Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door berth »

Ik ben nog niet overtuigd door de getallen. Alle hobby verkopen zijn namelijk gekelderd het afgelopen decenium. Dat betekent m.i. niet per se dat de gitaar harder keldert. En op geld beluste kroeg eigenaren zeggen weinig over op zolder spelende hobbyisten. ;-)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Strabel »

berth schreef: 01 mar 2018, 09:42 Ik ben nog niet overtuigd door de getallen. Alle hobby verkopen zijn namelijk gekelderd het afgelopen decenium. Dat betekent m.i. niet per se dat de gitaar harder keldert. En op geld beluste kroeg eigenaren zeggen weinig over op zolder spelende hobbyisten. ;-)
Misschien heb je gelijk en is het een tydelyke dip,de economische mailaise speelt natuurlijk een rol. :)
Neemt niet weg dat de "veranderde" muziek industrie,de grootte 2e hands markt ,het enorme aanbod(meer concurentie)
er ook voor zorgen dat de bekende merken hier veel last van hebben. :(
Als er steeds minder plekken zijn waar er gespeeld kan worden zal dat op den duur ook van invloed zijn,want er zijn natuurlijk ook
mensen die meer ambitie hebben dan de "zolderkamer" en als dat verdwijnt haken sommigen ook af. :(
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
kwispelhond
Kölnisch Wasser
Berichten: 372
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:53

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door kwispelhond »

Ik deel zelf overigens de mening van de Washington Post totaal niet hoor, ik denk zelf dat er niet veel aan de hand is in de markt of dat de populariteit van de elektrische gitaar aan z'n einde zit, hoogstens een dipje en dat is normaal.

Volgens mij is het primaire probleem van de fabrikanten dat ze al jaren meer produceren dan de markt aankan waardoor het lijkt of de markt stilvalt.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door butters »

idd zou wel eens kunnen dat er overproductie is. als je een muziekwinkel binnenstapt en al die gitaren ziet hangen... wie gaat dat allemaal kopen :-)? Nu zij er ook wel veel kleinere muziekwinkels weggeconcurreerd dus zo'n groot aanbod in een grotere winkel zal misschien ook wel relatief zijn maar toch...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Muziekschuur »

Halverwege dit jaar zal het een moeilijke markt worden. De investeringen aangekondigd lijken niet gemaakt te worden. Deze zaken zullen een flink impact hebben op de financiële markten. Huren worden dramatisch verhoogd om leegstand van winkels op te vangen. En verkoop van huurhuizen mogelijk te maken. Al langer hebben de grote verhuurders van winkelpanden het moeilijk. Een onzichtbare geldstroom valt stil.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door butters »

nusti schreef: 28 feb 2018, 13:46 ik vond dit wel een goede discussie over het hoe en wat. Worden wel rake dingen gezegd.
Ja heb het ook toevallig gekeken. Glibson made for lawyers and doctors :-)
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Slashhead »

basloze fret schreef: 25 feb 2018, 12:12 Ik ben het met Hidde eens. Als Fender en Gibson nu gewoon bij de klassieke modellen blijven en de vernieuwing aan andere merken over laat komt het wel goed. Mensen zitten gewoon niet te wachten op nieuwe modellen of drastische aanpassingen aan de klassieke modellen bij Fender of Gibson.

Wat ik ook niet snap is dat Gibson altijd van die slechte reissues of tribunes maakt die voor geen meter kloppen met de originele modellen. Waarom niet simpelweg een 1 op 1 kopie met de juiste historische specs? Dat willen de mensen denk ik.

Verder vind ik het maar weer een overdreven media hype. Ik heb vandeweek al twee radio en tv programma’s gezien die er heel dramatisch over deden. Hebben ze weer wat om over te lullen.
Vind jij dan dat Fender het op dit moment niet goed doet? Je zegt het niet maar ik kan uit je post ook niet opmaken dat je hen juist er anders in vindt zitten dan Gibson.
In mijn optiek doet Fender het juist heel goed (de laatste 10 jaren).
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Sanders »

Niets mis met vernieuwing, maar de "vernieuwingen" die Gibson heeft doorgevoerd zijn 90% dingen waar echt niemand op zat te wachten, terwijl de vernieuwingen die iedereen verwacht (stevigere hals/kop-overgang*) uit blijven. Tsja, dan mag het geen wonder heten dat het zo bergaf gaat.


