Advies aanschaf cabinet gevraagd

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
xxl66
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2017, 09:35

Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door xxl66 »

Beste forumleden,

Ik ben een 50tiger die gans zijn leven heeft gedrumd maar nu sinds enkele maanden intensief aan het bassen is geslagen. Dit bevalt me enorm en geeft me in feite veel meer voldoening dan het drummen (was ik hier maar vroeger mee begonnen...). Heb een tijd terug geïnvesteerd in een RH750 versterker maar speel nu via een hoofdtelefoon.
Ik overweeg nu een cabinet van TC aan te schaffen om versterkt te kunnen spelen (om eventueel later in een bandje te spelen). Er zijn echter zo veel varianten en ben niet zo goed thuis in deze zaken dat ik niet goed weet waar te beginnen.
Graag had ik jullie advies hieromtrent.

vast bedankt!
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door EW1010 »

Da's best moeilijk adviseren want de cab keuze gaat voor een belangrijk deel je geluid bepalen. Bovendien heb je (voor voorlopig thuis spelen) best wat vermogen in huis gehaald en is de verleiding om een 750+ watt cab te kopen natuurlijk groot terwijl je voor thuis best een 300 wattertje ar aan zou kunnen hangen om op laag volume te oefenen. In geval van optredens zou je dan een tweede cab kunnen aanschaffen.
Zelf ben ik een voorstander van 1x12 cabs. Lekker licht, lekker flexibel; 1 cabje voor thuis, 2 om op te treden.
Let in ieder geval op de impedantie van je versterker (4 of 8ohm) en kies je cabs daarnaar. Dus 4 ohm als je maar één cab wilt, 8 ohm als je er twee denkt te gaan aanschaffen. Verder zal het een kwestie zijn van luisteren naar diverse merken om vast te stellen wat je lekker vindt klinken.
Zélf ben ik voor Van der Kley cabs gegaan.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door EW1010 »

Ik zie dat TC een 8 ohm RS210 van 400w heeft, één voor thuis (en misschien wel helemaal genoeg!) en als het luider moet nóg een RS210. Dan heb je in feite een 410 waar veel bassisten lyrisch over doen.
TC biedt vrijwel dezelfde mogelijkheden met de RS212. Maar zolang het voor thuis is zou ik het op één cab houden. Een tweede is zó gekocht.
Maar ik zou éérst eens naar diverse merken gaan luisteren.
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26191
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door Hans58 »

EW1010 schreef: 11 nov 2017, 10:25 Maar ik zou éérst eens naar diverse merken gaan luisteren.
Dat. Toen ik ergens in 2000 of zo plots aardig wat centen beschikbaar kreeg om een set (betere) kasten onder mijn toenmalige versterker te kopen heb ik die top plus een van mijn bassen en mijn zoon als extra paar oren meegenomen naar Bassmatters en heb daar op mijn gemak van alles geprobeerd. Ik heb daar toen een set kasten gekocht waar ik de rest van de tijd mee gespeeld heb totdat ik de overstap maakte naar een âhwe Fendâh buizenbak met bijbehorende antieke kast. (Maar die andere staan nog steeds in de opslag; kan er geen afstand van doen :) )
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door Walk-the-Bass »

Ik haak aan bij deze discussie. Ik heb meer dan 25 jaar gitaar gespeeld en speel sinds een aantal maanden basgitaar. Het "nadeel" is (net als de TS) al zo lang in de muziek zit, dat je al vrij kritisch bent naar het basgeluid. Ik ben ook op zoek naar de "ideale" bascab. Een belangrijk verschil is: wil je ermee in een band spelen of niet? Zo ja, dan dien je voor een deel rekening te houden of de set "door de mix heen prikt". En dan vallen een aantal merken/speakerconfiguraties af. Een voorbeeld: ik vind de 1x12 combo's van EBS echt fantastisch klinken, maar in bandverband (en zonder gebruik van DI) vind ik de aanwezigheid een stuk minder. Ik heb nu een Aguilar GS112 cab (met een Hartke versterker) en alhoewel ik er moeite mee heb om een "warm" geluid uit deze cab te krijgen, hoor ik mij in een band met deze band uitstekend.
xxl66
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2017, 09:35

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door xxl66 »

Bedankt voor de reacties, misschien best eens een dagje Keulen plannen dan ;-)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door MR. LEE »

welke "bass-cabinets" ? = 1 grote berg van compromissen :(
Slegtkamp
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2012, 12:48

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door Slegtkamp »

