Nieuwe head + cab aankooptips?

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Rolandboer »

Sinds de Fender Rumble V3 uit is gekomen heb ik er tot op heden met veel plezier op gespeeld, maar de laatste maanden merk ik dat het geluid niet veelzijdig genoeg is voor mij. Nu is de kogel door de kerk, ik wil graag investeren in een degelijke head + cab. Mijn grootste probleem met de Fender Rumble is aan de ene kant een wat wollig/modderig/zompig laag (vooral met lage B) en aan de andere kant mis ik het heldere/moderne hoog. Qua genres speel ik hoofdzakelijk blues/rock/metal in bandjes, maar ik mag alles van jazz/soul tot hiphop en dikke ragherrie graag spelen.

Nou heb ik sinds ik de Fender Rumble heb de markt aan basversterkers slecht gevolgd en ik zie door de bomen het bos niet meer, vandaar dat ik wel wat hulp kan gebruiken. Ik wil graag een veelzijdige versterker, waarbij ik een strak en vol laag en helder hoog belangrijk vind. Het echte 'vintage' geluid kun je naar mijn mening tegenwoordig voldoende halen uit je bas en eventueel een pedaal.

Op de laatste BGF meeting Noord heb ik op de Acoustic Alignment gespeeld, wat een bijzonder goed voorbeeld geeft van wat ik zoek in een cab. Retestrak laag, en een helder hoog wat nog muzikaal is. Nu zou ik graag een soortgelijke head erbij zoeken, maar ik ben ook benieuwd wat de markt te bieden heeft aan zowel heads als cabs. Combo's vind ik persoonlijk maar onhandig.

Hier nog wat rest info over de eigenschappen wat top zou zijn: 200-500W (slaapkamer tot klein podium volume is voldoende), licht en klein zou fijn zijn, minimaal 4 bands EQ (low en high mid), aparte gain en master regelaars, FX loop, DI out. Qua cab heeft 2x10 sterk de voorkeur.
Dingen als ingebouwde overdrive, tuner, bluetooth-achtige foefjes en dat soort dingen heb ik er liever niet in (op de darkglass head na)
Budget is ongeveer 1500 euro voor head + cab, tweedehands is fijn maar is niet vereist.
Momenteel heb ik kort gekeken naar Darkglass, Aguilar, Glockenklang en Vanderkley heads, for what it's worth :)

Alle hulp wordt gewaardeerd! :jam:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Rieno »

Even een knuppel in het hoenderhok hoor, maar mis je nu dingen aan je speakerkast of aan je versterker, of beide? Dan hoef je maar 1 van beide te vinden natuurlijk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Herman »

Heb je nog steeds die rumble.combo van mij?
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Rolandboer »

Rieno schreef: 10 feb 2018, 17:46 Even een knuppel in het hoenderhok hoor, maar mis je nu dingen aan je speakerkast of aan je versterker, of beide? Dan hoef je maar 1 van beide te vinden natuurlijk.
Vergeten te melden inderdaad, maar ik mis het aan beide. Zowel via koptelefoon als via speaker mis ik de dingen, al mis ik de dingen aan de speaker wel meer dan de versterker. Maar met alleen de koptelefoon uitgang lukt het mij niet om een strak, modern geluid te krijgen met een helder hoog.

Ik heb de combo niet meer Herman, ik heb later nog een losse head en cab (500W en 2x10) erbij gekocht die ik nu nog heb.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Herman »

ah, oké. ik heb die met de 4x10 cab gehad, best lekker maar inderdaad een beetje 'old skool'.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Rdatema »

Rolandboer schreef: 10 feb 2018, 17:07Ik wil graag een veelzijdige versterker, waarbij ik een strak en vol laag en helder hoog belangrijk vind. Het echte 'vintage' geluid kun je naar mijn mening tegenwoordig voldoende halen uit je bas en eventueel een pedaal.

Op de laatste BGF meeting Noord heb ik op de Acoustic Alignment gespeeld, wat een bijzonder goed voorbeeld geeft van wat ik zoek in een cab. Retestrak laag, en een helder hoog wat nog muzikaal is. Nu zou ik graag een soortgelijke head erbij zoeken, maar ik ben ook benieuwd wat de markt te bieden heeft aan zowel heads als cabs. Combo's vind ik persoonlijk maar onhandig.

Hier nog wat rest info over de eigenschappen wat top zou zijn: 200-500W (slaapkamer tot klein podium volume is voldoende), licht en klein zou fijn zijn, minimaal 4 bands EQ (low en high mid), aparte gain en master regelaars, FX loop, DI out. Qua cab heeft 2x10 sterk de voorkeur.

