String through body of niet?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: String through body of niet?

Bericht door Frederiek »

BassKees schreef: 11 jan 2018, 15:21 Dit is niet helemaal flauwekul. Door de dikte (en dus de stijfheid) van de B-snaar is het wel handig wat meer ruimte tussen kam en stemmechaniek te houden, zodat de hoek die de snaar over de kam maakt wat flauwer kan blijven terwijl hij wel goed wordt vastgemaakt op het mechaniek. Zo overdreven als bij deze bas is inderdaad onnodig; mijn vijfsnarige Ibanez GWB bas heeft daarom 2 mechanieken boven en 3 onder de kop, zodat hier ook wat meer ruimte is.
Ik snap je idee, maar ik zou zelf denken dat je juist een scherpere hoek naar je stemmechaniek wilt hebben zodat de snaar strak over de topkam loopt. Wat is anders het nut van string retainers? Deze extended B headstock is voor zover ik weet vooral op de 33" 5-snarige modellen toegepast, puur omdat 'men' bang was voor een slappe b-snaar (Fodera's hebben de stemmechanieken standaard al een behoorlijk eind van de topkam weg). Als dat echt zo is zou het idioot zijn want meer lengte zou meer relatieve rek betekenen dus het tegenovergestelde gevoel geven.

Natuurkundig gezien is 'the string tension of the E string does benefit from the extra length' onwaar.
Leo Squier
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 mar 2011, 14:22

Re: String through body of niet?

Bericht door Leo Squier »

Bij de Yamaha BB424 die ik vroeger had, zaten de snaren onder een hoek van 45° om ze niet te hard te plooien, maar of dat in toon iets uitmaakte heb ik nooit gemerkt.
Squier 40th anniversary Precision bass Vintage edition
HB Solid Bass 600H + HB solidbass 410T + HB solidbass 115T
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22162
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Re: String through body of niet?

Bericht door RUIS »

badastronaut schreef: 11 jan 2018, 15:54 Overigens, is het hele STB origineel ook ontwikkeld voor de basgitaar? Of is het begonnen bij de gewone gitaren ivm tremelo's en dergelijke?
De Fender Telecaster had al in 1951 STB. Later kwamen er ook gitaren met snaren die niet door de body gingen.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13349
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: String through body of niet?

Bericht door LeftyJ »

En de Precision Bass ook, niet geheel toevallig :)
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: String through body of niet?

Bericht door Slashhead »

Strabel schreef: 11 jan 2018, 14:10 Als je het er mee eens bent dat bij stb de druk op de zadels ietsje groter is,zou je ook kunnen stellen dat de doorgifte van trillingen naar de body ietsje meer is toch?
Maar ok,het blijft miniem.
Ik denk dat de trillingdoorgifte te maken heeft met al of niet contact. Dus m.a.w. de snaren liggen niet te "stuiteren" op de zadels of de zadels op de brug. Dus als dit je probleem is dan denk ik dat STB dat kan oplossen door de hogere drukkracht op het zadel. Maar ik herken die problematiek niet. Maar zoals als ik lees anderen wel en dan is STB zeker een oplossing. Maar dan zit je meer in het gebied bijgeluiden en intonatie problematieken dan dat je een sustain probleem hebt.

Ik denk dat dit net zoiets is als een discussie voeren over mag er wel/niet een plectrum passen in je neck pocket. Er zijn naar mijn mening een aantal factoren die een veel grotere rol spelen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: String through body of niet?

Bericht door rich13 »

Bij mijn 5-snarige Fernandes heb je ook alleen STB voor de B en de E snaar. Ik heb de B STB zitten omdat ik het idee heb dat het allemaal net iets strakker voelt en daardoor voor mij prettiger speelt. Met de E merk ik geen enkel verschil.

Mijn PRS kan allebei en ook daar merk ik eigenlijk geen verschil.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: String through body of niet?

Bericht door bobbelmans »

Ik ben echt niet zo'n perfectionist maar ik vind het altijd super lelijk als die busjes op de achterkant van een body voor STB niet perfect in 1 lijn zitten...
face down in the dirt
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7149
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: String through body of niet?

Bericht door HNZ »

bobbelmans schreef: 12 jan 2018, 07:02 Ik ben echt niet zo'n perfectionist maar ik vind het altijd super lelijk als die busjes op de achterkant van een body voor STB niet perfect in 1 lijn zitten...
JA!
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: String through body of niet?

Bericht door Dommel'd »

Nog even een vraag over de scale lengte mbt stugger spelen van snaren, hoe komt dit dan bijv high VS low tension snaren? Als ik het goed begrijp zo op 34 inch dr spanning altijd gelijk moeten zijn, maar bijv labella flats spelen een stuk stugger dan thomastiks. Waar komt dit dan vandaan?

Is het puur een gevoels kwestie mbt tot het gebruikte materiaal?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: String through body of niet?

Bericht door Sanders »

Dommel'd schreef: 12 jan 2018, 09:11 maar bijv labella flats spelen een stuk stugger dan thomastiks. Waar komt dit dan vandaan?
Materiaal (LaBella is roestvrij staal, Thomastik een nikkellegering). En Labella wikkelt erg strak, waardoor je een erg stijve snaar krijgt (bijna een staaf), daar waar Thomastik losser wikkelt, wat voor een meer flexibele snaar zorgt. Aangezien de toonhoogte voor beide snaren even hoog moet zijn, en de LaBella snaar zwaarder materiaal gebruikt, moet je de LaBella bovendien nog eens harder opspannen, met als gevolg een (nog) stijvere feel.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Dommel'd
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 feb 2009, 21:15

Re: String through body of niet?

Bericht door Dommel'd »

Ah duidelijk!
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: String through body of niet?

Bericht door Slashhead »

Waar STB/FL uit kan maken is wanneer je hard aan de snaren trekt, bijvoorbeeld als je flink bend met een elektrische gitaar. Daarbij kan je ervan uitgaan dat de snaar over de kam en brug glijd en dus zijn de vaste punten je tuners en de string insert. in geval van STB bij een scherpe hoek mogelijk meteen de zadel. Dit zou kunnen betekeken dat STB enig negatieve invloed kan hebben op de elasticiteit van de snaar wanneer je die bend, hij is immers "korter". In mijn optiek hebben we het bij bassen over een marginaal verschil maar bij elektrische gitaren lijkt mij de impact groter gezien de verhoudingen en de mate van bend die toegepast wordt. Voor bassen moet je denk ik een flink stuk verlengen en dan is het handiger om dat bij de headstock te doen.
Misschien bedoeld men dat met een stukje dode snaar... Voor mijn gevoel gerommel in de marge. Het is vooral bij de B vaak amper een halve centimeter.
De headstock en de tuner opstelling speelt een grote(re) rol.... en dan is het logisch dat voor de hoge snaren (hogere tension) de meeste snaar lengte beschikbaar is (stratocasters) na de kam. Gebuik je locks dan zal je wellicht andere soort snaren kiezen. Maar ben geen gitarist.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: String through body of niet?

Bericht door didi »

Ik ben geneigd na al die jaren te denken dat snaarspanning slechts te maken heeft met twee dingen : type neck en type snaren.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: String through body of niet?

Bericht door Slashhead »

Mensuur is bepalend en niet type neck.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: String through body of niet?

Bericht door didi »

Dan zouden twee bassen die ik heb met dezelfde mensuur en dezelfde snaren dezelfde snaarspanning opleveren en dat is toch echt niet zo. Ik heb hier twee fretless bassen staan 34" waarvan de ene een vrij stevige allparts neck heeft met ebben toets en de andere een Squier VM met een lichtere hals en rosewood toets. De laatste speelt beduidend lichter terwijl er dezelfde type snaren op liggen en deze verder hetzelfde is afgesteld als die andere met die allparts-neck.
Plaats reactie