Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door orkestman »

Ik wil wel bas horen en alle 5 mijn snaren.
Dat bedoel ik nu met inboeten aan geluid.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Walk-the-Bass »

Met interesse lees ik dit topic. Het lijkt continu een afweging tussen gewicht en kwaliteit van het geluid. Maar: is men bereid dieper in de buidel te tasten dan hoeft IMHO weinig compromis meer in geluid te worden gezocht. Ik doel dan op de 1x12 kastjes van Aguilar (SL reeks), of de 1x12 en 1x10 kasten van bijvoorbeeld Trickfish. Die laatste (1x12 van Trickfish) heb ik aan de tand gevoeld en verbaasde mij over de hoeveelheid laag (vol en strak). Ter vergelijk heb ik zelf een Aguilar GS 112 en die kunnen ook achterlijk laag, maar met 19 kg zijn ze toch ook wel weer wat aan "de zwaardere kant" (alles is relatief). Met één Trickfish 1x12 zou ik zou prima op kleine en middelgrote podia op durven. Met de SL112 van Aguilar heb ik geen ervaring, maar ben er wel nieuwsgierig naar: die is maar 11,4 kg!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Erelid »

Binnenkort zijn er weer een paar meetings. Misschien een mooi moment om eens een zooi 10" en12" cabjes te testen van elkaar.
Gebruikersavatar
orkestman
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 apr 2006, 13:40

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door orkestman »

Ik heb een FMC 112 Neo en die bevalt perfect, om te repeteren.
Ik heb er toevallig eens een klein optreden mee gedaan maar dat vond ik niet zo super.
Trouwens mijn top heeft een DI out en die gebruik ik altijd om aan te sluiten op PA.
Ik heb ondervonden dat het niet veel verschilt als je via di out of met een micro werkt.
De mensen van het geluid doen toch hun ding.
Ben Trickfish gaan googelen, ziet er goed uit maar komt uit US, invoerrechten en btw wordt duur.
Barefaced is engels en ze lijken wat op elkaar denk ik.
Mark Bass little mark II.
SWR Goliath III
FMC 112 Neo
Läkland 5502
Maruszczyk Elwood L5a medium 32”, chambered
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Erelid »

Op een meet al die cabjes eens achter een doek zetten en dan blind testen.. Het zelfde met de topjes.
In de Muziekfabriek in Vlaardingen kan dat goed; hebben ze een podium. Oefenruimte is te klein denk ik voor dit soort tests.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7176
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door HNZ »

Erelid schreef: 02 feb 2018, 16:16 Op een meet al die cabjes eens achter een doek zetten en dan blind testen.. Het zelfde met de topjes.
In de Muziekfabriek in Vlaardingen kan dat goed; hebben ze een podium. Oefenruimte is te klein denk ik voor dit soort tests.
Leuk! :thumbsup:
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door nangyala »

HNZ schreef: 02 feb 2018, 16:31
Erelid schreef: 02 feb 2018, 16:16 Op een meet al die cabjes eens achter een doek zetten en dan blind testen.. Het zelfde met de topjes.
In de Muziekfabriek in Vlaardingen kan dat goed; hebben ze een podium. Oefenruimte is te klein denk ik voor dit soort tests.
Leuk! :thumbsup:
Dat leuk me eens een zeer spraakmakend onderdeel van een meeting
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Nieltse »

Oeh cabinet-proef-test-lossetopjes-doekje ervoor middag in vlaardingen!
daar ben ik dan zeker bij!
:facepalm:
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rdatema »

Wij ook, heel interessant!

Zitten wel wat haken/ogen/uitdagingen aan om het goed te doen (vooraf corrigeren voor gevoeligheid bijvoorbeeld) en welke type kasten komen er dan achter het gordijn? Die zijn met 1.40m hoog als strekkende meter op de rol te krijgen. Even een frame-pje/scherm hiervoor bedenken? Ik neem niet aan dat de kasten achter een veloursgordijn komen ;-)

Lijkt me logisch als de kasten op de grond staan. Maar het topic begon over kasten die licht(gewicht) zijn. Dat nu nog relevant? Of is het meer kijken hoe Eden en andere praktische formaten zich tot elkaar verhouden? Klankmatig?

Is hier misschien iemand met een Gallien Krueger MBPX 112 speakerkast, razend benieuwd naar ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Concorde
Berichten: 1148
Lid geworden op: 18 mar 2010, 21:08

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Concorde »

Rdatema schreef: 07 feb 2018, 10:30 Die zijn met 1.40m hoog als strekkende meter op de rol te krijgen. Even een frame-pje/scherm hiervoor bedenken? Ik neem niet aan dat de kasten achter een veloursgordijn komen ;-)
Backdrop + frame? :dance:
Gratis reclame.... :wink:
Musicman Stingray5 LE2008 Sequoia Gold, HB PB-50 project, Warwick Tubepath 10.1, Warwick 611 PRO, Taurus Neo 210, TC Electronic BQ250, Zoom B3
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Strabel »

De trend is blijkbaar niet alleen lichter,ik kwam dit tegen.
GENZLER_BA410-3.jpg
GENZLER_BA410-3.jpg (602.83 KiB) 3471 keer bekeken
Wel interessant. 4x10" + line-aray in het midden 6x 3" speakers 25Kg (valt mee)
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rdatema »

Ja, ook zoiets... line arrays, midhoog lijnbronnen die per verdubbeling van de afstand niet 6dB (puntbronafstraling) maar slechts 3dB zachter worden. In de hoogte is de afstraling bundelend.

Nu een 4x10, met op deze manier de bundeling van een 18" in het vertikale vlak, en horizontaal de wijde afstraling van een 3". Dus, je moet hem nog steeds kantelen of op een verhoging zetten om jezelf goed te horen. Links en rechts horen ze je dan weer prima ;-)

Trends zijn leuk, maar ik had de array draaibaar logischer gevonden of 90 graden gedraaid. Tenzij de filtering als nog die van een puntbron is (naar 1 unit toe steeds minder hoog-af filteren). Allemaal theorie natuurlijk, maar een array werkt op een bepaalde manier. Ik snap deze inzet niet :roll:
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Strabel »

Is natuurlijk pik werk uit de professiole PA wereld,maar ik begrijp je standpunt dat er zeker bij die aray geen "hoek" word gebruikt.
Ik heb nog een interessante voorje ,maar zal denk ik een nieuw topic voor maken.(altid goed voor discussie :lol: )
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door Rdatema »

Doe maar, dit wordt anders te veel off topic
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Ik wil lichtere spullen, van Eden naar Markbass?

Bericht door basloze fret »

Ik zie dat Bergantino nog niet genoemd is. Zij maken ook lichte kasten. Zeer goed spul.

Mark bass is ook prima. Maar de keren dat ik op hun combo’s heb gespeeld vond ik het wat minder. Zit een bepaalde kleuring aan die me niet zo bevalt.
Plaats reactie