Krakende speaker

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
goikjen
Berichten: 245
Lid geworden op: 29 sep 2006, 19:26

Krakende speaker

Bericht door goikjen »

Ik heb een vraag.

Gisteren keam ik erachter dat mijn avatar 112 kraakt bij een wat luider volume bij het aanslaan van de G op de D snaar en de E op de G snaar.

Dit gebeurde bij een optreden op repetitie niveau.

De versterker die ik gebruik is een peavey minimax 500watt. Gain en volume beide op 9 uur. Bass en treble 12 uur en mid op 3 uur. Deze versterker en de speaker heb ik sinds kort in mijn bezit.

Gisteren zat ik voor de speaker en toen viel het mij op.

De versterker kan 4ohm aan en ik heb naast de genoemde 112 ook nog een 210 er aan hangern. Beide zijn 8ohm.

Na het optreden heb ik de speaker in onze oefenruimte ook nog even getest met mijn GK 1001rbii. Ook daar doet hij hetzelfde op luider volume.

Houd dit nu in dat de konus (of hoe dat ook heet) kapot is?

Ik heb dit nog nooit meegemaakt dus ben een leek op dit gebied.
Let,s make music, not war





Sandberg California JM5
Fender (Geddy Lee)
Fender player p-bass
Revelation RBJ 67 5DLX
Hoyer
GallienKrueger 1001RB-II
GallienKrueger NEO 212-II
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Krakende speaker

Bericht door Mach1 »

Mijn ervaring is dat het vaker een resonantie is dan een kapotte speaker. Van alles kan meetrillen maar als het plotseling is komen opdagen, is er wellicht iets los. Het kan je speaker zelf zijn, maar ook de constructie. Ik zou eerst beginnen met alles vast te draaien (de speaker niet te vast) en goed luisteren waar het gekraak vandaan komt als dat niet hielp.

Succes!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Krakende speaker

Bericht door Erelid »

Er kan ook wat rommel zitten tussen de speakerconus en het frame van de speaker.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Krakende speaker

Bericht door MR. LEE »

Een echt "krakend" geluid duidt op een aanlopende spreekspoel .

Een resonerend geluid duidt op een los zittend paneel ( soms kan een loszittend paneel zo een extreem verscheurd geluid opleveren dat men in eerste instantie zelfs denkt dat de versterker defect/opgeblazen is ).

Een trillend/flapperend geluid kan duiden op een gedeeltelijd los gekomen dome ( stofkap in het midden van de konus )

(PS : Voor 't bovenstaande geldt dan "in 't algemeen" )
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Re: Krakende speaker

Bericht door Jerome »

Soms komt ook de spider los van het frame. Maar dit eerder bij hele oude drivers...
Plaats reactie