Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Aronimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:08

Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door Aronimo »

Hi allen,

sinds een tijdje heb ik een Marcus Miller P7, een megafijn en veelzijdig instrument waar ik erg tevreden mee ben. Het is een P-style body en heeft 1 P-style pickup (neck) en 1 J-style pickup (bridge). Toch 1 probleem; de bridge-pickup geeft veel meer volume dan de neck pickup. Waar de bridge vol, krachtig en gewoon goed klinkt, is het neck-geluid slap, zacht, en 'leeg'. Het klinkt zo slecht dat mijn eerste indruk was dat de pickup zelf gewoon niet pluis is. Los van het feit dat ik de bridge sowieso veel meer gebruik is het toch wel fijn om ook de neck erbij te kunnen mixen. De mix regel je met 1 draaiknop, helemaal links gedraaid is 100% bridge, helemaal rechts is 100% neck en het midden natuurlijk 50/50. Het verschil is zowel bij passief als actief spelen aanwezig. Ter beeldvorming; https://www.thomann.de/nl/marcus_miller ... fthand.htm
Heeft iemand enig idee waar dit verschil aan zou kunnen liggen, en hoe dit te verhelpen is?
Alvast bedankt voor de tips!!
Muse/Kings of Leon/INXS//Lynyrd Skynyrd/Queen/U2/Keane/Kensington/...
Marcus Miller P7, Alder AWH lefty
Marshall MB150
:jam:
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door blablas »

Ik heb ook een P7, de neck pickup is luider en voller dan de brug PU, dit is ook gebruikelijk bij een PJ combinatie, vermoed dat er bij jou toch iets niet goed is met de bedrading of de pickup.
Makkelijkste manier is contact opnemen met waar je hem hebt gekocht.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door Strabel »

Check ook even de "hoogte"van je neck pickup,dus misschien iets omhoog zetten en anders wat blablas zegt.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door blablas »

Goed punt van Strabel, Ik heb de neck pickup redelijk laag staan, dit is om enigszins het volume verschil te compenseren.
Gebruikersavatar
Aronimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:08

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door Aronimo »

De hoogte is het probleem niet, hij ligt nog iets hoger dan de bridge zelfs. Ik heb inmiddels contact opgenomen met Thomann, als ik jullie zo hoor is die pickup echt niet OK. Gelukkig standaard 3 jaar garantie :) ik laat t.z.t. nog wel weten wat het was.
Muse/Kings of Leon/INXS//Lynyrd Skynyrd/Queen/U2/Keane/Kensington/...
Marcus Miller P7, Alder AWH lefty
Marshall MB150
:jam:
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door blablas »

Bij mij was de 2e P7 die Thomann verstuurde ook pas goed, bij de eerste deed de P pickup helemaal niets. :|
Omruilen verliep helemaal probleemloos, die procedure hebben ze heel goed onder knie.
Voelde in het begin wel als een behoorlijk domper, eindelijk een leuk nieuw speeltje en dan kun je het weer terugsturen!

Dit is die van mij:
Afbeelding
Yup, ook een lefty. :)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door Strabel »

Dit (alleen als je handig bent)kun je ook nog doen.Soms kan het gebeuren dat bij P-bas elementen er 4 draden zijn (dus bij allebij de elementen 2 draadjes) die
in tegenfase staan, dus een kwestie van draden omwisselen,maar beter niet zelf doen als je nog garantie hebt.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Aronimo
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:08

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door Aronimo »

Ik ben handig genoeg om pickups/inputs/potmeters/enz. te solderen, maar idd in het kader van de garantie doe ik dat nog maar ff niet.
Mooi ding ja! Misschien zijn die P-pickups van Sire (of waar ze die maar vandaan halen) niet zo best. Lefty's altijd +1. I may be left-handed, but I'm always right.
Muse/Kings of Leon/INXS//Lynyrd Skynyrd/Queen/U2/Keane/Kensington/...
Marcus Miller P7, Alder AWH lefty
Marshall MB150
:jam:
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door JohnBoy »

Kennelijk test Thomann niet wat ze verzenden... Of zijn die P-pups zo kwetsbaar dat ze bij transport "uitvallen"...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door blablas »

Ik denk ze niet testen, de gok om ze zo te versturen is waarschijnlijk goedkoper dan alles wat de deur uit gaat te controleren.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door Rieno »

Je zou er ook vanuit mogen gaan dat de QC bij Sire dit soort dingen er wel uitpakt..maar daar hebben ze dus ook nog wel wat te leren.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door rensbass »

Precies, k ga er van uit dat ze bij thomann gewoon een doos uit t rek pakken en opsturen.
Wel jammer, je hoort zo vaak dat sire de hemel in geprezen wordt, nu begin ik er toch wat aan te twijfelen.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door BassKees »

Kwaliteitscontrole kost geld. Af en toe een retourzending accepteren is waarschijnlijk goedkoper.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door JohnBoy »

Het kan zijn dat die P-pups gewoon heel gevoelig zijn. De verbinding van spoel naar bedrading is bij veel pickups erg kwetsbaar. Het kan zijn dat ze bij Sire getest hebben en dat alles het nog deed. Een paar keer flink smijten met die kartonnen doos en dan kan een slechte verbinding uitvallen of gaan haperen. Zegt vermoedelijk alleen iets over de kwaliteit van de pickups... (wat dan ook wel weer iets zegt over het kwaliteitsbeleid van Sire.. Maar wat kost zo'n bas ook alweer?)
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Groot volume verschil tussen pickups; te fiksen?

Bericht door basloze fret »

JohnBoy schreef: 07 aug 2018, 12:16 Kennelijk test Thomann niet wat ze verzenden... Of zijn die P-pups zo kwetsbaar dat ze bij transport "uitvallen"...
Klinkt als een slechte quality control van Sire, als er hier al zoveel problemen zijn. Dat wekt niet echt vertrouwen. En ja, er moet ergens op bezuinigd worden, kan niet anders voor die prijs.
Plaats reactie