Trickfish gebruikers?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Trickfish gebruikers?

Bericht door Walk-the-Bass »

Hallo bassisten,
Het is natuurlijk bekend dat Paul's Bass Matters zijn liefde voor het merk Trickfish niet onder stoelen of banken steekt. Maar zijn hier op dit forum ook gebruikers van dit merk? Graag hoor ik jullie ervaringen.... Alvast bedankt!
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Walk-the-Bass »

Werkelijk helemaal niemand op dit forum die deze apparatuur gebruikt?!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Rieno »

Er is al eens wat over gezegd en geschreven:
klik

Een hoop heisa om een standaard eindtrap met de zoveelste leuke voorversterker als je het mij vraagt :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Walk-the-Bass »

Dank voor de reacties tot op heden... Maar moet ik concluderen dat niemand op dit forum iets in zijn bezit heeft van Trickfish?!
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door we tigers »

Volgens mij niet nee. Op talkbass is er (iets) meer te vinden. Maar ook niet erg veel
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
cremonabass
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mar 2014, 12:31

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door cremonabass »

Ik gebruik 2 SM112 cabs en de Sm110 cab, de amps heb ik niet maar wel uitgebreid getest.
Ben het wel eens met de mening van Paul Sips, het is erg goed spul, de Bullhead 1K is een zeer goede amp met een uitstekende en flexibele eq.
Uiteindelijk heb ik voor (een gebruikte ) Monique 700 gekozen, die is naar mijn smaak toch nog wel wat mooier, maar ook duurder, zwaarder en onderhouds gevoeliger met de buizen..
Trickfish is minder gekleurd dan bv Aguilar, maar heeft wel de brede amerikaanse sound, maar zonder te wollig te worden.
Kortom hoort bij de absolute top van het huidige lichtgewicht spul!
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Walk-the-Bass »

BUMP: inmiddels ben ik de trotse bezitter van een Trickfish Bullhead .5K. Eerste indruk: een erg neutraal open klinkende versterker. De versterker kleurt bijna niet. De EQ is even wennen (toggle switches boven de potmeters) maar als je er even de tijd voor neemt, kun je er veel verschillende en bruikbare geluiden uit halen. De versterker klinkt niet zozeer "warm", maar wel "vol en open" en vooral rete-strak. Misschien ook wat "droog". Het laag klinkt goed gecontroleerd en is ook goed controleerbaar met de EQ. Deze versterker valt wel in de categorie "elke speelfout wordt ook weergegeven", dus een "eerlijke" versterker. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel even wennen ten opzichte van mijn Hartke HA3500. Die vind ik in sommige opzichten wat "warmer" klinken, al zouden anderen dat mss meer "wollig" noemen...

Er zouden inmiddels op dit forum veel meer Trickfish bezitters moeten zijn, dus het zou leuk zijn als er meer mensen hun ervaringen delen?
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Walk-the-Bass »

Inmiddels ook een cab van trickfish gekocht, de 1x12 versie. Het geheel klinkt vol, vet en punchy. De speaker van Trickfish is behoorlijk efficient, een stuk efficienter dan de Aguilar GS112 of de Aguilar SL112. Bij de 1x12 van Trickfish moet ik de bas al iets terugdraaien, er komt meer bas uit dan bij de Aguilar 1x12.
Gebruikersavatar
Born2Bass
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:10

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Born2Bass »

Eens kijken of we dit onderwerp uit de mottenballen kunnen trekken...

Afgelopen week heb ik wat Trickfish spul mogen uitproberen en ik was erg gecharmeerd.
Nu weet ik uit ervaring dat een eerste indruk iets heel anders is dan langdurige ervaring... benieuwd dus naar reakties.

Ik ben primair op zoek naar compact en lichtgewicht, dus de TF110 de TF112 en de TF208 eens aan de tand gevoeld.
In combinatie met een Trace Elliot Elf C108 maakten alle drie de cabinets een goede indruk. Ze vullen het geluid goed aan en geven je een dimensie terug die je uiteindelijk toch mist bij zo'n mini combootje. Verrassend (?) genoeg leek de 10" de grote winnaar in alle categorieën: mooiste aanvulling qua geluid, meest compact, lichtgewicht en laagste prijs. Er waren wel degelijk verschillen in sound, maar achteraf moeilijk te beschrijven en ook misleidend wellicht, want ik heb slechts één bas getest en niet aan de knoppen gedraaid; Het ging me puur om de eerste indruk.

