Ritter!

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Zoveel stijlen zo veel mixen. En nog steeds de P die overal doorheen prikt....
Komt bij dat als we idd allemaal dezelfde mixen zouden hebben waardoor juist die P er goed doorheen komt. Dan gaat diezelfde mix ook op voor een Ritter, en hoe laat die zich dan staan tov een P om door de mix heen te komen?
Je had destijds naast de P en de J ook de Rickenbacker, de Hofner en de Gibson enz enz enz. Dat de P en de J toch in grotere getalen hebben vertegenwoordigt wil toch wel wat zeggen. Er waren toen echt niet alleen maar P's en J's.
Ik heb nog steeds bij Ritter het B&O en Apple gevoel. Een hoop bombarie en vooral duur vanwegen de looks. Maar wezelijk echte toevoeging valt het wel mee tov van de rest van de markt.
Je kan voor een stuk minder geld een zelfde sound uit een ook mooie bas krijgen. De looks en bombarie zijn wat mij betreft het geld niet waard.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Dat was inderdaad mijn punt, Rieno.

Er zijn enorm veel bouwers en mogelijkheden nu. Niet te vergelijken met de tijd waarin pop en rockmuziek is onstaan (je noemt zo'n 6 merken en etc. maar er was eigenlijk verder weinig etcetera). Dus een tand des tijds competitie is een beetje lastig. Het is ook geen wedstrijd. Ik juich elke vorm van vernieuwing toe, en bij sommige dingen denk ik ook wel eens, te ingewikkeld (Musicman's geavanceerde pickup systeem, waarbij je elk pooltje los kon schakelen, bijvoorbeeld). Maar je moet als bouwer ook echt opboksen tegen die overweldigende behoudendheid. Michael Pedulla is bassen gaan bouwen omdat gitaristen al helemaal niks anders willen dan de bekende dingen. Kan je nagaan. :)

Zat trouwens laatst een Pixies concert te kijken met mijn vrouw uit de jaren 90. Ik lag met mijn hoofd op haar schoot en doezelde wat weg (lange werkdag) toen ik ineens dacht, wat een vet basgeluid ineens. Bleek ze haar Fender P te hebben vervangen voor een Steinberg. :) Tori Amos jaren 90 concert idem dito, alleen toen een Tobias bas. In alle eerlijkheid vond ik dat ze beter door de mix heenprikten dan de andere gebruikte bassen.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Ritter!

Bericht door JohnBoy »

Pedullist schreef: 07 sep 2018, 12:39 Ik kan echt niks met het concept stoer. Alles wat eraan gekoppeld wordt, zie ik als pose.
Ik heb ooit mijn dochters gevraagd wat dat is, stoer.
Sexy. Geil. Dat was het antwoord.

Dat klopt dan weer precies bij welke modellen bassen het best verkopen, namelijk de P's en de J's, want die passen bij de behoefte aan aandacht van de muzikanten.
Het mag namelijk niet te veel opvallen. Een heel geil instrument doet de bepotelaar verbleken tot een seksloze grijze muis die git**r te moeilijk vindt...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Je had naast de P en de J ook nog andere solidbody's. Rickenbacker en Gibson LP en EB1 en 3.
De Gibson zijn waarschijnlijk niet echt doorgebroken tov de P en J ivm de mensuur. Daardoor toch wat minder duidelijk door de mix heen. De Rickenbacker ligt niet in ieders straatje qua geluid. Zijn de P en J dan meer middle of the road? Misschien wel, maar daardoor juist een heel goed ontwerp. En dat was toen wel vernieuwend. De P was ontwikkeld nog voordat die rock periode echt doorbrak. Dus wel vernieuwend en een zeer goed ontwerp die zeker de tands des tijds heeft doorstaan. Ook met alle nieuwe muziekstijlen en de daarbij behorende mixen.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Oh als je dochters dat zeggen, dan is dat de definitie.

Hoe zou je dit omschrijven dan?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

En is Ritter wel zo vernieuwend? Even kijken naar een willekeurige bas. De eerste die ik zie en de specs daarvan:
-body, alder.
-hals, maple
-toets, ebony
-pickups, triplebucker
-brug, doet aan Warwick denken
-electronica, passief actief, ook niet echt nieuw
-stemmechanieken, tja elke bas heeft dat.
-mensuur, 34 voor 4 snaar, 35 voor 5 snaar
Wat blijft er dan eigenlijk over behalve de looks.....
Als je het dan over vernoeuwend wilt hebben dan zou ik eerder komen met bv een lightingwave. Een "pickup" door middel van licht/laser. Geen idee hoe het werkt maar wel totaal anders dan al het andere.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Ritter!

Bericht door dr. Bassvibes »

Goose schreef: 07 sep 2018, 14:05 -stemmechanieken, tja elke bas heeft dat.
Zalig! :worship: :D
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Ritter!

Bericht door Pedullist »

Oh, nu ga je ineens ter discussie stellen of het wel zo vernieuwend is? Hahaha! En dan moet ie meteen in álles vernieuwend zijn. Ja, wat betreft finishes en uiterlijk design is Ritter vooruitstrevend (het levert altijd discussies op), en in het geval van de Isabella, ook qua bouw. Of telt het niet als je alleen qua uiterlijk iets nieuws doet?

