Welke van de twee fender P basses?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Thies41
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2018, 08:59

Welke van de twee fender P basses?

Bericht door Thies41 »

Hi Ik ben op zoek naar een nieuwe Basgitaar.

Nu heb ik wat rond gekeken en gespeeld en ben ik eigenlijk uitgekomen op 2 basses waar ik nu niet zo goed uit kan kiezen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over deze twee basses en welke jullie de voorkeur geven. Of nog dat jullie eventuele andere suggesties hebben in dezelfde prijsklasse.

Fender Classic Series 50s Precision Bass

Fender Nate Mendel Signature Precision Bass

Zie jullie reacties graag tegemoet!

Muziek wat ik speel:
Funky & Soul
Artiesten/invloeden:
D' Angelo
Jamiroquai
Snarky Puppy
The Free Nationals
Robert Glasper
Laatst gewijzigd door Thies41 op 03 jan 2018, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door padawatje »

Thies41 schreef: 03 jan 2018, 09:38 ben ik eigenlijk uitgekomen op 2 gitaren
Welkom ! En meteen les 1 : zeg nooit "g*t**r" tegen een bas ! :evil:

wat die twee P's betreft, dat zijn zowat de uitersten van het spectrum dat Fender aanbiedt. Heb je ze allebei al eens geprobeerd ? Zo niet : zeker doen.

De 50s heeft een héél brede hals en een hele mellow "old school" sound.

De Nate Mendel heeft een veel slankere hals en een heel erg felle sound (voor een Precision dan toch).
Thies41
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2018, 08:59

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door Thies41 »

Bedankt voor les 1!
aangepast hoor :)

Ik heb beiden nu 1 keer gespeeld maar ga zeker nog een keertje ergens spelen waar ik ze kan vergelijken (dat heb ik nog niet gedaan).
Ik heb niet heel erg een voorkeur voor een hals, ik vind ze beiden lekker spelen en ook beiden een hele toffe sound hebben.
Ik vraag me alleen af welke sound ik het langste van ga genieten en aansluit bij wat ik speel.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door aap »

Ik heb laatst de Nate vastgehad. Ik vond de hals mwah, te dun (J) maar wel dik (P). De roadworn moet ook je ding zijn, ik had het gevoel dat ik een tweedehands instrument vast had. De lak was ook alsof je auto 10.000 keer de wasstraat is ingeweest, overal hele lichten krassen. Niet mijn ding. Niet versterkt gespeeld.
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door jasmetmouwen »

Ik ben zelf eigenaar van een Classic Series 50's P (zonder relic behandeling) en ben erg onder de indruk van hoeveel waar je voor je geld krijgt. Daarnaast zijn het bassen die tweedehands ook erg geliefd zijn. Gezien je muzieksmaak verwacht ik dat de old-school sound van deze bas het beste bij je past.

De Nate heb ik nooit bespeeld, maar ik heb er wel veel wisselende ervaringen over gelezen, ook hier op het forum.

Bij twijfel zou ik voor de Classic Series P gaan, daar kom je denk ik makkelijker vanaf als je weer wat anders zoekt. Veel speelplezier!
Laatst gewijzigd door jasmetmouwen op 03 jan 2018, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door Erelid »

Ik heb een Nate Mendel en ik vind het een hele goeie bas. Van de 11 bassen die ik heb waarschijnlijk de lekkerste. Dat halsje, het geluid (ik heb er een andere pickup in gezet en flatwounds er op), de bespeelbaarheid ed zijn zeer goed. Als ik naar een onbewoond eiland geschopt werd nam ik die bas mee. Maar ik denk dat ik ook een heel fijn exemplaar heb. Je hoort ook wel eens andere berichten over de NM.
Een 50s Precission is nog geen Road Worn maar hebben wel die dikke nek. Ik hou er niet van maar de sound is wel fantastisch. Maar de dikte van de nek is vooral ook een kwestie van wennen.
Thies41
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 jan 2018, 08:59

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door Thies41 »

Super bedankt al voor de ervaringen en info tot nu toe!
De Nek is inderdaad gewoon wennen denk ik en ik laat daar mijn keuze ook niet van afhangen.
Ik moet zeggen dat wat looks betreft ik naar de 50's kant hang (niet de relic versie).
Zag inderdaad wat wisselende NM reviews dus dan is het geluk hebben dat je een goede tegen het lijf loopt maar is dat met de 50's niet ook het geval?
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door Chino »

Smaak is subjectief maar ik vond de door mij geteste 50s een beetje saai. Droog en dun. Niet echt een vette sound. Een American Standard vind ik zoveel dynamischer en dikker klinken.
Maar ja ik ben wellicht niet de meest representatieve Precision liefhebber. Of ik had een verkeerd exemplaar.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door padawatje »

jasmetmouwen schreef: 03 jan 2018, 10:31 Bij twijfel zou ik voor de Classic Series P gaan, daar kom je denk ik makkelijker vanaf als je weer wat anders zoekt. Veel speelplezier!
Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Nate Mendel het best verkochte Precision model is van Fender.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door Erelid »

Ik heb 3 Precisions: Een American Standard (2010, smalle 42mm hals), een American Elite (2017, ook smalle hals) en de Nate Mendel (42mm hals). De Standard is het meest P, gaat het diepst en meest herkenbaar P, De Elite is geweldig veelzijdig, speelt fantastisch, klinkt passief op het nek element echt als een P maar gaat niet zo diep als de Standard. De Nate Mendel, de mijne althans, is het meest muzikaal; gromt heerlijk, speelt heel erg makkelijk en is heel licht van gewicht. Maar ook de NM gaat niet zo diep als de Standard....
De halzen zijn allemaal 42 mm maar allen verschillend van vorm. De 50s heeft volgens mij een 44,5mm hals.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door Sanders »

Erelid schreef: 03 jan 2018, 12:24 De 50s heeft volgens mij een 44,5mm hals.
Klopt, en een dikte die behoorlijk richting de 2.5cm gaat. Met een erg bolle toets. Hals formaat boomstam (je moet er zelfs niet aan denken om je duim over de hals de krullen).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door WahWow »

Ik heb een Nate Mendel sign. Met mijn kleine vingertjes is een hals met formaat boomstam niet comfortabel. Jazz-halzen vind ik erg lekker. Deze hals dus ook. Het geluid is lekkah met roundwound snaren! Sinds kort flatwound snaren (van RVS) erop en die geven meer bottom end wat deze bas ontbreekt volgens sommigen. Ik ben in ieder geval helemaal om. De roadworn look is een dingetje. Dit is de eerste bas die ik heb met deze afwerking. Ik had hem liever strak in de CAR(Candy Apple Red)-lak gehad maar aan de andere kant: nu maakt een butsje niet heel veel uit.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door Erelid »

Ik heb overal flatwounds op liggen, da's waar. Voor de juiste klank :mrgreen:
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Welke van de twee fender P basses?

Bericht door klaasvaak »

Ikzelf speel op een NM.
Met de toneknop wat dicht gedraaid is de felheid er wat af en is het een heerlijke bas in mijn pop-rockband.
Als we een rocknummer gaan spelen draai ik snel even de tone open en dan is de bas ineens weer meer op de voorgrond.
Voor mij was het echt even wennen aan het geluid van de NM, maar na een 5 maanden zijn we dikke vrienden geworden. Een blijvertje.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Plaats reactie