Echt verschillend klonken de drie cabinets in combinatie met een 'echte' versterker...
Als referentie eerst een Aguilar Tone Hammer 500 geprobeerd. De reden hiervoor was dat ik deze uit de aanwezige tops 'kende'. Dat wil zeggen, toen ik mijn derde TC Electronic cabinet kocht (2eH 1e generatie 2x10) klonk deze in de winkel zo lekker 'rond' en 'punchy' dat ik ter plekke bijna besloot om mijn RH450 te verkopen voor deze versterker. In combinatie met de Trickfish cabinets klonk de Aguilar echter... slecht. Moeilijk te beschrijven wat het was, een 'plat', 'saai' geluid met weinig 'response'... ik moet nog wat werken aan mijn beeldspraak...
In combinatie met beide 'Bullheads' van Trickfish kwamen de drie cabinets echt tot leven.
Het eigen karakter van elke kast werd nu pas goed duidelijk. Ik wil voorzichtig zijn met beschrijvingen, wederom omdat ik voor een eerste indruk ging, zonder te veel te 'spelen' met de opties van bassen en knoppen. Alle drie maakten ze naar mijn smaak het geluid van de Sire V7 5-snaar die ik bespeelde 'mooier'. Dat wil zeggen, het klonk alsof alles wat ik wilde horen perfect versterkt werd en de iets té prominente frequenties van Sire werden heel subtiel ietsje naar de achtergrond geplaatst. Wederom, vergeef mijn gebrekkige beeldspraak...
De 2x8 klonk in vergelijking met de andere twee iets 'wolliger' (let wel: in vergelijking met de andere twee! op zichzelf gewoon strak), de 1x10 klonk 'lekker compact' en de 1x12 ... heerlijk! Alles wat ik wil horen in een basgeluid zit er in. Het hele spectrum, elke frequentie precies zoals ik het graag hoor.
De TF110 klonk al lekker en 'compleet', neutraal genoeg om het moeilijk te maken de klank'kleur' te kunnen beschrijven anders dan 'strak' en 'responsief'.
De TF112 heeft voor mij echter 'alles'. Fingerstyle en slap klinken strak, direct en vol. Neutraal genoeg zonder te 'Hi-Fi' te klinken, modern maar voldoende warm. Wat op mij indruk maakte was het feit dat ik de lage B van de bas uit de winkel mooier vond klinken dan die op mijn eigen, identieke bas.
Het bleek namelijk dat die snaar vervangen was door een iets dikker/dunner (?) exemplaar én nu door de brug in plaats van through body... dat ik zonder te weten van die aanpassing dat verschil hoorde... zegt wat over de cabinets/versterker van Trickfish, toch?

Goed. Nu ben ik dus benieuwd naar lange termijn ervaringen.
Mijn ervaring is dat wat in eerste instantie indruk maakt, op lange termijn pas in bepaalde omstandigheden, in bepaalde ruimtes, met bepaalde bassen minder mooie aspekten toont. En andere spullen blijven een leven lang charmeren.
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Pian0maN »

Mijn ervaring met de Trickfish: ik heb zojuist een Bullhead 1k teruggestuurd :facepalm: Heb 'm een maandje uitgeprobeerd in combinatie met twee Acoustic Alignment kastjes. Het punt waar ik mij niet overheen kon zetten, is dat ik de ingebouwde LPF te prominent aanwezig vond. De kastjes van AA zijn gebouwd met een zo eerlijk mogelijke weergave als uitgangspunt, dus dit soort details worden dan ook meteen duidelijk. Ik had constant het gevoel dat ik te bewust de kleuring van de versterker hoorde, in plaats van een neutrale sound. Het resulteerde in dat ik dat dan weer ging compenseren met de eq om wat hoog terug te krijgen, maar dat is natuurlijk niet hoe het hoort. Ook had ik het gevoel al vrij snel aan de max van het vermogen te zitten. Trickfish claimt 1000 watt, maar het blijkt toch maar weer dat 1000 klasse D-watt in de praktijk echt wat anders is dan bijvoorbeeld de 480 klasse A/B-watt van m'n GK 700RB. Moet wel zeggen dat ik voornamelijk contrabas speel, en vanwege de hoge attack een hoop headroom nodig heb. Op een basgitaar is dat toch net iets anders. Maar de Trickfish schoot bij een flinke knal op de lage E al snel in het rood, en om dat te voorkomen moest de master echt wel een heel stuk open. En dat was dan bij een optreden op middellaag volume. Verder vond ik het vervelend dat ik bij elke eq-knop moest kiezen uit twee frequenties, maar deze dan niet onafhankelijk van elkaar in kon stellen. Bijvoorbeeld de bass-knop, daarbij is de keuze tussen 40hz en 80hz. Dit zijn twee gebieden die echt allebei hun eigen functie hebben in het spectrum. Als een ruimte echt boomy is kan het behoorlijk helpen om het laag goed in te kunnen stellen. Het laatste puntje van ontevredenheid, maar dit is puur persoonlijk, ik vond het laag wat klinisch. Kan me goed voorstellen dat dat voor anderen juist prettig is, maar ik vond het iets té. Of dat dat inherent is aan aan klasse D of dat het puur bij deze amp zo is, ben ik nog niet helemaal uit. Ik ben van plan om op korte termijn wat meer high-end versterkers uit te proberen, dus dat zal dan wel duidelijk worden.
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door basloze fret »

Goede en duidelijke review PianoMan! Misschien moet je de Bergantino Forte eens proberen. Zelf geen ervaring mee. Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk koopt. Laat het hier even weten als je wil. Bedankt.
Gebruikersavatar
Born2Bass
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 aug 2021, 20:10

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Born2Bass »

Eén van de redenen waarom ik als toetsenist ooit de bas opnam was omdat ik dacht dat het een stuk minder complex zou zijn om een 'sound' te creëren.
En eigenlijk klopte dat ook wel :o
Toen ik een bas gevonden had die me beviel en een amp en cabinets die dat 'lekker' versterkten, ging het daarna door beetje-bij-beetje te upgraden van 'lekker' naar 'heerlijk'.
Pas sinds ik in een band speel die 'allergisch' is voor podiumgeluid, ik op zoek ben naar een nieuw cabinet en me meer aan het verdiepen ben in wat de apparatuur precies doet denk ik bewuster na over 'geluid'.
Vroeger plugde ik in de winkel een bas in een versterker, zette alles neutraal en als dat een goede eerste indruk maakte wás het ook goed.

Goed. Vandaag dus wat zitten 'tweaken' met mijn Trickfish Minnow preamp en mijn TC Electronic RH450... én met de knoppen op mijn bas...
Met alles op neutraal en vooral de volumes op hetzelfde niveau zijn de verschillen niet wereldschokkend.
TC neutraal, Minnow neutraal in de TC eindtrap, aktieve bas neutraal, rechtstreeks in de eindtrap... het klinkt in mijn oren allemaal 'lekker'
(3 TC cabinets: 2x2x10"+1x12").
Wat laag bijdraaien op mijn bas en het wordt nóg lekkerder, maar na tien minuten ben je er aan gewend en nóg een tandje meer klinkt ook niet verkeerd.
Dan maar weer terug naar neutraal en... wat eerst goed klonk 'mist' wat.
Ik realizeer me weer hoe subjectief geluid is en voorál, hoe belangrijk de context en de vergelijking is.
Pian0maN schreef: 14 sep 2021, 12:31 De kastjes van AA zijn gebouwd met een zo eerlijk mogelijke weergave als uitgangspunt
Ik kan me voorstellen dat dat met een contrabas je ideaal is. Je wil het geluid van je bas horen en niet dat van je versterker of je speaker.
Met een basgitaar ligt dat mijns inziens heel anders. Je wilt juist het geluid kleuren.
Met de keuze van pickups, toonregeling op je bas, eventueel een preamp op je bas, eventueel compressie, kleuring via de preamp van je versterker.
Hoewel een eindtrap in theorie alleen hoort te versterken kan ik me voorstellen dat dat vooral theorie is...
En dan... je cabinets.
Waarom kiest de één voor 2x10" en de ander voor 15" en velen van ons voor de meest uiteenlopende combinaties?
Of je een basgitaar wilt kleuren is volgens mij niet de vraag, maar wáár.
En dan is er ook nog een belangrijk verschil tussen echte 'kleuring' (compressie, 'enhance', 'contour', 'boost', ...) en het benadrukken of onderdrukken van bepaalde frequenties...
Mijn ervaring is dat echte kleuring soms gaat vervelen of gaat tegenstaan.
Pian0maN schreef: 14 sep 2021, 12:31 Verder vond ik het vervelend dat ik bij elke eq-knop moest kiezen uit twee frequenties, maar deze dan niet onafhankelijk van elkaar in kon stellen.
Deze begrijp ik niet... volgens mij is het niet 'moeten' maar 'mogen', want ik ken vooral preamps waar de frequentie óf vastligt, óf waar je MAG kiezen...
Bovendien is het niet zo dat je de frequentie die je kiest versterkt of verzwakt, maar je kiest het "shelving" punt,
dus: vanaf welke frequentie ga je (naar beneden toe in het geval van de 'bass'knop) versterken of verzwakken.
Voor mij is het vooral van belang dat de toonregeling het geluid naar mijn persoonlijke smaak nóg mooier kan maken dan standje neutraal... of in elk geval niet verpest :lol:
Het is voor mij een vooral een tool om het geluid te kleuren en heel soms een tool om het geluid een beetje aan te passen aan de ruimte waar ik speel.
Pian0maN schreef: 14 sep 2021, 12:31 Het laatste puntje van ontevredenheid, maar dit is puur persoonlijk, ik vond het laag wat klinisch.
Wat is voor jou precies het verschil tussen neutraal en 'klinisch' PianOmaN?

