(Echt) active luidsprekers

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

(Echt) active luidsprekers

Bericht door Strabel »

@ Rdatema en natuurlijk iedereen die geinteresseerd is.
Ik heb in mijn opslag/werkplaats deze boxen staan.(foto is van internet)
MFB545.jpg
MFB545.jpg (144.13 KiB) 3065 keer bekeken
Dit zijn Philips MFB 545 boxen met een bas speaker die Aktief terug koppelt naar de versterker.
Het gaat mij natuurlijk om het concept van deze speaker en of dit eventueel een meerwaarde zou kunnen
hebben om dit in een bascombo te verwerken.
Sommige van ons zijn wel bekend met deze speakers,maar het is toen nooit een groot succes geworden,ik vermoed ook door
de prijs :1975-+/- 2000 gulden per box-MFB545.
Werden veel in studio"s gebruikt als monitor.
De 2 die ik heb zijn 2j geleden gereviseerd (alle elco's vernieuwd en nog wat andere zaken) en ik moet zeggen dat zeker het laag
rete strak klingt.(ik weet het ,subjectief)
Ik vroeg mij al jaren af of hier ooit iets mee gedaan is in bvb basgitaar versterking?
Zijn er hier op het forum misschien mensen die hier iets meer over weten of kunnen vertellen of dit een haalbaar/wenselijk
concept zou kunnen zijn?
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Rdatema »

Hoi,

Ja, het concept werkt en is doorontwikkeld en derhalve levensvatbaar voor basgitaar.

Hier wat info:
https://piratelogic.nl/
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=26045
https://www.grimmaudio.com/pro-products/ ... aker/ls1s/

Vorige week heb ik echter weer veel tijd gestoken in een zeer goed gesloten ontwerp, maar het blijft doeltreffender om een PA unit te combineren met een goede afstemming (exit prototype 4). Je speelt het onderste octaaf op de poort, de woofer hoeft amper wat te doen. Daarboven is de powerdip en daaronder levert de basgitaar geen significante output meer. Je hebt dus geen hoogdoorlaat filter nodig om de woofer te beschermen. Bij muziek zit onder de afstemfrequentie vaak nog wel signaal, en dus gewapper.

Alle servo-controlled en MFB systemen werken als dynamische EQ en verlagen de vervorming tegelijk. Bij bascabs is dat weinig zinvol, vervorming is ook een een goedkopere manier binnen de perken te houden. Je zou het wel kunnen toepassen voor een compacte kast met veel diepgang, ik denk alleen dat je dan wel de woofers symmetrisch in de kast wil plaatsen om wandelen te voorkomen. Ergo, links en rechts een woofer, en dat is minder handig om andere redenen.

We hebben meerdere bascabs met DSP actief (en gecorrigeerd) aangestuurd. Heel leuk allemaal, maar voor basgitaar is het niet echt nodig. Daar hoort een bepaalde sound bij die niet klopt bij een tot 'vlak' gecorrigeerde speakerkast.

Om de gigantische belasting van een woofer in een gesloten behuizing te rechtvaardigen (je hebt heel veel Xmax nodig voor een beetje bruikbaarheid) telt volgens mij alleen formaat. En daarvoor zijn alternatieven. Kun je meteen zelf de head van je voorkeur kiezen ;-)
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Strabel »

Ok, bedankt,ik ga die linkjes even bekijken. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Sjtevel 1984 »

Alleen een hoge prijs lijkt me niet genoeg voor een flop. Ook toen waren er meer dan Aziaten die het goedkoper konden kopiëren.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Strabel »

Sjtevel 1984 schreef: 08 feb 2018, 22:41 Alleen een hoge prijs lijkt me niet genoeg voor een flop. Ook toen waren er meer dan Aziaten die het goedkoper konden kopiëren.
Bij mijn weten was op dat moment +/- 1974 Philips de patenthouder en enige die deze speakers produceerde. Pas (veel) later ook andere fabrikanten.
Had nog wat opgezocht,ze waren toen tussen de 3000-4000 gulden p/st.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Strabel »

Rdatema schreef: 08 feb 2018, 21:36 Hoi,

Ja, het concept werkt en is doorontwikkeld en derhalve levensvatbaar voor basgitaar.

Hier wat info:
https://piratelogic.nl/
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=26045
https://www.grimmaudio.com/pro-products/ ... aker/ls1s/

Vorige week heb ik echter weer veel tijd gestoken in een zeer goed gesloten ontwerp, maar het blijft doeltreffender om een PA unit te combineren met een goede afstemming (exit prototype 4). Je speelt het onderste octaaf op de poort, de woofer hoeft amper wat te doen. Daarboven is de powerdip en daaronder levert de basgitaar geen significante output meer. Je hebt dus geen hoogdoorlaat filter nodig om de woofer te beschermen. Bij muziek zit onder de afstemfrequentie vaak nog wel signaal, en dus gewapper.
Als ik het goed begrijp zou je voor jouw ontwerp liever een automatisch regelbare poort dan een aktieve speaker kunnen gebruiken.
Beetje rare gedachtte misschien,maar de poort afstemming kunnen regelen zou denk ik (voor beperkt freq gebied) verrassende dingen
kunnen opleveren.
Is natuurlijk onmogelijk maar wel een grappig idee. :D
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Rdatema »

Geen raar idee hoor, variabele baspoorten zijn door o.a. Jamo en B&W succesvol toegepast, Rob Meyst van MC Systems heeft zelfs een variabel systeem gemaakt met basreflex, gesloten en transmissielijn.

Wij hebben het bij 3 prototypes ook toegepast maar je kiest uiteindelijk een optimum. Een eindgebruiker laat hem toch op standje optimum staan.

