Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Jakelow
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016, 18:34

Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door Jakelow »

Op mijn pad kwam een Jazz Bass Special Japan. Ca. 1986. Heel lang geleden heb ik wel eens zo'n exemplaar bespeeld en behalve dat deze te gek klonk kan ik mij er niet zo veel meer van herinneren.
Ik heb het instrument dus gekocht zonder hem uit te kunnen proberen. Daar was de prijs ook naar. Het is een flinke player, duidelijk veel gebruikt door de vorige bespeler (zou 1e eigenaar zijn geweest) maar met liefde. De laatste 10 jaar niet uit de koffer meer geweest.
Thuis meteen uitgeprobeerd en ja, ook deze klinkt te gek! Speelt ook meteen super vertrouwd alsof ik niet anders gewend ben. Zelfs de elektronica is nagenoeg kraakvrij, wat je normaliter niet zou verwachten na zo'n lange tijd van onbruik.
Maar er zijn een paar dingen die mij niet helemaal duidelijk zijn en Google heeft hij hier nog niet bij kunnen helpen. Wellicht dat iemand mij verder kan helpen.

Ten eerste, wat is het nut van twee volume pots én een keuzeschakelaar voor de elementen? Die laatste lijkt mij nogal overbodig, tenzij je snel wilt kunnen switchen voor een ander geluid.

Kom ik uit op punt twee. Als de switch in de middelste positie staat (beide elementen actief) en je draait één van de pots helemaal dicht dan valt ook het geluid van het andere element weg op het moment dat de pot dicht is. En vice versa voor de andere pot/element. Ik kan mij niet voorstellen dat dit off factory is.

En ten derde, de toon knop is een TBX type. Toonregeling als een stacked tone-pot maar dan in één draaiknop. Oftewel naar links neem het hoog weg, naar rechts neemt het laag weg. Dat gaat voor deze bas niet helemaal op. Naar links draaien neemt inderdaad het hoog weg, maar naar rechts voert het hoog nog ietsje verder op zonder verlies van lage tonen. Dat zou kunnen duiden op een vervangen pot. Maar inspectie onder het afschermkapje leert dat alles er nog helemaal origineel uitziet. Het is een pot van het type 223k ih y, (of 1h y). Ook hierover kan ik weinig terug vinden op Google. Er zijn wel Fender pots in de handel van het type 250k, gebruikt voor zes-snarige gitaren.
Misschien klopt het zoals het nu allemaal klinkt, maar ik zag een filmpje op Youtube (zie hieronder) waar ik heel enthousiast van werd qua geluidsmogelijkheden. Dit geluid haal ik zeker niet uit mijn bas. Het kan natuurlijk dat de bas uit het filmpje gemodificeerd is met weet ik wat voor elektronica allemaal.

Kom ik op mijn vraag: wie bespeeld ook een dergelijke bas en herkent het geluid van het youtube filmpje. En wie kan mij vertellen of mijn ervaringen overeen komen met jouw bas.

Ik ben reuze benieuwd!
Thanx!

Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door Brinkmeister »

Gave aankoop! Als ik dit filmpje zo beluister, is het wel een ruig geluid. Me like.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door we tigers »

Mijn allereerste basgitaar was er zo eentje. Ooit weg gedaan en ik mis hem nog wel eens. Was een fijne bas waarbij het grijs mooi groenig was geworden.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door JohnBoy »

Ik heb er ook een en jaren heel intensief gebruikt. De toonregeling hoort zo als hij nu is, niet aan rommelen. De TBX draait effectief meer transparantie in het geluid als je hem open draait. Tot 50% is het een conventionele tone. Anderen (William?) kunnen dat beter uitleggen wellicht.
De klank komt ook door de speciale pickups met extra grote polen. Geweldige bas!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door Heinz »

@Jakelow, de bas uit jouw filmpje is een Power Jazz Bass Special. Dat is de actieve versie van de Jazz Bass Special, te herkennen aan de "chamfered horns", oftewel afgeschuinde kantjes aan de hoorns. Die versie heeft een reversed P-pickup, andere toonregeling (ATE + TBX) met een low- en mid boost en een extra knop voor de frequentie sweep. Dus ook een ander geluidskarakter dan de passieve versie. Verder wat JohnBoy zegt, de TBX lijkt zo te horen als je hem omschrijft.

