op de reparatie-tafel van MR. LEE

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
cluseau

Re: op de reparatie-tafel van MR. LEE

Bericht door cluseau » 01 okt 2017, 15:59

jorren1008 schreef:
01 okt 2017, 15:50

Het pedaal piept niet, de adapter als ik die op het pedaal zet, ookal heb ik niks op het pedaal aangesloten.
Ik heb een universele adapter en die heeft gewoon 2 maanden gewerkt, laatst deed ik hem op hetzelfde stopcontact als mn amp, toen begon t allemaal wat te stinken en nu heeft ie geen functie meer.
Ah dus de adapter piept. In dat geval zou Lee best wel eens gelijk kunnen hebben. Waarschijnlijk is het een schakelende adapter die door overbelasting ver uit zijn normaal onhoorbare frequentie loopt. Als de batterij heet wordt is het einde verhaal voor je pedaal. Zie verder wat MrLee voorschrijft. Zowel de elco als de diode kun je even missen als het om testen gaat, gewoon ff losknippen.
Frans.

http://www.amps-unlimited.nl
Reparatie Buizen & Transistor Amps

jorren1008

Bericht door jorren1008 » 01 okt 2017, 17:46

Is het t waard om deze ergens heen te sturen ter reparatie? Aankoopprijs was 40 euro
Binnen de definitie van een probleem is een probleem per definitie onoplosbaar.

Notreble schreef:Toch blijft "Een kind kan de bas doen" een legendarische uitspraak. 8)

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 01 okt 2017, 18:32

-De schakelende voeding adapter is mogelijk defect.
-Het pedaaltje is defect.

I.m.o. is het antwoord op je vraag "nee" . :|

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als je zelf niet bij machte bent om het te repareren , en daarbij geen goed soldeerboutje en "tin-ploppertje" hebt , dan is het waarschijnlijk "einde oefening".
Ikzelf begin daar ( sinds kort ) niet eens meer aan ( of het moet een bijzondere - of vintage pedaal wezen waar de eigenaar hopeloos verliefd op is om 'm weer heel in bezit te krijgen )
De reden is , dat er soms meer werk in gaat zitten dan aanvankelijk gedacht.
Een defect pedaaltje ( of wah pedaal ) wordt niet zelden mishandeld aangeleverd na zelf uitgevoerde, mislukte reparatie-pogingen. :|
( ik stond bijv. onlangs nog versteld van het aantal defecte componentjes aan/in een simpele wah-pedaal , die niet eens aan elkaar gerelateerd konden worden. )
Een 2ehands aanschafprijs rechtvaardigt dan al eigenlijk de genomen moeite niet eens meer.

W.b.t. je Ibanez pedaaltje : Je kunt nog eventjes voor de zekerheid die diode los-knippen ...en even voorzichtig een aantal keren dat elco'tje heen-en-weer zwikken totdat 'ie er afbreekt. ( maar beter is natuurlijk , om alles eventjes netjes los te solderen )
Daarna een nieuw batterijtje er in .
....Werkt 'ie dan weer,....dan heb je mazzel :wink:
...dubbele agenda's ,...die liggen vermoedelijk ergens in de reclame...

jorren1008

Bericht door jorren1008 » 02 okt 2017, 19:05

Dan laat ik hem eerst even voor wat het is. Het heeft geen prioriteit , wel jammer.

Notreble schreef:Toch blijft "Een kind kan de bas doen" een legendarische uitspraak. 8)

Rieno
moderator

Bericht door Rieno » 02 okt 2017, 19:38

Als de voeding gaat piepen en de batterij wordt warm, wordt er meer stroom uit getrokken dan de bedoeling is...vaak duidt dat op kortsluiting idd. Laten repareren is waarschijnlijk al gauw duurder dan die €40,- die je ervoor betaald hebt.

Geen idee van je precieze leeftijd, maar zit je niet toevallig op een school met een elektro-afdeling? Ik heb tijdens m'n schoolcarrière ook genoeg van dit soort projecties in handen gehad en vond het altijd leuk tijdverdrijf..
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis

jorren1008

Bericht door jorren1008 » 02 okt 2017, 20:52

Rieno schreef:
02 okt 2017, 19:38
Als de voeding gaat piepen en de batterij wordt warm, wordt er meer stroom uit getrokken dan de bedoeling is...vaak duidt dat op kortsluiting idd. Laten repareren is waarschijnlijk al gauw duurder dan die €40,- die je ervoor betaald hebt.

