Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Plaats hier links naar zelf opgenomen muziek of stel hier je vragen over opname.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pedullist »

Je bent erg gefocust op volume. :D Sonarworks zorgt voor een mooie zuiver vlak frequentiegebied, waardoor je minder verrassingen hebt op andere speakers.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door eppie »

Tja, en mixen met een koptelefoon is ook weer anders... Gewoon gewend raken aan wat je hebt en het daar mee kunnen doen. Het gaat tenslotte om luisteren en ervaring verkrijgen dat het overal goed klinkt en dat het niet te vlak klinkt. Software gaat dat niet oplossen het is alleen maar een tool. Elke studio (ruimte) klinkt weer anders en het is mooi dat je dat kan kalibreren en dan ben je dat gewend... Eerst gewoon lekker mixen met je muzikanten gevoel en dat gevoel over brengen naar iemand met een mastering room. En dat kost een paar centen :jam:
Laatst gewijzigd door eppie op 11 mar 2019, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pedullist »

Deze software lost dat probleem juist grotendeels op. Je meet je ruimte op met de meet microfoon, hij corrigeert de foutjes in het frequentieggebied vervolgens softwarematig als je mixt, en het gevolg is een vlakke frequentieweergave in de sweet spot waarin je mixt. Veel minder fouten en verrassingen op andere systemen (want je gaat niet hypercorrigeren tijdens het mixen, de boost op 230Hz in je kamer is gecorrigeerd dus je gaat niet enorm snijden). Bij export gooi je de plugin in bypass en als je dan in de mastering ruimte zit klinkt hIet grotendeels zoals je verwacht. En er zijn talloze prints voor allerlei typen van koptelefoons. Ik ken alleen maar mensen die er enorm blij mee zijn, pro's én amateurs zoals ik. Maar voel je vooral vrij daar eigenwijs tegenaan te kijken. :D
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door eppie »

:D Alles op je eigen wijs, daarom is muziek juist zo leuk om te ontdekken...

Ik probeerde alleen maar wat basis tips te geven aan iemand die zijn best doet en die het er aardig goed van afbrengt! :jam:
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pedullist »

Maar ben je niet eens geïnteresseerd in wat SW doet? Het mixt niks automatisch hoor. Je moet nog steeds weten wat je doet. Maar het helpt je om beter te weten wat je doet.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door eppie »

Dat bedoel ik met je eigen wijs
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pellek »

eppie schreef: 11 mar 2019, 19:19 Dat bedoel ik met je eigen wijs
Het equivalent van wat je nu zegt is dit:
Tijgertje: ''Ik heb een liniaal gekocht zodat ik alles netjes kan meten, en deze maakt dat ik accuraat kan werken.''

Winnie: ''Nee joh, gewoon veel doen, dan komt het allemaal goed. Gereedschap gebruiken is echt niks. :cheer: :dance: ''

Tijgertje: ''Een liniaal is nogal handig, deze wordt door zowel amateurs als profs gebruikt. Je bent wel eigenwijs, ben je niet geïntresseerd? Een liniaal doet het werk niet voor je.''

Winnie: ''Dat bedoel ik met eigenwijs :jam: ''
Laatst gewijzigd door Pellek op 11 mar 2019, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Rieno »

Ik had het leuker gevonden als er een tijger in het verhaal zou voorkomen, Pelle :(
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
thomaskm
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 mei 2010, 11:45

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door thomaskm »

Ik sluit me aan bij Rieno
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pellek »

Rieno schreef: 11 mar 2019, 21:17 Ik had het leuker gevonden als er een tijger in het verhaal zou voorkomen, Pelle :(
Done :mrgreen:
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door eppie »

Hehehe... Winnie hierzo: Het is wel een liniaal met een schuifmaat vergelijken! Tijgertje bedoeld het goed hoor, en Winnie heeft het idee dat die een timmermans oog heeft. Maar goed meten = weten, en met een rolmaat gaat het ook aardig... :D
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pellek »

Gewoon gewend raken =/= schuifmaat. Een ''timmermans' oog'' is een betere vergelijking inderdaad.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door deevit »

Ja en Pedullist is een nare nare man omdat hij met z'n timmermansoog alsnog aan de haal gaat met een digitale schuifmaat en wij de spijker allen misslaan
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18614
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Pedullist »

Ik heb een beetje genoeg van alle beeldspraak, want we gaan elkaar er niet beter van begrijpen (en de sfeer lijkt ook onbedoeld vijandiger). Even wat historie (vind Thomas vast niet erg)....toen ik, Tjarko Busink, 14-15 was koppelde ik met mijn broer twee tapedecks aan elkaar, plugde een geleende electrische gitaar in, draaide het ingangsvolume zo hard open dat de gitaar overstuurde, en wij vonden dat 'een zeer acceptabele rocksound, niet te onderscheiden van echt'. Daarna volgden vele jaren van experimenteren met een grote taperecorder (2 sporen, van een oom gehad), 4 sporenrecorders, digitale recorders bij de band, iets met Finale op de Mac IIsi van mijn pa, tot ik rond 2000 mijn eerste muziek PC inrichtte. Ik weet nog dat ik werkelijk meteen op dag 1 een liedje ging maken ('hard van buiten, zacht van binnen' was het refrein, een gladde r 'n' b ballad zoals Samen Klaar met een quasi ranzige tekst, heb de opnamen niet meer helaas). Het was een openbaring om drums en synths uit zo'n kastje te kunnen halen, nabewerkingen te kunnen doen, het visuele, kortweg een prachtige combinatie van het computerstuk wat ik al zo interessant vond én muziek. Ik ging voortvarend aan de slag, en ging meteen liedjes maken. Eindelijk had ik een snelle manier om ál het geluid in mijn hoofd, zonder aan mensen te hoeven voorspelen en uitleggen, kwijt te kunnen. Mixen vond ik heel ingewikkeld en irritant echter, en er was nog geen YouTube ofzo. Met boeken en tips van fora ben ik dingen gaan proberen, maar dingen als compressie hoorde ik gewoon niet (zelfs eq vond ik lastig). Ik had ook simpele PC speakers (je hoorde een high pass eq niet want het laag zat er niet op), was eigenwijs en was van mening dat je prima op koptelefoon kon mixen en dat akoestische kamerbehandeling onzin was. En het ging ook wel enigzins, het klonk over het algemeen een fractie beter dan mede homerecorders op het net, dus ik vond dat ik prima op weg was. Ik draaide als een chimpansee aan knopjes tot het goed was. En ja, ik luisterde ook normale muziek over die speakers, dus er was referentiegeluid. Tot ik in 2015 besloot dat het anders moet. Ik ging echt studeren en oefenen op mixen, er kwamen rond 2017-2018 baffles (dankzij Haico) en uiteindelijk ook Sonarworks. Enkel omdat Haico bij het masteren van Tijd zei 'ik heb het idee dat je oren goed genoeg zijn, maar dat je het niet goed genoeg hoort'. De gevolgen van al deze besluiten zijn niet te miskennen, 4 albums in twee jaar, en de geluidskwaliteit is niet te vergelijken met wat ik 15 jaar geleden deed. Wat ik toen perfect vond klinken, vind ik nu onluisterbaar. Als de software uitstaat, merk ik het meteen. Ik hoor nu de beperkingen in mijn setup, mijn kamer, mijn speakers. Natuurlijk kun je steeds eraan denken om de 5Khz niet te boosten en de 230Hz te cutten. Maar waarom erom heen werken als je een hulpmiddel kunt gebruiken? Het enige argument is geld besparen, en ik zeg nu: als je ergens moet beginnen, doe dan wat kamerbehandeling + SW. Vervolgens staat het net vol met tips, en zijn moderne DAW's standaard voorzien van alle hulpmiddelen die je nodig hebt. Het begint met het juist kunnen horen, zolang dat niet goed is, blijf je maar doorrommelen en zal je vooruitgang minder snel zijn. Wij homerecorders werken allemaal in suboptimale omstandigheden, en als je dat op een relatief goedkope manier kunt oplossen (ik had ooit bass traps die duurder waren dan SW), waarom niet?
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Final Tiger EP - 'Creepin' up', funk, benieuwd wat jullie vinden!

