op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
MR. LEE

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 25 aug 2017, 20:40

Nog helaas geen tijd voor gehad Bert , .... de zeer lange lijdensweg, alsook de nasleep na het overlijden van mijn vader heeft zo ontzettend veel tijd van me in beslag genomen :|
Ik ben bovendien "testamentair executeur" , en daarmee heb ik een hoop sores/werk op m'n schouders gekregen.
....Maar goed,....de horizon komt al wat in 't zicht :|
Vandaag heb ik de makelaar en hun fotograaf op locatie bijgestaan mbt de voorbereidingen van de verkoop van het huis van m'n overleden vader.

( ondertussen had zich hier ook nog wat elektronica-reparatiewerk opgestapeld , .....en ook dat loop ik al aardig in )
...dubbele agenda's ,...die liggen vermoedelijk ergens in de reclame...

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 26 aug 2017, 10:14

Hier een voorbeeld van een "museumstuk" :

Een made-in-holland EGMOND ,....uit begin jaren '60 .
Een versterkertje met twee EL84 eindpentodes in balans ,...EZ81 voor de gelijkrichting , en een paar ECC83 buisjes in de voorversterker.
De speakers zijn uit de "Philips AD serie" , waarvan de kleinere met een 6dB/oct filter-condensatortje aan z'n grotere broertje zit gekoppeld.

Hij werd hier afgeleverd , compleet met de veel gehoorde mededeling : " de buizen zijn wel 'ns vernieuwd hoor, maar dat loste niks op ".. :mrgreen:

Alvast een beetje open gemaakt onder het genot van een keuppie keuffie , ......en je ziet gelijk al het respectloze knoeiwerk van eerdere zgn "monteurs" :(

Ik snap best wel, dat wanneer dit soort spul bij de reguliere vakhandel ter reparatie wordt aangeboden, dat de man-met -de-soldeerbout daar geen dag mee bezig kan/mag zijn . ( het is echt jammer te noemen, dat we nu in zo'n tijd leven :( )

....en dan belandt 'ie toch nog uiteindelijk voor z'n "genezing" bij de hobbyist :D

....maar vandaag kom ik 'r niet meer aan toe :(
Bijlagen
CAM01165 (Medium).jpg
CAM01165 (Medium).jpg (283.97 KiB) 766 keer bekeken
CAM01166 (Medium).jpg
CAM01166 (Medium).jpg (265.38 KiB) 766 keer bekeken
CAM01167 (Medium).jpg
CAM01167 (Medium).jpg (225.5 KiB) 766 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 01 sep 2017, 05:53, 1 keer totaal gewijzigd.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 26 aug 2017, 20:26

Vanavond heb ik nog maar 'ns even met de eigenaar gesproken , en ik ben daarbij tot de slotconclusie gekomen dat ik deze werk-opdracht terug ga geven.
Op de werktafel bleek onder het licht, dat dit niet meer te behappen is met een reparatie , maar met een zeer serieuze RESTAURATIE ( waar dan meteen een ander prijskaartje aan gaat hangen ).
Dit versterkertje is vroeger vervaardigd op een wijze waarbij het service-aspect totaal niet heeft meegewogen tijdens de produktie .
Het turretboard moet verwijderd worden , waarna de originele beker-elco's toegankelijk zijn voor vervanging , alsmede voor de toegankelijkheid voor de montageboutjes van de uitgangs-trafo die zoek zijn.
Het lamellenpakket van de voedingstrafo zit los vanwege ondeugdelijke (te korte) klinkbussen.
De complete bestekking aan onderdelen dient vervangen te worden .
Het risico van werk dat uitloopt mbt het oplossen van "brom" door aardlussen en "motor-boating" is bij dit soort versterkertjes ook niet ondenkbaar , .....en ik ben 't onderhand wel een beetje zat om er dan nog 'ns pro-deo uren in te gaan steken om dat weer op te moeten lossen . ( m.a.w : Ik trap 'r gewoon niet meer in. )
Het chassis is "gezet" van te dun aluminium plaat , wat na al die jaren heeft geresulteerd in het doorzakken van het dashboard .
Om dit nog redelijk recht te krijgen moeten sowieso alle naast elkaar gepropte potmeters los-gesoldeerd worden ( en eigenlijk ook alles wat in het chassis zit )
De vraag werd me gesteld of ik het niet "een beetje goed genoeg" zou kunnen doen , zodanig dat 'ie wel weer zou werken.
....Dat is dan meteen een voorbeeld van een werkwijze die ik NIET kan ,...en NIET wil doen :!: Het moet bij mij NETJES en GOED gebeuren ,...en anders doe ik gewoon helemaal niks. ( ik heb geen zin in knoeiwerk :| )

