Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Omdat het in het andere draadje wel helemaal offtopic was maar wel een interessante discussie is even een nieuw draadje.

We, Strabel en ik, hadden het erover wat raadzaam is qua wattage verhouding je zou gebruiken tussen amp en speaker.

Strabel is voor een grotere wattage van amp tov speaker. Dit omdat je dan een blokgolf signaal vanuit je amp voorkomt wat dodelijk is voor je speaker. En de headroom die je dan over hebt van je amp geeft een beter signaal dan wanneer je een amp tot op zijn kunnen pushed. En het pushen van de speaker zou geluidstechnisch een mooier en strakker geluid geven. Alles binnen grenzen natuurlijk want je moet altijd blijven luisteren of je je speaker toch niet teveel pushed en daardoor de coils laat smelten cq doorbranden.
(Corrigeer me Strabel als ik het fout heb).

Ik ben van mening dat ikzelf liever meer wattage bij mijn speaker heb tov mijn amp. Dit om te voorkomen dat je ze smelt cq doorbrand. Doormee rekening te houden dat je de juiste amp (en dus ook de juiste speaker) voor het optreden hebt. Vraag je teveel van je amp dan heb je geen headroom meer en heb je kans op blokgolven met alle gevolgen van dien. Ook denk ik dat je eerder een clippende/blokkende amp eerder hoort dan een smeltende coil van je speaker waardoor eerder kan ingrijpen om schade te voorkomen.

We willen dus beide headroom hebben. Maar mocht je dus veel power nodig hebben dan kan je in Strabels opstelling iig minder snel je speaker opblazen omdat je dan je ze dan hoort "farten" en een stapje terug moet gaan. En je hebt dan geen last van blokgolven door je headroom die je over hebt.

Ik vraag mij af of je wel je speakers zoveel moet pushen en of dat nou echt zoveel beter geluid geeft. Want je zal lang niet altijd op zo'n volume spelen en dan zou je op de minder harde optreden een minder goed geluid geven.
Er is natuurlijk altijd een ondergrens van je speaker waarbij idd het geluid achteruit gaat. Maar dan heb je het wel over hele zachte optredens.
Als je geluidstechnisch meer uit je speaker wilt halen zou je, denk ik dan, beter kunnen kiezen voor een speaker met een hogere geluidsgevoeligheid. Bv ipv 85 Db één van een 105 Db. Dan heeft hij ook een strakker geluid en als je genoeg watts hebt kan je ook niet hem opblazen.

Hoe denken jullie hierover eigenlijk?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

He leuk ,hebben we 2 draadjes om te dicuseren :lol:
Als je bvb Slap-bas speelt is de dynamiek van je signaal vrij groot,die zwaardere amp kan dat beter aan dan die onderbemeten amp toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Aaah. Maar ik heb nergens gezegt dat je met een onderbemeten amp moet gaan spelen. We willen allebei een amp hebben met genoeg vermogen. Alleen ben jij van mening dat je daarbij liever een onderbemeten speaker wilt hebben vanwegen het geluid. En ik wil daarbij een speaker die meer wattage aan kan zodat je de speakers niet opblaast. Het mindere kwaliteit geluid (doordat je ze minder pushed) neem ik voor lief en denk zelfs dat het er zo goed als niet hoorbaar is live. En anders kan je het nog altijd oplossen met een gevoeligere speaker.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Plus dat ik zelf slap&pluck toch al een volkomen ruk speel methode vind. Ben meer van de fingerstyl en plectrum. Laat het drummen op de bas lekker over aan de drummer op zijn drumstel, hij zit er niet voor niets, toch?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Is ook maar een voorbeeld,slap,plectrum,vingers,maakt mij niks uit.
Onderbemeten=zwaardere speaker met lichtere versterker toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Ja idd. Maar nogmaals ook ik wil geen onderbemeten amp hebben. Het enige verschil tussen ons is dat jij dan liever op een onderbemeten speaker speelt omdat voor jou een beter cq mooier geluid geeft. En dat ik liever op een overbemeten speaker speel omdat je dan geen kans loopt op een smeltende coil. Geluidstechnisch lijkt het mij geen verschil te hebben dan met een speaker die je pushed.
Dus we willen in alle gevallen een amp met headroom. Bv, ik heb zelf een 500 amp die ik nooit maar dan ook nooit verder open hoef te zetten dan 2/3 van het vermogen. Daarbij heb ik een speaker van 600 watt. Ik het dus nooit last van een clippende amp en ook nooit een smeltende speaker.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Ik heb heel vroeger een HH-Bassbaby combo'tje gehad en daar toen eens een zwaardere versterker aangeknoopt, Klonk toen veel beter .
Theorie en beleving/ervaring lopen bij mij een beetje over in elkaar en eerlijk is eerlijk,ik heb ook niet overal een verklaring voor .
Er worden zinnige en onzinnige dingen verteld over alles en nog wat en dan gaat ervaring iets meer meespelen en vandaar mijn mening.
Laatst gewijzigd door Strabel op 02 feb 2018, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door ejp »

als je kijkt naar combo's is het vermogen van de amp in verhouding met speaker vermogen redelijk in evenwicht... dat is niet voor niets zo gekozen!

ook prijstechnich zo gekozen natuurlijk... en heb je een combo waar je een extra speaker kan aansluiten (zoals bij mijn markbass combo) komt het vermogen wat dan uitgestuurd wordt ( 4 ipv 8 ohm), niet boven het vermogen van de interne speaker uit... alles in het redelijke

bij hifi sets is een zwaardere amp op lichtere speaker wel een iets vaker toegeschreven gegeven, ook daar wil je geen gelijk stroom op je tere tweeters...

maar LUISTER naar je speakers , gaat het rot klinken.. volume terug.