(* en ja, ik weet dat Gibson halsstarrig blijft vasthouden aan het 1-piece-mahogany principe vanwege de beweerde betere sustain, maar het zou al veel helpen mochten er fabriekshalve 2 deuvels langs de voorzijde ingefreesd worden van een steviger hout, of mahonie met de nerf 90° gedraaid. Zie je niet, want verborgen achter de toets/topkam/holly-veneer).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
kwispelhond
Kölnisch Wasser
Berichten: 372
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:53

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door kwispelhond »

Ok, allemaal leuk en aardig maar de gitaren zijn het probleem helemaal niet, die schijnen zelfs best aardig te verkopen (Gibson geeft daar geen specifieke cijfers van vrij dus "zeker weten" is dit niet). Het probleem is dat ze geprobeerd hebben het nieuwe Sony te worden in record-tijd zonder één eigen cent. Kort gezegd: het concern Gibson verzuipt in de schulden en daar wordt de gitaarbouwer Gibson mogelijk de dupe van.

Fender heeft ook zwaar in de schulden gezeten maar nooit tot op een hopeloos niveau als Gibson. Fender heeft het echter wel voor elkaar gekregen om die schuld vrij snel te halveren, dat heeft in ieder geval voor een "outlook positive" bij hun financiële rating gezorgd en dat maakt het een stuk simpeler om de huidige schuld door te rollen (zeg maar vernieuwen).
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Strabel »

Misschien moet de vraag meer naar de toekomstige marktverwachting worden getrokken? :roll:
Als je de top 40 of 50 of..... lijstjes in de wereld bekijkt is het aantal snaarinstrumenten wel behoorlijk afgenomen. :cry:
Niet perse maatgevend maar wel een trend.,en vergeet de enorme 2e hands markt niet,alle babyboomers die straks de markt overspoelen met apparatuur.
Best ingewikkelt voor een groot bedrijf om daarop te anticiperen. :?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door evertalbers »

Ik voorspel dat Gibson binnenkort wel weer terug komt op de manier waarop de Gibson-fans het graag zien. Als het Gibson concern failliet gaat worden de interessante merken en bedrijven waarschijnlijk los overgekocht uit de boedel. Het Gibson merk is daarbij zeker interessant voor een investeerder om voort te zetten als een merk dat kleinschalig en met grote kwaliteit gitaren bouwt. Zo lang die investeerder maar niet één of andere cijfergedreven groep snelle jongens is is, want dan gaat het na een tijdje alsnog fout.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Strabel »

evertalbers schreef: 01 mar 2018, 16:25 Ik voorspel dat Gibson binnenkort wel weer terug komt op de manier waarop de Gibson-fans het graag zien. Als het Gibson concern failliet gaat worden de interessante merken en bedrijven waarschijnlijk los overgekocht uit de boedel. Het Gibson merk is daarbij zeker interessant voor een investeerder om voort te zetten als een merk dat kleinschalig en met grote kwaliteit gitaren bouwt. Zo lang die investeerder maar niet één of andere cijfergedreven groep snelle jongens is is, want dan gaat het na een tijdje alsnog fout.
Hear,Hear, Schaalverkleining is het toverwoord,ik denk dat daar iedereen het wel over eens is. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door zomnius »

Zonder cijfer-gedrevenhijd gaat het mis.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Is dit het eind voor het legendarische Gibson?

Bericht door Pedullist »

Yamaha schijnt interesse te hebben.

Ik wist het trouwens vrij vroeg omdat Gibson Cakewalk heeft gedropt. Na 15 jaar Cakewalk (later Sonar) over moeten stappen op PreSonus Studio 1. Inmiddels is Cakewalk weer opgekocht door Bandlab, dus ik de switch niet hoeven maken. Maar ik ben erg blij met deze blessing in disguise. S1 werkt veel beter, intuitiever, klinkt zelfs beter.

Wat Gibson betreft: ze hadden gewoon de klassieke modellen moeten bieden minus de fouten (de bekende ontstemmende G snaar van een Les Paul, iets dat makkelijk te fixen is). Voorkomen wat er bij Fender gebeurde: dat Lull, Sadowsky, etc betere versies van hun modellen uitbracht. Dat blijf ik raar vinden.
Plaats reactie