Newbie vraag oefen versterker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
JVB
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017, 16:27

Newbie vraag oefen versterker

Bericht door JVB »

Goedemiddag

Net mijn eerste bas gekocht squier Jaguar VM bas.
Om thuis te oefenen wil ik een oefen versterker kopen. Hebben jullie advies wat ik
het best kan aanschaffen? Speel al jaren gitaar en stap nu over naar de darkside ;)
wil straks ook in kleine zaaltjes voldoende volume hebben, thuis kunnen oefenen
en mijn buren te vriend houden..

Alvast bedankt
Johan
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Newbie vraag oefen versterker

Bericht door Rieno »

Welkom op de bassiepedia!

Gelukkig hebben versterkers een volumeknop; ik speel thuis op een 900W bakje ;) Heb je een budget waarbinnen we eens kunnen rondneuzen voor je? En wil je nieuw, of ook tweedehands kijken?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
JVB
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017, 16:27

Re: Newbie vraag oefen versterker

Bericht door JVB »

Budget to €400 dacht zelf aan een rumble 200 head met zelfbouw cab éminence 12 inch
Maar heb geen idee of 200 w voldoende is voor bas in relatie tot de ruimte/ headroom
Speel zelf met 50 w gitaar versterker en dat is meer dan genoeg voor hetgeen wij doen..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Newbie vraag oefen versterker

Bericht door Rieno »

Gitaar- en basversterking kun je qua vermogens totaal niet vergelijken. Een basgitaar produceert lage frequenties en hoe lager de frequentie, hoe meer vermogen er nodig is om die op een goede manier naar buiten te krijgen. Een 50W gitaarversterker is inderdaad al behoorlijk luid; een 50W basversterker is leuk voor thuis en daar houdt het dan op.

Zelf hou ik altijd voor comfortabel optreden in kleinere zaaltjes een vermogen aan van zo'n 300W en een redelijk efficiënte speaker, alhoewel ook dat niet altijd iets zegt (lastig, technisch verhaal over vermogen en ontwerp). Met een 200W versterker kun je ook al een heel eind komen, al is een enkele 12" speaker dan wel weer wat krap aan. Ook speakeroppervlak telt mee.

Voor €400,- kun je tweedehands hele leuke dingen vinden. Op Marktplaats zie ik dan bijvoorbeeld dit setje, waar misschien nog iets vanaf kan:
https://link.marktplaats.nl/m1234734889

Dan heb je iets behoorlijk nieuw, waar je jaren mee vooruit kunt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
JVB
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017, 16:27

Re: Newbie vraag oefen versterker

Bericht door JVB »

Rieno

Dank je voor je uitleg.. De set op Mp is idd helemaal top maar wil na jaren
sjouwen met zware amps/cabs naar een lichtere setup.
Ben me al flink aan het inlezen op het forum ..hoop te leren..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Newbie vraag oefen versterker

Bericht door Rieno »

Tja..voor jouw budget is het toch vaak wat sjouwen ben ik bang als je iets met vermogen wilt. Kijk voor lichte tops ook eens naar de PF350 en 500 van Ampeg :) Dat zijn relatief goedkope, maar goede klasse-D versterkers en dus licht met flink vermogen.

Qua kasten zou ik iig kijken naar iets met wat meer speakeroppervlak. Een 2x12 of 2x10 op z'n kant maakt al een hoop verschil met een enkele speaker.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Newbie vraag oefen versterker

Bericht door Unlord »

Voor 400 pop kun je nieuw kijken naar een Ampeg BA-112, TCE BG-250 of een Hartke HD150 ofzo. Een combootje is vaak het handigst als je het klein wilt houden.
JVB
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 dec 2017, 16:27

Re: Newbie vraag oefen versterker

Bericht door JVB »

Gisteren wat beginners tips and trucs gelezen op het forum
Ga van de week gewoon even wat amps proberen
Budget zal wel weer opgerekt worden ;)
Plaats reactie