Bericht
door Haico » 01 feb 2018, 11:16
Gisteren uit een ruil twee stuks Gerrinez Jazz bassen verkregen. Made in Japan (Fuji Gen) '75/'76?
Het verhaal gaat dat als je Ibanez importeerde, dat je vanaf een bepaalde afname een eigen logo erop kon krijgen. Gerrinez is een samentrekking van Muziekhandel Gerritsen (Den Haag) en Ibanez. Zodoende... De vorige eigenaar vertelde dat hij de weduwe van dhr. Gerritsen gesproken heeft. Zij wist te vertellen dat Gerritsen ten eerste niet geheel tevreden was met de standaard Ibanez kwaliteit, en dat er zodoende wat veranderingen in zaten. Dit zou kunnen verklaren dat er dikke die-cast stemmechanieken (Grover?) op de Gerrinezen zitten? Een ander afwijking van andere "Lawsuit" bassen, is dat op mijn nieuw verkregen bassen de trussrod bijgesteld wordt op de hiel i.p.v. op de kop. Heel apart... Nog niet eerder gezien op Ibanez, Greco, Cimar...?!
#1. Sunburst elzen body. Esdoorn toets met zwarte block inlays en binding. Tort pickguard. Re-de-lijk nette staat. Hier en daar een verroest schroefje. Afstelling is al best fijn.
#2. Blank gelakte essen body. Esdoorn toets met zwarte block inlays en binding. Tort pickguard. Deze bas lijkt wat meer gebruikt. Potmeters zijn niet meer lekker. Hier zit wat meer werk aan. Moet ook goed afgesteld worden, want de elementen zitten véél te hoog.
Beide bassen voelen solide aan. Rechte en stabiele halzen. Ik heb er 2 brugkappen bij en 1 kap voor het halselement.
Best een leuke score, al zeg ik zelf. Ik weet nog niet wat ik ermee wil doen. Ik zou nummer 1 passief kunnen laten en nummer 2 voorzien van actieve elektronica?!
Adequaat, ik lust dat!!!
Chagrijnig transgeneratist en fervent kringloopwinkelbezoeker Θ Basgitaar, mixen en masteren Θ Philips Azur Performer Plus GC4516/20 strijkijzer Θ Mandoline-frets uit Mantsjoerije