Geen idee van je precieze leeftijd, maar zit je niet toevallig op een school met een elektro-afdeling? Ik heb tijdens m'n schoolcarrière ook genoeg van dit soort projecties in handen gehad en vond het altijd leuk tijdverdrijf..
Helaas net een jaar niet meer, heb wel de kennis om dit te moeten kunnen :D maar eerst een nieuwe adapter aanschaffen. heb net een hotone octa gekocht.

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 03 okt 2017, 09:39

Rieno schreef:
02 okt 2017, 19:38

Dat zou idd een prima oplossing kunnen bieden voor dit soort zaken :jaaaaa: :thumbsup:

Ik heb er ook wel eens gebruik van gemaakt , maar op gebied van een andere discipline :
Ik heb wel eens 2 busjes laten draaien van RVS-316 , waarbij ik het staf-materiaal zelf aanleverde.
- Die jongens vonden het leuk om te weten dat het een zinnige opdracht was ( het was namelijk voor m'n Harley ).
- Ze kregen er , geloof ik , nog een cijfer voor van hun leraar. ( mbt maatvoering )
- En het tientje en een pak vulkoeken voor in de pauze werd ook in dank afgenomen.

- ( en t.a.v. het milieu ben je ook goed bezig ,....er worden te veel van dit soort dingen weg-gegooid :| )

... Gewoon er even heengaan en voorleggen aan een leraar praktijk :wink:
( en vergeet dan niet om het schema'tje mee te nemen )

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 22 okt 2017, 16:17

Hier dan toch nog een Ibanez Tube Screamer pedaaltje ,...was overleden door "zomaar effe vlug" een willekeurige voedings-adapter er op aan te sluiten.
Ik kon zien dat er al eens een "handige buurman" oid mee bezig was geweest.

Nou ja ,...hij doet 't nou weer ( 't lag hier nog te wachten op genezing ,..en belofte maakt schuld :| )
Bijlagen
CAM01220 (Medium).jpg
CAM01220 (Medium).jpg (211.94 KiB) 311 keer bekeken
CAM01221 (Medium).jpg
CAM01221 (Medium).jpg (202.51 KiB) 311 keer bekeken

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 23 okt 2017, 15:07

Voor al diegenen die denken dat bij 9 Volt voedings-adaptertjes de verschillen alleen bij de dikte van steker-busjes ophouden , toch nog maar eventjes voor de zekerheid deze waarschuwing :

- Op de adapter staat of 'ie AC of DC levert , wat wisselstroom of gelijkstroom betekent.
- Op de adapter staat ook de maximale stroomsterkte wat ie kan leveren.
- Op een gelijkstroom-adapter staat ook of de buitenkant of binnen-female-pen van de stekerbus Plus ( + ) , of Min ( - ) is :!:
- Op je effect-pedaaltje staat ook aangegeven of de buitenkant of binnen-male-pen van het voedings-chassis-deeltje Plus ( + ) of Min ( - ) is :!:

Dat betekent , dat als je onverhoopt een storing krijgt tijdens een optreden of in de oefenruimte , dat je NOOIT "zomaar effe gauw" een willekeurige adapter van je muziekmaatjes in je handen moet laten proppen.
( want dat kan rook opleveren ,....en niet zelden resulteren in een verwoest effect-pedaal :mrgreen: )

Hieronder een verzoekje van een zeer vriendelijk forumlid, of ik toch nog z'n MXR "Bass Auto Q" wilde repareren.
Dit leuke effect-pedaal is helaas niet meer in produktie , dus reparatie was het enigste alternatief.

Het werkt inmiddels weer als nieuw :wink:
Bijlagen
CAM01223 (Medium).jpg
CAM01223 (Medium).jpg (215.01 KiB) 270 keer bekeken
CAM01222 (Medium).jpg
CAM01222 (Medium).jpg (201.19 KiB) 270 keer bekeken
CAM01224 (Medium).jpg
CAM01224 (Medium).jpg (176.33 KiB) 270 keer bekeken

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 24 okt 2017, 12:44

...en van hetzelfde BGF-forumlid twee aktieve monitor-boxjes van het merk PreSonus , type E5 , welke helaas net na de garantie-periode vervelend gingen doen.

