OBP3 in Läkland 5502?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandrow
Berichten: 265
Lid geworden op: 24 dec 2005, 11:06

OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Sandrow »

M'n favo bas was tot nu toe m'n Läkland 5502 met SD basslines. Een geweldige bas en de elementen maken em veelzijdiger en krachtiger in de mix dan met de Bartolinis of Lakland pups die er standaard in zitten.

Nu heb ik een Sandberg California aangeschaft en die klinkt nog veel beter. Veel definitie, heel strak laag, veel betere B snaar, mooi neuzig halselement geluid.

Is dat de betere pre-amp? Of de Delano's?

Verbeter ik het geluid van m'n 5502 ook zodanig als ik van pre-amp wissel, bv een Aguilar OBP3?

Of moet ik het ergens anders zoeken? Of helemaal niet zoeken? :wink:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Rieno »

Ik heb een appel, maar vind peren lekkerder..als ik nu een groene appel koop, smaakt ie dan hetzelfde als die groene peer? ;)

Gekheid natuurlijk, maar een bas is meer dan een som van de onderdelen. Je komt het dichtst bij als je alle elektronica gelijk maakt, dus elementen en voorversterker gelijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Unlord »

Hmmm, ik heb de 55-02 altijd een hele fijne bas gevonden. Geluid komt erg goed door de mix en ligt heel goed in het gehoor. EN dan heb ik het over de standaard electronica en de Barts. Kortom, zelf zou ik er helemaal niets aan doen. Een OBP-3 geeft de bas wellicht een iets ander geluid, maar of het ook verbeterd is maar de vraag. Op dat vlak eens met Rieno. En op heleboel andere vlakken ook, want Rieno is da dude.
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Basstialiteit »

Je zou de mid switch van de Lakland nog eens in een ander standje kunnen zetten.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door evertalbers »

Nieuwe en/of andere snaren proberen? Ik heb wel eens een bas verkocht en kreeg een week later een mail van de koper dat hij de snaren had overgezet op zijn andere bas en er achter kwam dat hij eigenlijk dáár voor was gevallen toen hij de bas bij me uitprobeerde. Gelukkig kon ik hem nog vertellen welk type snaren het was.
Gebruikersavatar
Sandrow
Berichten: 265
Lid geworden op: 24 dec 2005, 11:06

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Sandrow »

Basstialiteit schreef: 05 sep 2017, 11:25 Je zou de mid switch van de Lakland nog eens in een ander standje kunnen zetten.
Welke switch bedoel je? De potmeter? Of is er een switch die ik niet ken?
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Basstialiteit »

Ik neem aan dat er nu de standaard Bart of Lakland LH3 preamp in zit? Die (eerst plastic cover dus ff los schroeven) horen een mid switch te hebben, waarmee je wat kan spelen. Zie bijvoorbeeld hier de mogelijke settings van de LH3.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Sandrow
Berichten: 265
Lid geworden op: 24 dec 2005, 11:06

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Sandrow »

Hee das een leuke tip, daar ga ik eens wat mee rommelen. Thanks. Het is een oudere 5502 uit 2002- hadden die een Bart pre-amp?
Gebruikersavatar
Basstialiteit
zeg maar evhest
Berichten: 1956
Lid geworden op: 25 jan 2006, 13:18

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Basstialiteit »

Volgens mij wel, ja. Op de pre-amp zit ergens een heel klein schakelaartje (blauw? not sure) dat in meerdere standen kan. Verandering in sound is vervolgens goed te horen.
Answers will be questioned
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Goose »

Ja in de Lakland zitten 2 blauwe dipswitches. Met de 4 combinaties die je ermee kunt maken regel je je mid in op: 250, 500, 700 en 850 hz (als ik het me goed kan herinneren).
Als je meer laag uit je bas wilt hebben kan je het beste of op de hoogste of op de laagste instellen (bij de 2 andere instellingen wordt hij wat nasaler qua klank).
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Sandrow
Berichten: 265
Lid geworden op: 24 dec 2005, 11:06

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Sandrow »

Basstialiteit schreef: 06 sep 2017, 11:44 Volgens mij wel, ja. Op de pre-amp zit ergens een heel klein schakelaartje (blauw? not sure) dat in meerdere standen kan. Verandering in sound is vervolgens goed te horen.
Zit idd een Bartolini preamp in, met blauwe dipswitches. Ik ga er eens een beetje mee spelen...!
Gebruikersavatar
Sandrow
Berichten: 265
Lid geworden op: 24 dec 2005, 11:06

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Sandrow »

ik wist dat overigens niet en dacht dat er een cheapo preamp in zat - waardoor een OBP een mooie upgrade zou zijn. Nu zou ik een premium Bartolini ruilen voor een OBP en daar zie ik ook het nut niet zo van in eigenlijk.
MB-BASS
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 mei 2008, 19:08

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door MB-BASS »

Ik heb een 5502 met door de vorige eigenaar geplaatste OBP3 gehad.
Ik was daar erg tevreden mee, vond het met name prettig dat, met neutrale toonregeling, actief en passief precies gelijk klonk.
Ik heb de OBP3 ook nog op 18 volt geprobeerd, maar vond het verschil verwaarloosbaar klein.
De originele Bartolini ken ik niet.
Later nog eens een 4402 met LH3 gekocht, die preamp had wel wat kleuring.
Helaas had ik met die bas niet de klik die ik wel met de 5502 had, en die was dus snel weer weg.
Gebruikersavatar
Sandrow
Berichten: 265
Lid geworden op: 24 dec 2005, 11:06

Re: OBP3 in Läkland 5502?

Bericht door Sandrow »

Grappig, ik heb dezelfde ervaring gehad met een jonge 5502 met Hansen pups en een LH3- die heb ik ook snel weer verkocht. Klonk niet lekker in mijn oren. Ik heb nu nog deze 5502 en een Joe Osborn - die houd ik voorlopig allebei hoewel de Sandberg een klasse hoger aanvoelt en klinkt.
Plaats reactie