Het is toch leuk, al die keuzemogelijkheden tegenwoordig. :)
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Het hoeft niet allemaal vernieuwend te zijn. Maar nogmaals, krijg heel erg het B&O en Apple gevoel erbij. Een hoop geld voor voornamelijk uiterlijk en hype. Is een andere bas met min of meer dezelfde aparte vormen minder vernieuwend? Nee. Gaat het dan voornamelijk om de afwerking? Tja ieder zijn eigen smaak en mening. Maar ik zou het geld er niet voor over hebben.
Is dat saai? Ach....
Wat betreft de bas hier boven, top!
Maar de Bo Diddley en Billy Bo bassen leuker.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Ritter!

Bericht door Strabel »

Saai is een beetje synoniem voor smaak wat mij betreft.
Iedereen heeft bepaalde voorkeuren en wat de ene "bling bling"vind is voor de ander een "must have".
Soms willen mensen iets wat anderen niet hebben en mag het wat kosten.
Het is een discussie die al veel voorbijgekomen is.
Ik vraag me ook wel eens af waarom bvb ,Frans Bouwer een mooi huis met een dure keuken heeft als je toch elke dag chinees of buiten de
deur eet. :lol:
Maar ja,als je je dat kan veroorloven en je vind het leuk of lekker ,why not?
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Ritter!

Bericht door Basles.be »

basloze fret schreef: 07 sep 2018, 09:47 Tsja, wat is stoer. Een P? Dat heeft iedereen al dus das ook niet stoer.

Ik vind die gitaar die uit een wijnton is gemaakt wel geniaal! Even naar onder scrollen. https://ritter-instruments.com/

Ik vind Ritters wel erg fraai gemaakt. En super qua houtsoorten en finishen.
Wat ik me echter afvraag is hoe ergonomisch sommige modellen zijn. Zoiets als die vorm hierboven. Glijdt dat niet steeds van je been af als je zittend speelt zonder band? Door die hele kleine onderste hoorn en die extreme welving van de body aan de onderkant.
Wat de ergonomie betreft: ik had hier al geantwoord: viewtopic.php?f=1&t=29338&p=1558939 :wink:
Je kan dit model zonder riem (en handen) zo op je been balanceren.

En de correcte link naar de Pechstein: https://ritter-instruments.com/available.php#1428

Kijk een Ritter Raptor met Lightwave, hoe vernieuwend!!!
Afbeelding

Voor de geïnteresseerden: een piano black versie te koop voor slechts $7000
https://www.talkbass.com/threads/ritter ... k.1348864/
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

Tja.
Nog steeds het idee dat het vooral om kunst gaat dan om muziek. Waarom zou je een body in een wijnvat hangen? Normaal gesproken wil je het hout juist drogen om werking van het hout te verminderen. Nee zegt Ritter, ik hang hem juist in het vat en je krijgt bij je bas een fles en 2 glazen cadeau. Lekker belangrijk. Gaat mij erom dat het hout niet meer gaat werken. En wat moet je met die 3 gaten in je koffer als je de fles op hebt? Niks.
Kortom, vooral veel kunst en concept werk dan echt nuttig iets.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Ritter!

Bericht door dr. Bassvibes »

Tsja weet je... Een 25 jaar oude Toyota Corolla brengt je van A naar B en is daarmee heel erg functioneel. Toch houden mensen enorm veel van Ferrari's, Porsches en Aston Martins. Die hebben ook een verbrandingsmotor en stoelen, net als die Toyota!

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Sommige zijn bijzonderder, creatiever en mooier en kosten daarom meer geld. ;)
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Ritter!

Bericht door Basles.be »

Goose schreef: 07 sep 2018, 16:35 Tja.
Nog steeds het idee dat het vooral om kunst gaat dan om muziek. Waarom zou je een body in een wijnvat hangen? Normaal gesproken wil je het hout juist drogen om werking van het hout te verminderen. Nee zegt Ritter, ik hang hem juist in het vat en je krijgt bij je bas een fles en 2 glazen cadeau. Lekker belangrijk. Gaat mij erom dat het hout niet meer gaat werken. En wat moet je met die 3 gaten in je koffer als je de fles op hebt? Niks.
Kortom, vooral veel kunst en concept werk dan echt nuttig iets.
Waarom bekritiseren als je jezelf niet wil informeren

Wood connects viticulture and guitar building in an elementary way. Four builders combine their strengths into an idea - a project that should give others strength. Stephan Attmann, Ralf Mattern and Jens Ritter bundle their knowledge and craftmanship to support German Cancer research. Kirk Bauer had the idea for the initiative. With the sale of an elementary Riesling from Forster Pechstein and with the auction of a unique guitar, they hope to help people who still have their whole lives ahead of them.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Ritter!

Bericht door Goose »

En qua ergonomie, die filmpjes zeggen geen ene bal. Ik heb 2 akoestische bassen. Die kan ik beide spelen zonder riem. Maar ik moet ze niet loslaten want dan duiken ze wel met de hals omlaag. Als ik zo kijk naar de verhoudingen van hals en body enz. Die duiken met de hals echt wel omlaag als je ze los laat.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie