5 snaar stemming

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Favoriete 5 snaar stemming

B-E-A-D-G
43
88%
E-A-D-G-C
3
6%
Anders
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

Pedullist schreef: 27 okt 2017, 18:26 Ik kom dicht in de buurt van de duurste. :oops:
En misschien de meeste duurste. LOL
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: 5 snaar stemming

Bericht door nangyala »

Strabel schreef: 27 okt 2017, 18:24
nangyala schreef: 27 okt 2017, 17:29

Jouw pijnpunt is dat je lage stemming verward met alleen maar lage basfrequenties. Luister bijv. Eens naar Periphery of Meshuggah. Definitie alom
Heb even wat beluisterd van Meshuggah.
Ik heb toch een goeie (welliswaar oude) sony MDR-600 koptelefoon maar definitie plus echt laag hoor ik toch niet.
Dit brengt mij nog meer in verwarring over de lage stemming.
Dat is mijn hele punt juist, je hoeft niet echt laag te hebben om laag gestemd te spelen. Bij meshuggah hoor je goed de drive plus een boost op het honkerige midden. Draai je bij dit soort bands teveel bas in, dan sneeuw je de bassdrum en de gitaren onder.
Als je metal speelt, dan ben je als bassist ondergeschikt in de mix.
Vandaar dat ik ook disco en funk speel :mrgreen:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

Ja sorry,ik begrijp dat niet.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: 5 snaar stemming

Bericht door nangyala »

Wat, dat ik disco speel?? :jaaaaa: :rofl:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Pedullist »

Strabel schreef: 27 okt 2017, 18:32 En misschien de meeste duurste. LOL
Zou je denken, maar ik heb twee tamelijk dure en verder valt het wel mee (de andere vijf waren bij elkaar onder de 5000). Pedulla's leveren niks op tweedehands. Verder oude Fenders uit Japan, een oude Hagstrom, en een Dimension die niemand op MP wilde hebben voor onder de 250 euro. :p
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: 5 snaar stemming

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 27 okt 2017, 18:45 Ja sorry,ik begrijp dat niet.
Je kan lage tonen spelen, maar dat wil nog niet zeggen dat je heel veel laag in je equalizing hoeft te draaien. Je kan de mid frequenties meer benadrukken om zo beter in de mix te liggen. Of wat extra drive, ook weer iet te veel want verzuipt de bas ook weer. Je maakt je basgeluid als het ware wat ieliger, om uit het frequentie gebied van de basdrum te komen.

Maar ik ben het met je eens; tot de lage A gaat het nog net, maar daaronder wordt het blubber.
Ik vind die trend in de metal om steeds lager te gaan ook niks. Zeker niet als de gitaren een lage F# snaar hebben, zodat je als bassist dat eigenlijk niet meer een octaaf lager kan dubbelen. Dat vind ik bassistje pesten. De bas is sowieso ondergeschikt in dat soort muziek en het gaat vooral om de gitaren. De reden dat ik dat soort muziek niet meer wil spelen en ook niet meer luister.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Pedullist »

Ik wacht op de trend van steeds hoger.

Leuk feitje: Steve Vai wilde een 7 snaar met een hoge A maar die bleef knappen waardoor Ibanez maar suggereerde een lagere B toe te voegen. :D
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

ja ,ben ik weer was even uit eten.
Een van de dingen waar jullie niet veel over zeggen is de snaarspanning.
Kom op, een B in G# stemmen ,dan hangt je snaar onder je hals.
Aan Pedulist: Ik wil ook nog wel eens een grap maken dus je hoeft geen excuus te maken dat je een paar hele mooie basgitaren hebt.
Ik zag laatst ook ergens een 24snarige B$%#@^% gitaar denk ik. Leuk voor slangemensen. 2 acts voor de prijs van 1.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Pedullist »

Ja, we waren je al kwijt.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

basloze fret schreef: 27 okt 2017, 19:40
Strabel schreef: 27 okt 2017, 18:45 Ja sorry,ik begrijp dat niet.
Je kan lage tonen spelen, maar dat wil nog niet zeggen dat je heel veel laag in je equalizing hoeft te draaien. Je kan de mid frequenties meer benadrukken om zo beter in de mix te liggen. Of wat extra drive, ook weer iet te veel want verzuipt de bas ook weer. Je maakt je basgeluid als het ware wat ieliger, om uit het frequentie gebied van de basdrum te komen.

Kijk je praat tegen een bassist die jaren lang professioneel geluidsman is geweest.
Even een Analogie: als een drummer aait op zijn drumstel kan ik als geluids man daar geen heftige sound van maken.
Mid freq in een G# gestemde b sn draaien .WELKE MID FREQ .
Aanvulling:elke snaar heeft een bepaalt frequentie bereik.
Als ik bvb op de G op de 5e positie (c) sta en vervolgens zeg "hier ga ik is lekker sublaag in draaien", gaat niet werken.
Snap je mijn probleem,sommige dingen zijn praktisch niet te doen
Een uitzondering ,als je de harmonischen gaat versterken,maar ja ,waarom omlaag stemmen dan?
Laatst gewijzigd door Strabel op 28 okt 2017, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

Pedullist schreef: 27 okt 2017, 22:41 Ja, we waren je al kwijt.
Gemist had ik fijner gevonden.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Beamer
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 okt 2015, 09:37

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Beamer »

Mooie discussie! Lage tonen zijn gewoon moeilijk😜. Een beetje distortion is dan vaak inderdaad wel nodig denk ik, in ieder geval voor metal (wat ik ook speel). G# is alleen wel erg laag, is mijn ervaring nu - ook als ik daar mids bij draai. Dikkere snaren ook geprobeerd, maar dan haal je al het leven en de sprankeling er weer uit. Ik heb m'n snaarspanning lieve (te) laag dan (te) hoog. Toch maar eens proberen om een stemming met C# proberen denk ik, en dan met vijf snaren, want een viersnarige heb ik niet.
"None of us wanted to be the bass player. In our minds he was the fat guy who always played at the back."
Paul McCartney
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

Ok met distortion voeg je harmonischen toe.
Bij bands die schijnbaar laag gestemd staan halen ze vaak het laag er weer uit in de opnames. (vreemd, eerst lager stemmen om dan het laag er weer uit te halen?)
En op "slappe" snaren spelen.leg eens uit waarom dat fijn is.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: 5 snaar stemming

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 28 okt 2017, 17:52 Ok met distortion voeg je harmonischen toe.
Bij bands die schijnbaar laag gestemd staan halen ze vaak het laag er weer uit in de opnames. (vreemd, eerst lager stemmen om dan het laag er weer uit te halen?)
En op "slappe" snaren spelen.leg eens uit waarom dat fijn is.
Je verwart tonen met frequenties/EQ. Bij een lage toon kun je toch ook iets meer mid toevoegen. Net zoals je bij hoge tonen ook wat laag kan toevoegen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: 5 snaar stemming

Bericht door Strabel »

Zo verwart ben ik niet.
Met een toonregeling maak je de harmonischen zwakker.
Maar middenfreq op bvb B +/- 30hz erbij draaien ik vind dat knap als je dat kunt.
Een toonregeling is natuurlijk een frequentie versterker of verzwakker.










=/
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie