Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Strabel »

Unlord schreef: 02 mei 2018, 20:14 Kortom, mensen die het meest lopen te zeiken over hun gear, laten die gear in de praktijk waarschijnlijk de minste speeluren met publiek zien.
Ah,kom op, zeiken is wel een beetje zwaar aangezet,deze (bleuszeppelin) is net forumlid en stelt een vraag die iedereen wel eens bezig houd.
Een goed antwoord blijft lastig op zo'n vraag omdat persoonlijke voorkeuren altijd een rol spelen. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Blueszeppelin
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 mar 2018, 09:38

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Blueszeppelin »

Unlord schreef: 02 mei 2018, 20:14 Kortom, mensen die het meest lopen te zeiken over hun gear, laten die gear in de praktijk waarschijnlijk de minste speeluren met publiek zien.
Ik denk dat daar wel wat in zit.
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door thomaskm »

Strabel schreef: 02 mei 2018, 20:24
Unlord schreef: 02 mei 2018, 20:14 Kortom, mensen die het meest lopen te zeiken over hun gear, laten die gear in de praktijk waarschijnlijk de minste speeluren met publiek zien.
Ah,kom op, zeiken is wel een beetje zwaar aangezet,deze (bleuszeppelin) is net forumlid en stelt een vraag die iedereen wel eens bezig houd.
Een goed antwoord blijft lastig op zo'n vraag omdat persoonlijke voorkeuren altijd een rol spelen. :wink:
Volgens mij bedoelt Unlord dit zeker niet als een persoonlijke aanval op de topicstarter maar meer als een algemeen punt. En ik denk ook dat er veel in zit. In bandverband word in mijn ervaring de specifieke sound van je basgitaar wat minder relevant. Zeker wanneer je geen controle hebt op wat voor amps je speelt :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Rieno »

Ik heb in mijn tijd als bandlid altijd 1 bas gehad. Toen ik stopte ging ik andere dingen kopen en was ik veel meer bezig met zoeken naar verschillende geluiden; er zit dus wel een kern van waarheid in denk ik.

En duur hoeft niet altijd beter te zijn natuurlijk, al is het vaak wel van invloed op de kwaliteit. Wat dat betreft had basloze fret een paar heel valide punten, want het blijft iets persoonlijks. Als jij het lekkerst speelt op een budgetbas die goed is afgesteld en door jouw versterker het beste geluid heeft, dan is die bas voor jou €10.000,- waard en heeft een bas die echt €10.000,- kost absoluut geen meerwaarde.

Voor mij geld dat ik een bepaald geluid zoek en dit nog niet in een echt goedkope bas ben tegengekomen, maar mocht ik dat geluid in een goedkopere bas vinden (die ook nog eens goed in elkaar zit)...dan ben ik de laatste die het lagere aankoopbedrag een reden vindt om 'm niet te kopen :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Strabel »

thomaskm schreef: 02 mei 2018, 22:06 Volgens mij bedoelt Unlord dit zeker niet als een persoonlijke aanval op de topicstarter maar meer als een algemeen punt. En ik denk ook dat er veel in zit.
Haha,ja,je hebt misschien wel gelijk omdat de topicstarter het ook wel met Unlord eens is. :D
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door MacDaion »

Goedkope bassen klinken altijd beter dan dure bassen, toch?
Maar die laatste zien er vaak beter uit, dat dan weer wel.
Toch?
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4342
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Unlord »

Strabel schreef: 02 mei 2018, 23:05
thomaskm schreef: 02 mei 2018, 22:06 Volgens mij bedoelt Unlord dit zeker niet als een persoonlijke aanval op de topicstarter maar meer als een algemeen punt. En ik denk ook dat er veel in zit.
Haha,ja,je hebt misschien wel gelijk omdat de topicstarter het ook wel met Unlord eens is. :D
Precies ;-)
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6145
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door LemmyNL »

Unlord schreef: 02 mei 2018, 20:14 Mijn ervaring is dat wanneer ik even niet in een band speel, ik me ineens veel meer druk ga maken over welke bassen ik heb. Dan komt de GAS ineens opzetten en ga ik letten op de details. Echter, wanneer ik me volledig richt op het maken van muziek (vooral met anderen samen), dan is er meestal gewoon 1 bas die ik het meeste mee pak. Of in elk geval een beperkt setje waarmee ik rouleer. Meestal zijn dat niet eens de duurste bassen, aangezien je wel uitkijkt om die mee te nemen naar oefenruimtes en schimmige kroegen.