Een andere woofer en kastvolume bracht meer verbetering dan een variabele poort.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door ejp »

ik ben redelijk bekend met de Philips MFB's, heb nagenoeg alle types gehad.

Jamo en Sony hadden ook een type

je kan je vraag richten aan het zeer levendige MFB forum, MFBfreaks.com

daar kan je allerlei vragen stellen omtrent mfb, wellicht ook over mfb icm basgitaar!

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door MR. LEE »

Ik heb onlangs een paar MFB-boxen ( grootste type ) van Philips weg-gegeven aan een vriendje van me waar ik mijn reparatie-onderdelen vandaan haal.
( inclusief het originele fabrieks-schema )
Hij sprong zowat een gat in de lucht van blijdschap :D
( die dingen stonden hier maar in de weg , en ik wist dat 'ie er naar op zoek was ....
Nou ja,....kwestie van "de lamme helpt de blinde " ,....ik betaal ook niet het meeste in z'n winkeltje ) :D

Volgens mij wordt de woofer in dit systeem terug-gekoppelt/bijgestuurd middels een zgn "velocity-transducer" , vandaar de benaming/afkorting MFB ( Motional Feed-Back ).
Voor het midden en hoog zitten er aparte, vrij conventionele versterkers in , zover ik me kan herinneren.

Voor basgitaar-toepassing is dit principe, volgens mij , ooit een keer toegepast door Marshall , die een vrij kleine combo op de markt bracht , die voor z'n formaat een zeer stevig "laag" kon weergeven.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Strabel »

Ja mannen,prima informatie.
Het mfb-freaks forum is mij wel bekend,zelfs de originele ontwerper van Philips geeft daar wel eens info.
Ik heb dus de studio uitvoering(545).
Van Marshal wist ik niet,ben daar eigenlijk benieuwd naar.
Heb nog een referentie,de firma SA=stage-acompany met de Blue-box.
Heb vroeger wel met SA gewerkt (nog voor de Blue-box er was),ik vond het geen goed PA.
Deze firma heeft ooit een TNO test laten doen(concert aan de Maas,Jean Michel jarre),wat te doen had met het beweerde vermogen.
Heb later in de"wandelgangen"begrepen dat van opgegeven technische gegevens niks klopte.
Ze deden wel veel aan onderzoek.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Strabel »

Rdatema schreef: 09 feb 2018, 07:10 Geen raar idee hoor, variabele baspoorten zijn door o.a. Jamo en B&W succesvol toegepast, Rob Meyst van MC Systems heeft zelfs een variabel systeem gemaakt met basreflex, gesloten en transmissielijn.

Wij hebben het bij 3 prototypes ook toegepast maar je kiest uiteindelijk een optimum. Een eindgebruiker laat hem toch op standje optimum staan.

Een andere woofer en kastvolume bracht meer verbetering dan een variabele poort.
Haha,ja ik begrijp het maar ik bedoelde eigenlijk een Automatisch electronisch direct aangedreven poort. :D
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Rdatema »

Zoals in mijn linkjes te zien leeft het niet meteen als vintage maar ook in nieuwe concepten. De sub van grimm audio is bijzonder goed ontvangen.

Dat is een doorontwikkeling.

Maar blijft dat het past bij hifi signaal laag in een kleine kast. De woofer moet heel hard werken.
Een basreflex werkt als met touwtje springen: als het in resonantie draait hoef je amper je pols nog te bewegen.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door MR. LEE »

Strabel schreef: 09 feb 2018, 09:57 Ja mannen,prima informatie.
Het mfb-freaks forum is mij wel bekend,zelfs de originele ontwerper van Philips geeft daar wel eens info.
Ik heb dus de studio uitvoering(545).
Van Marshal wist ik niet,ben daar eigenlijk benieuwd naar.
Heb nog een referentie,de firma SA=stage-acompany met de Blue-box.
Heb vroeger wel met SA gewerkt (nog voor de Blue-box er was),ik vond het geen goed PA.
Deze firma heeft ooit een TNO test laten doen(concert aan de Maas,Jean Michel jarre),wat te doen had met het beweerde vermogen.
Heb later in de"wandelgangen"begrepen dat van opgegeven technische gegevens niks klopte.
Ze deden wel veel aan onderzoek.
Heel toevallig ken ik die jongen ( het is wel weer enorm lang geleden ) die daar de technische ontwikkeling op z'n recu heeft staan.
Voor deze man neem ik toch echt m'n hoed af :worship: :jaaaaa:
Prachtige spullen ! :worship: :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door Strabel »

@ Mr Lee.
Ik neem aan dat je de man van SA bedoelt.
Ik weet alleen de verhalen van ex-collega's over deze man en ik kan beamen dat over de kundigheid van deze man geen diskussie was.
Ik vond alleen SA PA systemen heel "neuzig" klinken ,daar kon zelfs een goede Eq weinig mee doen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: (Echt) active luidsprekers

Bericht door MR. LEE »

Strabel schreef: 09 feb 2018, 11:04 @ Mr Lee.
Ik neem aan dat je de man van SA bedoelt.
Ik weet alleen de verhalen van ex-collega's over deze man en ik kan beamen dat over de kundigheid van deze man geen diskussie was.
Ik vond alleen SA PA systemen heel "neuzig" klinken ,daar kon zelfs een goede Eq weinig mee doen.
....er zal dan bij toeval wel echt iets raars aan de hand zijn geweest ,....op alle kermissen stonden vroeger die kasten te beuken en te dreunen dat je d'r bijna van omver werd geblazen.
Tijdens 1 van de 1e house-party's in Haarlem heeft in Schalkwijk/Molenwijk destijds geen mens kunnen slapen ,....wat een gedreun zeg :wink:
Plaats reactie