Beste

Ik ben ook op latere leeftijd gaan bassen en heb inmiddels een aantal bascabinetten uitgeprobeerd. Ik speel in een bigband en af en toe in een jazzcombo. Ik gebruik voor een optreden twee 4 x 5 inch kastjes van Phil Jones. Deze zijn klein, krachtig, redelijk van gewicht, betaalbaar en het geluid vind ik erg goed vooral in combinatie met een EBS 350 versterker. Ook in samenhang met een Little Brick van Prolude klinken ze wat mij betreft prima.
Tijdens de repetities is 1 cabinet al meer dan voldoende. Het klinkt wat oubollig maar gewicht kan een rol gaan spelen. Wekelijks een nogal forse Vanderkley meesjouwen is wel een dingetje.

Hartelijke groet,

Henk Slegtkamp
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door Sjtevel 1984 »

Slegtkamp schreef: 18 nov 2017, 19:14 4 x 5 inch kastjes van Phil Jones.(...)betaalbaar
Ben ik het niet met je eens.

Verder noem je VDK kasten zwaar (of die indruk creëer je wel). Ook dat kan ik niet onderschrijven.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
xxl66
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2017, 09:35

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door xxl66 »

Gewicht is niet echt een issue, als drummer ben je wel wat gewoon ;-)
EW1010
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 jul 2012, 09:30

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door EW1010 »

[Wekelijks een nogal forse Vanderkley meesjouwen is wel een dingetje. /quote]
Ben idd benieuwd welke VdK dat is. Ik heb zelf voor VdK gekozen mede vanwege het lage gewicht
Fender Am.Std. Jazz Olympic White, Fender Pro Precision 3 tone sunburst, Squier CV 51 P Bass, white blonde+LMIII+ 2xVdK112ext.
Slegtkamp
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 mei 2012, 12:48

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door Slegtkamp »

Beste Vanderkley bezitters,

Ik had mij wat preciezer moeten uitdrukken en wellicht geen appels met peren moeten vergelijken. Ik was de tevreden bezitter van de 112MNT (600) - en ben overgestapt op de Compact 4 lite van Phil Jones vanwege de behandelbaarheid en toch ook het geluid. De verschillen in omvang, gewicht en prijs zijn: Vanderkley 16 kg en 41 x 41 x 50 cm, Euro 785,- , Phil Jones 9,5 kg en 35,5 x 35,5 x 33. Euro 552,- (Bij Thoman 444,-). Is het ene cabinet nu beter als het andere? Daarover heb ik geen oordeel.

Hartelijke groet,

Henk Slbgtkamp
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door Slashhead »

Ik gebruik 2x PJB 4x5" 4B (Piranha) kastjes met Blue Sky head (jaar of 4) en kom van een een Glock 2x10" en 1x15" stack af (jaar of 10 op gespeeld). Ik ben ook zeer tevreden over de lage prijs, mobiliteit en de prima prestaties van deze kastjes.
En zoals al eerder opgemerkt hier: elk cabinet is een compromis. Ik speel het laatste jaar overigens wel 75% van de tijd via headphone monitoring, dus heb alleen maar mijn avalons U5 bij me ;-)
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door Walk-the-Bass »

De afgelopen dagen de EBS Neoline 112 getest naast een Aguilar GS 112. Telkens omgewisseld zonder de instellingen van de amp te veranderen. De EBS geeft duidelijk een minder laag dan de Aguilar. De Aguilar heeft veel meer " oomph" dan de EBS. De EBS klinkt wel mooier en ronder in het hoog, daar waar de Aguilar meer "agressief" klinkt.

Uiteindelijk via MP een 2e Aguilar GS112NT aangeschaft en die onder de andere GS112 gezet.... De versterker (Hartke HA3500) mag zijn vermogen dan ook kwijt onder 4 Ohm ipv 8 Ohm... WAT EEN DIJK VAN EEN GELUID! Alles begon gelijk te trillen... Lekker hoor.... Ik gitaarland is het verschil tussen een 1x12 of een 2x12 niet zo heel groot, maar in basland is het verschil tussen een 1x12 en 2x een 1x12 fors.... Wat een muur aan diepte komt er uit die kastjes...

Ik twijfel echter om een 1x12 te vervangen voor een 2x10.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Advies aanschaf cabinet gevraagd

Bericht door MR. LEE »

zou ik niet doen ,.....zo te lezen is het stuwende laag belangrijk voor je.
Met die twee 12" kasten kun je jezelf ook nog wel prima horen als je er pal voor staat.
Plaats reactie