Vervangende houtsoort voor palissander

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door Basvarken »

Gitaren bouwen met palissander gaat met heel veel papierwerk gepaard dankzij de CITES maatregelen.
Wat hebben we eigenlijk voor alternatieven die dichtbij het karakter van palissander (rosewood) liggen?

Pau Ferro? Ziricote? Walnoot? Iets anders?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door bobbelmans »

Waarschijnlijk iets palissanders.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door Jarno »

Volgens mij wordt Pau Ferro regelmatig gebruikt voor toetsen, Cocobolo (maar dat ziet er anders uit, mooi hoor).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door VanderVeen »

Ik kan me herinneren dat Sandberg is overgestapt op walnoot.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door stan dale »

pau ferro zou ik niet aanraden als vervanger van rosewood, klinken iets scherper en minder warm. Gonzalo alves of zebrano kunnen in de buurt komen, maar zebrano wordt afgeraden wegens te zacht.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door blablas »

Het type hout dat je gebruikt maakt niet echt uit in 'real life' situaties. Hoe weet blablas dat? Schade en schande en een eigenwijze lul zijn, gewoon dingen proberen en objectief blijven, over het algemeen is het hele tonewood gedoe eerder verkoop prietpraat en interessant doenerij dan dat het daadwerkelijk véél uitmaakt.

Ja... er is verschil!! Maar niet zoveel dat het ineens een magisch anders klinkend instrument zal worden.

@stan dale, dat zebrano dat jij aanhaalt is een voorbeeld van de misinformatie die rond gaat, als ik diversen Janka hardheids tabellen nakijk zit dit meestal in de buurt van wengé!
Laatst gewijzigd door blablas op 16 okt 2017, 20:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door Jarno »

Zebrano is niet echt een stabiel hout, toch? Breekt redelijk makkelijk als het dun is?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door blablas »

Hangt erg af van de oriëntatie van de nerf en dun als in onder de 3 mm, meeste hout is dan niet zo stabiel meer.
Wat wel een groot nadeel is van zebrano is dat als het niet goed gedroogd is voor het gezaagd wordt het krom trekt als een malle.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door Basvarken »

Het gaat mij natuurlijk om een vervanger van palissander voor de toets. In dat geval in het dus niet erg als het hout snel breekt als het dun gezaagd is, want ten eerste is een toets vaak toch net iets dikker en ten tweede wordt die op een hals gelijmd. Dus wat dat beftreft gebeurt er niet zoveel mee.

Maar het kromtrekken is wel een dingetje. Een toets moet wel echt recht zijn voordat ie op een hals gelijmd wordt.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door en Adriaan »

Jarno schreef: 16 okt 2017, 00:06 Volgens mij wordt Pau Ferro regelmatig gebruikt voor toetsen, Cocobolo (maar dat ziet er anders uit, mooi hoor).
Cocobolo staat ook in de appendix II van CITES, dus net zo moeilijk verhandelbaar als rosewood.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door en Adriaan »

blablas schreef: 16 okt 2017, 09:29 Het type hout dat je gebruikt maakt niet echt uit in 'real life' situaties. Hoe weet blablas dat? Schade en schande en een eigenwijze lul zijn, gewoon dingen proberen en objectief blijven, over het algemeen is het hele tonewood gedoe eerder verkoop prietpraat en interessant doenerij dan dat het daadwerkelijk véél uitmaakt.

Ja... er is verschil!! Maar niet zoveel dat het ineens een magisch ander klinkend zal instrument worden.
Amen.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door BassKees »

bobbelmans schreef: 15 okt 2017, 23:24 Waarschijnlijk iets palissanders.
:worship:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door Sanders »

Fender gebruikt Pao Ferro vanaf nu. Heb eens een Classic '60 Strat met Pao Ferro bespeeld, voelde zeker goed aan, en klonk niet wezenlijk anders dan de versie met rosewood.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door evertalbers »

Ik denk wel eens "Bestaat er niet iets halverwege esdoorn en palissander?" dus misschien zou Pau Ferro wat voor mij zijn - op basis van wat ik lees.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Vervangende houtsoort voor palissander

Bericht door Frederiek »

Misschien (gestoomd) eiken, of bog oak. Staat wengé op een zwarte lijst? Kunststof alternatieven zijn m.i. ook de moeite waard te bekijken, ebonol bijvoorbeeld.

Ik ben overtuigd van de tonale verschillen tussen houtsoorten (en nog meer tussen verschillende stukken hout, al dan niet van dezelfde soort) maar ik geloof niet in een compleet anders klinkend instrument met een 5 mm dikke esdoorn vs rozenhouten toets.
Plaats reactie