5 snaar stemming

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Favoriete 5 snaar stemming

B-E-A-D-G
43
88%
E-A-D-G-C
3
6%
Anders
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

[quote=nangyala post_id=1533011 time=1509076702 user_id=187

@strabel, toen ik voor het eerst een 5 snaar had, stond ik dagen achtereen op de B snaar te rammen. Uiteindelijk leer je daar spaarzaam mee omgaan om het ‘speciaal’ te maken. Hetzelfde geld met een lage A stemming of Drop B zoals ik ook wel een sta gestemd
[/quote]
Ik gaf ook aan dat het als "effect of gimmick" word gebruikt ik me er iets bij kan voorstellen.
Als technicus zeg ik "pas op" want bij hele lage stemmingen ga je bijna gelijkspanning of blok achtige golven naar je speakers sturen en
Ook met een goede installatie blijft dat een risico.
En mee eens: zelfs op mijn 5sn "gewone stemming" speel ik af en toe wat op de laagste regionen.
En nog over Michael Manring.Dat blijft voor de meeste bassisten toch wel een bas excoot.(of exote)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Pedullist »

Dat is wel een erg exotische spelwijze.
Gebruikersavatar
Beamer
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 okt 2015, 09:37

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Beamer »

Ik zit momenteel in een band waar de gitaristen anderhalve toon lager spelen en staan gestemd in C#. ik heb m'n 5-snaar nu ook anderhalve toon lager staan (tot G#), maar dat werkt toch niet echt lekker en al verschillende snaartypen en diktes geprobeerd. Overweeg nu een stemming van C#/F#/B...enz of een soort van drop C# variant: C#G#C#... enz. Iemand hier ervaring mee of wat suggesties voor me?
"None of us wanted to be the bass player. In our minds he was the fat guy who always played at the back."
Paul McCartney
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7893
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: 5 snaar stemming

Bericht door BassKees »

Ik zou een 5-snaar in normale stemming met een capo op het tweede fret gebruiken.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

Pedullist schreef: 27 okt 2017, 10:58 Dat is wel een erg exotische spelwijze.
Ha Ha. Je hebt gelijk (exoot).
Beamer schreef: 27 okt 2017, 12:11 Ik zit momenteel in een band waar de gitaristen anderhalve toon lager spelen en staan gestemd in C#. ik heb m'n 5-snaar nu ook anderhalve toon lager staan (tot G#), maar dat werkt toch niet echt lekker en al verschillende snaartypen en diktes geprobeerd. Overweeg nu een stemming van C#/F#/B...enz of een soort van drop C# variant: C#G#C#... enz. Iemand hier ervaring mee of wat suggesties voor me?
Begrijp dat mee omlaag gaan met de gitarist niet zo,omdat zulke lage stemmingen niet echt hoorbaar en speelbaar zijn plus xtra risico voor apparatuur.
Trouwens,goeie tip van Basskees.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: 5 snaar stemming

Bericht door basloze fret »

Je overdrijft wel een beetje Strabel. C# is echt niet zo laag hoor. Black Sabbath deed het al in de jaren '70, dus nieuw is het ook zeker niet.

Ik zou het gewoon op 4 snarige doen en dan alles drie halve tonen lager en dan iets dikkere snaren. Zo doen de meeste van dat soort bands dat die in C of C# spelen. Alleen als het nog lager wordt heb je een 5 snaar nodig.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

basloze fret schreef: 27 okt 2017, 14:57 Je overdrijft wel een beetje Strabel. C# is echt niet zo laag hoor. Black Sabbath deed het al in de jaren '70, dus nieuw is het ook zeker niet.

Ik begrijp dat hij de b naar G# stemt.
Op de B zit je op+/- 30Hz.
Zelfs de PA(boer) zal niet erg blij worden als je G# aanslaat.
Voor mij is het meer het nut van lage stemming als er ook veel gitaargeweld is.
Veel bassisten hebben het over geluid wat door de mix heen prikt.
Ik verzeker je dat dit bij lage stemmingen niet het geval is.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: 5 snaar stemming

Bericht door nangyala »

Het fundament van de lage B zal al weggefilterd zijn bij een beetje PA boer, daar zal het probleem ook niet liggen. De B of lager is dus prima te horen, want deze is ook op 60/120/240/480/960 Hz etc Vandaar dat ik, in de metal, een drive gebruik voor definitie( door de mix prikken). Het laag laat ik wel aan de kick drum over. Ook de gitaristen houden van laag, dus ik zoek mijn oemph in het midden gebied.

Jouw pijnpunt is dat je lage stemming verward met alleen maar lage basfrequenties. Luister bijv. Eens naar Periphery of Meshuggah. Definitie alom
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Pedullist »



Ik denk dat je je niet zulke zorgen hoeft te maken, Strabel. Deze man raakt in zijn video's al nauwelijks de laagste snaren aan, dus die ene lage F# live zal wel te doen zijn. :)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

Pedullist schreef: 27 okt 2017, 17:46

Ik denk dat je je niet zulke zorgen hoeft te maken, Strabel. Deze man raakt in zijn video's al nauwelijks de laagste snaren aan, dus die ene lage F# live zal wel te doen zijn. :)
Ha ha,maak je geen zorgen dat ik me zorgen maak.
Ik vind het gewoon leuk om hier een "kleine"discussie over te voeren.
Zonder al te technisch te willen worden krijg je bij dit soort zaken toch met "staande golven"en harmonischen en fysieke beperkingen te maken.
En tuurlyk op de plaat klingt het allemaal prima maar live is toch een ander verhaal.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Hvitekrist
Berichten: 3386
Lid geworden op: 24 nov 2008, 08:43

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Hvitekrist »

Ik gebruik die stemming idd voor herrie als Meshuggah/Periphery/Monuments etc
En daar dan ook een overdrive/distortion met clean blend over
Als “B”-snaar heb ik ook een .145 snaar, dat helpt ook wel

Moet wel eerlijk toegeven dat het enkel op mijn amp niet het beste klinkt, maar via een beetje PA via een DI zoals bijv een SansAmp (en met een geluidsman die weet wattie doet) wel!
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Pedullist »

Wat de fok...niet eens een discussie over de hoeveelheid snaren en het gebrek aan toegevoegde waarde?! Dit forum is niet wat het geweest is! Ik dacht dat jij ook wel te porren zou zijn voor een "grote" discussie!
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

nangyala schreef: 27 okt 2017, 17:29

Jouw pijnpunt is dat je lage stemming verward met alleen maar lage basfrequenties. Luister bijv. Eens naar Periphery of Meshuggah. Definitie alom
Heb even wat beluisterd van Meshuggah.
Ik heb toch een goeie (welliswaar oude) sony MDR-600 koptelefoon maar definitie plus echt laag hoor ik toch niet.
Dit brengt mij nog meer in verwarring over de lage stemming.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

Pedullist schreef: 27 okt 2017, 18:21 Wat de fok...niet eens een discussie over de hoeveelheid snaren en het gebrek aan toegevoegde waarde?! Dit forum is niet wat het geweest is! Ik dacht dat jij ook wel te porren zou zijn voor een "grote" discussie!
Nieuw topic "WIE HEEFT DE GROOTSTE".
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Pedullist »

Ik kom dicht in de buurt van de duurste. :oops:
Plaats reactie