8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door Steeferdesteef »

Ik vraag me even iets af, betreft wel een gitaarversterker maar geldt ook voor bas denk ik.

Ik wil misschien een 1x12 8 ohm cabinet op mijn 15 watt 4 ohm versterkertje gebruiken. Ja, dat kan wel maar dan levert mijn 15 watt Bugera geen 15 watt meer en dat wil ik juist wel. Kan ik een 8 ohm weerstand op de speakerkabel solderen (tussen de + en -) waardoor deze parallel staat met de 8 ohm speaker? Ja dat kan wel maar trek ik dan alle 15 watts uit de Bugera? Oftewel wordt de speaker daardoor 4 ohm?
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door MR. LEE »

nee ,..... dat gaat niet

je bent gebonden aan een 4 Ohm luidspreker-cabinet
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door Rieno »

Zoek eerst maar eens het verschil op tussen weerstand en impedantie :) Je idee gaat iig niet werken.

Daar komt bij dat het qua luidheid weinig verschil gaat maken of je nu 15 of 10W uit je versterker trekt. Is het een buizen- of transistor bak?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door ejp »

2e 8 ohm speaker parallel eraan wordt wel 4 ohm load..
Ej
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door Steeferdesteef »

Is een 15 watt transistor eindversterker met 1 buisje in de voorversterker
Als ik het goed begrijp maakt het qua volume niet zoveel uit of de cab 4 of 8 ohm is?
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door Rieno »

Zal weinig verschil gaan maken idd :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door Jarno »

Het wordt wel degelijk een 4 ohm belasting, en er zal meer stroom gaan lopen en minder spanning, maar je hebt er geen moer aan. De helft van dat vermogen wordt namelijk omgezet in warmte in die weerstand, en niet in geluid in de speaker.
Komt Rieno's punt nog eens bij dat je het verschil tussen 10W en 15W niet hoort, je moet echt al twee tot drie keer zoveel versterkervermogen hebben wil je het een beetje horen, en twee keer zo hard (met versterkervermogen) betekent dat je 10x zoveel uitgangsvermogen moet hebben......
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door koen van soelen »

Wat voor versterker is het? Ik heb zelf een Orang Micro Terror, die kan loads hebben van 4 of 8 ohm, maakt 'em niet uit. Het volume is niet significant anders.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7644
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door MR. LEE »

koen van soelen schreef: 07 sep 2017, 16:53 Wat voor versterker is het? Ik heb zelf een Orang Micro Terror, die kan loads hebben van 4 of 8 ohm, maakt 'em niet uit. Het volume is niet significant anders.
Da's vreemd ,.....op de site van Thomann staat dat 'ie een minimale belasting mag hebben van 8 Ohm.
( en als ik het foto'tje aanklik staat dat ook keurig op de achterkant van dat versterkertje. ) :|
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door Rieno »

Als je 'm maar niet te lang te hard laat lopen, kan het vast wel. Maar het valt zeker buiten spec idd en dat kan een risico zijn.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door koen van soelen »

MR. LEE schreef: 09 sep 2017, 05:49
koen van soelen schreef: 07 sep 2017, 16:53 Wat voor versterker is het? Ik heb zelf een Orang Micro Terror, die kan loads hebben van 4 of 8 ohm, maakt 'em niet uit. Het volume is niet significant anders.
Da's vreemd ,.....op de site van Thomann staat dat 'ie een minimale belasting mag hebben van 8 Ohm.
( en als ik het foto'tje aanklik staat dat ook keurig op de achterkant van dat versterkertje. ) :|

Nee ik zat te liegen! Ik heb twee van die 8'' cabinetjes eronder staan, die ik soms aan elkaar doorlus (in ééntje heb ik een basspeakerje van een Orange bascombootje gestopt trouwens, voor als ik wil bassen). Volgens mij staan die dan in serie, resulterende in 16 Ohm. :facepalm:
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1459
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Re: 8 ohm cabinet op 4 ohm amp

Bericht door koen van soelen »

Hah helemaal lijp; kijk ik net even achterop mn ampje, staat er tóch min. 4 ohm output. Dan zijn er dus verschillende versies of zo.
Plaats reactie