solo bas / band bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Ik zie (voor mijn gevoel iedergeval) de laatste jaren steeds meer "boetiek" of anders gezegd ,veel exclusieve basmerken voorbij komen in allerlei forums en
basgerelateerde websites (binnen + buitenland).
Ik zie in de praktijk (live) niet zoveel hier van terug.
Ik heb de indruk dat deze exclusieve bassen hoofdzakelijk door "solo"bassisten gebruikt worden.
exclusief: Fodera,Ritter,Ken smith,Elrick,Marloux,Pedulla,Zon,Wall, enz..........(laten we zeggen vanaf +/- €2700,-)
Zijn er forum leden die in band verband dit soort merken bespelen en wat voor muziekstijl dan?
En wat is de voornaamste reden om zo'n bas aan te schaffen?
Er is soms ook nogal diskussie over het "nut" of zin ,bijv; Ritter met diamanten ingelegd,van dit soort bassen.
Artistiek begrijp ik het soms wel maar in sommige gevallen schiet het zijn doel voorbij in mijn optiek.
Ik vind zo'n bas met "burl" top ook wel mooi maar voegt naar mijn mening niks toe in geluidstechnisch opzicht en
een duizendje (of meer) voor alleen uiterlijk vertoon is mij wat te gortig.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

Ik heb jaren in een punk/ska/reggae bandje gespeeld met m'n Kubicki en in een volgend bandavontuur gaat ie ook vast weer mee..toch ook een bas van (nu) $4500 nieuw. Er is geen andere bas die zo klinkt, dus ik heb het er graag voor over :)

Afbeelding
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Mooie bas alleen mijn glazuur heeft er wat moeite mee,echte party bas zou ik zeggen.
Status is kwa geluid wel vergelijkbaar met kubicki,is natuurlijk ook niet goedkoop.
Mijn warwick corvette standart met welliswaar wat getweak op mijn versterker komt toch aardig in dezelfde richting.
Zijn er bepaalde artiesten die exclusief KUBICKI spelen?
Laatst gewijzigd door Strabel op 28 dec 2017, 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

De echte Kubicki sound kun je alleen benaderen door een Kubicki te kopen en dat is geen 'wij van WC-eend'-praatje ;) Dat is net als een Ken Smith bijvoorbeeld: enorm herkenbare sound en eigenlijk alleen te krijgen met die stapel elektronica.

Ik weet dat Vail Johnson veel op Kubicki speelt (bassist van saxofonist glijer Kenny G), Stuart Hamm is er bekend mee geworden, John Taylor van Duran Duran heeft een tijd eentje gehad, Kenny Gradney van Little Feet en dan zijn er nog wat studio/sessie-bassisten en dan houdt het in mijn geheugen even op met grote namen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: solo bas / band bas?

Bericht door LeftyJ »

En ene Gasbitarist :)
Oh man, die Kubicki bezorgt me elke keer weer GAS. Er is in al die jaren maar één lefty gebouwd, een Ex-Factor met een rechtshandige hals voor een lefty die met de snaren ondersteboven speelt :|
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door basloze fret »

Je gooit wel veel bassen op 1 hoop. Al die bassen die je noemt worden ook in band verband gebruikt. Ik zie ook niet veel solo bassisten met een Wal bijvoorbeeld. Wel zie je bepaalde bassen zoals Fodera of Ken Smith meer in de fusion hoek en dat zijn ook bassisten die vaak meer in de solistisch bezig zijn.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: solo bas / band bas?

Bericht door deevit »

Ik speel van alles, maar rockbandjes zijn wel de rode draad geweest in mijn 'carrière', veel op bassen die nieuw op of rond de hier gegeven richtprijs zitten. Het is maar net wat voor je werkt. Heb bijvoorbeeld een Warwick Thumb, voor velen een echte fusion bas, maar ook in vooral de metalwereld zie je ze veel. Mijn F-Bass is eigenlijk een soort Jazz in een ander jasje, heb vroeger een tijd een Pedulla in een metalbandje gespeeld, als het werkt werkt het.

Maar om de vraag kort door de bocht te beantwoorden; Ja, ik sta in kroegjes te spelen met bassen van 4000 euro. En dat was de afgelopen jaren met rockbands, top40, een Stones tribute, Herman Brood tribute, latin en fusion bandjes, etc. Hoe je er op speelt doet een hele hoop.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Ja kijk de strekking van mijn verhaal is eigenlijk:sommige bassen zijn meer geschikt als solo instrument dan in band gebruik.
Als ik eerlijk mijn mening geef door te stellen dat als je zoals Rieno op een kubicki ska/punk of reggea speelt dit nou zoveel "meerwaarde" heeft
als dat je een Fender of ibanez bespeelt.(of andere minder dure bassen)
En tuurlijk is die Kubicki een goede bas en is je feeling met die bas goed,maar dat prijsverschil ten opzichte van de muzikale opbrengst en dat je dit met minder dure bassen ook kunt Bereiken is wel erg groot.
Ik vond de opmerking van "wombatboter" in het Fodera topic wel typerent:Heeft zijn Fodera Monarch weer weg gedaan omdat deze niet door het
Geluid van de band heen kwam.
Wat ik "over een kam scheer" is mijn gevoel dat high end bassen het vaak goed doen in muziek waar veel solo in word gespeelt maar je in andere stylen
Genoeg hebt aan een veel minder dure basgitaar.
Laatst gewijzigd door Strabel op 28 dec 2017, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: solo bas / band bas?

