Jarno's LF lab

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Bericht door Jarno »

Jeetje, drie jaar geleden :D

Inmiddels vooral aan mijn modular bezig geweest.
Maar bij een van de bestellingen bij itead (pcb service) wel een eigen layout voor de 2eq stingray preamp mee laten komen.
Daar heb ik er al best wat van gebouwd, fijne preamp. Eigen layoutje waar de componenten op passen die ik graag gebruik. Nog niet getest, moet ik nog eens doen.
Verder een alembic achtige filterpreamp (ook on board), maar die doet het nog niet helemaal.
Daarnaast ben ik bezig aan een module voor mijn synth met twee vervormingspedalen. De ene is een clone van een Mxr distortion plus of tubescreamer (je kunt kiezen hoe je hem bouwt), de andere helft is een clone van een zvex woolly mammoth, maar dan met germanium transistoren.
Ik heb een stapeltje printen, dus als mensen interesse hebben om zoiets te gaan bouwen, dan post ik hier wel wat meer info.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Dus, twee jaar verder :D
Niet stilgezeten hoor, laatst nog een PCB gemaakt met het filter uit een EMS VCS-3 synth, en een Moog Taurus filter. Klinken allebei lekker (en anders).
Maarrr, ik heb nog steeds een hoop ouwe opamp IC's en daar kun je maar het beste distortions mee maken:
Afbeelding
Een of andere distortion met wat meer tone controls en een LM748 opamp, germanium clipping diodes. Deze distortion zit in een parallelle effectloop, zolang je niks op de send-return aansluit zit de distortion ertussen, als je er wel iets op aansluit, datgene wat je er op aansluit.
Met filter op de effectloop, zodat je daar wat laag uit kunt halen (om te compenseren over al die herrie die je erbij maakt met de distortion. En uiteraard een wet-dry regelaar. Het schema is ongeveer de Paralooper van Moosapotamus. Ik heb hem nu op 18v draaien. Er zitten allerlei potmeters op die ik nog had liggen, maar ik moet even de juiste waarden bestellen.
Mocht iemand er 1 willen bouwen dan laat maar weten, het is een redelijk eenvoudig bouwproject, wel wat SMD delen (die ik er ook best voor iemand op wil solderen), ik heb nog een stuk of 9 PCB's.

Overigens ook:
Afbeelding
Een kraakdoos Cracklebox
Enorm lawaaiig ding met aanraakvlakjes
https://youtu.be/08GPv87Wfn4

They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Overigens NOG steeds die Stingray preamps niet afgemaakt :D Toch eens doen (en inbouwen in mijn Mikey Way Mustang).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Weer eens een keer wat gemaakt!
Afbeelding
Afbeelding
Het schema is eigenlijk van een microfoonvoorversterker, ik heb er een instrument en lijn input ding van gemaakt, er zit een oude germanium transistor in, zoals in de jaren 60 gebruikt werd, en een uitgangstransformator (zoals in buizenversterkers). Die uitgangstransformator is er een zoals in grote studio mengtafels van API gebruikt werd (API2503), dus het is eigenlijk een soort lijn input van een studio mengtafel (maar dan geen Behringer :) ).
De preamp is klasse A, en als ie begint te vervormen dan is dat eerst tweede orde, dus "lekker". Er zit ook een "pad" op, zodat je het signaal flink hard de transformator in kunt sturen, maar het toch een beetje kunt temmen.
Supersimpel projectje, transformatoren zijn wel wat duur (25 euro, en dan nog uit transport), perfecte DI box oid. Op dit moment is de gain nog een beetje aan-uit, daar moet nog een andere potmeter in.
Stingray preamps heb ik inmiddels overigens getest en doen het prima, blijft een lekker preampje, de toonregeling net op de juiste plekken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

En weer een studio preamp gemaakt (ik gebruik ze voor mijn usb audio interface), dit keer een kloon van een API325 line amp. Deze werken met zgn discrete opamps, dus ipv dat alles in een chippie zit, is het een klein printplaatje met een boel componenten. In de jaren 70 waren de IC's namelijk nog niet zo geweldig.
Dit zijn de drie die ik heb gemaakt:
Afbeelding
Links is een kloon van de Melcor 1731, een heel oude en simpele opamp, lekker warm, deze lijkt niet zo veel onderdelen te hebben maar is SMD en alles zit aan de onderkant (nieuwe layout gemaakt).
In het midden is een API2520 kloon van ClassicAPI (een webwinkel).
En rechts is een "hybride", er zit een SMD IC aan de onderkant, en twee vermogenstransistoren aan de bovenkant (eigenlijk valsspelen :D ).

Dit is de preamp:
Afbeelding

Er zit een ingang op voor actieve en passieve instrumenten, ground lift, gainregelaar en een paar verzwakkers voor de in- en uitgang. En uiteraard gebalanceerde uitgangen.

Het is grappig om de verschillen tussen de preamps (de GeDI en deze) en de verschillende opamps te horen. De germanium preamp klinkt wat warmer, en deze API325 klinkt wat meer op de voorgrond, zeker met de API2520 opamp. De hybride opamp is een beetje saai, wat moderner klinkend, weinig karakter, en de Melcor opamp heeft een wat warmere vervorming.
Maar het is geen buizenversterker, dus wat nadrukkelijker aanwezig, denk dat instrumenten beter door een mix prikken. Moet eigenlijk eens even een stukje opnemen met alle varianten.

Mocht iemand zelf willen bouwen, laat maar weten, ik heb PCB's en de witte schakelaars. De preamps zelf zijn redelijk eenvoudig te bouwen, maar de opamps zijn wat lastiger ivm de dichtheid van de componenten (de melcor is heel lastig vanwege de piepkleine SMD delen). Die germanium preamp is echt een supersimpel project. Overigens heb je dan nog wel een voeding nodig, ik gebruik deze in mijn eurorack synth, dus daar zit de voeding in.

