Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Slashhead »

Er is vaak niet 1 reden waarom iets als goed ervaren wordt.
Als iets objectief goed is en het beste dan had of wil iedereen het wel. Bijvoorbeeld; 4K UHD ten opzichte van analoge TV. Zolang de discussie gaat over wel/niet 4K dan kom je er snel uit. Maar ga het niet hebben over de verschillende TV merken en QLED/OLED technologieën.

Het is niet alleen de klank. Het is het hele pakket. Wat vind je mooi, wat speelt lekker, wat vind je leuk om te bezitten. Wees blij met wat je hebt en wat je krijgen kan doordat je er de financiële middelen voor hebt. Het is jouw keus, jij vindt het mooi. Wat het publiek vindt zal me een zalige zorg zijn, 99,9% heeft werkelijk geen idee. Die 0,1% die dan overblijft kan van mij de boom in ;-) En de volgende keer klinkt het met dezelfde spullen weer heel anders vanwege andere akoestiek, ander FOH instelling... Ik had graag een Fodera, NYC Sadowsky, USA MTD en een stuk vier F bassen gehad. Maar ja, compromissen he. Dus nu doe ik het toch maar met 4 Fenders :D Maar je gaat mij niet horen zeggen dat die beter zijn dan het vorige rijtje dat ik noemde... De Fenders zijn in elk geval wel beter voor mijn liquiditeit en ik heb ze altijd beschouwd als goed genoeg en dat is voor mij toereikend.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Erelid »

Hmmm. Sinds een paar maanden geen bandje meer. GAS juist weg bij mij. Niks meer gekocht.

Ik heb een Fender Nate Mendel die ik lekkerder vindt dan mijn American Standard P. Gewoon kwestie van smaak. Ik heb die laatste gewoon verkocht.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door bobbelmans »

Ik heb geen dure bas.
Puur omdat ik er geen heb.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door SpcMnk »

Ik hoef geen goed klinkende bassen. Als ze er maar goed uitzien.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door zomnius »

Strabel schreef: 03 mei 2018, 12:16 Ja,ook de baswereld blijft niet van populisme verschoond. :wink:
Edit; reactie op Zomnius.
wut?
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Thunder »

De Ibanez bas die de topicstarter als voorbeeld aangaf heeft de Ibanez Super P pickups, en Dimarzio's zijn al genoemd en nu ook de Nate Mendel met zijn Quarterpound pickups. Ik denk dat sommige mensen ook gewoon van pickups houden met wat hogere output. Die kun je natuurlijk overal in schroeven.

Zelf heb ik een oude Ibanez Blazer, ook met die Super P pickups, klinkt inderdaad heel fijn. Het halsprofiel is ook erg prettig.
Iets meer punch dan mijn USA Fender, maar ik vind het wat rustigere en evenwichtigere karakter van de Fender ook een kwaliteit.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Unlord »

SpcMnk schreef: 03 mei 2018, 21:23 Ik hoef geen goed klinkende bassen. Als ze er maar goed uitzien.
Precies. Want een bas moet passen bij hoe JIJ bent: mooi om te zien, niet om aan te horen :mrgreen:
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door SpcMnk »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :knuffel:
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Erelid »

Beetje smaakvol het liefst:
dc1bef4d51236f1dfb18b687fdd3a9d0.jpg
dc1bef4d51236f1dfb18b687fdd3a9d0.jpg (65.07 KiB) 1226 keer bekeken
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Lacertus »

Ik vind juist het geluid in bandverband heel belangrijk: Prikt de bas lekker door de mix, zit er voldoende laag in (maar niet te veel), etc. Ik heb vaker gehad dat ik helemaal wild was van het geluid van een bas in de woonkamer, maar dat de dag na de repetitie al weer te koop stond.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Unlord »

Ik beoordeel een bas nooit op het geluid dat ik er in de oefenruimte uit krijg. En zeker niet na 1 keer. Het geluid in een oefenruimte is bijna per definitie butt web op zijn best instabiel over repetities heen. Ik heb zowel dure als goedkope bassen als brandhout laten klinken in het oefenhok.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door gilles »

Ik laat ten alle tijden iedere bas als brandhout klinken. Duur, goedkoop, mooi, lelijk.... ze zijn mij allemaal eender. Daarom het besluit genomen: als ik dan toch kut moet klinken, dan wil ik kut klinken op een Stingray.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Unlord »

Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Mach1 »

Lacertus schreef: 04 mei 2018, 14:45 Ik vind juist het geluid in bandverband heel belangrijk: Prikt de bas lekker door de mix, zit er voldoende laag in (maar niet te veel), etc. Ik heb vaker gehad dat ik helemaal wild was van het geluid van een bas in de woonkamer, maar dat de dag na de repetitie al weer te koop stond.
Helemaal mee eens!

Ik heb momenteel meer lol op mijn budgetbasjes dan ik met mijn oude Fenders had. Klinken ze beter? Anders en meer passend bij mijn smaak. Zijn wel 100 keer zo goedkoop. Toch is dat geen reden; als ze niet lekkerder klonken had ik de oude nooit verkocht.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Jankelly
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 jul 2017, 13:43

Re: Goedkope bas klinkt beter dan dure...

Bericht door Jankelly »

Ik hoor niemand ,over de muziek is het belangrijkste,ongeacht je tools
Ibanez SR 305 WB.
Custom made PB 50.
Yamaha 370FL
Squier paranormal jazz
Fender rumble 500 met Fender 2X8 V2.
Fender Rumble2X10.
Dynacord Bass King 1
Zoom B3 en B3N.
A lot of Sneakers &Coolcat jeans and Shirts
Plaats reactie