waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door BassKees »

MR. LEE schreef: 25 okt 2017, 14:33
Thunder schreef: 24 okt 2017, 14:13 Ik denk dat het wellicht ook aan de tuning van het cabinet zou kunnen liggen. Ik heb al jaren een zelfbouw met twee Deltalite 2512 II er in. Wegvallen in het totaalgeluid is mij nooit opgevallen. In mijn laatste rockband met twee gitaristen en een aantal nummers in D heb ik dat cabinet bij alle repetities gebruikt. Ze vonden het ding geweldig klinken.

Ik heb laatst echter een Fender Rumble 110 naast een 112 getest en ook al vond ik de 112 beter klinken in de laagste noten, ik vond de 110 lichtelijk scherper of feller. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat juist beter vinden klinken.
Wat brengt dat "in D" voor iets speciaals met zich mee ? :|
Ik neem aan dat Thunder drop-D bedoelt.
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Thunder »

Uiteraard. Dank voor de aanvulling :wink:
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Buster »

MR. LEE schreef: 18 okt 2017, 13:53 lage frequenties zijn lange golflengtes ,....hoge frequenties zijn korte golflengtes.
Hoe dichter je bij een zgn "knoop" van een lange ( lage ) golflengte staat , des te slechter je deze hoort.
Dit veroorzaakt het fenomeen dat je achter ( of midden ) in een zaal kan weg-dreunen , en heel dichtbij een speaker minder laag waarneemt.
[•••]
Als docent natuurkunde kan ik hier iets licht op doen schijnen.

De idee dat lage tonen pas op grotere afstand goed hoorbaar zouden zijn zou het maken van een hoofdtelefoon met weergave van frequenties onder 5000Hz, laat staan een basweergave bijna onmogelijk maken. Het zit dus anders: er worden verdichtingen en verdunningen gemaakt in de lucht. Deze zijn hoorbaar voor ons. Voor rekenwerk worden ze voorgesteld als een sinusgolf.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Walk-the-Bass »

Als het gewicht van een cab niet zou meetellen, is een 4x10 dan "de meest ideale" speakerconfiguratie"? Het betreft 10 inch speakers, dus daarmee lijkt het tegemoet te komen aan de hoorbaarheid van een 2x10. Daarnaast heeft een 4x10 kast weer genoeg kast-volume (en totaal speaker oppervlak) dat ook het laag goed aan bod komt?
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Bolobass »

Smaken verschillen, de characteristiek van speakers veranderd met voortschrijdende technologie. Uit de spullen die vandaag de dag verkrijgbaar zijn verkies ik 12" maar dat ben ik.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door zomnius »

MR. LEE schreef: 03 okt 2017, 10:49 Omdat GITAARversterkers/boxen ( combo's ) helemaal NIET zo kritisch zijn mbt de klankkast-constructie.
Het betreft dan meestal een open cabinet , wat in feite een gevouwen klankbord is.
De veel hogere tonen benodigen hierdoor geen diepe kast-constructie en geen zware verstevigingen aan de binnenkant.
De speakers kunnen door het mindere geweld ook nog eens straffeloos dicht bij elkaar gemonteerd worden op het klankbord.
hmmm 2x12mesa met closed back klinkt toch echt anders dan een open.. Kritisch genoeg hoor..(speel heul veul gitaar nu)
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Slashhead »

Je kan naar mijn mening niet alle 2x10"/1x12" over een kam scheren en zeggen dat 1x12" of 4x10" op het moment het beste is. Een grootdeel van de sound komt door de signature van de bouwer. Hoe meer effort er gestoken wordt in het "balanceren" van de sound hoe duurder e.e.a. vaak uitpakt omdat je ingewikkelde filters nodig hebt om de karakteristieken van bepaalde drivers te vormen naar je eigen smaak (signature van de bouwe). IMHO is dit een beetje de kneep van de sound. Zo'n signature (roll off, pushen, drukken of egaliseren van bepaalde frequentie gebieden en driver combinaties) spreekt je aan (met de toepassingen en specificaties die je in gedachten hebt) of niet en dat kan zijn met 1x12", 2x12", 2x10" of combinatie met twee cabs. Zelf speel ik over 2x cabs van 4x5".
Laatst gewijzigd door Slashhead op 21 nov 2017, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Herman »

Ik speel over een Mesa 2x12 combo. Perfect. Diep maar roch helder. En gaat H.A.R.D.!!
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door StingRay85 »

Marshall DBS 7412. Eindeloos lekkerder klinkend dan een Ampeg frigo. En die kast gaat héél diep, en geeft goede feedback op een podium als je ervoor staat
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door aap »

Ik heb een Markbass 210 en 112 en vindt de 112 voor mij het beste klinken. Voller dieper en ronder. 210 is puntiger en feller.
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door Walk-the-Bass »

Ben ik sinds enkele dagen ook achter.... Ik heb nu een Aguilar 112 en 112NT en samen klinkt het massive...
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door roi »

De meest complete, begrijpelijke uitleg over cabinets heb ik tot nu toe hier gevonden:

site van een bekende bouwert van cab's
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door AmericanIdiot »

De situatie waarin je verkeert met optreden heeft ook veel invloed -EN- hoe je het basscab opstelt. Ik zie te vaak een 15" baskast op een hol podium staan met het volume op standje max, de bassist er vlak voor en nog hoort hij zichzelf niet. De zaal hoort enkel een dreunende basgitaar en een klagende geluidsman is het gevolg. Voor mij één van de redenen om een 15" weg te doen, gebruikte ik deze enkel als voetstuk voor mijn 410 dan werkte het beter.

Voor mij is een 410 (of 210, of zelfs beide) in de meest uiteenlopende situaties ideaal gebleken. De 410 op zijn flightcase op hoogte en ik hoor mijzelf goed, ook van dichtbij. Daarin scoort naar mijn mening een 10" het beste, je krijgt een soort 'in your face' geluid. Ik heb ook een 12" kastje, klinkt stand-alone prima maar in bandverband op een podium vond ik het wat minder worden. Ik wil nog steeds een zelfde erbij, ik denk dat het totaal dan een stuk beter wordt.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door ejp »

ik wil juist de druk en wapper van een 15 in mijn rug....

ik speel over een markbass combo met 15 inch aangevuld met een zelfbouw 15 inch gesloten kast en afgefilterd dat ie geen sublaag, maar midden en zoveel mogelijk hoog geeft wat een 15 incher kan geven..

dit is voor MIJ de perfecte combi!

de andere combo waar ik op speelde was een TC electronic BG250 met een 12 erin.. die ging helaas voor mij niet laag genoeg.

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: waarom lijkt 12" speaker minder populair dan 10" of 15" speaker?

Bericht door MR. LEE »

ejp schreef: 24 nov 2017, 14:12 ik wil juist de druk en wapper van een 15 in mijn rug....

ik speel over een markbass combo met 15 inch aangevuld met een zelfbouw 15 inch gesloten kast en afgefilterd dat ie geen sublaag, maar midden en zoveel mogelijk hoog geeft wat een 15 incher kan geven..

dit is voor MIJ de perfecte combi!

de andere combo waar ik op speelde was een TC electronic BG250 met een 12 erin.. die ging helaas voor mij niet laag genoeg.

EJ
Dat lijkt mij een heel aardig concept wat je hebt uitgevonden Ernst . :wink: :thumbsup: :thumbsup:

Na het lezen van je repliek , kreeg ik ineens een leuk idee'tje om dat 'ns heel simpel ( 6 dB/oct filtering ) passief regelbaar te gaan maken.

.... 'ns kijken of dat in de praktijk wil gaan werken :wink:

D'r ontstaat dan wel wat fase-verschuiving als je dat bij 1 kast doet , maar ik weet niet of dat echt hoorbaar storend gaat uitpakken .
Uiteindelijk hebben we alleen met de praktijk te maken ,....en als het werkt , dan werkt 't ! :D
Plaats reactie