Bericht door Spaghettihout »

Pedullist schreef: 17 mar 2019, 11:41 Ik heb een beetje genoeg van alle beeldspraak, want we gaan elkaar er niet beter van begrijpen (en de sfeer lijkt ook onbedoeld vijandiger). Even wat historie (vind Thomas vast niet erg)....toen ik, Tjarko Busink, 14-15 was koppelde ik met mijn broer twee tapedecks aan elkaar, plugde een geleende electrische gitaar in, draaide het ingangsvolume zo hard open dat de gitaar overstuurde, en wij vonden dat 'een zeer acceptabele rocksound, niet te onderscheiden van echt'. Daarna volgden vele jaren van experimenteren met een grote taperecorder (2 sporen, van een oom gehad), 4 sporenrecorders, digitale recorders bij de band, iets met Finale op de Mac IIsi van mijn pa, tot ik rond 2000 mijn eerste muziek PC inrichtte. Ik weet nog dat ik werkelijk meteen op dag 1 een liedje ging maken ('hard van buiten, zacht van binnen' was het refrein, een gladde r 'n' b ballad zoals Samen Klaar met een quasi ranzige tekst, heb de opnamen niet meer helaas). Het was een openbaring om drums en synths uit zo'n kastje te kunnen halen, nabewerkingen te kunnen doen, het visuele, kortweg een prachtige combinatie van het computerstuk wat ik al zo interessant vond én muziek. Ik ging voortvarend aan de slag, en ging meteen liedjes maken. Eindelijk had ik een snelle manier om ál het geluid in mijn hoofd, zonder aan mensen te hoeven voorspelen en uitleggen, kwijt te kunnen. Mixen vond ik heel ingewikkeld en irritant echter, en er was nog geen YouTube ofzo. Met boeken en tips van fora ben ik dingen gaan proberen, maar dingen als compressie hoorde ik gewoon niet (zelfs eq vond ik lastig). Ik had ook simpele PC speakers (je hoorde een high pass eq niet want het laag zat er niet op), was eigenwijs en was van mening dat je prima op koptelefoon kon mixen en dat akoestische kamerbehandeling onzin was. En het ging ook wel enigzins, het klonk over het algemeen een fractie beter dan mede homerecorders op het net, dus ik vond dat ik prima op weg was. Ik draaide als een chimpansee aan knopjes tot het goed was. En ja, ik luisterde ook normale muziek over die speakers, dus er was referentiegeluid. Tot ik in 2015 besloot dat het anders moet. Ik ging echt studeren en oefenen op mixen, er kwamen rond 2017-2018 baffles (dankzij Haico) en uiteindelijk ook Sonarworks. Enkel omdat Haico bij het masteren van Tijd zei 'ik heb het idee dat je oren goed genoeg zijn, maar dat je het niet goed genoeg hoort'. De gevolgen van al deze besluiten zijn niet te miskennen, 4 albums in twee jaar, en de geluidskwaliteit is niet te vergelijken met wat ik 15 jaar geleden deed. Wat ik toen perfect vond klinken, vind ik nu onluisterbaar. Als de software uitstaat, merk ik het meteen. Ik hoor nu de beperkingen in mijn setup, mijn kamer, mijn speakers. Natuurlijk kun je steeds eraan denken om de 5Khz niet te boosten en de 230Hz te cutten. Maar waarom erom heen werken als je een hulpmiddel kunt gebruiken? Het enige argument is geld besparen, en ik zeg nu: als je ergens moet beginnen, doe dan wat kamerbehandeling + SW. Vervolgens staat het net vol met tips, en zijn moderne DAW's standaard voorzien van alle hulpmiddelen die je nodig hebt. Het begint met het juist kunnen horen, zolang dat niet goed is, blijf je maar doorrommelen en zal je vooruitgang minder snel zijn. Wij homerecorders werken allemaal in suboptimale omstandigheden, en als je dat op een relatief goedkope manier kunt oplossen (ik had ooit bass traps die duurder waren dan SW), waarom niet?
Klaar lijkt me.... :wink:
Plaats reactie