Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Strabel »

Voor de leken onder ons;waarom 22 frets,wat is het nut of de x-tra waarde?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door RonC »

waarom niet meteen 24?
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Kale kip »

Strabel schreef: 22 aug 2018, 10:59 Voor de leken onder ons;waarom 22 frets,wat is het nut of de x-tra waarde?
Dan heb je een mooi even getal.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Peachabell »

Hans58 schreef: 21 aug 2018, 22:41
JohnBoy schreef: 21 aug 2018, 20:28

Toch de handigste oplossing, zo'n spokewheel. Stelt heel makkelijk en precies. Music Man is verder de enige die het gebruikt dacht ik?
Mijn vintutsj Aria A-200 a.k.a. Sakai uit 1974 had het ook al:
Afbeelding
Het plaatje op de headstock zit geplakt en heeft dus geen functie als dekseltje.
En veel jaren 60 Italiaanse modellen.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Basvarken »

Het is al eerder genoemd, maar ik zou bij veel basgitaren de kop onder een hoek zetten in plaats van het gestakker met een string T.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 22 aug 2018, 10:59 Voor de leken onder ons;waarom 22 frets,wat is het nut of de x-tra waarde?
Die extra fret levert een hoge e op en die kun je in veel toonsoorten gebruiken. Buiten dat maakt het ook dat je overal wat makkelijker bij kan. Ook is het wat meer symmetrie omdat je nu een bereik hebt van precies 3 octaven vanuit de lage E.

24 fretten kan ook maar dat verandert weer teveel aan het (vintage) jazz bas concept en de bouw. Een 24 frets hals voelt toch heel anders. Maar die ene fret meer doet het hem net (in ieder geval voor mij).
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Kale kip »

En klinkt die hoge e nog een beetje dan? Of wil je met de gitarist wedijveren?
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Strabel »

basloze fret schreef: 22 aug 2018, 11:50

Die extra fret levert een hoge e op en die kun je in veel toonsoorten gebruiken. Buiten dat maakt het ook dat je overal wat makkelijker bij kan. Ook is het wat meer symmetrie omdat je nu een bereik hebt van precies 3 octaven vanuit de lage E.
Ok, duidelijk,wel een logica om dan 3 octaven bereik te hebben.
Zijn er trouwens ook meer basgitaren zoals oudere stingray s die een ingebouwde verstelbare demping hebben?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door AmericanIdiot »

Basvarken schreef: 22 aug 2018, 11:29 Het is al eerder genoemd, maar ik zou bij veel basgitaren de kop onder een hoek zetten in plaats van het gestakker met een string T.
Ben ik met je eens maar als het goed gedaan wordt uit 1 stuk hout dan moet je een flinke balk hebben. De meeste fabrikanten zagen liever meer (platte) halzen uit 1 boom.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Strabel »

AmericanIdiot schreef: 22 aug 2018, 12:08
Basvarken schreef: 22 aug 2018, 11:29 Het is al eerder genoemd, maar ik zou bij veel basgitaren de kop onder een hoek zetten in plaats van het gestakker met een string T.
Ben ik met je eens maar als het goed gedaan wordt uit 1 stuk hout dan moet je een flinke balk hebben. De meeste fabrikanten zagen liever meer (platte) halzen uit 1 boom.
Heb zelf het vermoeden dat het ook de string tension ten goede komt,schuinere headstock,maar ben hier geen
expert in.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22613
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door wombatboter »

Kale kip schreef: 22 aug 2018, 11:51 En klinkt die hoge e nog een beetje dan? Of wil je met de gitarist wedijveren?
Ik heb nog nooit "gewedijverd" :-)
Ik mis ook die E, inderdaad omdat het je fantasie fnuikt...je wil bvb de octaaf nemen en opeens merk je dat het einde van de route is bij Eb.
Een bas mag me niet belemmeren, ze moet me net zin doen krijgen om eindeloos dingen uit te proberen zonder te voelen dat het "op" is.
En zoals gezegd is de E nogal belangrijk in bvb funk-genres. Ik gebruik die hoge E veel bij bvb two hand tapping of akkoorden.
Als ik alleen maar moest spelen zoals Leo Fender het bedoeld heeft zou ik me vrij snel vervelen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Basvarken »

AmericanIdiot schreef: 22 aug 2018, 12:08
Basvarken schreef: 22 aug 2018, 11:29 Het is al eerder genoemd, maar ik zou bij veel basgitaren de kop onder een hoek zetten in plaats van het gestakker met een string T.
Ben ik met je eens maar als het goed gedaan wordt uit 1 stuk hout dan moet je een flinke balk hebben. De meeste fabrikanten zagen liever meer (platte) halzen uit 1 boom.
Dat hoeft niet persé.

Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door padawatje »

Dat is ook mijn grootste ergernis bij veel bassen: te weinig frets en/of hoge posities die amper bereikbaar zijn omdat de onderste cutaway niet diep genoeg is. Ik heb bijvoorbeeld een Musicmaster gehad, maar die had maar 19 frets, waarvan alles boven de 15 niet eens bruikbaar was.
Ik vind 24 frets handiger dan 22 om me visueel te kunnen oriënteren in de hoogste regionen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7415
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Basvarken »

Als ik in bandverband basgitaar speel heb ik zelden of nooit iets te zoeken voorbij de 15e fret.
Maar als ik in mijn eentje zit te klootviolen op de bank wil ik nog wel eens per ongeluk in de hoogste regionen terechtkomen...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Welke verbeteringen aan bestaande modellen?

Bericht door Peachabell »

AmericanIdiot schreef: 22 aug 2018, 12:08
Basvarken schreef: 22 aug 2018, 11:29 Het is al eerder genoemd, maar ik zou bij veel basgitaren de kop onder een hoek zetten in plaats van het gestakker met een string T.
Ben ik met je eens maar als het goed gedaan wordt uit 1 stuk hout dan moet je een flinke balk hebben. De meeste fabrikanten zagen liever meer (platte) halzen uit 1 boom.
Afbeelding

Je kan een schuine headstock uit 2 delen, zoals op de foto, zagen.
De huidige houtlijmen geven een sterkere verbinding dan het hout van zichzelf heeft.

Edit;
Zo dus.
Basvarken schreef: 22 aug 2018, 12:42

Dat hoeft niet persé.

Afbeelding
Plaats reactie