Budget is ongeveer 1500 euro voor head + cab, tweedehands is fijn maar is niet vereist.
Momenteel heb ik kort gekeken naar Darkglass, Aguilar, Glockenklang en Vanderkley heads, for what it's worth :)
Ben benieuwd op welk model/welke modellen je hebt gespeeld. Weet je dat nog?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Jan-ArendBlok
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 mei 2009, 21:36

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Jan-ArendBlok »

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord: de ideale cab heb je al gevonden, nu nog een geschikte amp erbij.
Als je bij mij in de buurt zit, kun je gerust komen testen, geen probleem.
IMG_1760.jpg
IMG_1760.jpg (1.51 MiB) 3020 keer bekeken
Ibanez Musicians, Ibanez Studio's.
Journey Instruments en Ohana akoestische bassen
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Rolandboer »

Dat 'old skool' geluid was de reden dat ik er voor ben gevallen, maar ik heb tegenwoordig net zoveel behoefte aan een strak en modern geluid.

Ik heb slechts een aantal serieuze versterkers gehad, waarvan ik het moeilijk vind om te zeggen of dat nu mijn geluid zou zijn. Dit is in de periode van 3 tot 4,5 jaar geleden, gezien ik pas 5,5 jaar speel is het niet erg relevant maargoed. Wat ik heb gehad:
- Trace Elliot, jaren '80 uit UK. Een 4x10" kast met AH250 top. Oerdegelijke versterker, maar wat ik mij er van herinner is ook een vrij vol/wollig laag en overall meer een vintage sound.
- Eden Nemesis 2x10 cabinets met Hartke LH500 en Warwick WA300S, degelijk geluid met beide amps maar allebei in mijn herinnering niet erg geschikt voor het moderne geluid wat ik zoek.
- Markbass Little Mark 250 blackline, mooi geluid maar altijd ruzie mee gehad door die filterknoppen. Markbass ben ik momenteel nog wel weer aan het overwegen, het laag was wel strak met een 4 snaar destijds met een mooi helder hoog.

In oefenruimtes en een optreden heb ik voornamelijk op hartke spul gespeeld (papieren speakers, VX kasten) en een Orange terror bass 500, ook wel een degelijk geluid maar niet wat ik zoek. Eigenlijk mist elke versterker het strakke laag met een 5 snaar met een mooi, helder hoog. Het hoog klinkt voor mijn gevoel vaak 'nep' en overdreven toegevoegd, als dat logisch klinkt.
Tijdens de laatste BGF meeting klonk de combi van een Acoustig Alignment cabinet + De Bont versterker fantastisch, zo strak en helder en toch muzikaal.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Rolandboer »

Jan-ArendBlok schreef: 10 feb 2018, 19:01 Je geeft eigenlijk zelf het antwoord: de ideale cab heb je al gevonden, nu nog een geschikte amp erbij.
Als je bij mij in de buurt zit, kun je gerust komen testen, geen probleem.
Precies, maar ik hou graag mijn opties open mocht iemand betere/andere suggesties hebben qua cabinets.
Ik stuur je even een PB!
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Strabel »

Ik denk dat je ook even moet aangeven op wat voor basgitaar je speelt,want modern/wollig kan natuurlijk ook een kenmerk van een basgitaar zijn toch? :wink:
Feeling the groove is everything.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Rdatema »

Strabel schreef: 10 feb 2018, 19:55 Ik denk dat je ook even moet aangeven op wat voor basgitaar je speelt,want modern/wollig kan natuurlijk ook een kenmerk van een basgitaar zijn toch? :wink:
Als je meerdere sounds wil kunnen maken is het vooral van belang dat de speaker geen onderdeel is van de sound voor wat betreft de kleuring of het wollige.

@Roland, weet je toevallig nog welke cabs je gehoord/bespeeld hebt? Ik meen de blanke :roll: :mrgreen: E-118 (prototype destijds) en ook de custom B-112, in het steeds warmer wordende gezellige kamertje met de deBont versterker. Een TC Electronics RH-serie zou trouwens ook een heel eind moeten komen qua muzikaal & strak.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Strabel »

@Rdatema.Haha,Dit heb je mooi verwoord ,maar altijd bij de bron beginnen toch?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Strabel »

@rolandboer.Heb je met je eigen basgitaar/ren op andere cab/amps gespeeld? En zat daar dan bij wat je zocht?
Feeling the groove is everything.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Rolandboer »

Momenteel speel ik op mijn Warwick Streamer Bolt, 5 snarig, actief met 2 single coils. Ik heb in de laatste jaren flink wat bassen in de handen gehad en gehoord, eigenlijk wel zoveel dat ik tegenwoordig een redelijk goed idee heb van het geluid van de basgitaar. Ik heb mijn Warwick ook direct gehoord, zowel over 'gewone' speakers als studio monitors. Ik ben het met je eens dat een bas zelf wollig of juist modern klinkt, maar iedere bas blijft wollig klinken zonder mooi helder hoog op de Fender Rumble.

Tijdens de meeting heb ik met mijn eigen 6 snarige Carvin gespeeld op de stack met een TC electronics head, B-118 en b-128, dat was voor mij de eerste keer dat ik zelf dat geluid hoorde wat ik zoek. Later is er volgens mij met een Fender Jazz op de DeBont amp en de 2 kleinste cabs gespeeld, inderdaad het blanke prototype en het 'dobbelsteentje' :)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Nieuwe head + cab aankooptips?

Bericht door Strabel »

Ok,Duidelijk. :D
Feeling the groove is everything.
Plaats reactie