Kortom, mensen die het meest lopen te zeiken over hun gear, laten die gear in de praktijk waarschijnlijk de minste speeluren met publiek zien.
Zoiets ja. Op het niveau waar ik met de band op speel is het al leuk als de balans bij een optreden een beetje oké is. Vertaald is dat: als je een bas hoort. Niemand maakt zich druk om nuances of de toon, dus ik uiteindelijk ook niet. Ja, een tovenaar met een Jazz of een handgemaakte vijfsnaar met actieve pickups hoor je nog wel, maar dat komt ook door de soort muziek die ze maken. Mijn instrumenten staan dan net effe te dicht bij elkaar. Dus dan wordt 't vanzelf de mooiste....

Ik heb ook een pickupswith, twee volumepots en twee tonepots, doe ik uiteindelijk ook niks mee. Je hoort 't niet, dus je doet het echt voor jezelf. En dan ook nog écht, want mocht je het al horen, dan is dat op het podium en hoort het publiek het niet. De bandleden hoef je het al helemaal niet te vragen, die boeit het al helemaal niet.

....aan de andere kant, als ik dan eens m'n Bassman meeneem, hoor je het wél. En hoe. (maar dan nog interesseert het de rest van de band geen reet en van het publiek ook enkel de audiofielen).
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik denk dat mensen wel het onderscheid kunnen maken tussen een band die goed klinkt en eentje die slecht klinkt. Als je dan een groepje op het podium hebt staan die stuk voor stuk een bagger geluid hebben... Nuances zijn nuances, maar de basis moet goed zijn.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Strabel »

Op "Talkbass" is hier ook weer zo'n vergelijkbare discussie over. Zoveel mensen,zoveel meningen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door zomnius »

rara hoe hij zijn geld verdiend. hahaha... onafhankelijk vergelijk...no way. ...en blauwe bassen klinken sowieso beter...
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8181
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Peachabell »

In de tijd dat we nog optraden, ben ik herhaaldelijk op het geluid van m'n toenmalige bas aangesproken.
Volgens mensen die ons hadden zien optreden, was dat een goed klinkende bas.
Opmerkingen als 'klinkt beter dan een nieuwe Fender', wat voor elementen heb je er op zitten? DiMarzio's? en 'jullie klonken beter dan de band na jullie met dure spullen' , kwamen langs.

De bas zelf was een Hohner PJFL, een Aziatische 7ender kopie. Er zat een kunsstof toets op en de bas was goed afgesteld.
Verder niet zoveel bijzonders. Eigenlijk denk ik dat het meer aan de afstelling van het bandgeluid en ons samenspel lag, dan aan de instrumenten.

Daar kan nog aan toegevoegd worden dat ook wel eens het tegendeel beweerd is (door iemand die aantoonbaar half doof was), wat aantoont dat het nogal subjectieve materie is.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Strabel »

Ja,ook de baswereld blijft niet van populisme verschoond. :wink:
Edit; reactie op Zomnius.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Rob66 »

Peachabell schreef: 03 mei 2018, 12:16 In de tijd dat we nog optraden, ben ik herhaaldelijk op het geluid van m'n toenmalige bas aangesproken.
Volgens mensen die ons hadden zien optreden, was dat een goed klinkende bas.
Opmerkingen als 'klinkt beter dan een nieuwe Fender', wat voor elementen heb je er op zitten? DiMarzio's? en 'jullie klonken beter dan de band na jullie met dure spullen' , kwamen langs.

De bas zelf was een Hohner PJFL, een Aziatische 7ender kopie. Er zat een kunsstof toets op en de bas was goed afgesteld.
Verder niet zoveel bijzonders. Eigenlijk denk ik dat het meer aan de afstelling van het bandgeluid en ons samenspel lag, dan aan de instrumenten.

Daar kan nog aan toegevoegd worden dat ook wel eens het tegendeel beweerd is (door iemand die aantoonbaar half doof was), wat aantoont dat het nogal subjectieve materie is.
Maar zoals je al zegt, de reactie was: klinkt beter dan een nieuwe Fender, wat voor elementen heb je er op zitten? DiMarzio's 'jullie klonken beter dan de band na jullie met dure spullen'
Dat zijn dan weer muzikanten en die letten daar op, want het gewone publiek weet echt niet wat dit zijn of dat er überhaupt verschil in zit. Voor het publiek is het belangrijk dat het plezierig is om naar te luisteren. En dat je leuke liedjes speelt :D
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
Plaats reactie