DOCU Topic!

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: DOCU Topic!

Bericht door Thunder »

Ik heb er ook van genoten. Lijkt me prachtig om zo'n band met je vader te hebben zo in hetzelfde vakgebied. Leuke vent inderdaad die Henny. We verliezen (bijna) allemaal de scherpe randjes van onze creativiteit met het ouder worden. Dat kwam bijvoorbeeld mooi naar voren in die opmerking dat ie de baslijn van een nummer (DorisD?) tegenwoordig anders zou hebben geschreven, een ska/reggae riedeltje gaat spelen, en de afkeurende reactie van zijn zoon daarop.
Deinum stond bij mij overigens enkel bekend als bassist van een oud Nederlands bandje van net voor mijn generatie waar ik eigenlijk nooit aandacht aan heb besteed. Maar ik was zwaar onder de indruk van zijn spel op die oude live beelden in die docu.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: DOCU Topic!

Bericht door Peachabell »

Herman Deinum heb ik in met Sweet d'Buster op de middelbare school zien optreden.
Dat maakte wel indruk. Bertus Borgers en Robert Jan Stips trouwens ook.

In de docu vond ik z'n spel herkenbaarder dan z'n uiterlijk.
Dat was harder veranderd.
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Re: DOCU Topic!

Bericht door samuel »

Basvarken schreef: 14 jan 2019, 16:02 Beste opmerking van de uitzending was "Hé een baskabouter!" :lol:
haha ja idd :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: DOCU Topic!

Bericht door Brinkmeister »

Eindelijk teruggekeken: leuke docu. Grappig hoe pa die De Gier bassen enorm niks vindt.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: DOCU Topic!

Bericht door Basvarken »

Ja dat was wel een beetje zuur voor Sander. Hij kondigde vol trots aan dat zijn basgitaren ook even aan bod zouden komen. Maar het pakte even anders uit voor hem. Henny is duidelijk geen liefhebber van de JazzBass (want geen echt laag). Laat er dan geen bouwen denk ik dan...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Haico

Re: DOCU Topic!

Bericht door Haico »

Opgenomen en gisteravond bekeken.

Ik ben met Gilles: ik vond Vrienten sr. eigenlijk wat irritant overkomen. Hij was maar bezig om zijn beeld over "de bassist" op te dringen. Wij zijn zelf bekend met uitgekauwde discussie tussen spelen vanuit een geschoolde achtergrond t.o.v. spelen vanuit gevoel/ervaring. Ik begrijp niet waarom er is gekozen om deze discussie steeds terug te laten komen in deze korte docu. Ik vraag me af wat voor indruk dit achterliet voor doorsnee kijker?!

Ik had het leuker gevonden als we gasten wat meer uit zichzelf horen praten. Meer zoals Gitaarjongens.
Daarnaast was het dissen van het Metropool en De Gier onnodig.

Michel van Schie bleek veel aardiger dan zijn soms norse gezicht doet vermoeden. Hele open persoonlijkheid. De klank van die '54-er!!!
Gebruikersavatar
Thunder
Berichten: 3547
Lid geworden op: 14 jul 2007, 17:51

Re: DOCU Topic!

Bericht door Thunder »

Haico schreef: 15 jan 2019, 10:40 De klank van die '54-er!!!
Die klank deed mij grappig genoeg erg denken aan mijn onversterkte vioolbas met Chrome flatwounds. Ik heb de docu bekeken op mijn flatscreen tv met flatte flutspeakertjes, wellicht een belangrijk detail.
Ondanks zijn onbekendheid toch zo gewoon gebleven.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: DOCU Topic!

Bericht door wombatboter »

Een bevriend gitarist had de docu ook bekeken en hij zei iets wat ik opmerkelijk vond : "Ik had het gevoel dat bassisten zich heel de tijd zaten te verontschuldigen, is toch helemaal niet nodig.."
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: DOCU Topic!

Bericht door Brinkmeister »

Basvarken schreef: 14 jan 2019, 23:46 Ja dat was wel een beetje zuur voor Sander. Hij kondigde vol trots aan dat zijn basgitaren ook even aan bod zouden komen. Maar het pakte even anders uit voor hem. Henny is duidelijk geen liefhebber van de JazzBass (want geen echt laag). Laat er dan geen bouwen denk ik dan...
Mijn leraar speelt ook op De Gier, ik vind de klank met mijn beperkte kennis echt prima. Ik zou zelf tekenen voor een Soulmate.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: DOCU Topic!

Bericht door Green Goblin »

We kopen en verkopen hier wekelijks bassen omdat ze ons om een of andere reden niet bevallen (en vaak is dat "het geluid"..) en hebben hier topics vol met waarom deze bas wel goed is en de ander niet (naar onze smaak), maar Hennie mag niet iets noemen dat hem niet bevalt aan een De Gier. Wonderlijk.

Paste nou juist goed in de documentaire, de old school puristen die onder de twaalfde fret blijven ("ik hoor geen bas") tegen de "moderne" bassisten die juist een De Gier kopen om dat geluid.

Die "discussie" kwam steeds terug omdat dat het punt was van de docu, de tegenstelling tussen zoon en vader, met toch wederzijds respect. Alle basmannen waren eigenlijk bijzaak (al vond ik ze erg interessant, en had ik, net zoals de andere bassisten ze graag nog veel meer gezien...behalve dan die stufkikker in het bos, die voegde op zijn zachts gezegd niet zo heel erg veel toe...). Het was geen docu over bassisten, maar een docu over vader en zoon, MET bassisten.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: DOCU Topic!

Bericht door Frederiek »

Sluit ik me helemaal bij aan. Mooie vader-zoon docu maar verder niet heel boeiend. Ik had ook graag meer gezien van topbassisten en zeker ook van bouwers van eigen bodem. Pa Vrienten is gewoon een beetje een arrogante zeurkous. Alles afzeiken met alleen sentimentele argumenten, zichzelf continu tegensprekend (de bassist is gewoon zo'n man die achterin in een hoekje staat en alleen grondtonen speelt op een ouwe Precision; staat zelf vooraan melodische lijntjes te spelen op een Dingwall). Hij heeft het zelf heel goed gedaan maar kan toch geen waardering opbrengen (of zijn negativisme verbergen) voor collega's, wat ik zelfs wel een beetje sneu vind.

Wat ik ook miste was meer positieve reclame voor het instrument, iets dat anderen (met name jonge mensen) inspireert de bas op te pakken omdat het een te gek instrument is en niet alleen een optie als je een slechte gitarist bent. In ieder geval een poging af te komen van het imago dat Vrienten sr. verkoopt. Daar hoort ook bij dat het na gitaarJongens wederom over basMannen gaat, en er qua dames alleen (met alle respect) 'de dochter van' aan bod komt. Echt heel jammer.

Gaddum vond ik erg leuk om naar te luisteren overigens, en zijn De Gier klonk te gek :)
Haico

Re: DOCU Topic!

Bericht door Haico »

/\
Frederiek! :jaaaaa: :jaaaaa: :jaaaaa:

Green Goblin schreef: 15 jan 2019, 13:20 We kopen en verkopen hier wekelijks bassen omdat ze ons om een of andere reden niet bevallen (en vaak is dat "het geluid"..) en hebben hier topics vol met waarom deze bas wel goed is en de ander niet (naar onze smaak), maar Hennie mag niet iets noemen dat hem niet bevalt aan een De Gier. Wonderlijk.
Henny mag vinden en zeggen wat hij wil. Ik vond die 2 opmerkingen echter niet heel chique. Ook Xander vond dat hij wat ver ging bij het niet (eigenlijk wel) bij naam noemen van Aram Kersbergen. Een nog vergeten 3e incident: Zoonlief Xander laat vol trots zijn nieuwe basgitaar zien, papa Henny fikt 'em direct af. Dat kwam ook niet heel sympathiek over.

Ik vond de discussie nogal eenzijdig. Xander zei dat voor hem de waarheid in het midden ligt, en had volgens mij weinig behoefte om dat te bewijzen. Henny zocht meer de confrontatie op, en was daarbij behoorlijk zwart/wit.

Maar goed. Op mijn beurt mag ik dit weer vinden en ook zeggen. :) Daar is niks wonderlijks aan.
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: DOCU Topic!

Bericht door Brinkmeister »

Overigens ben ik ook bassist geworden omdat ik rotslecht gitaar speel. :D

Die Gino Cochise, zou die een heel klein beetje onder invloed geweest zijn? En waarom zat die erbij?
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: DOCU Topic!

Bericht door Basvarken »

Ik vind het een hoop gezeur.
Hoe vaak zie je nou op tv een uur lang mensen aan het woord over basgitaren en het bespelen ervan?
Ik heb ervan genoten. Van Herman Deinum zijn super eigen stijl. Van Rinus Gerritsen zijn prethoofd en eeuwige zoektocht naar de juiste sound. Van Henny Vrienten zijn uitleg over melodische baslijntjes, Van het virtuoze spel van Xander Vrienten en hoe hij pa helpt met settings op zijn pedalboard. Van Hein en Jascha Offermans en hun nuchtere kijk.
Ik herkende me in zeer veel uitspraken van Henny. En als mij dat een ouwe lul maakt, soit.

De opmerking van Henny over de De Gier bas is hoogstwaarschijnlijk uit zijn verband gerukt door de montage. In de discussie met zijn zoon ging het erover dat Henny vond dat er geen echt laag in een Jazzbass zit. Misschien dat in diezelfde discussie de De Gier Bebop ook even genoemd werd, omdat dat ook een soort Jazzbass is.
Als je dat vervolgens losknipt van de discussie, lijkt het alsof het kritiek is op alle bassen van De Gier. Terwijl het eigenlijk meer over de Jazzbass ging.
Althans, dat denk ik achteraf beredenerend.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Haico

Re: DOCU Topic!

Bericht door Haico »

Fijn dat jij het anders hebt beleefd! :D
Plaats reactie