Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Bericht door PMJ »

Het valt me op dat de sunburst finish op de Fender AVRI '74 Jazz niet transparant is, en je dus geen houtnerven door de lak heen ziet. Heeft dit misschien te maken met de ''flashcoat'' finish, waar in de specs aan gerefereerd wordt? Of is dit iets dat toentertijd toch ook wel gebruikelijk was, dat er eerst een dekkende laag is gebruikt? Ik heb er even naar gezocht, maar het lijkt alsof dit nergens concreet wordt besproken.

Ter illustratie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Bericht door Sanders »

Flashcoat heeft te makes met de dikte. De non-transparante kleur is historisch correct, en een manier van Fender om goedkoper te kunnen werken. Vanaf midde jaren 60 werd het moeilijker om fraai hout in groot genoege stukken te vinden, dus werd er overgeschakeld op smallere stukken met een lelijkere nerf... een 2-piece body met amper zichtbare naad werd dan een 4/5-piece body met lelijke overgangen. Om dat te camoufleren werd de “target-burst” uitgevonden, een sunburst met ook een dekkend gele lak, zodat al die imperfecties in het hout niet opvielen.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Bericht door Pellek »

Sanders schreef: 22 nov 2017, 09:47 Flashcoat heeft te makes met de dikte. De non-transparante kleur is historisch correct, en een manier van Fender om goedkoper te kunnen werken. Vanaf midde jaren 60 werd het moeilijker om fraai hout in groot genoege stukken te vinden, dus werd er overgeschakeld op smallere stukken met een lelijkere nerf... een 2-piece body met amper zichtbare naad werd dan een 4/5-piece body met lelijke overgangen. Om dat te camoufleren werd de “target-burst” uitgevonden, een sunburst met ook een dekkend gele lak, zodat al die imperfecties in het hout niet opvielen.
En waar je nu extra voor betaald :lol:
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Re: Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Bericht door PMJ »

Haha uiteraard ja ;)

Ik associeerde dat zelf niet zo snel met ca. 1974 omdat de originelen die ik zo gauw op google trof een transparante burst hadden. Maar bij Fender kunnen verschillende methoden misschien best naast elkaar bestaan hebben
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Bericht door Pedullist »

Pellek schreef: 22 nov 2017, 16:36 En waar je nu extra voor betaalt :lol:
Dat is ook met de relics waaronder de effen kleur in de bewust aangebrachte beschadigingen er een sunburst te zien is, omdat het historisch correct was: als je een custom kleur bestelde, pakten ze een gitaar die al af was (in sunburst) en spoten die gewoon over. Ik zou met toen al bekocht voelen maar tegenwoordig is het een feature. :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Bericht door zomnius »

Relic is zooo 2015
Jouw bas lijkt best wel op een......
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Bericht door Frederiek »

Dat vind ik zo cool :kwijl:

Relic niet overigens. Relic is stom. Net als nieuwe spijkerbroeken met gaten en zogenaamd afgetrapte nieuwe schoenen.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Sunburst finish Fender AVRI '74 Jazz Bass

Bericht door Sanders »

Pedullist schreef: 23 nov 2017, 12:07 als je een custom kleur bestelde, pakten ze een gitaar die al af was (in sunburst) en spoten die gewoon over. Ik zou met toen al bekocht voelen maar tegenwoordig is het een feature. :lol:
Niet altijd hoor, alleen als ze een voorraadje mislukte sunbursts hadden, of écht in een grote haast waren (omdat bij het overspuiten geen onderlaag meer nodig was). Vanaf 1966 zie je "X over sunburst" bijna volledig verdwijnen, en hebben de meeste Custom-Colours een "ES"-stempel (Entry Special), en maar 1 kleur.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Plaats reactie