Dank in elk geval voor de review en net als Basloze Fret ben ook ik benieuwd naar je toekomstige vergelijkingen met andere amps.
Gebruikersavatar
Pian0maN
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 jul 2006, 03:42

Re: Trickfish gebruikers?

Bericht door Pian0maN »

Born2Bass schreef: 03 okt 2021, 22:55 Toen ik een bas gevonden had die me beviel en een amp en cabinets die dat 'lekker' versterkten, ging het daarna door beetje-bij-beetje te upgraden van 'lekker' naar 'heerlijk'.
Pas sinds ik in een band speel die 'allergisch' is voor podiumgeluid, ik op zoek ben naar een nieuw cabinet en me meer aan het verdiepen ben in wat de apparatuur precies doet denk ik bewuster na over 'geluid'.
Vroeger plugde ik in de winkel een bas in een versterker, zette alles neutraal en als dat een goede eerste indruk maakte wás het ook goed.
Ja, ik herken mij hier ook wel in. Ik speelde voorheen met een GK MB150 combo'tje en het was vaak redelijk ok, soms heel goed, soms wat minder goed. Maar het was iets wat ik gewoon accepteerde en het beste van probeerde te maken. Sinds ik besloten heb te upgraden ben ik veel bewuster bezig met sound, wat alle componenten toevoegen, hoe het in een ruimte werkt, wat ik nou eigenlijk hoor, etc. Ik mis soms wel eens het simpelweg accepteren van een suboptimaal geluid, want het betekent dat je je dan ook weer sneller op de muziek kunt focussen. Aan de andere kant merk ik wel dat ik over het algemeen nu een beter geluid heb dan voorheen, wat me dan ook weer beter doet spelen.
Born2Bass schreef: 03 okt 2021, 22:55 Ik kan me voorstellen dat dat met een contrabas je ideaal is. Je wil het geluid van je bas horen en niet dat van je versterker of je speaker.
Met een basgitaar ligt dat mijns inziens heel anders. Je wilt juist het geluid kleuren.
Met de keuze van pickups, toonregeling op je bas, eventueel een preamp op je bas, eventueel compressie, kleuring via de preamp van je versterker.
Hoewel een eindtrap in theorie alleen hoort te versterken kan ik me voorstellen dat dat vooral theorie is...
En dan... je cabinets.
Waarom kiest de één voor 2x10" en de ander voor 15" en velen van ons voor de meest uiteenlopende combinaties?
Of je een basgitaar wilt kleuren is volgens mij niet de vraag, maar wáár.
En dan is er ook nog een belangrijk verschil tussen echte 'kleuring' (compressie, 'enhance', 'contour', 'boost', ...) en het benadrukken of onderdrukken van bepaalde frequenties...
Mijn ervaring is dat echte kleuring soms gaat vervelen of gaat tegenstaan.
Zeker waar. Maar de Trickfish kleurde voor mij niet op de juiste manier, zowel op contrabas als op basgitaar niet. Voor mijn gevoel valt een ingebakken LPF wel onder 'echte' kleuring, juist omdat het zo prominent hoorbaar is. En ik was inderdaad precies bang dat het me op termijn ging tegenstaan.
Born2Bass schreef: 03 okt 2021, 22:55
Pian0maN schreef: 14 sep 2021, 12:31 Verder vond ik het vervelend dat ik bij elke eq-knop moest kiezen uit twee frequenties, maar deze dan niet onafhankelijk van elkaar in kon stellen.
Deze begrijp ik niet... volgens mij is het niet 'moeten' maar 'mogen', want ik ken vooral preamps waar de frequentie óf vastligt, óf waar je MAG kiezen...
Bovendien is het niet zo dat je de frequentie die je kiest versterkt of verzwakt, maar je kiest het "shelving" punt,