Op jouw vraag: "wat is het nut van twee volume pots én een keuzeschakelaar voor de elementen?" Dat zou handig kunnen zijn om het volume van de pickups onderling af te stemmen als ze allebei ingeschakeld zijn. Maar ik ben daar niet helemaal zeker van.
Laatst gewijzigd door Heinz op 17 feb 2019, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Jakelow
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016, 18:34

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door Jakelow »

Heinz schreef: 17 feb 2019, 19:56 @Jakelow, de bas uit jouw filmpje is een Power Jazz Bass Special. Dat is de actieve versie van de Jazz Bass Special, te herkennen aan de "chamfered horns", oftewel afgeschuinde kantjes aan de hoorns. Die versie heeft een andere toonregeling (ATE i.p.v. TBX) en ook ander geluidskarakter dan de passieve versie. Verder wat JohnBoy zegt, de TBX lijkt zo te horen als je hem omschrijft.

Op jouw vraag: "wat is het nut van twee volume pots én een keuzeschakelaar voor de elementen?" Dat zou handig kunnen zijn om het volume van de pickups onderling af te stemmen als ze allebei ingeschakeld zijn. Maar ik ben daar niet helemaal zeker van.
DIe afgeschuinde kantjes meende ik ook al te waar te nemen, maar door de slechte kwaliteit van het filmpje was ik niet zeker. Het is inderdaad een Power nu ik nog eens goed kijk, te oordelen aan de afwijkende positie van de pots. Klinkt ook erg lekker hoor!

Ik ben weer info rijker!
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door DFA 79 »

Ooit, heel ooit heb ik een jazz bass special. Zo (fout) jaren 80, maar enerzijds ook weer zo stoer. Zeker de versie met de zwarte lak op de hals van achter.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door JohnBoy »

Heb er echt zes jaar intensief mee opgetreden in de 90's, ik was helemaal vergroeid met dat ding. Ook in de studio en zeker met live opname een fantastische sound. Ik wist niet eens dat Duff van GNR zo'n ding gebruikte.
Hij ligt nu op zolder. Twee jaar geleden uit zn pensioen gehaald voor een studionummer, na een jaar of 12 in de koffer. Geloof me of niet, hij was nog in tune.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door didi »

Ik heb er twee
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door DFA 79 »

didi schreef: 19 feb 2019, 18:12Ik heb er twee
Bofkont :finger:
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door didi »

Ik had zelfs nog een derde, een fretless maar die heb ik jaren geleden tot mijn grote grote spijt verkocht.
Het zijn fijne bassen zoals hier ook gezegd wordt. Ze zijn niet zwaar in gewicht maar hebben een stevige sound en spelen verrassend gemakkelijk. De ene is een zwarte en daarvan heb ik de pick-ups vervangen door seymoure duncans. Hij klinkt moddervet en ik krijg zo vaak mensen die vragen waarom die bas zo dik klinkt. Die andere is metallic groengrijs en heeft pick-ups met grote polen en van zichzelf al een hoge output. Ik heb hem overgenomen van forumgenoot Ququeleque ( Cas ) voor relatief weinig maar er moest nog wel veel aan gebeuren ( frets vlakken, beschadiging bij de topkam en er zit een andere pot in in plaats van die TBX). Hij speelt ook fantastisch en klinkt als een klok. Dat vond de luthier ook die 'm onder hande nam.
Zoals je hoort in dat tweede filmpje zijn ze veelzijdig en ik speel er op bij jazzsessies maar ook blues en funk en reggae en akkoordenwerk. Je kunt ze heel warm laten klinken maar ook knisperend of grommend. En van alle bassen die ik gehad heb vind ik de feel van deze bassen het fijnste, de snaarspanning, het speelgemak etc.
Ik moet evenwel zeggen dat ik ze niet uitgesproken mooi vind. Het is een soort vreemde hybride, tussen J en P. Maar door die zwarte headstocks en tuners wel weer heel eigen.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14281
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door gilles »

didi schreef: 19 feb 2019, 20:34 Ququeleque
:lol: ik kan me ook nog Qlein Qlein Qleuterque herinneren als één van de vele bijnamen :lol:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door didi »

:lol:
Zo klein is ie trouwens niet meer.

Ik had 'm overgnomen voor 300 euri maar met reiskosten, reparaties + parkeerbon bij luthier (omdat ie zo lang van stof was) werd het toch nog het dubbele. En dat is ook wel zo'n beetje de prijs waar je ze tweedehands voor vindt.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door Joey »

Ik heb er sinds kort eentje met EMG pickups en elektronica, en hij bevalt mij erg goed.
Wel zit ik aan een refinish te denken, de lak is niet meer zo fraai op deze.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Fender Jazz Bass Special Japan. Wie kent hem goed?

Bericht door JohnBoy »

Ik hou de mijne angstvallig origineel, vanwege de combinatie van de pickups met grote polen en de TBX met de speciale potmeters.
C'est la retorique qui fait la musique
Plaats reactie