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

@Strabel: dat de zwaardere amp mooier klonk over de HH speaker zegt meer over het verschil tussen de versterkers dan over het vermogen tov speaker. Doe is een test, zet je amp op de helft van zijn normale vermogen waarover je speelt waarbij je de speaker behoorlijk pushed. Klinkt het dan zoveel minder? Of is het dan vooral wat tussen je oren afspeelt dat harder beter klinkt? Ik heb namelijk nog nooit het idee gehad dat mijn klank minder werd als ik op een lager volume ging spelen.
Het pushen van de speaker geeft mij niet een betere beleving van een mooier geluid. En dan zou ik dus wat dat betreft alle risico's uit de weg gaan en met alles op safe spelen. Amp met genoeg headroom, dus geen clipping. En een speaker die het volume aan kan, geen smeltende coils. En hoe hard of zacht je ook speelt dat het geluid mooi blijft en evenredig.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

ejp schreef: 02 feb 2018, 14:55 als je kijkt naar combo's is het vermogen van de amp in verhouding met speaker vermogen redelijk in evenwicht... dat is niet voor niets zo gekozen!

ook prijstechnich zo gekozen natuurlijk... en heb je een combo waar je een extra speaker kan aansluiten (zoals bij mijn markbass combo) komt het vermogen wat dan uitgestuurd wordt ( 4 ipv 8 ohm), niet boven het vermogen van de interne speaker uit... alles in het redelijke

bij hifi sets is een zwaardere amp op lichtere speaker wel een iets vaker toegeschreven gegeven, ook daar wil je geen gelijk stroom op je tere tweeters...

maar LUISTER naar je speakers , gaat het rot klinken.. volume terug.

EJ
Zoals ik in het andere topic ook al zei,een fabrikant zal feitelijk op papier nooit een zwaardere verst dan wat de speaker aangeeft instaleren want als het kapot gaat
kun je ze aansprakelijk stellen.
Ik moet wel bekennen dat tegenwoordig met alle nieuwe technieken deze zaken beter in verhouding zijn.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Goose schreef: 02 feb 2018, 15:16 @Strabel: dat de zwaardere amp mooier klonk over de HH speaker zegt meer over het verschil tussen de versterkers dan over het vermogen tov speaker. Doe is een test, zet je amp op de helft van zijn normale vermogen waarover je speelt waarbij je de speaker behoorlijk pushed. Klinkt het dan zoveel minder? Of is het dan vooral wat tussen je oren afspeelt dat harder beter klinkt? Ik heb namelijk nog nooit het idee gehad dat mijn klank minder werd als ik op een lager volume ging spelen.
Het pushen van de speaker geeft mij niet een betere beleving van een mooier geluid. En dan zou ik dus wat dat betreft alle risico's uit de weg gaan en met alles op safe spelen. Amp met genoeg headroom, dus geen clipping. En een speaker die het volume aan kan, geen smeltende coils. En hoe hard of zacht je ook speelt dat het geluid mooi blijft en evenredig.
Ik speelde vaak wel tegen het randje van versterker/speaker en vond/vind het wel beter klinken met een zwaardere versterker.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Goose »

Even een stukje uit het "mooie" artikel van het andere draadje.
"Daarmee is niet gezegd dat een luidspreker het niet goed zal doen met minder vermogen, een 1000 Watt luidspreker doet het ook prima met een 500 Watt versterker, je zult alleen niet het volle rendement uit je speakers halen."
De enige reden om voor een speaker te gaan die minder vermogen aankan dan dat de amp leverd is vanwegen de klank/toon. Voor mij klinkt de speaker evenredig over bijna het hele volume bereik. Alleen het laagste en het allerhoogste zijn voor mijzelf niet mooi qua klank. Maar kennelijk hou jij daar juist wel van. Maar dat zegt dus meer over jou smaak dan over wat goed zou zijn. Wil je risico vrij spelen dan moet je gewoon een amp hebben die genoeg headroom heeft en een speaker die het ook aan kan. Dus in beide gevallen niet onderbemeten.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Strabel »

Ik hou van risico's nemen. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Sjtevel 1984 »

Goose schreef: 02 feb 2018, 13:51 een blokgolf signaal vanuit je amp
Geldt dit alleen voor solid state, of ook voor buizenamps? Ik heb vaak SVT’s van max 300W zien staan op 8x10’s van meer dan 1kW.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Amp-Speaker onderlinge wattage verhouding.

Bericht door Rieno »

Het gaat niet om de combinatie versterker/speaker of transistor vs. buizen, maar om wat je er mee doet. Als jij een versterker zo ver open zet dat ieder inkomend signaal tot de max van z'n kunnen wordt versterkt en je dus een soort DC signaal krijgt op dat niveau zonder dynamiek, dan kan het zijn dat je teveel vermogen in je spreekspoelen blaast en de boel dus te warm wordt en ploft. Dat kan op elke combinatie gebeuren, ongeacht vermogensverschillen tussen speaker en versterker.

Het gaat altijd om een te hoog vermogen dat naar de speakers gaat. Dan heb je dus de keus tussen een onderbemeten versterker die over de max van z'n kunnen gaat + een kapotte speaker als gevolg, of een versterker die prima binnen z'n bereik zit, maar die toch nog de speakers van kant blaast. 1 stuk of 2, grof gezegd.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie