solo bas / band bas?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Als je punk en ska en reggea speelt zoals jij komen die wolfstonen misschien wel van pas en is die evenwichtigheid misschien niet zo belangrijk :lol:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

Die snap ik niet?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Ja, ok een geintje.
Ik vind wel dat je nogal impliceerd dat "goedkopere" budget of misschien wel middenklasse bassen allemaal last hebben van onevenwichtigheid en wolfstonen.
Dit is precies wat Didi ook een beetje aangaf. Als je zelf een boetiek bas hebt is het wel makkelijk om alles daar onder als "bassen met mankementen" te
omschrijven.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

Oh, zo bedoel ik het zeker niet en ik impliceer daarin juist helemaal niets, behalve dat de kans op dat soort gedonder wel iets groter is naarmate er minder aandacht is voor details. En minder aandacht voor details is goedkoper en dus zie je die problematiek vaker in de goedkopere reeksen.

Dat hoeft dus echt niet altijd zo te zijn; ik kan me nog een London City basgitaar herinneren van een paar jaar geleden..die dingen zijn echt spotgoedkoop, maar die speelde en klonk als een kwalitatief zeer goede basgitaar. En voor m'n stiefbroertje heb ik al eens een Peavey basje opgesnord voor iets van €100,-..het brugelement was kut en het soldeerwerk een ramp, maar het precision element dat erin zat klonk erg lekker en het hout zat goed in elkaar.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben verwend met wat ik heb en die keuze heb ik gemaakt om de sound en de looks en omdat ik het me op dat moment kon veroorloven. Maar zie me niet als een of andere snob die nu alles onder de €2000,- als brandhout beschouwt ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Rieno schreef: 29 dec 2017, 22:14 Begrijp me niet verkeerd: ik ben verwend met wat ik heb en die keuze heb ik gemaakt om de sound en de looks en omdat ik het me op dat moment kon veroorloven. Maar zie me niet als een of andere snob die nu alles onder de €2000,- als brandhout beschouwt ;)
Ok, zo komen we ergens.
Ik heb geen boetiek bassen maar wel: Clover xp15.5, Fender jazz standart,atk1305,warwick corvette st,ibanez mc924.
Allemaal min of meer middenklasse bassen,goed bespeelbaar,goed afgesteld en ok hier en daar misschien een dip of wolfstoon.(heb daar niet echt last van)
Voor de muziek die ik speel ;Rock,funk een beetje jazzy allemaal zeer toerijkend.
Jij hebt naast de Kubicki waarschijnlijk toch ook wat "budget"bassen ,WAT maakt dan het verschil voor jouw is dat alleen de toon of klankkleur,want "budget" bassen
zijn vaak toch ook zeer goed bespeelbaar.(middenklasse bas natuurlijk ook meegerekent)
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

Naast de Kubicki heb ik alleen een Tobias 6-snaar, maar wel eentje uit een Japanse serie en dus iets goedkoper. Tweedehands toch nog weer wat jij een middenklasse prijs noemt, maar toch. Zoals ik zei: verwend :mrgreen:

Het is verschil is voor mij het totaalgevoel. De aandacht van de bouwer die je voelt als je het instrument vasthebt, wat zich uit in een meer solide gevoel (slecht uit te leggen). Het geluid dat vreselijk typerend is en echt alleen in die bas te vinden te vinden is, maakt voor mij ook een hoop van de meerwaarde. In het geval van de Kubicki is het ook het design en de slimmigheden die er in verwerkt zitten (bijzondere brug, bijzondere hals, ergonomisch ontwerp, eigen ontwikkelde voorversterker en elementen) waar ik met liefde meer voor betaal.

Ik denk dat het vooral gaat om een soort zekerheid dat het een met zorg in elkaar gezet instrument is, waar iemand iedere plank in handen heeft gehad om te kijken of het totaal nog zo is als het moet zijn. Daar betaal ik graag meer voor. Koppel dat aan een karakteristiek geluid en ik ben om. Kijk bijvoorbeeld naar de bassen van Marusczyk: nieuw niet schrikbarend duur, maar wel met zorg in elkaar gezet en dat gevoel (heb je het weer) is veel waard.

