Volgorde pedalboard update

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
DALA
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:47

Volgorde pedalboard update

Bericht door DALA »

Hallo,
Ik ben momenteel bezig met het updaten van mijn pedalboard en had graag wat advies/tips gehad bij het opstellen van de signal chain.
Na veel opzoekwerk (google/youtube) en veel mensen die elkaar tegenspreken ben ik het noorden wat kwijt :roll: , daarom dacht ik hier mijn licht eens op te steken.
Via de site van temple audio design heb ik een voorbeeldje kunnen maken van m'n pedalboard.
Dit is hoe ik het tot nu toe heb samengesteld, beginnende rechts boven naar links onder.
Welk zijn jullie bedenkingen bij de volgorde en wat zouden jullie evt veranderen ?
Alvast bedankt!

Tuner -> compressor -> B7K Ultra -> Alpha Omega -> Black Magic dist. -> Buffer+ -> Afterneath Reverb -> Nemesis Delay
download (1).png
download (1).png (1.26 MiB) 3032 keer bekeken
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door dr. Bassvibes »

Gebruik je meerdere overdrives tegelijk? Dan vind ik het vooral interessant hóe je deze gebruikt en hoe ze invloed op elkaar hebben... Kwestie van trial and error. :)
DALA
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:47

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door DALA »

De B7K preamp stand staat eig voortdurend aan, en dan gebruik ik de B7K distortion, alpha omega of black magic afzonderlijk om zo te kunnen wisselen tussen verschillende distortion sounds.
De B7K distortion en alpha omega durf ik van tijd tot tijd wel eens combineren, aangezien de B7K distortion redelijk neutraal staat afgesteld. De B7K distortion of alpha omega combineren met de black magic vind ik persoonlijk overkill, de black magic maakt er nogal een soepje van maar afzonderlijk heeft ie een gruwelijke wat fuzzy sound. :jam:
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door Unlord »

Prima padje zo. Wellicht nog de Nemesis en de Aftermath omdraaien. Reverb komt meestal na de delay, want anders delay je ook de reverb. Maar als het werkt...dan werkt het.
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door RonC »

Ik zou de compressor achter de drives en voor de modulatie plaatsen. Dan pakken de drives de dynamiek in je aanslag mee. Buffer zou ik vooraan zetten, dan kan je mooi je drive een boost geven waardoor die anders reageert.
Maar al met al; zo veel mogelijk uitproberen en kijken wat voor jou werkt!
Mooie set pedalen!!!
Haico

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door Haico »

Ik zou alles behalve de tuner (of alleen de distortions) in de loop van de buffer zetten. Daar issie voor.

Tuner is een goed startpunt. Maar dan op de voorste rij van het pedalboard natuurlijk.

Ik zou compressor proberen na de drives. Naarna modulatie. En reverb na delay.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door dr. Bassvibes »

Haico schreef: 11 sep 2018, 09:08 Tuner is een goed startpunt. Maar dan op de voorste rij van het pedalboard natuurlijk.
Staat bij mij op de achterste rij. Heb geen enkel pedaal dat altijd aan staat, even mikken voor de tuner tussen nummers door is dan geen probleem. :)
Haico

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door Haico »

Ja. Dat kan ook! :)

Ik spreek meer uit eigen ervaring. Zittend in de orkestbak is de 2e rij heel lastig te bereiken zonder iets anders te raken i.v.m. stand van je voet. Staand is de 2e rij gemakkelijker in te trappen.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door dr. Bassvibes »

Dat klopt inderdaad ook helemaal!

Overigens ook een goed punt om de compressor ná de drives te zetten. Je wil juist je dynamiek zo veel mogelijk bewaren vóór je de overdrive in gaat.
Haico

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door Haico »

Wat zijn we het weer allemaal vies met elkaar eens allemaal. GROUP HUGGGGGGGGGGGGG
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als bij mij de drive aan gaat, gaat de compressor uit. De compressor heb ik voor aan staan voor mijn octaver en synth, om ze beter te laten tracken.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
DALA
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jul 2017, 21:47

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door DALA »

Ok, zeker bedankt voor de info!
Ik ga de compressor eens achter de 3 distortions zetten, de buffer vooraan en de delay en reverb switchen. Eens kijken hoe dit me bevalt :wink:
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door arjan »

Misschien een domme vraag, maar wat doet een buffer? (En niet reageren met bufferen 😉)
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door Sjtevel 1984 »

Een buffer gaat tonesuck tegen. Dit kan optreden door gebruik van lange kabels, of een hoop (true bypass) pedalen achter elkaar. Hierdoor verlies je het hoog in je signaal.

Deze buffer is meer een boost lijkt me, met extra functie dat er een buffertje in zit.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Volgorde pedalboard update

Bericht door Goose »

Ik zou de tuner vooraan of achteraan houden. Zelf zet ik hem altijd vooraan. Maar let op, als deze een buffer heeft kan het problemen opleveren met fuzzen. Een fuzz houdt niet van een buffer. De fuzz gaat dan gecompressed niet levendig klinken. Niet alle fuzzen hebben er last van maar een hoop wel. Daarom zou ik eigenlijk ook na de tuner gelijk beginnen met de Black Magic. Als je namelijk gaat stapelen kan je beter beginnen met de meest clippende, in dit geval de Black Magic. Ergens ooit gelezen en na zelf uitproberen er achter gekomen dat wel erg lekker werkt. De compressor dan na de overdrives. En de delay na de reverb zoals al eerder gezegt.

In jou geval:
Tuner - Black Magic - B7K - Alpha Omega - Compressor - delay - reverb - buffer.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Plaats reactie