Dit soort boxjes wijken qua opzet/printjes niet veel af van computer-audio spulletjes zoals bijv. Logitech etc ,
met die verstande dat het gewoon aktieve 2-weg boxjes zijn zonder subwoofer-scheiding.
De nieuwprijs ( en voooral de oude nieuwprijs ! ) vind ik voor dit soort "made-in-china"-spul echt aan de stevige kant :(
In de spec's / opgave van deze boxjes wordt er ook stevig op los gejokt wbt het opgegeven RMS-vermogen , terwijl de transformatortjes maar 16 V ac bij 2 A kunnen leveren ( wat ongeveer inhoudt dat deze boxjes dus hooguit zo'n 22 tot 25 Watt RMS kunnen leveren )

"Made-in-china" ( wbt dit soort spul ) houdt vaak in dat de soldeer-kwaliteit wel 'ns wat te wensen overlaat , .....en dat het zo in elkaar is gezet, met de bedoeling dat het helemaal NOOIT bij een reparateur op een werktafel zal belanden i.g.v. een defect op langere termijn :wink: .
( getuige de vast-gekitte printjes die je los moet snijden , en vastgelijmde printconnectors die je los moet zien te peuteren)

Na wat soldeer-opknapwerk en het vrijmaken van de bastunnel-openingen van dempingsmateriaal ,...en het aanbrengen van heat-compound tussen de beide heatsinks en de chassis kon de boel weer in elkaar.
Bijlagen
CAM01225 (Medium).jpg
CAM01225 (Medium).jpg (192.33 KiB) 226 keer bekeken
CAM01226 (Medium).jpg
CAM01226 (Medium).jpg (107.88 KiB) 226 keer bekeken
CAM01227 (Medium).jpg
CAM01227 (Medium).jpg (135.78 KiB) 226 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 24 okt 2017, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

nangyala

Bericht door nangyala » 24 okt 2017, 15:46

Je bent een topper Sjors!!
Het pedaal 5 jaar lang bewaard, want reparatie moest mogelijk zijn. Alleen een kwestie van de juiste persoon vinden.

En wat die monitoren betreft, ook al is het Chinese meuk, het geluid bevalt me heel goed.

Wat een snelle service van je man! :worship:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 24 okt 2017, 17:22

komt omdat ik je mag ,...heb je voorrang gegeven :D

MR. LEE

Bericht door MR. LEE » 10 nov 2017, 10:35

...Tussen alle belangrijke zaken door ivm de nasleep die ik op me had genomen als testamentair executeur , heb ik alvast
1 van de Fender BXR300C combo's ( die ik speciaal op verzoek voor iemand had opgesnort , en had gereviseerd en gemodificeerd ,....maar nooit werd betaald en opgehaald) maar met zeer veel voldoening voor eigen gebruik gesloopt om er een los bass-cabinet van te maken. :mrgreen:

...1tje heb ik er nu helemaal af ,....en met ons laatste optreden hebben die twee parallel geschakelde 15" cabinets , aangesloten op de "BEHREDING" BVT4500H amp hun dienst inmiddels zeer goed bewezen ! :cheer:
Die OBERTON 15 L 400 luidsprekers zijn echt super ! :cheer: ,( en zijn echt heel veel beter dan Eminence Kappa luidsprekers. )

Hieronder een plaatje van een tot los "bass-cabinet" verbouwde Fender combo. ( en de volgende is ook bijna af nu ... )
Dit scheelt i.i.g. fors m.b.t. de handelbaarheid / gewicht / vervoer .
Bijlagen
CAM01229 (Medium).jpg
CAM01229 (Medium).jpg (171.09 KiB) 100 keer bekeken
CAM01231 (Medium).jpg
CAM01231 (Medium).jpg (106.57 KiB) 100 keer bekeken
CAM01230 (Medium).jpg
CAM01230 (Medium).jpg (141.31 KiB) 100 keer bekeken

ejp

Bericht door ejp » 10 nov 2017, 13:38

netjes "onthoofd" :D

... en heb je er meteen een reserve amp erbij!

EJ
Ibanez sr800 linkshandig
Squier Precision Special linkshandig
Markbass CMD JB combo en zelfbouw 15 inch kast
Hartke TX600
Ibanez SW35

berth

Bericht door berth » 10 nov 2017, 15:33

Netjes zeg. Dat deed je niet op verzoek meen ik hè?

Plaats reactie