String through body of niet?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: String through body of niet?

Bericht door BassAgent »

Strabel schreef: 11 jan 2018, 12:33 Een beetje natuurkunde kennis heeft iedereen toch wel?
Het voorbeeld van "basloze fret" is wel mooi.
De hoek is wat steiler met stb dus worden de zadels (in mijn optiek) wat strakker naar de body getrokken.
Vast meetbaar. Maar ik geloof er echt geen snars van dat je dat kan horen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

Nee,je hebt gelijk ,niet horen maar wel voelen .
De toch beetje brakke zadels bij Fender hebben wat minder neiging tot zijwaartse beweging.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: String through body of niet?

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 11 jan 2018, 12:33 Een beetje natuurkunde kennis heeft iedereen toch wel?
Het voorbeeld van "basloze fret" is wel mooi.
De hoek is wat steiler met stb dus worden de zadels (in mijn optiek) wat strakker naar de body getrokken.
Inderdaad. Ik ben natuurkundig heel slecht. Maar dat de snaar bij ST meer druk op de brugzadels heeft is een feit. Dit is voor sommige technieken wel fijn. Zoals eerder aangegeven als je met de duim speelt of bij open aanslagen. Het levert minder rammels op bij die Fender-achtige bruggen. Op mijn Lakland was het duidelijk te merken. Qua toon denk ik niet dat het veel uitmaakt.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: String through body of niet?

Bericht door BassAgent »

Ik weet niet hoe jullie spelen op je Fenders, maar ik heb nog nóóit rammel gehad op een Fenderbrug.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: String through body of niet?

Bericht door Slashhead »

Ik heb beide wel eens geprobeerd op mijn Fenders en kom tot de conclusie dat het niks uitmaakt. Ik vind wel dat STB wat makkelijker aanleggen is bij het plaatsen van de snaar. Verder zoals opgemerkt kan ik wel mee in het verhaal dat de drukkracht bij STB groter is op de zadels. Maar wat dat betekent voor de sound.... blijkbaar niet genoeg om mij verschil te laten horen. Wellicht is het bij de eerder genoemde B en E snaren mogelijk een noodzaak omdat de eindwikkelingen bij de ball-end mogelijk over de brug kan vallen wanneer je de front loader gebruikt? Ik zie bij F-bass wel eens dat de snaren wat dunner zijn bij de ball-end. Zomaar even een opmerking. In dat geval heeft het naar mijn mening wel invloed op de tension. Meer of minder materiaal tussen brug en kam betekent dat in geval van een dunne ball-end dat je minder snaar hebt tussen brug en kam dus lagere tension om het massa verlies van de ball-end op te vangen. (anders om bij een dikke ball-end, dan hogere tension).
Kortom STB is denk ik beter, wanneer de ball-end van de snaar niet bij de brugzadels past...
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

De verschillen zijn marginaal en hangt een beetje samen met je eigen speelstijl of je er iets van merkt.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: String through body of niet?

Bericht door basloze fret »

BassAgent schreef: 11 jan 2018, 13:34 Ik weet niet hoe jullie spelen op je Fenders, maar ik heb nog nóóit rammel gehad op een Fenderbrug.
Dat is natuurlijk onzin. Dat jij het niet gebruikt wil nog niet zeggen dat andere mensen verkeerd aanslaan. Bij bepaalde moderne aanslag technieken, open aanslag en duim technieken die tegenwoordig door veel fusion bassisten worden toegepast leveren die bruggen vaak rammels op. Dit omdat die zadels niet echt strak in de brug liggen. Bij normaal vallend spelen heb je daar geen last van. Ik spreek uit ervaring en zoals gezegd was het verschil duidelijk te merken. Niet qua toon maar wel qua bijgeluiden van de brugzadels.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: String through body of niet?

Bericht door Slashhead »

Wat betreft de dode stuk snaar, i.v.m. de scherpe hoek. Ik begrijp niet goed wat hiermee bedoeld wordt. Mochten er al bij frontloading trillingen doorgegeven worden tussen ball-end en zadel dan is de frequentie gelijk aan die van de rest van de snaar alleen in amplitude een factor heel veel X kleiner. Ik denk dat dan de bijdrage aan het geheel nihil/nul is. Geldt ook voor STB, wanneer je de theorie aanhangt dat het meer sustain zou opleveren.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: String through body of niet?

Bericht door BassAgent »

basloze fret schreef: 11 jan 2018, 13:50
BassAgent schreef: 11 jan 2018, 13:34 Ik weet niet hoe jullie spelen op je Fenders, maar ik heb nog nóóit rammel gehad op een Fenderbrug.
Dat is natuurlijk onzin. Dat jij het niet gebruikt wil nog niet zeggen dat andere mensen verkeerd aanslaan. Bij bepaalde moderne aanslag technieken, open aanslag en duim technieken die tegenwoordig door veel fusion bassisten worden toegepast leveren die bruggen vaak rammels op. Dit omdat die zadels niet echt strak in de brug liggen. Bij normaal vallend spelen heb je daar geen last van. Ik spreek uit ervaring en zoals gezegd was het verschil duidelijk te merken. Niet qua toon maar wel qua bijgeluiden van de brugzadels.
Ik zeg niet dat je het verkeerd doet, maar ik heb het gewoon nooit zo ervaren. Overigens vind ik het ook wel een beetje raar dat je aanneemt dat ik geen idee hebt hoe "moderne" aanslagtechnieken (waarvan er trouwens veel op enorm oude flamencotechnieken zijn gebaseerd) werken ;) Ook ik gebruik die, al is het niet vaak. Mar bij mij rammelt het niet. Dus blijkbaar doe ík dan iets verkeerd.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: String through body of niet?

Bericht door Strabel »

Slashhead schreef: 11 jan 2018, 13:54 Wat betreft de dode stuk snaar, i.v.m. de scherpe hoek. Ik begrijp niet goed wat hiermee bedoeld wordt. Mochten er al bij frontloading trillingen doorgegeven worden tussen ball-end en zadel dan is de frequentie gelijk aan die van de rest van de snaar alleen in amplitude een factor heel veel X kleiner. Ik denk dat dan de bijdrage aan het geheel nihil/nul is. Geldt ook voor STB, wanneer je de theorie aanhangt dat het meer sustain zou opleveren.
Als je het er mee eens bent dat bij stb de druk op de zadels ietsje groter is,zou je ook kunnen stellen dat de doorgifte van trillingen naar de body ietsje meer is toch?
Maar ok,het blijft miniem.
Feeling the groove is everything.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: String through body of niet?

Bericht door Erelid »

Laat de oren de test doen:

Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: String through body of niet?

Bericht door basloze fret »

BassAgent schreef: 11 jan 2018, 14:01
basloze fret schreef: 11 jan 2018, 13:50

Dat is natuurlijk onzin. Dat jij het niet gebruikt wil nog niet zeggen dat andere mensen verkeerd aanslaan. Bij bepaalde moderne aanslag technieken, open aanslag en duim technieken die tegenwoordig door veel fusion bassisten worden toegepast leveren die bruggen vaak rammels op. Dit omdat die zadels niet echt strak in de brug liggen. Bij normaal vallend spelen heb je daar geen last van. Ik spreek uit ervaring en zoals gezegd was het verschil duidelijk te merken. Niet qua toon maar wel qua bijgeluiden van de brugzadels.
Ik zeg niet dat je het verkeerd doet, maar ik heb het gewoon nooit zo ervaren. Overigens vind ik het ook wel een beetje raar dat je aanneemt dat ik geen idee hebt hoe "moderne" aanslagtechnieken (waarvan er trouwens veel op enorm oude flamencotechnieken zijn gebaseerd) werken ;) Ook ik gebruik die, al is het niet vaak. Mar bij mij rammelt het niet. Dus blijkbaar doe ík dan iets verkeerd.
Ik neem niks aan. Ik had het inderdaad over meer gitaristische technieken, aangezien ik zelf ook gitarist ben. Over flamenco gesproken. Ik heb ooit een flamenco gitaar gehad en die had zogenaamde strings beads. Dat zijn kleine blokjes die je om de snaar doet bij achterkant van de brug. Dit om meer druk op de brug te geven. Misschien wel om dezelfde reden als ST op een bas? Maar dat is speculatie van mijn kant.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: String through body of niet?

Bericht door BassKees »

Frederiek schreef: 11 jan 2018, 13:19 Dat van die ene snaar door de body is volgens Lull 'for extra contact and sustain'. Als het is voor een strakkere B dan lijkt het me meer een ding dat de klant graag gelooft. Net als deze flauwekul van Fodera ooit. Placebo werkt!

Afbeelding
Dit is niet helemaal flauwekul. Door de dikte (en dus de stijfheid) van de B-snaar is het wel handig wat meer ruimte tussen kam en stemmechaniek te houden, zodat de hoek die de snaar over de kam maakt wat flauwer kan blijven terwijl hij wel goed wordt vastgemaakt op het mechaniek. Zo overdreven als bij deze bas is inderdaad onnodig; mijn vijfsnarige Ibanez GWB bas heeft daarom 2 mechanieken boven en 3 onder de kop, zodat hier ook wat meer ruimte is.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: String through body of niet?

Bericht door Basvarken »

Ned Steinberger heeft bij het ontwerpen van de Gibson 20/20 ook nagedacht over snaarspanning en de -al-dan-niet- gunstige invloed van de snaarlengte voorbij de topkam.
Dat leverde een vrij curieuze mechaniekvolgorde. De E zit op de plek van de A en de D op de plek van de G.
Dit is vermoedelijk een van de belangrijkste oorzaken is geweest waarom deze bas niet echt in de smaak viel bij veel bassisten. Je grijpt uit automatisme toch best snel mis.

Zie inzet op rechterpagina uit The Gibson Bass Book:
Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: String through body of niet?

Bericht door badastronaut »

Toch hou ik er wel van als merken proberen een bas 'beter' te maken. Vind zo'n Steinberger idee best goed bedacht eigenlijk. Overigens, is het hele STB origineel ook ontwikkeld voor de basgitaar? Of is het begonnen bij de gewone gitaren ivm tremelo's en dergelijke?. Kan me voorstellen dat het daar weer anders werkt en misschien meer voordelen heeft.
Plaats reactie