dus: vanaf welke frequentie ga je (naar beneden toe in het geval van de 'bass'knop) versterken of verzwakken.
Voor mij is het vooral van belang dat de toonregeling het geluid naar mijn persoonlijke smaak nóg mooier kan maken dan standje neutraal... of in elk geval niet verpest :lol:
Het is voor mij een vooral een tool om het geluid te kleuren en heel soms een tool om het geluid een beetje aan te passen aan de ruimte waar ik speel.
Ja, goed punt. Ik gebruik de EQ op een amp eigenlijk 100% om 'm aan de ruimte aan te passen. Ik had het anders moeten verwoorden: Ik vond die keuze tussen die twee frequenties simpelweg niet bijdragen aan het gebruikersgemak. Voor het finetunen van je sound kan ik me voorstellen dat hoe meer opties je hebt, hoe beter het is. Maar als je een halfuurtje hebt voor een soundcheck waarin ook nog een setlijst moet worden doorgesproken, en je staat in een ruimte waarin je geluid zonder verdere EQ totaal ondefineerbaar is, dan heb je niks aan die extra opties. Je hebt dan wat grover gereedschap nodig, waarmee je met minimaal gedraai aan de knoppen tot iets werkbaars komt. En ik had het idee dat de EQ van de Trickfish wat meer ingericht is op finetuning dan dat-ie echt flinke happen uit je spectrum haalt. Maar uiteindelijk is dat dus een persoonlijk ding, afhankelijk van hoe je de EQ gebruikt.
Born2Bass schreef: 03 okt 2021, 22:55
Pian0maN schreef: 14 sep 2021, 12:31 Het laatste puntje van ontevredenheid, maar dit is puur persoonlijk, ik vond het laag wat klinisch.
Wat is voor jou precies het verschil tussen neutraal en 'klinisch' PianOmaN?
Tja, ook een goeie vraag. Ik kan het moeilijk onder woorden brengen. Ik vind het nooit zo zinvol om dit soort termen te gebruiken omdat het voor iedereen weer iets anders betekent, maar bij gebrek aan beter: ik vond dat 'ie wat weinig ballen had, ik vond het geen mooi rond geluid onderin. Maar wat dat dan precies is kan ik moeilijk zeggen. Misschien dat het echt subsubsublaag is (dus EQ), dat ie daar net wat minder van heeft dan ik zou willen. Misschien dat het geluid letterlijk te clean is, dat m'n GK 700RB een minirandje gaat vervormen in het laag, en dat ik dat precies lekker vind. Misschien heeft het te maken met de eindtrap. Het is uiteindelijk toch een digitale versterker en ik had ergens het gevoel de transistors of mosfets (hier heb ik geen idee van) te kunnen horen switchen. Als ik op een analoge amp een lage E aansla krijg ik een mooie egale toon, waar ik bij de Trickfish het gevoel had dat ik kon horen dat ie in minideeltjes werd opgeknipt. Aan de andere kant, ik heb nu een Eich T900, ook Class D, die heeft dat probleem niet. Maar daar zit wel een andere eindtrap in (Pascal vs ICE), misschien dat dat verschil maakt. Dus nogmaals, ik weet het eigenlijk niet. Als iemand met meer verstand van de techniek vertelt dat dit echt totale onzin is, neem ik dat gelijk aan. Lang verhaal kort, het was meer een gevoelsding, waar ik moeilijk m'n vinger op kan leggen.
Born2Bass schreef: 03 okt 2021, 22:55 Dank in elk geval voor de review en net als Basloze Fret ben ook ik benieuwd naar je toekomstige vergelijkingen met andere amps.
Graag gedaan! Zoals gezegd, ik heb nu sinds een paar dagen een Eich T900, waar ik tot nu toe erg gecharmeerd van ben. De review komt over een paar weken.
Afijn, laat-ie fijn zijn.
Plaats reactie