EMG J Pickups

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Aratron
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2009, 20:47

EMG J Pickups

Bericht door Aratron »

Is er iemand hier die ervaring heeft met EMG J pickups?
Ik heb ze op mijn Warwick Corvette zitten, maar ik ben ontzettend teleurgesteld over het geluid wat ze produceren.
Ik heb werkelijk nog nooit zo'n zwak, dood, futloos geluid gehad als ik nu heb. Het lijkt wel of er snaren van 100 jaar oud op zitten.
Ook het geluidsvolume is bedroevend, ik moet m'n versterker nu veel verder opendraaien, terwijl de pickups vlakbij (2mm) de snaren liggen.

Ik heb alles correct aangesloten, batterij is nieuw (en levert ook netjes 9 volt).
Omdat ik linkshandig ben heb ik de pickups ook andersom gemonteerd, maar dat maakt geen verschil.

Iemand bekend hiermee?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: EMG J Pickups

Bericht door Rieno »

Het is wel erg subjectief zoals je het omschrijft, maar als het zo zwak en futloos is....ik weet het niet, maar denk dan toch echt aan een fout met de bedrading; EMG is alles behalve futloos. Niet per ongeluk uit fase aangesloten?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Aratron
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2009, 20:47

Re: EMG J Pickups

Bericht door Aratron »

Tja, subjectief, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Wat niet subjectief is, is dat het geluid bijna de helft zachter is dan m'n andere Warwick bas met de standaard MEC pickups.

Ik heb de bedrading 'tig keer nagekeken en ook een paar andere manieren geprobeerd die je volgens de bijgeleverde beschrijving kan proberen.
Ook de pickups apart aangesloten.
Het maakt allemaal geen verschil.
Zoveel mogelijkheden zijn er ook weer niet.
Dit kan toch niet goed zijn lijkt mij.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: EMG J Pickups

Bericht door Strabel »

Kijk ook even naar je "Potmeters" (volume),bij een Fender standard zijn deze 500Kohm ,bij Warwick weet ik het niet maar als deze veel lager zijn dan zit daar het probleem waarschijnlijk :?:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: EMG J Pickups

Bericht door LeftyJ »

Als deze veel lager zijn gaat het juist goed :wink:
Bij actieve EMG's horen 25k pots.
Aratron
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2009, 20:47

Re: EMG J Pickups

Bericht door Aratron »

Het is zo'n complete set, met potmeters en draadjes met stekkers. Kan eigenlijk niets fout gaan.
Behalve de kabelplug (switchcraft) dat is nog de originele van Warwick, die moest ik hergebruiken omdat degene in de EMG set te kort was.
Misschien dat daar het probleem zit.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: EMG J Pickups

Bericht door Rieno »

Het enige dat ik dan kan bedenken, is dat de input geen stereo-plug is en er hierdoor geen stroom geleverd wordt aan de pickups (stroomkring permanent onderbroken). Klopt het dat bij de losse EMG's de stroomvoorziening ook onderbroken wordt als er geen kabel in de bas zit?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: EMG J Pickups

Bericht door blablas »

Ik heb laatst een EMG BTC preamp geïnstalleerd, één connector moet omgekeerd aangesloten worden op de bas potmeter!
Ik kan mij niet meer herinneren wat het effect was, wel dat ik het verkeerd had gedaan.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: EMG J Pickups

Bericht door Rieno »

Omgekeerd als in 'andersom als in de handleiding/het schema staat'? Da's wel slordig dan :|
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: EMG J Pickups

Bericht door SpcMnk »

blablas schreef: 18 mei 2018, 11:32 Ik heb laatst een EMG BTC preamp geïnstalleerd, één connector moet omgekeerd aangesloten worden op de bas potmeter!
Ik kan mij niet meer herinneren wat het effect was, wel dat ik het verkeerd had gedaan.
Jij ben toch handig met links? :) Heb je de knoppen dan ook op de kop draaien? En is dat de reden waarom je de aansluiting van de potmeter andersom hebt gedaan? Of is de manual gemaakt voor een linkshandige setup?

maare... waarschijnlijk is het dat dus niet..... :)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: EMG J Pickups

Bericht door blablas »

Ik prefereer de knoppen rechtshandig, verkeerd om is te moeilijk dan moet ik nadenken welke kant ik op moet draaien, heb die logica nooit begrepen waarom dat bij de meeste lefties wordt omgekeerd. Dus gewoon volledig aangesloten volgens de instructies (bij de tweede poging :wink: ).
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: EMG J Pickups

Bericht door AmericanIdiot »

Ik heb actieve EMG's in mijn Jazz en die klinken erg lekker. Heb je de fases goed staan?

2mm afstand van de snaren is erg weinig, probeer die afstand eens te vergroten?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: EMG J Pickups

Bericht door blablas »

Rieno schreef: 18 mei 2018, 12:50 Omgekeerd als in 'andersom als in de handleiding/het schema staat'? Da's wel slordig dan :|
Deze opmerking even gemist, het staat juist in het schema dat je hem om moet keren, zelfs redelijk duidelijk als het eenmaal opvalt.

-----edit-----

Ik ben visueel ingesteld dus als ik zie dat er een kabeltje van A naar B moet lees ik blijkbaar niet de tekst de er bij staat :shock: . Komt bij dat ik de ballen verstand heb van elektronica dus een fout is dan zo gemaakt.
Afbeelding
En als je weet dat hij andersom moet staat zelfs de connector (andersom dus) goed in het plaatje!
Aratron
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2009, 20:47

Re: EMG J Pickups

Bericht door Aratron »

Ik heb een andere plug gesoldeerd, maar dit maakt geen verschil.

Wat bedoelen jullie met de fases, of dat alles in fase staat en of de fases goed staan?
Het zit gewoon aangesloten zoals op de bijgeleverde tekening. Als je het anders aansluit werkt het niet.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: EMG J Pickups

Bericht door Rieno »

Wel een stereo-input gebruikt? En staat er ook echt 9V op de pickups zelf? Dat kun je meten met een multimeter -> zwarte draad (de min) op de min van de input (makkelijk meetpunt) en de rode op het B118 printje waar de rode connector zit naar de pickups.

Het fase-verhaal: een pickup heeft een richting waarin de stroom loopt. Als je de + en - verkeerd aansluit, of de pickups 'verkeerd' bij elkaar zet, dan kan het zijn dat die stroomrichtingen zorgen dat de frequentierespons van de pickups op elkaar inwerkt en ze daadwerkelijk frequenties 'weghalen' en dus dun of hol gaan klinken.

Je zou in het schema eens kunnen proberen de connector van de brugpickup er andersom op te zetten :) Het effect is duidelijk hoorbaar, dus als dat beter klinkt, weet je wat het probleem was. Klinkt het slechter, dan heb je dat ook uitgesloten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Plaats reactie