De economische waarde rechtvaardigt hier eigenlijk niet meer de centjes die er ingestoken moeten worden.
Het is dan wel een oud antiek ding ,...maar het is natuurlijk geen Fender of een Marshall !
( en qua degelijkheid/constructie komt 't daar in de verste verte ook niet bij in de buurt. )

Ronduit jammer dat ie in het verleden mishandeld is geweest door techneut(en) met "effe gauw reparaties" :( , anders hadden de kaarten misschien nog wat anders op tafel gelegen .

Ik zet de builezooi maar weer in elkaar zo die is ,....voor de veiligheid haal ik het netsnoer er maar af ,...misschien kan ie nog ergens decoratief dienst doen in een jam-cafe met een leuk plantje er op . :)

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 sep 2017, 09:57

Even wat tijd vrij gemaakt voor (in de 1e plaats) me eigen spullen , i.c.m. een vergelijkings-test / zoektocht m.b.t een wenselijke upgrade voor bass-cabinets die alleen voorzien zijn van 15 inch luidsprekers ( en die daarbij ook nog eens redelijk betaalbaar zijn :| )

"Speakertjes-geklooi" lijkt voor de meesten iets heel simpels te wezen , ....maar het is een materie waar de "compromissen" je werkelijk hoofdpijn kunnen bezorgen. :|

Mijn eigen voorkeur qua klank, ging hier altijd uit naar het merk Eminence ,...en dan met name het type Kappa 15 .

Het nadeel bij deze luidspreker is dat de Xmax vrij klein is , en dat bij gebruik van afgestelde kasten rond de 50Hz, je al binnen een paar jaar in de problemen komt , wat vermoedelijk te wijten is aan het verlopen van de parameters. :(
( Wat natuurlijk ook een beetje aan mezelf te wijten is , omdat ik er eigenschappen van verwacht waar 'ie al niet meer voor geconstrueerd is . )
Het zal waarschijnlijk de reden wezen waarom Fender de laagste resonantie-freq. van z'n cabinets behoorlijk hoger afstelt.
Zelf vind ik dat niet prettig spelen , .....ik erger me dan aan het afnemende echte "laag" vanaf G naar E .
De daardoor in de plaats komende klank van boventonen, vind ik ronduit lelijk en hinderlijk .
( oke ,....ik weet ook dat ik wel 'ns wat te zeikerig ben :mrgreen: )

Hieronder een foto'tje waar ik een Fender-luidspreker ( Eminence met custom specs ) vervang om een bep. OBERTON luidspreker uit te gaan testen .
Bijlagen
CAM01178 (Medium).jpg
CAM01178 (Medium).jpg (176.5 KiB) 643 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 06 sep 2017, 07:18, 3 keer totaal gewijzigd.

ejp

Bericht door ejp » 05 sep 2017, 10:56

Sjors, in je bxr 300 combo? ik zie de watten achterin zitten :D
Ibanez sr800 linkshandig
Squier Precision Special linkshandig
Markbass CMD JB combo en zelfbouw 15 inch kast
Hartke TX600
Ibanez SW35

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 sep 2017, 15:30

ejp schreef:
05 sep 2017, 10:56
Sjors, in je bxr 300 combo? ik zie de watten achterin zitten :D
Klopt Ernst ,....maar dit is gewoon nog 1 van die combo's die hier al die tijd in de huiskamer staat ,.... tot groot genoegen van m'n vriendin..... ( maar dan anders :facepalm: )
Die BXR die ik van je heb overgenonen , staat beneden in de berging.
Het plan is , om bij twee BXR300C combo's het versterker-compartiment er af te gaan zagen ( en natuurlijk om daarna die verminking weer zo netjes mogelijk af te werken ) , zodat ik twee identieke , en handelbare 15 inch cabinets krijg.