Ja, ik zou ook met een veel 'simpeler' model op het podium toe kunnen. Het publiek zou het waarschijnlijk nauwelijks horen, maar omdat ik bij mijn bassen dat gevoel heb dat ik hierboven beschreef, speelt het lekkerder en klink ik ook voor het publiek gegarandeerd beter. En de geluidsmannen zijn me altijd erg dankbaar ;)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Rieno »

Het is wat een onsamenhangend verhaal als ik het zo teruglees, dus TLDR;

Ik betaal graag voor de persoonlijke aandacht die het instrument heeft gekregen, eventuele speciaal ontwikkelde ideeën en uitvindingen en een karakteristiek geluid waar goed over nagedacht is. Ken Smith is ook zo'n voorbeeld.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Strabel »

Goed verhaal.
Maar goed ,dan toch die vraag die mij soms(niet altijd) dwarszit.
Juist dat "gescoopte"typerende geluid,is toch iets wat ik met bepaalde muziekstijlen associeer ;fusion,solo bas,jazz......
Als je dan zegt ik speel ;punk,ska,metal.... komt zo'n instrument dan tot zijn recht?
In mijn beleving moeten juist die boetiek of duurdere bassen het juist hebben van een beetje "leegte" in de muziek om juist die nuances te kunnen horen.
Iedereen met een Fodera van €€€€ die in een punkband speelt ,ok by me, maar lijkt mij meer een gimmick en overkill dan dat zo'n instrument nog tot zijn recht komt.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: solo bas / band bas?

Bericht door nangyala »

Volgende vraag:
Komt het instrument tot zijn recht of voedt het de tevredenheid/wens van de speler?
Net als Rieno zegt; Je koopt niet alleen een instrument, maar ook een filosofie welke aansluit bij jouw wens.

Of het instrument dan tot zijn recht komt voor de aanschouwer is totaal niet meer aan de orde. Als je geïnspireerd wordt door het instrument en alles biedt wat je wilde, dan heeft het de aankoop gerechtvaardigd. Goedkoop of duur.
Weet ook dat bijna iedereen hier meer thuis aan het oefenen is dan dat ze op een podium staan.

Of jij dat een gimmick of overkill vindt, daar maak ik me niet druk om. Ik denk dan op mijn manier dat jij te veel energie steekt in het hebben van een mening over iemand anders.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: solo bas / band bas?

Bericht door phoerd »

Aansluitend, iemand die speelt op een oude fender van €8000,- in een simpel bandje. Is dat oké ?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: solo bas / band bas?

Bericht door deevit »

Tuurlijk.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Hans58 »

En ik speel geen symfonische rock; laat staan dat ik het nivo van Chris Squire heb. Mag ik dan wel op mijn Rickenbacker van 2000 euro spelen?
Allemachtig, wat een vermoeiend tipokc. Laat iedereen alstublieft spelen op de bas die hem of haar het beste bevalt (of kan betalen natuurlijk) :oudezak: :roll:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: solo bas / band bas?

Bericht door wombatboter »

phoerd schreef: 30 dec 2017, 10:31 Aansluitend, iemand die speelt op een oude fender van €8000,- in een simpel bandje. Is dat oké ?
Ik zou er zelfs nog een tweede van 9000 euro als reserve bij nemen ! Je weet nooit of er een snaar springt
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: solo bas / band bas?

Bericht door Hans58 »

:mrgreen:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: solo bas / band bas?

Bericht door phoerd »

wombatboter schreef: 30 dec 2017, 11:07
phoerd schreef: 30 dec 2017, 10:31 Aansluitend, iemand die speelt op een oude fender van €8000,- in een simpel bandje. Is dat oké ?
Ik zou er zelfs nog een tweede van 9000 euro als reserve bij nemen ! Je weet nooit of er een snaar springt
Als er een snaar springt dan gooi ik mijn bas direct weg. :jaaaaa:
Maar het punt wat ik eigenlijk wilde maken was dat wanneer het overkill zou zijn om in een simpel bandje op een boutique bas te spelen, dan zou het logisch zijn om dan zo'n dure fender mee te nemen net zo goed overdreven te vinden.
Maar wat dan als iemand die dure fender 40 jaar geleden heeft gekocht. Het is dezelfde bas maar koste destijds aanzienlijk minder.
Welke bas je op speelt in wat voor soort band ... who cares. Zolang je er prettig op speelt en het geluid uit krijgt wat je wil.
Plaats reactie