Finish strippen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

De sealer afschuren was een k*tklus, maar volgens mij ben ik er door. Op een gegeven moment wordt het moeilijk in te schatten wat verkleuring in het hout is en wat niet. Enkel rond de brug zit nog een randje lak/sealer, dat kan mooi blijven zitten want daar valt de brug over.
Vanavond begonnen met nat schuren, het begint de goede kant op te gaan! :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Finish strippen

Bericht door blablas »

Schandalig dat ze zulk mooi hout hebben verstopt onder een laag half doorzichtig plastic!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Ik snap het ergens wel, er zitten een paar lelijke plekken in het hout en dat zou waarschijnlijk onacceptabel zijn geweest vanuit de fabriek. Ik neem die plekken graag voor lief en ben erg blij met wat ik onder de finish tegen ben gekomen. Ergens de komende dagen nog een keer goed schuren in daglicht, dit weekend de olie en stain bestellen. Ik hoop hem over pak hem beet een week af te hebben.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Finish strippen

Bericht door Hans58 »

Wat zie ik nou? Veltin polish? :lol:
Zonder dollen: ziet er goed uit hoor!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Het geheime recept. Na 4 eenheden begint de finish losjes te worden. Goed schudden en de volgende laag aanbrengen.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Finish strippen

Bericht door Hans58 »

:thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Tape verwijderd, goed tevreden. :) Randjes nog even polijsten, vooral op de plekken waar al een deukje zat is de overgang naar het schuurwerk goed te zien. Ik heb er overigens vrede mee dat een aantal beschadigingen nog te zien zijn, heb er ook bewust voor gekozen een aantal te laten zitten. Dit is een bas van ruim 25 jaar oud en dat mag best te zien zijn, ook na de refinish. Echt lelijke plekken zijn weggewerkt, een vleugje karakter mag blijven zitten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Schuren, schuren, stainen, schuren, schuren, stainen, schuren :facepalm: Veel werk, maar het begint erop te lijken! Gisteravond begonnen met de eerste laag olie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Finish strippen

Bericht door blablas »

Mooi!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Finish strippen

Bericht door BassAgent »

Mooi man!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Thanks! :)
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Finish strippen

Bericht door badastronaut »

Ziet er nu al goed uit! cool!
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Finish strippen

Bericht door Concorde »

Netjes hoor!
Ik heb er al 2 kaalgeschuurd.
Met de eerste (m'n witte Fender P) maakte ik de fout om 'm te lang in de afbijt te laten zitten.
Daardoor trok het vocht ervan in het hout, en dan vooral vanaf het Jazz-brugelement naar achter. Dit veroorzaakte een zwelling in de nerfrichting...
Daarna heb ik 'm 2 weken laten drogen op de verwarming, maar de bobbel ging er niet uit.
Omdat ik 'm toch een keer af wilde ronden heb ik 'm toen maar glad gemaakt en gespoten in nitro.
Je raadt het al... na een tijdje kromp het hout toch en verscheen er een soort del in de body. :facepalm: Deze viel niet gigantisch op, maar alleen als je het weet.
Misschien heeft een BGF'er 'm inmiddels wel; hij is onlangs (door de eigenaar ná mij) verkocht via MP.

De tweede bas die ik kaal maakte was mijn huidige Boerjes.
Voorzichtig met een bandschuurmachine en veel schuurlinnen. De buitenste harde laklaag heb ik ook veel 'geschraapt' met een stanleymesje, dat ging ook wel goed. Maar hij was toen dan ook zwart overgespoten.
Ik heb 'm uiteindelijk met een whitewash meubellak ingewreven met een doek. Steeds gladschuren en weer een laagje, tot 4x toe.
Deze lak is behoorlijk krasvast en hij heeft nu een mooie doorschijnende witte kleur. Een doek werkt egaler dan een kwast!

al met al is het een flinke klus, maar het resultaat is altijd gaaf! :dance:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Ik durfde niet zo goed met machines aan de slag, alles is met de hand gedaan.. geen idee hoeveel uur ik er in heb zitten. Een biertje erbij scheelde een beetje. :lol:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Finish strippen

Bericht door Hagen »

Wat een prachtige warme kleur! Goed gedaan.
Plaats reactie