Ik heb inmiddels 6 van die Fender BXR300C combo's staan :facepalm: ,....en diegene die me laatst een opdracht gaf om er speciaal naar te gaan zoeken , en te repasseren , zwijgt als het graf. ( vreemde mensen maak je af en toe mee :roll: )
Ik hou ze zelf dan maar lekker voor eigen gebruik .... :wink:
Straks nog even een ritje maken om een identieke OBERTON speaker op te halen , en daarna moet de zaag-operatie nog even uitgesteld worden , omdat dit moet gebeuren op een knappe zaagtafel in de timmer-fabriek van m'n schoonzoon.
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 05 sep 2017, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

ejp

Bericht door ejp » 05 sep 2017, 18:38

6!!

Zo .. heb je iig reserves😁

En de losse amps na de zaag actie zijn ook handig. Ze hebben hun eigen kast.
Pootjes eronder en klaar!

Ernst
Ibanez sr800 linkshandig
Hartke TX600
Ibanez SW35

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 05 sep 2017, 21:50

Een goede luidspreker kost een paar centen ,..dat is niet te vermijden ,..ook hier geldt weer : "Alle waar naar z'n geld ".
Aangezien de meeste hobby-muzikanten geen liggende gelden bezitten ( dus ook ik niet :( ) , wordt het al snel een kwestie van iets zoeken binnen "de marge".
Ik heb voorheen altijd het idee gehad , dat ik met een Eminence Kappa spek-koper was binnen een bepaald budget.
Sinds vandaag kan ik dat idee dus overboord gooien :!:

Ik was vorige week vrijdag en vandaag bij de Haarlemse firma "REACT AV" , welke ook de importeur van het luidspreker-merk OBERTON voor de Benelux is.
De zeer vriendelijke directeur van die firma bood me de mogelijkheid om thuis wat uit te kunnen testen , waarna de 1e keuze voor basgitaar-toepassing voor een cabinet met 1 enkele 15 inch luidspreker viel op het type OBERTON 15 L 400 ,
deze zijn bovendien zeer vriendelijk geprijsd , ...en ik heb er voor eigen gebruik gelijk maar twee aangeschaft. :wink:

Ik ga hier niet alle parameters uit de doeken doen , ....diegenen die zich dieper in de materie willen storten , kunnen dat op de zeer duidelijke web-site zelf lezen. http://oberton.nl/product-categorie/15-inch-speakers/

Een belangrijk gegeven voor basgitaar-gebruik is, dat deze luidspreker volgens opgave zeer gevoelig is met z'n 102,5 dB :!:
De bruikbare frequentie-range is : 45Hz - 4000Hz, ...en de Xmax is +/- 3,25 mm ( Hoewel je voor DEZE specifieke toepassing doorgaans geen hele grote Xmax kunt verwachten, is deze wel groter dan die van de Kappa 15 A,B of C.)
Het chassis is van giet-aluminium en het beluchtings-gat achter op de magneet is ook flink uitgevoerd.
Dit zorgt i.i.g. voor een zo goed mogelijke warmte afvoer ( deze laatste eigenschap is i.g.v. een blikken chassis een heel stuk minder ).

De OBERTON 15 L 400 is zowel in 8 Ohm versie, als in een 4 Ohm versie verkrijgbaar.
Ik heb voor 8 Ohm versie gekozen , omdat ik i.g.v. grotere optredens twee 1 X 15" cabinets op elkaar wil zetten waarbij ze dus parallel aangesloten tesamen op 4 Ohm komen te staan. ( mbt maximaal vermogen van de versterker . )

Hieronder een foto'tje van de OBERTON 15 L 400 ,....en van een zeer eenvoudige, beperkte test-opstelling met gebruikmaking van een dB-meter en een toongenerator aangesloten op m'n versterker ,....voor een summiere vergelijkings-test tussen (links) de OBERTON ( 8 Ohm ) ,.....en (rechts) de Eminence ( 4 Ohm ).

Het meest verassende was dat de OBERTON met z'n hogere impedantie van 8 Ohm ongeveer evenveel kabaal maakte als de Eminence van 4 Ohm ( bij ruwe benadering over de hele range ter indicatie a.d.h.v. de dB-meter ) .
Qua rendement is daarmee direct al duidelijk dat de Eminence hier de verliezer is.
De laag-weergave van de OBERTON is ook opmerkelijk heel veel mooier dan van de Eminence Kappa. :worship:

Voor die bassisten die de voorkeur geven aan 15 inch luidsprekers voor een stevig, klassiek, dragend geluid , kan dit type van Oberton een betaalbare , goede optie wezen..... :wink:

Hieronder een foto'tje van de OBERTON 15 L 400 ,.....en daaronder , de heel beknopte vergelijkingstest-opstelling : Oberton links , en Eminence rechts in gelijke behuizingen.
Bijlagen
CAM01184 (Medium).jpg
CAM01184 (Medium).jpg (150.94 KiB) 563 keer bekeken
CAM01183 (Medium).jpg
CAM01183 (Medium).jpg (136.97 KiB) 563 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 07 sep 2017, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

ejp

Bericht door ejp » 06 sep 2017, 09:36

dat zijn knappe woofers! ben benieuwd naar je luistertests. vooral in de oefenruimte :D

ik heb nu ook een Eminence erin, kan altijd nog switchen!

Ernst
Ibanez sr800 linkshandig
Hartke TX600
Ibanez SW35

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 06 sep 2017, 17:17

dat verslag ( inpandig en buiten ! ) komt ook nog aan de beurt :wink:
.....akoestiek is namelijk een zeer moeilijke materie ( vind ik )

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 19 sep 2017, 16:40

spulletjes van Thomann binnen gekregen ,....ivm knutsel-project voor mezelf .
Vrijdag maar aan beginnen , ....foto's volgen nog

jorren1008

Bericht door jorren1008 » 30 sep 2017, 17:07

Hoi MR LEE,
ik heb een ibanez pd7 pedal en als ik hem aansluit met een 9 volt adapter, dan krijgt de adapter een hele hoge piep.
wat kan hier de oorzaak van zijn?
als ik een batterij in het pedaal doe, wordt deze heel erg warm en doet het pedaal alsnog niks.
Binnen de definitie van een probleem is een probleem per definitie onoplosbaar.

Notreble schreef:Toch blijft "Een kind kan de bas doen" een legendarische uitspraak. 8)

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 01 okt 2017, 13:29

mogelijke oorzaken :
1) Spannings-beveiliging doorgebrand ,...dit is een simpele diode tussen het spannings-entree en massa.
2) Het elco'tje wat over deze diode staat maakt sluiting .
3 ) 1 ( of meer ) van de 4558 opamps maakt sluiting.

Heb je er per-ongeluk een keertje een andere ( ongeschikte ) adapter ingeprikt ( of effe geprobeerd ) ? :D

cluseau

Bericht door cluseau » 01 okt 2017, 15:39

Met alle respect maar ik denk niet dat het pedaal dan piept. Bij kortsluiting van de voeding (beveiligingsdiode of elko defect) is het gewoon over. Een rotte opamp kan natuurlijk wel.
Frans.

http://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps

jorren1008

Bericht door jorren1008 » 01 okt 2017, 15:50

cluseau schreef:
01 okt 2017, 15:39
Met alle respect maar ik denk niet dat het pedaal dan piept. Bij kortsluiting van de voeding (beveiligingsdiode of elko defect) is het gewoon over. Een rotte opamp kan natuurlijk wel.
MR. LEE schreef:
01 okt 2017, 13:29
mogelijke oorzaken :
1) Spannings-beveiliging doorgebrand ,...dit is een simpele diode tussen het spannings-entree en massa.
2) Het elco'tje wat over deze diode staat maakt sluiting .
3 ) 1 ( of meer ) van de 4558 opamps maakt sluiting.

Heb je er per-ongeluk een keertje een andere ( ongeschikte ) adapter ingeprikt ( of effe geprobeerd ) ? :D
Het pedaal piept niet, de adapter als ik die op het pedaal zet, ookal heb ik niks op het pedaal aangesloten.
Ik heb een universele adapter en die heeft gewoon 2 maanden gewerkt, laatst deed ik hem op hetzelfde stopcontact als mn amp, toen begon t allemaal wat te stinken en nu heeft ie geen functie meer.
Binnen de definitie van een probleem is een probleem per definitie onoplosbaar.

Notreble schreef:Toch blijft "Een kind kan de bas doen" een legendarische uitspraak. 8)

Plaats reactie