Brom trace elliot

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Brom trace elliot

Bericht door rensbass »

K heb een versterker op de kop getikt, een trace elliot gp7 sm250.
Maar dr zit een brom in. Eerst dacht ik aan de ongeaarde stopcontacten/adapters/dimmers/tl-lampen maar t lijkt dat tie overal bromt. (Verschillende locaties geprobeerd)
T is een donkere brom (60hz?) Die tevoorschijn komt zodra je de versterker (aangesloten op een speaker) aanzet. Groundlift schakelaar heeft geen invloed, evenals het harder of zachter zetten van de versterker.
De brom blijft t zelfde niet harder als de gain verder open gezet wordt. Ook bromt hij wanneer er geen bas aangesloten is of zelfs geen kabel inzit.
Mensen hier enig idee wat t zou kunnen zijn? T was een versterker met cab voor een leuk prijsje, maar die brom is jammer. Of heeft trace dat wel vaker?
Failure is always an option.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: Brom trace elliot

Bericht door McDreads »

Eerste verdachten zijn de condensatoren in de voeding. Ff (laten) checken, vervangen kost niet de hoofdprijs
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Brom trace elliot

Bericht door cluseau »

De 60Hz zal wel 50Hz zijn en komt heel waarschijnlijk NIET van de voedingselco's. Brom uit de voeding is zo goed als altijd 100Hz. Enkele uitzondering is een defecte wikkeling in de trafo of defecte (halve) gelijkrichter maar anders is 50Hz uit de voeding onwaarschijnlijk.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Brom trace elliot

Bericht door rensbass »

Hmmm... net even mee geoefend, doet t verder prima, brom wordt ook niet harder of minder. K zal ns op zoek naar een mannetje. Jammer.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom trace elliot

Bericht door MR. LEE »

Ik heb hier voor een forum-lid een keer een brommende Trace onderhanden genomen , waarbij die keer toch ook de vervanging van de elco's noodzakelijk bleek.
Een controle voor wbt de "DC offset" en de "ruststroom-instelling", alsmede een opknapbeurt voor de prints zal vast geen overbodige luxe wezen.( maar dat moet je dan maar beschouwen dat je dat er eigenlijk gewoon al hebt bij-gekocht :D )

.....overigens,.....geen zeer zeldzaam MP-fenomeen :D
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Brom trace elliot

Bericht door cluseau »

MR. LEE schreef: 12 sep 2017, 07:18 Ik heb hier voor een forum-lid een keer een brommende Trace onderhanden genomen , waarbij die keer toch ook de vervanging van de elco's noodzakelijk bleek.
Een controle voor wbt de "DC offset" en de "ruststroom-instelling"
Hi Sjors, slechte elco's en of ruststroom instelling ligt het meest voor de hand maar dan is de brom natuurlijk geen 50Hz en al helemaal geen 60Hz :facepalm:
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Brom trace elliot

Bericht door wombatboter »

Ik kan me vergissen maar ik heb altijd de indruk gehad dat Trace Elliot nogal brom-bakken waren...Ik hoorde ook vroeger vaak geluidsmensen zuchten wanneer iemand met Trace afkwam omdat er vaak storingen of bromgeluiden in zaten. Mijn grote stack in de jaren 90 had er toch ook last van..
what fools these mortals be
AntonZ
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 okt 2006, 10:32

Re: Brom trace elliot

Bericht door AntonZ »

Ik heb een Trace Elliot gehad die fors bromde. Binnenin bleek dat van een van de twee secundaire trafo wikkelingen de aansluiting in een kroonsteen of op een print niet goed contact maakte. Los gemaakt, draadje eruit, goed er weer in en goed vast gedraaid (of gesoldeerd, weet ik niet meer). Daarna heeft hij nooit meer die luide brom gehad.
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2009, 17:12

Re: Brom trace elliot

Bericht door Jules »

Ik heb een Trace elliot v-type combo, waarbij ik dit probleem ook had.
Hierin zat de befaamde (gevoelige) bipolar bear (mosfet) eindtrap van +/-250 wat.

Het kan goed zijn dat deze eindtrap bij de gp7 sm250 ook gebruikt is.

Deze zijn qua klank erg goed, maar schijnen wel kuren te kunnen hebben.

Bij mij was de brom te verhelpen door de trimpot op het board van de einverstereker anders af te stellen.
Door deze trimpot te draaien totdat er totaal geen ruis meer was is het probleem opgelost.
Dit had iets te maken met de twee mosfets die op elkaar uitgericht/afgesteld/blahdieblah moesten worden.
(Ben geen elektro wizzard, dus vraag me niet naar de uitleg)
Dit is de DC ofset trim pot RV1.

Had deze fix ergens gevonden op een forum (geen idee meer welke)

Sindsdien doet de versterker het al 5 jaar perfect.

Wellicht voor jou ook een oplossing.
Mocht je het nodig hebben, dan heb ik ergens het elektrisch schema nog wel liggen.

Succes ermee
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Brom trace elliot

Bericht door Muziekschuur »

Daar heeft Frans van Aken lang op gespeeld. Met een aantal bands. Ff denken die band uit Zonnemaire... Hmmm... TSE

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Brom trace elliot

Bericht door rensbass »

The scrambled eggs
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Brom trace elliot

Bericht door rensbass »

@jules, schema is zeer welkom. K zal m ns openschroeven. Iemand nog iets te vertellen voordat ik de versterker om zeep help door willekeurig aan n trimpot te draaien? K kan mezelf aardig behelpen met n hout en timmerwerken, maar electronica ben ik niet zo handig mee.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
cluseau
Berichten: 268
Lid geworden op: 27 jul 2010, 08:54

Re: Brom trace elliot

Bericht door cluseau »

rensbass schreef: 14 sep 2017, 19:36Iemand nog iets te vertellen voordat ik de versterker om zeep help door willekeurig aan n trimpot te draaien?
Zou ik niet doen. Je kan een amp wel degelijk schade toebrengen door hem verkeerd af te stellen al kun je met een beetje geluk op het gehoor de goeie kant op draaien.

Het kan namelijk wel zijn dat je brom veroorzaakt wordt door een te hoge bias maar dan moet de brom 100Hz zijn. Dat verschil met 50Hz is goed te horen en je was heel stellig met (60) 50Hz.
Frans.

https://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2009, 17:12

Re: Brom trace elliot

Bericht door Jules »

Schema van de bipolar bear staat hier:

https://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463 ... .pdf_1.png

Het was de dc ofset trim pot rv1

Goed markeren met een stiftje voordat je deze draaid, dan kan er in principe weinig fout.

Bij mij hielp dit iig.

Ik had een flinke brom op de speaker, die ik via de line out en de DI niet had.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Brom trace elliot

Bericht door rensbass »

@cluseau, geen idee hoeveel hz de brom is, (daarom t vraagteken bij de 60hz)
Beste dus versterker openschroeven (bloot leggen) aansluiten op een speaker, aanzetten en dan voorzichtig links of rechts-om draaien kijken of t verbeterd?

@jules, thanx voor de link.
K zal eerst nog ns kijken of de di en line-out ook de brom hebben.
Failure is always an option.
Plaats reactie