Bericht door deevit »

Ja ik kan alles best af met een Squier Jazz basje als ik zou willen. Heb ook zeker een hoop lol gehad van goedkopere bassen. Maar de duurdere bassen spelen enorm fijn en mijn ervaring is dat ze zich vaak erg goed laten mixen. Met die duurdere bassen speel ik dus lekkerder en daar gaat het geheel beter van klinken, ben ik van overtuigd.
Of je nou ska, rock of fusion speelt. Moet allemaal staan als een huis en het een is voor mij niet ondergeschikt aan het ander. Als je het voor jezelf kunt verantwoorden is het toch prima (en dat kan al met een simpel 'ik vind hem gewoon mooi').

Kleine kanttekening van mijn kant; koop gebruikte instrumenten. Voor het geld van een nieuwe Ibanez koop je een tweedehands Fender USA of Warwick. Voor het geld van een nieuwe Fender USA kocht ik bijvoorbeeld een F-Bass. Maar dat is meer een zijspoor denk ik.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door basloze fret »

Jij legt een relatie tussen dure bassen en solistisch spelen en goedkoop en in een band spelen. Ik denk dat het meer om de klank gaat. Solo bassisten en fusion bassisten zoeken vaak een wat evenwichtigere egale klank, je kan het ook wat klinischer noemen. Vaak vind je die klank eerder in wat meer high end bassen.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

basloze fret schreef: 27 dec 2017, 23:27 Jij legt een relatie tussen dure bassen en solistisch spelen en goedkoop en in een band spelen. Ik denk dat het meer om de klank gaat. Solo bassisten en fusion bassisten zoeken vaak een wat evenwichtigere egale klank, je kan het ook wat klinischer noemen. Vaak vind je die klank eerder in wat meer high end bassen.
Nou,dat is niet helemaal wat ik bedoel,het is ook lastig aan te geven,wat dat laatste betreft ben ik het helemaal met je eens maar vind ik dat
vaak ook de beperking weer van high end bassen "ze zijn vaak specifiek in hun geluid".
Ik speel het meest op mijn Fender Jazz standart (2010) en beschouw dit (met jullie permissie natuurlijk) als een middenklasse bas.( toen rond de €1400,-)
Deze bas komt met zijn diverse klankkleuren toch wel goed mee in verschillende stylen muziek,is ook een van de meest bespeelde bassen in opnames.
Dit is in mijn idee veel minder met high-end bassen die vaak wat meer in een specifieke hoek zitten.
Ik heb trouwens niks tegen high-end alleen de priis verschillen worden naar mijn idee wel absurd groot.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

Ik heb wel eens op een festivalletje mogen spelen (binnen) waar ze geen basversterking hadden. Die was stuk zeiden ze, al kwam ik er later achter dat ze het spul weggezet hadden vanwege volumeproblemen op eerdere jaargangen.

Ik kan je vertellen dat ik toen erg blij was met een kwalitatief betere, evenwichtigere en breder inzetbare basgitaar. Er stonden jongens met de geijkte, simpelere basgitaren (Squiers, Ibanezzen, dat werk) die gewoon echt met een kutgeluid de zal in gingen. Een PA is wat dat betreft dan vaak onverbiddelijk. Daar zat toen echt wel een stuk meerwaarde wat mij betreft.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: solo bas / band bas?

Bericht door bastaart »

Strabel schreef: 28 dec 2017, 00:41 Ik speel het meest op mijn Fender Jazz standart (2010) en beschouw dit (met jullie permissie natuurlijk) als een middenklasse bas.( toen rond de €1400,-)
Deze bas komt met zijn diverse klankkleuren toch wel goed mee in verschillende stylen muziek,is ook een van de meest bespeelde bassen in opnames.
Dit is in mijn idee veel minder met high-end bassen die vaak wat meer in een specifieke hoek zitten.
Ik heb trouwens niks tegen high-end alleen de priis verschillen worden naar mijn idee wel absurd groot.


Dat specifieke geluid kan ook juist een reden zijn om te kiezen voor een high end bas. Je hebt dan tenminste iets speciaals en klinkt niet zoals als iedereen met de eeuwige jazzbas of P. Ook zijn er high end allround bassen zoals Sadovsky die dan weer een jazzbas clonen. Dus het is veel minder zwart wit als jij zegt. Eigenlijk kun je uit iedere bas met twee pick-ups een allround sound halen. High end of budget. Vintage of moderne bas.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Erelid »

Het is voor een deel toch ook wel gewoon liefhebberij toch, net als met horloge's? Afgezien van specifieke muziek zoals fusion doet de klank van een bas er voor het publiek niet zoveel toe, het verschil horen ze toch niet.
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: solo bas / band bas?

Bericht door anderson »

Maar ik als bassist des te meer! Als ik slecht of matig klink gaat het toch echt wel een heel stuk minder met mijn performance. Ik klink het best op mijn goedkope Le Marquis JB die ik dan weer verherbouwd heb. Deze klinkt en knort gewoon het beste in mijn huidige band. Helaas nooit een ervaring een high end bas gehad (als je Rickenbacker, MM Stingray of Jaydee niet meerekent). Ik bezit een 12-tal bassen uit het midden-laag segment waarvan ik het merendeel naar eigen believen heb aangepast, ze klinken allemaal anders gelukkig. Hierdoor heb ik wat te kiezen.... (Heb wel al heel lang Wal gas, maar geen centen)
Plaats reactie