Ampeg PF-50T

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Ampeg PF-50T

Bericht door Slashhead »

Afbeelding

Deze versterker heb ik gekocht voor repetities en intieme gigs/sessies waarbij geen FOH gebruikt wordt.
Nieuw gekocht bij GAK in de UK.

Specs: 2x 12AX7 pre-amp, 1x12AU7 en 2x6L6 Power amp voor een duizelingwekkende 50Watt RMS :wink:
Wat mij aansprak in deze versterker is de simpele EQ sectie, full tube design, eenvoudige BIAS regeling en gewicht van 9KG. Nou moet ik ook zeggen dat ik het design geweldig vind. Eens een keer geen rechthoekige doos met een stel draaiknoppen eraan! Ik wilde naast mijn Glockenklang Blue Sky wat anders en zocht eigenlijk naar een versterker die klinkt zoals mijn Avalons zonder dat ik de Glock nodig had. Ik hoef dan maar 1 ding mee te nemen ipv 2.
Daarin ben ik aardig geslaagd met deze Ampeg PF-50T.

Tone;
Ik heb altijd erg veel moeite met uitgebreide EQ's. Blijkbaar mis ik de theoretische kennis om dit op een zinvolle manier te gebruiken. Als ik niet happy ben met de flat EQ sound dan kan ik draaien tot ik een ons weeg maar blijf ik ontevreden. Met mijn Avalon U5 heb ik altijd een goede sound, welke bas ik ook pak, en is de EQ niet relevant meer voor mij. Voor klankkleur varieer ik met de tone regeling op mijn bassen of de positie van mijn rechterhand. Dus de Glock is voor mij eigenlijk niet veel meer dan een PowerAmp.
De sound die ik zoek/zocht laat zich moeilijk beschrijven. Ik gebruik geen zware oversturing maar speel wel graag tegen de grens aan waardoor ik alleen met flinke aanslagen lichte oversturing krijg. Het geluid moet los van de speaker komen en moet mij inspireren tijdens het spelen. Ik wil niet omver geblazen worden maar te pakken genomen worden door het karakter van het geluid. Dus geen neutrale versterker. Ik heb daardoor altijd voorkeur gehad voor klasse A voorversterkers. Vandaar ook mijn keuze voor de Blue Sky en de Avalon u5. De versterker mag absoluut geen toppie karakter hebben (dus veel treble), dat geldt ook voor de cab. De versterker moet snel zijn en de speakers goed onder controle houden. Dus geen wapperende ongecontroleerde woofers maar in de houtgreep om het maar zo te zeggen.
De regelingen op Ampeg zijn uitstekend. De mid regeling legt de nuances iets anders neer maar niet op een manier dat het vijfverschillende versterkers zijn. Het karakter van het geluid blijft overeind. Zoals ik hem gebruik is het een mooie organische versterker die goed matched met mijn bassen door niet door alles heen zijn stempel op het geluid te drukken. Ultra Lo en Ultra Hi gebruik ik op het moment niet. Ik speel liever zonder. Als ik meer laag wil dan ga ik wel dichterbij de neck spelen. Ultra Lo heeft mij teveel mid scoop. Maar dat heeft denk ik te maken met persoonlijke voorkeuren en speelstijl.

Bouw;
Tja, wat moet ik hier nu van zeggen. Dat ding is een stevig stuk metaal en is gebouwd voor de eeuwigheid om maar zo te zeggen. Mechanisch niks op aan te merken. Wat aansluitingen betreft voldoet het prima aan mijn behoeftes. Maar wil je effects loop, audio-in e.d. zoek dan verder. De DI-out is voor mij niet relevant omdat dit buiten mijn toepassingsgebied valt voor deze versterker. Ik vind het wel vervelend dat er geen Speak-on aan zit. Wat dat betreft hoeft men voor mij niet nostalgisch te blijven. Nu moest ik speciaal een speaker kabel bestellen voor deze amp.

Transport;
Hier moet je een beetje creatief worden. Een reiskoffer, kunstof gereedschapskist, Speaker tas of B&W outdoor case 6000 voldoen. Een beetje afhankelijk van hoeveel je wenst uit te geven en specificaties voor impact die je in gedachten hebt.

Volume;
Hij voldoet voor mij prima. Ik heb niet het idee dat ik de versterker op de toppen van zijn kunnen aanspreek. Ook met een drummer prik ik er doorheen. Je kunt altijd nog wat laag wegdraaien als je echt in de problemen komt en wat meer op het mid inzetten. Zorg voor een efficient cabinet van 98/100dB ofzoiets als je bedenkingen hebt.

Cabinet;
Ik heb een Aguilar SL112 in bestelling staan. Ik ben benieuwd :mrgreen: [UPDATE: Is dus een PJB C4 lite geworden]
Laatst gewijzigd door Slashhead op 07 mei 2018, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Sjtevel 1984 »

Vraagje: krijg je deze versterker wel in oversturing gedrukt?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Slashhead »

Er zit gain op. Daarmee kan je de eindtrap oversturen.
Of bedoel je master volume voluit doen? Dat heb ik nog niet gedaan.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Sjtevel 1984 »

Nah, ik heb de PF20T, maar die krijg ik toch echt niet overstuurt.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Slashhead »

Met gain geen enkel probleem. Het is niet mijn sound dus heb dat maar heel kort geprobeerd.
Ik had er wel een Active bass aanhangen op de passieve ingang. Dat kan uitmaken natuurlijk.ik zie dat de pf 20 maar 1 ingang heeft. Waarschijnlijk dus een -15dB. Probeer een booster o.i.d.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Sjtevel 1984 »

Hmmm, best kans op ja. Met 3 boosters in serie lukt het wel. :lol:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Sjtevel 1984 »

Slashhead schreef: 09 apr 2018, 18:01 Er zit gain op. Daarmee kan je de eindtrap oversturen.
Of bedoel je master volume voluit doen? Dat heb ik nog niet gedaan.
De gain heeft trouwens betrekking op de preamp, volgens mij. Het volume op de eindtrap. Correct me if I’m wrong....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Galvanized »

Sjtevel 1984 schreef: 10 apr 2018, 07:25
Slashhead schreef: 09 apr 2018, 18:01 Er zit gain op. Daarmee kan je de eindtrap oversturen.
Of bedoel je master volume voluit doen? Dat heb ik nog niet gedaan.
De gain heeft trouwens betrekking op de preamp, volgens mij. Het volume op de eindtrap. Correct me if I’m wrong....
Maar dat is toch altijd zo? De gain bepaalt in welke mate de voortrap belast wordt.
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7178
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door HNZ »

Galvanized schreef: 10 apr 2018, 08:48
Sjtevel 1984 schreef: 10 apr 2018, 07:25

De gain heeft trouwens betrekking op de preamp, volgens mij. Het volume op de eindtrap. Correct me if I’m wrong....
Maar dat is toch altijd zo? De gain bepaalt in welke mate de voortrap belast wordt.
Juist.

Met de gain voluit kreeg ik op mijn PF20T de boel wel overstuurd hoor.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Slashhead »

Afhankelijk van hoe ver je de eindtrap open draait overstuur je met de gain in meer of mindere mate de eindtrap toch?
Laat ik het zo zeggen;
Master volume op 2 en gain op 6 geeft al behoorlijke oversturing. Als ik nu de Master Volume naar 6 zet verdwijnt de oversturing en wordt het geluid weer clean (en harder). In mijn optiek ben je dan NIET de pre-amp aan het oversturen maar de power amp. Maar misschien zit ik er helemaal naast. Dit is niet zo mijn vakgebied ;-)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik zal hem meenemen naar de meet, misschien krijgen jullie hem wel overstuurt.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Slashhead »

Yeah!

Mijn Ampeg PF-50T is sinds gisteren een pre-Yamaha model. Dus klinkt veel beter dan het spul dat je nu kunt kopen :P
Ik zou zweren dat vanochtend ineens meer laag en diepte eruit kwam en een wat sprankelender high-end , dat mis je toch wel bij de nieuwe :mrgreen:
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7178
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door HNZ »

Pre-Yamaha model???

Wat is dat?
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door Slashhead »

https://loudaudio.com/loud-audio-llc-an ... peg-brand/

Sinds gisteren is Yamaha eigenaar van Ampeg
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7178
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Ampeg PF-50T

Bericht door HNZ »

OOOOO!!!

Beter!
Plaats reactie