Super DI dit, zoals gezegd gebruik ik ze voor mijn synth en dat klinkt ook lekker.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Jarno's LF lab

Bericht door AmericanIdiot »

Gaaf, respekt! En leuk dat je het hier allemaal deelt. Ik
vraag misschien naar de bekende weg maar heb je nog meer info over die Stingray preamp? Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd om zoiets in een bas te gaan bouwen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Ik heb er nog een mep liggen, dus dat kan :D

Op een gitaarpedalenforum is er iemand, en die heet "bajaman" en die heeft een boel musicman preamps ge-reverse-engineered, dus daar komt dit schema van. Hij deelde ook een PCB layout zodat je hem zelf kunt etsen, maar daar pasten net niet de elco's en film caps op die ik wilde, was ook een beetje een zoekplaatje met potmeteraansluitingen, dus toen zelf een PCBtje ontworpen en laten maken in China. Ik dacht het wel even een stuk kleiner te doen, maar dat viel tegen :D
Alsnog is ie best klein, het zijn ook niet zo veel onderdelen.
Als je me je email adres PMt dan stuur ik je het schema en layout, maar volgens mij heb ik er zelfs nog wat liggen die al helemaal compleet zijn, alleen nog potmeters eraan en gaan.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 199
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Re: Jarno's LF lab

Bericht door HansK »

Een kit van een MM 2EQ is te koop in een duitse winkel.
Bajaman gebruikt volgens mij dezelfde schakeling en opamp, maar weet niet zeker...
Het schema komt iig overeen met de "echte".
https://www.musikding.de/Classic-Bass-Preamp-Preamp-kit
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Interessant, bedankt voor de link.

Zowel mijn PCB als het linkje wat je stuurde is gebaseerd op het werk van Bajaman, en gebruikt hetzelfde IC (LM4250). Ik weet niet of Bajaman commercieel gebruik van zijn schema heeft toegestaan voor musikding. Anywho, op mijn PCB'tje gebruik ik grotere elco's (Panasonic FC) en filmcondensatoren.
Maar het is een fijn preampje hoor, de toonregeling werkt lekker. Heel weinig current draw ook, een Zeeuws IC denk ik :D
Zag later dat ze in een andere preamp voor een bas, weet nou niet meer waar ik dat zag, Freestompboxes volgens mij.

Edit:
Ze hoeven natuurlijk geen goedkeuring te vragen aan Bajaman, ivm eigen layout.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 199
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Re: Jarno's LF lab

Bericht door HansK »

Inderdaad, op DIYstompboxes is die ook te vinden;
https://www.diystompboxes.com/smfforum/ ... ic=92254.0
Er gaat een wereld voor je open als je een soldeerbout kunt hanteren. :wink:
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

HansK schreef: 06 dec 2018, 13:41Er gaat een wereld voor je open als je een soldeerbout kunt hanteren. :wink:
Dat is zeker :D Misschien wel 10 van die PCBtjes geetst, maar uiteindelijk is het een hoop gedoe, en zijn printplaten uit de fabriek een stuk fijner.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Dit draadje weer eens reanimeren...
Tijdje geleden klein baskastje met eindversterker als rugzakje gemaakt, voor in de huiskamer. Uit eiken, dus zelfs al is het een kubusje van 35cm dan nog is ie echt heel zwaar.
Maar ik heb ook nog wat 12" gitaarluidsprekers liggen, die ik al vaak in mijn handen heb gehad en meeverhuisd, onder het motto "moet ik toch nog eens iets mee doen".
Afijn:
20210621_081129.jpg
20210621_081129.jpg (351.16 KiB) 940 keer bekeken
20210621_081117.jpg
20210621_081117.jpg (305.44 KiB) 940 keer bekeken
Dit keer uit grenen, een stuk lichter. Niet zo'n fan van de eiken beits die ik nog had liggen, maar naturel grenen vond ik te licht (nu is het te rustiek naar mijn smaak).
Grille is Marshall cane "cloth", wist niet dat het ZO dik was, uiteindelijk met houtlijm op de speakerbaffle gelijmd.
Oh, en zwaluwstaarten met hoekverstek aan de voorkant gebruikt, nog nooit gedaan, maar ging goed, en is fraaier, IMHO.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Mach1 »

Heel erg mooi!!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Bertjefred
Berichten: 3065
Lid geworden op: 20 aug 2007, 22:18

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Bertjefred »

Heel mooi gemaakt. Laatst een houtbewerking cursus gedaan respect voor de mooie verbindingen :) Klinkt het ook ergens naar?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Jarno's LF lab

Bericht door Jarno »

Zo'n houtbewerkingscursus lijkt me ook leuk, al is het alleen maar om een vandiktebank te kunnen gebruiken (en eens voldoende ruimte te hebben, het schuurtje is maar klein).
Klinkt prima, maar da's wel vooral de speaker. Ik ben er nu nog een aan het bouwen, want ik heb nog een Jensen Alnico liggen, en ik had er dus nog een gemaakt uit eiken, met een Fane bas speaker erin.
Die laatste is eigenlijk kritischer, want basreflex, dus dan is tuning belangrijk. Die gitaarkastjes zijn gewoon open aan de achterkant.
20210328_124844.jpg
20210328_124844.jpg (2.9 MiB) 767 keer bekeken
Het baskastje, hangt een Thomann t-amp achterop. En gewone zwaluwstaarten. Zo'n kastje uit eiken is zwaar!
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie