Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Plaats hier alles wat met versterking te maken heeft.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

DominicMaertens schreef: 14 mei 2018, 10:33 Bedankt voor de info. Ik heb o.a. een Acoustic 126 combo, 15" hoornreflex cabinet. Het vermogen van de versterker is maar 125W RMS, maar naar mijn gevoel gaat die luider dan mijn 300W line 6 combo met 15" driver. Dat zou dus kunnen kloppen.
Die Acoustic versterkers ( en hier dus ook het model 126 combo ) waren "slim" gemaakte versterkers .
( voor in die tijd dan welteverstaan ! :D )
Dat ding kan redelijk wat kabaal tevoorschijn toveren , maar dat komt hoofdzakelijk door het toegepaste hoorn ontwerp van het kabinet.
Er zit , zoals Rdatema al aangaf , helemaal geen bijzonder speakertje in , ....en dat hoefde ook niet.
Die kast ( alsook de versterker ) is afgestemd voor het laag-midden-gebied ,....en zo klinkt ie dus ook !
( Alleen dit is de reden , dat die dingen behoorlijk kabaal kunnen maken :D )
Het geluid is gort-droog ,....je moet er maar van houden. :|
De versterkers zelf zijn , zoals in die tijd , uitgevoerd met een asymmetrische voeding , waarbij de speaker is gekoppeld aan een elco van 1000 uF .
Dit spul dateert uit de tijd dat zo'n beetje de eerste "zware" transistor-versterkers ten tonele kwamen.
Het concept is helaas niet goed stabiel , schakel de boel maar liever nooit in zonder luidspreker , want de kans is groot dat de eindversterker ploeft.
De voorversterker/toonregeling en het equalizer bordje zijn uitgevoerd met spoeltjes , wat het tevens bijna onmogelijk maakt om eenvoudige modificaties uit te voeren om het geluid nog wat aan te kunnen passen.

Het merkt dankt veel van z'n bekendheid en furore aan super-bassist Jaco Pastorius.
( Net zoals bijv. Kustom en C.C.R. )

Maar ja,...wie garandeert dat die spullen voor die beroemde top-artiesten inwendig altijd hetzelfde waren als de spullen voor de consumenten ?

Ik twijfel hier namelijk wel 'ns aan . :|
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 16 mei 2018, 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

Hier een Acoustic 360 ,....Woodstock 1969 ,...Santana - "Soul Sacrifice"

Bijlagen
Acoustic 360.jpg
Acoustic 360.jpg (92.29 KiB) 5221 keer bekeken
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

MR. LEE schreef: 16 mei 2018, 08:35
DominicMaertens schreef: 14 mei 2018, 10:33 Bedankt voor de info. Ik heb o.a. een Acoustic 126 combo, 15" hoornreflex cabinet. Het vermogen van de versterker is maar 125W RMS, maar naar mijn gevoel gaat die luider dan mijn 300W line 6 combo met 15" driver. Dat zou dus kunnen kloppen.
Die Acoustic versterkers ( en hier dus ook het model 126 combo ) waren "slim" gemaakte versterkers .
( voor in die tijd dan welteverstaan ! :D )
Dat ding kan redelijk wat kabaal tevoorschijn toveren , maar dat komt hoofdzakelijk door het toegepaste hoorn ontwerp van het kabinet.
Er zit , zoals Rdatema al aangaf , helemaal geen bijzonder speakertje in , ....en dat hoefde ook niet.
Die kast ( alsook de versterker ) is afgestemd voor het laag-midden-gebied ,....en zo klinkt ie dus ook !
( Alleen dit is de reden , dat die dingen behoorlijk kabaal kunnen maken :D )
Het geluid is gort-droog ,....je moet er maar van houden. :|
De versterkers zelf zijn , zoals in die tijd , uitgevoerd met een asymmetrische voeding , waarbij de speaker is gekoppeld aan een elco van 1000 uF .
Dit spul dateert uit de tijd dat zo'n beetje de eerste "zware" transistor-versterkers ten tonele kwamen.
Het concept is helaas niet goed stabiel , schakel de boel maar liever nooit in zonder luidspreker , want de kans is groot dat de eindversterker ploeft.
De voorversterker/toonregeling en het equalizer bordje zijn uitgevoerd met spoeltjes , wat het tevens bijna onmogelijk maakt om eenvoudige modificaties uit te voeren om het geluid nog wat aan te kunnen passen.

