door butters »

denk dat dit een shortscale is. lukt aardig :-)

Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door basloze fret »

Eigenlijk is die bas nog te groot voor haar. De body, maar ook de hals. Je ziet dat ze soms bijna niet bij de lage F# kan. Ziet er wel schattig uit.
Een kinderbas lijkt me dan voor die leeftijd beter dan een gewone shortscale.....
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door LeftyJ »

Het is inderdaad een gewone shortscale, maar door de compacte bouw en de lange bovenste hoorn zit alles dichtbij. En volgens mij kun je er jaren mee vooruit.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door padawatje »

Die Ibanez Mikro is 28-én-een-beetje inch. Toch nog nét iets kleiner dan een "klassieke" shortscale.

https://www.ibanez.com/usa/products/jump ... SRM20.html

Anderzijds, kinderen groeien zó snel ... misschien is een volwassen bas nu nog nét te groot, maar volgend jaar al niet meer ...
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door didi »

Ik heb Emil destijds ( toen hij 10 jaar was) een Harley Benton shortscale gegeven. Die kosten nog geen 80 euro. Was een prima basje voor een kind om uit te proberen of je basgitaar spelen wel leuk vindt. Licht van gewicht en makkelijk te bespelen.
Sommige kinderen willen na een half jaar les toch liever op hockey of paardrijden dus waarom beginnen met een dure bas. Nu speelt hij er niet meer op maar heeft een Fender Aerodyne en staat de Harley Benton op mijn atelier en soms pingel ik er wat op met plezier.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8208
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door Mach1 »

Mijn zoontje was 6 toen hij mijn shortscale pakte en dat ging goed. Nu heeft hij een 3/4 en die is iets groter.
Squier Bronco?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door Maupy »

Ik heb gisteren een Hondo shortscale gekregen. Echt een oude maar dat ding is perfect voor kinderen, denk dat ik er zelf op ga spelen :)
Het is een SG model met een nul fret. Dat ding is echt klein en weegt echt helemaal niks. Zal zo ff een foto maken.
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door basloze fret »

Bedankt voor de tips zover. Ik heb nog een vraag. Hebben jullie ervaring met basboeken voor kinderen (vanaf 8 jaar)? Ik kan alleen dit vinden: https://www.halleonard.com/viewcloserlo ... ubsiteid=7&

Normaal hou ik niet zo van dat soort boeken maar voor de houvast is het voor kinderen wel fijn om uit een boek te werken. En ze leren gelijk wat noten.
Mach1 schreef: 26 aug 2017, 08:56 Mijn zoontje was 6 toen hij mijn shortscale pakte en dat ging goed. Nu heeft hij een 3/4 en die is iets groter.
Squier Bronco?
Een 3/4 groter dan een shortscale? dat is verwarrend. Bedoel je alleen de hals? Kun je dat wat preciezer uitleggen?
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door zomnius »

kids zijn helemaal los op youtube.... dat zou ik ze laten zien, en ze hebben toch een leraar aan huis?? (le papa?)
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8208
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door Mach1 »

3/4 Is alles in verhouding kleiner. Body, hals en slagplaat.

Shortscale in mijn beleving, een Mustang ofzo, lijkt groter.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door didi »

zomnius schreef: 29 aug 2017, 14:48 kids zijn helemaal los op youtube.... dat zou ik ze laten zien, en ze hebben toch een leraar aan huis?? (le papa?)
Klopt wbt youtube. Ik heb mijn zoon toen hij tien was ook youtube-tutorials laten zien en hoe je zo liedjes kunt leren naspelen. Hij heeft zich daar enthousiast op gestort en juist de onafhankelijk van een boek of leraar sprak hem aan. We hebben hem snel op les gedaan, ik wilde hem zelf geen les geven want dat leek me niet goed.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door basloze fret »

Ik heb vrij veel kinderen lesgegeven. Er zijn niet veel kinderen van 8 die zelfstandig met youtube aan de slag kunnen als ze complete beginner zijn. Ze hebben toch echt een leraar nodig de eerste paar jaar anders vrees ik het ergste voor hun techniek. Dat kun je later bijna niet meer verhelpen.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Kinder basgitaar gezocht

Bericht door didi »

Het kan ook beter én-én zijn. Zowel les als de mogelijkheid om zelfstandig dingen te leren. Niet elk kind is daartoe in staat. Maar ik merk met kinderen dat ze vaak afhaken als les teveel moeten wordt. Mijn dochter had vroeger een paar maanden gitaarles bij een dame die erg goed thuis was in klassiek gitaar en meteen stevig op techniek en theorie inzette. Ik zag het animo van het meisje verdwijnen als sneeuw voor de zon. Na drie maanden vond ze er niets meer aan. Daarna heeft ze een tijdje les gehad bij een jongen die haar vroeg welk liedje zij leuk vond. "Dan gaan we dat spelen". Dat werkte en in mum van tijd kon ze iets laten horen waardoor het zelfvertrouwen steeg. De interesse voor theorie kwam al snel daarna. Kinderen willen eerst het plezier ontdekken en het zelfvertrouwen. Als ze dan ook nog weten hoe ze met youtube-tutorials een liedje kunnen uitzoeken gaat er een wereld voor hen open. En uiteindelijk wil je dat toch, dat ze zelfstandig leren studeren en zichzelf kunnen motiveren ? Als leraar kun je hen altijd begeleiden en ondersteunen met techniekverbetering en hen geleidelijk theoretische kennis bijbrengen. Onderschat overigens niet wat jonge kinderen al niet kunnen ahv zo'n youtube-filmpje.
Maar ik begrijp dat de meningen daarover verdeeld zijn.
Plaats reactie