Het P bas topic.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het P bas topic.

Bericht door Heinz »

Grappig om te horen! Je hebt m dus geruild met de oorspronkelijke eigenaar? Daar heb ik m dus van overgenomen. Klankmatig is het echt een erg goede bas, ik vind m wat lekkerder klinken dan de Sandberg VM4 die ik onlangs had. Ook een goede bas, maar die klonk me uiteindelijk wat te kil door de Delano's en preamp. Deze klinkt toch wat meer "Fender". Na een beetje beter afstellen speelt hij ook als boter. Komende tijd maar eens proberen in het oefenhok, kijken of hij tegen de Mendel op kan waar ik de afgelopen jaren zo'n beetje mee vergroeid ben.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door rensbass »

Ik had m meestal op t P element en de mids geboost, de rest neutraal. Lekker grommen.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het P bas topic.

Bericht door Heinz »

BassAgent schreef: 30 sep 2018, 17:26 Wat een lekker setje man! Die FSR ken ik wel, goeie basjes zijn het. Preamp moet wel je smaak zijn (en de mijne is het niet) maar er zit wel echt power in die bas.
Klopt, de preamp ben ik zelf ook nog niet over uit. Ik mis een beetje een passieve toonregeling. Misschien dat ik eens ga proberen het zaakje passief te maken. Dit model is in de USA ook uitgebracht als passief model in een limited run voor Guitar Center, en dat klinkt best goed. Lijkt me een goeie optie om uit te proberen. Hoef er in ieder geval geen extra gaten voor te boren, dat scheelt.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Nieuwe P in the house. Merk onbekend maar Japanse copie uit de jaren 70. Speelt erg fijn en klinkt zo goed! Vind de kleurencombi prachtig en daarom heb ik hem tot Chocobass gedoopt.
20181003_170128.jpg
20181003_170128.jpg (786.99 KiB) 1266 keer bekeken
Meer info in persoonlijke topic.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Drakeskullnl
Berichten: 343
Lid geworden op: 25 jun 2014, 15:51

Re: Het P bas topic.

Bericht door Drakeskullnl »

Ziet er zeker smakelijk uit!
Martin
============------============
Raggen met hart en ziel.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het P bas topic.

Bericht door Strabel »

Aardig filmpje over de verschillende typen p-bas.
Feeling the groove is everything.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Het P bas topic.

Bericht door Erelid »

Aardig inderdaad maar volgens mij is de Pino de enige met flatwounds hier, de rest rounds. Dat is meteen ook het grootste verschil wat je hoort.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het P bas topic.

Bericht door HNZ »

Jottum!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Het P bas topic.

Bericht door Muziekschuur »

Meer foto's van chocobas ?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het P bas topic.

Bericht door basloze fret »

Strabel schreef: 05 okt 2018, 12:02 Aardig filmpje over de verschillende typen p-bas.
Inderdaad niet echt een goed vergelijkingsfilmpje. Volgens mij niet allemaal dezelfde snaren en toon knop stand en hij speelt bij ieder bas een andere partijtje (wat ook niet echt boeiend is gespeeld en de bassen geen recht doet). Ik vind de overgang naar de '59 best groot qua sound. Van de '59 naar de Pino is weer minder verschil....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Het P bas topic.

Bericht door Strabel »

Ja haha,ik kwam dit tegen en vond iedergeval de kwaliteit van het filmpje zelf wel ok.
Zoals met veel van die vergelijkings filmpjes vind ik het vaak "lood om oud ijzer" omdat niet alle parameters/omstandigheden vermeld worden.
Zeker voor een Precision (maar 2 regelaars) moet dat toch niet ingewikkeld zijn.
Ook zou ik iedere keer dezelfde snaren willen zien (desnoods de snaren overzetten).
De instellingen hetzelfde en bvb 3x een bepaalde speel methode ;vingers,plectrum,slapping en eventueel tapping.
Wat dan ook belangrijk is dat er dezelfde "loopjes" worden gespeelt.
Alles staat of valt ook een beetje met de kwaliteit van de bespeler/uitvoerder.
Probleem met filmjes blijft ook dat "speel gevoel" lastig is over te brengen,iemand kan natuurlijk zeggen dat iets lekker speelt,maar ja, misschien vind ik bvb een dikkere ,smallere hals fijner.
Als de"sound" je bevalt kun je dat als criterium nemen om iets uit te gaan proberen maar de parameters die dat bepalen zijn ook meervoudig,dus met andere woorden moet je ook jouw niveau,installatie,snaar keuze toch een
beetje meenemen om hetzelfde resultaat te krijgen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door Hans58 »

Gisteren voor het eerst sinds tijden de ouwe trouwe Hans58-P weer eens mee gehad naar een Milestone repetitie. Beviel eigenlijk heel goed. Ik heb ruim 2 jaar bijna alleen maar op mijn Rick gespeeld en die is nog steeds uitermate te gek maar het was ook wel weer eens lekker om met die speciale P-ronk te spelen. 8)
Afbeelding
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Het P bas topic.

Bericht door Mach1 »

Verbaast me niks Hans!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Het P bas topic.

Bericht door Hans58 »

Haha, tja, soms moet je wat afstand van dingen nemen om het later weer meer te kunnen waarderen. Maar ook past de P beter bij het Milestone-rippertwaar :)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Het P bas topic.

Bericht door Tutu »

Mach1 schreef: 04 okt 2018, 19:16 Vind de kleurencombi prachtig en daarom heb ik hem tot Chocobass gedoopt.
Ik zou hem Duo Penotti noemen :facepalm:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Plaats reactie