Het merkt dankt veel van z'n bekendheid en furore aan super-bassist Jaco Pastorius.
( Net zoals bijv. Kustom en C.C.R. )

Maar ja,...wie garandeert dat die spullen voor die beroemde top-artiesten inwendig altijd hetzelfde waren als de spullen voor de consumenten ?

Ik twijfel hier namelijk wel 'ns aan . :|

Acoustic was topkwaliteit. Vele versterkers zijn ondertussen al 40 jaar. Dus prul zal het niet zijn, misschien heb jij gewoon pech gehad. Destijds was een 370 of 320 stukken duurder dan een SVT. Dat technologie niet heeft stilgestaan is logisch, maar ik zie mezelf niet snel naar class D gaan.

Ik heb ondertussen een 125, 126, 150, 220, 270, en stuk voor stuk geven ze een lekker vintage geluid waar ik van hou. Zowel voor gitaar als bas.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

Ik snap gerust wat je er mooi aan vind hoor :jaaaaa: :wink:

De techniek heeft niet stil gestaan ,...idd.
Helaas zijn ze niet super betrouwbaar ,....maar dat waren ze vaak bij de concurrent toen ook niet hoor :lol:
Zo waren die dingen nou eenmaal , ....ze kwamen in beeld toen zware versterkers nog met buizen werden uitgevoerd.

( niks verwijtbaars hoor ,....het eerste vliegtuig was namelijk ook geen Boeing :wink: )

Bij een zeer bekende 2ehands muziekinstr. winkel in A'dam willen ze deze vintage-amps niet inruilen/inkopen vanwege de te grote kans op uitval . ( ze moeten daar enige vorm van garantie op geven namelijk )

Ik was er zelf vroeger helemaal tuk op,....maar inmiddels al lang niet meer.
...Heb er destijds veel moeten repareren.

Repareerbaar zijn ze overigens zeer goed ! ,....ze zitten zo toegankelijk in elkaar dat je met het grootste gemak overal direct bij kunt.

Nuchter blijf ik echter ! :wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 16 mei 2018, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

ik moet hier ergens nog een paar RCA-drivers hebben liggen ( TO-39 uitv.met die gepuntlaste koellichamen )
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Er staat ergens op YT een filmpje met volledige rig van Dweezel Zappa. Allemaal high tech snufjes en effecten, met één uitzondering. De Acoustic 270 die de 50 jaar nadert.

Dat je geen garantie kan geven op versterkers van 40 jaar oud lijkt me ook niet zo onlogisch. En de versterkers die overleefd hebben, zullen nu toch ook niet plots zeer onbetrouwbaar worden. Het bedrijf is al 35 jaar failliet, dus ergens ook logisch dat ze geen grote fanbasis hebben, of nog op grote podia te zien zijn. Ik neem aan dat grote musicanten een merk endorsen en hun spullen voor niets krijgen.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door MR. LEE »

DominicMaertens schreef: 16 mei 2018, 10:46 Er staat ergens op YT een filmpje met volledige rig van Dweezel Zappa. Allemaal high tech snufjes en effecten, met één uitzondering. De Acoustic 270 die de 50 jaar nadert.

Dat je geen garantie kan geven op versterkers van 40 jaar oud lijkt me ook niet zo onlogisch. En de versterkers die overleefd hebben, zullen nu toch ook niet plots zeer onbetrouwbaar worden. Het bedrijf is al 35 jaar failliet, dus ergens ook logisch dat ze geen grote fanbasis hebben, of nog op grote podia te zien zijn. Ik neem aan dat grote musicanten een merk endorsen en hun spullen voor niets krijgen.
Die laatste zin klopt ,...en als er iets niet aan bevalt , dan past die fabriek dat voor die bekende artiesten gewoon aan.

Die ouderdom op zich zegt niet zoveel hoor ,....voorbeelden te over waarbij apparatuur van zelfs 50 jaar of ouder nog worden gebruikt. ( bovendien is het repareerbaar en soms zelfs te verbeteren/upgraden , waarbij het geluids-karakter zelfs ongewijzigd kan blijven. )
Garantie geven op bijv. een in goede orde verkerende Twin-Reverb of BassMan 135 is wel dood-normaal .
( jaaaa,...geen 3 jaar natuurlijk :D )

Ik moet hier nu afsluiten mbt verdere repliek , anders verstoor ik deze draad van Rdatema . :wink:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 16 mei 2018, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Bovenal, de ultieme cabinet moet er mooi uitzien. En dat wist Acoustic maar al te goed ;-) Die 361, 301, 402, 406, 408, sexy as can be
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Is de software vrij beschikbaar om simulaties uit te voeren? Ik heb net een set JBL E140s bij mekaar gebracht, en heb nu twee sealed 215 cabs waar ik ze kan insteken. De ene is al groter als de andere. Vraag me ook af of padding aanbrengen of een tunnel per compartiment een grote meerwaarde kan opleveren
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Rdatema »

WinISD is een gratis programma en werkt vrij goed. Ajhorn is vrij kostbaar en ik gebruik het voor complexere simulaties. Akabak schijnt alles (gratis) te kunnen maar dan moet je programmeren.
Ik wil best even simulaties draaien trouwens
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Ik zou het optimale volume willen kennen voor een sealed cab met jbl e140 :)
Jankelly
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 jul 2017, 13:43

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Jankelly »

Ik ben nog steeds heel blij met mijn 2X8 Fender rumble V 2,weegt niks.
Maar kan altijd beter,toch?
Ibanez SR 305 WB.
Custom made PB 50.
Yamaha 370FL
Squier paranormal jazz
Fender rumble 500 met Fender 2X8 V2.
Fender Rumble2X10.
Dynacord Bass King 1
Zoom B3 en B3N.
A lot of Sneakers &Coolcat jeans and Shirts
Jankelly
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 jul 2017, 13:43

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Jankelly »

Ik ben nog steeds heel blij met mijn 2X8 Fender rumble V 2,weegt niks.
Maar kan altijd beter,toch?
Of toch een monitor bas box?
Ibanez SR 305 WB.
Custom made PB 50.
Yamaha 370FL
Squier paranormal jazz
Fender rumble 500 met Fender 2X8 V2.
Fender Rumble2X10.
Dynacord Bass King 1
Zoom B3 en B3N.
A lot of Sneakers &Coolcat jeans and Shirts
StingRay85
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 apr 2012, 00:42

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door StingRay85 »

Rdatema schreef: 14 jun 2018, 23:38 WinISD is een gratis programma en werkt vrij goed. Ajhorn is vrij kostbaar en ik gebruik het voor complexere simulaties. Akabak schijnt alles (gratis) te kunnen maar dan moet je programmeren.
Ik wil best even simulaties draaien trouwens
JBL E140 :)

Ik heb trouwens een Acoustic 406 kast, en na wat pik, knip en plakwerk heb ik een frequentie response curve gevonden die mij wel licht euforisch maakte. Richting 100 db net na 40 Hz, en dan redelijk flat tot 100 Hz, en vervolgens een lichte stijging tot 102/103 db tot 250 Hz. Dat lijkt me toch goed, gezien de JBL blijkbaar vooral mid-bass geeft en in de verkeerde kast quasi geen laag produceert. Dat lijkt me dan met deze simulatie wel mee te vallen.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Wat is het ultieme cabinet +evt dat moet (terug)komen

Bericht door Goose »

Lijkt net alsof Peavey mijn idee ergens heeft gelezen. Ze komen met een nieuwe lijn cabs met schuin geplaatste speakers.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie