Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Om het ‘Hoe zitten jullie erbij’ topic niet verder te vervuilen, zal ik verder gaan in dit topic.

Wat is het plan? Als de tuin af is ‘krijg’ ik de garage. Deze wil ik verbouwen tot muziekruimte/muziekstudio. Het formaat van deze garage is 6x3x2,5m.

Als eerste zal de garagepoort eruit gaan en het gat wordt dichtgemetseld en er wordt een deurkozijn geplaatst. Nu is het gat dicht, mooi! Hoe nu verder?

Daarna zal het voorwerk voor de verlichting gebeuren. Nu hangt er een TL buis. Deze wil ik gaan vervangen voor LED spots. De verlichting zal gescheiden blijven van de overige electra.

Als dat gebeurt is wordt de rest van de electra aangelegd. Bedoeling is dat er op elke meter een dubbel stopcontact geplaatst wordt rondom de hele kamer. Ter hoogte van mijn bureau zal er ook een utp stopcontact komen voor een snelle internetverbinding. Alles zal in de muren worden uitgefreesd en uiteindelijk worden de muren gestuct.
Als alle electra ligt zal deze worden aangesloten worden twee aparte (nieuwe) groepen in de stoppenkast.

Na de electra is het plafond aan de beurt! Deze zal volledig bekleed worden met Stertekt platen. Eerst zal er een framewerk op de bestaande balken geschroefd worden, waar de platen dan weer op geplaatst kunnen worden. Op de plaats van de spots worden gaten in deze platen gemaakt.

Nu de vloer: deze zal voorzien worden van een PVC bekleding. Op advies van mijn mannetje bij Stertekt zal de vloer van de ruimte voorzien worden van 12 m2 tapijt. De drummat zijn er al 3! Daarom zal in het midden van de ruimte een stuk van 3x3m komen te liggen ter hoogte van het bureau.

En als kers op de taart, de akoestische behandeling. Ik werd geadviseerd om voor beide deuren zware gordijnen te hangen van 600g per m2 (waar vind ik zoiets?). Zelf wilde ik dit nog aanvullen met een plaat (120x60) per deur. Per hoek wordt er een Stertekt plaat geplaatst als basstrap. Verder zullen de muren over de gehele breedte voorzien van platen. Om en om eentje hoog en eentje laag. Op de paralelle muur komen dezen op de omgekeerde hoogte te hangen.

Als laatste zal ik Sonarworks nog zijn magie laten toepassen.

Dit plaatje kreeg ik toegestuurd van de adviseur:
002F2A21-91D4-46CC-AFF1-2B145B3EDEC4.png
Laatst gewijzigd door Sjtevel 1984 op 11 apr 2019, 04:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Als de ruimte klaar is, zal deze zo ingericht worden:
24555D66-330B-4952-AA29-3CD4A36D66DD.jpeg
De twee streepjes door de bovenste muur zal de plaatsing van de monitors zijn. Deze worden aan de muur bevestigd. Het einde van de streep door het bureau zit op 1,14. Dit is 38% van 3m. Theoretisch zou dit de ideale luisterplek (sweetspot) moeten zijn met de minste staande golven. De monitors staan dan in de ideale stereo driehoek vanaf de sweetspot, een driehoek met drie punten van 60 graden.

Mocht het zover zijn (ik schat ergens volgend jaar) zal ik de voortgang in dit topic posten. Het budget is beperkt, dus dat zal ook niet voordelig zijn voor de voortgang. Als er geld is, zal er geklust worden. Is het geld op, zal er gespaard worden voor ik verder kan.

Maaaaaaaaaar, eerst moet de tuin af.... :oops:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

En voor de geïnteresseerden nog een plaatje van de akoestiek berekening (klikken is openen):
8C7578E3-6A9E-4BF3-804F-228D0E20CD6A.jpeg
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
ReneE
Berichten: 796
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:49

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door ReneE »

Gaaf project. Succes!
Groet'n

Rene
Loat mer kuul'n; het löp wa los..
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Hagen »

Knap! Wetenschappelijk uitgedacht.
Mijn vraag: waarom 2 bureaus en waarom die ook nog midden op de lange kant? Bij repetities is het juist fijn als je makkelijk oogcontact hebt. Ook met de drummer, die nu wat weggestopt lijkt.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Het bovenste bureau wordt mijn mix/masterplek. Akoestisch gezien is het het verstandigste om deze plek in het midden in de ruimte te hebben. Verstandiger is om deze langs de korte kant te zetten, maar aan beide kanten zit een deur wat roet in het eten gooit.

Het tweede bureau ben ik nog niet heel zeker van. Het leek mij handig om een tafel vrij te hebben voor afstelwerk aan bassen/gitaren.

Het drumstel zit inderdaad wat weggestopt. Helaas was er geen plekje vrij waar deze anders geplaatst kon worden. Het liefst had ik de deur aan de rechterkant (waar nu nog de garagepoort zit) ook in het midden van de muur, maar deze heeft wat moeten schuiven om plaats te maken voor het drumstel.
Als ik het drumstel recht tegenover het bureau geplaatst zou hebben zou deze net wel, net niet in de sweetspot zitten. Ook zou deze de doorgang (oprit->bijkeuken->achtertuin) blokkeren. We hebben geen achterom, dus dat is niet wenselijk.

Al met al zal dit een ruimte zijn die vol zit met compromissen, maar dat maakt het plannen des te leuker! :mrgreen:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

Slim dat je je maatje van Stertekt aan de slag hebt gezet. 8)

Goed dat verlichting op een andere groep komt. Los daarvan, zou ik tóch bij LED verlichting kritisch zijn op de gebruikte drivers. EMC is a bitch!

Sjtevel 1984 schreef: 11 apr 2019, 08:15 Het tweede bureau ben ik nog niet heel zeker van. Het leek mij handig om een tafel vrij te hebben voor afstelwerk aan bassen/gitaren.
Een klusplekje is altijd wenselijk. :)

Mijn vrouw gebruikt de studio ook wel eens om in te strijken. Laatst had ze de strijkplank laten staan. Precies die avond wilde ik wat klussen aan een bas. Zo ben ik erachter gekomen dat een strijkplank echt een ideale plek is om aan instrumenten te werken. Fijne hoogte, en je kan er van alle kanten bij! :shock: Na het klussen vouw je hem gewoon weer op.

Je zou ook kunnen overwegen om de ruimte in je studio vrij te houden. Idee?!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Rieno »

Ik gebruik ook al jaren een strijkplank idd! Zachte ondergrond, handig 'bakje' om even wat in te leggen/zetten en ook zo weer weg :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4845
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Green Goblin »

Een strijkplank is trouwens ook erg handig als keyboard-standaard.....hier nog een tevreden gebruiker..
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door padawatje »

Als ik het goed begrijp wordt de garage niet geïsoleerd voor geluidsdemping ?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Haico schreef: 11 apr 2019, 09:51 Slim dat je je maatje van Stertekt aan de slag hebt gezet. 8)
Het enige wat mij misschien een beetje zorgen baart, is dat de reverberation time rond de 0,2s ligt, terwijl ik op het grote boze interwebs lees dat deze rond de 0,3s hoort te liggen voor recording studio’s/control rooms. Wordt de akoestiek dan niet te ‘doods’? Ik heb deze vraag ook bij mijn vriend neergelegd.
Haico schreef: 11 apr 2019, 09:51 Goed dat verlichting op een andere groep komt. Los daarvan, zou ik tóch bij LED verlichting kritisch zijn op de gebruikte drivers. EMC is a bitch!
Deze mag je mij nog even toelichten, ik snap niet precies wat je bedoelt.
Haico schreef: 11 apr 2019, 09:51 strijkplank
Strak plan, wat extra ruimte is altijd wenselijk!
padawatje schreef: 11 apr 2019, 12:13 Als ik het goed begrijp wordt de garage niet geïsoleerd voor geluidsdemping ?
Vooralsnog niet. Mocht geluid van buitenaf een probleem worden (wat ik nu nog niet verwacht), zal ik de geluidslekken moeten aanpakken.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

LED verlichting werkt op gelijkstroom. Ons stroomnet is wisselstroom. Tussen het spanningsnet en het LED printplaatje zitten altijd elektronische componenten voor de overzetting. Soms zit het in het verlichtingsarmatuur. Soms zelfs in het peertje. Soms ook als een losse adaptor. Het heet een driver.

Lang verhaal kort. Die drivers zijn verkrijgbaar in verschillende kwaliteiten. De varianten van mindere kwaliteit kunnen storingen veroorzaken door elektromachnetische afstraling. Dus... koop geen prul. :)

Sjtevel 1984 schreef: 11 apr 2019, 16:06
Het enige wat mij misschien een beetje zorgen baart, is dat de reverberation time rond de 0,2s ligt, terwijl ik op het grote boze interwebs lees dat deze rond de 0,3s hoort te liggen voor recording studio’s/control rooms. Wordt de akoestiek dan niet te ‘doods’? Ik heb deze vraag ook bij mijn vriend neergelegd.
Bij het zien van dat "3D" plaatje, voelde het mij ook al als veel demping. Je hebt het héle plafond (!!!) en dan nog eens demping over de hele breedte van de wanden. Zeker een ruimte die óók moet fungeren als "live room" wil je niet te doods hebben. Als de kamer te doods is, dan krijg je naast de akoestische nadelen óók nog eens last van duizelingen en desoriëntatie. Niet prettig.

Veel absorptie is ook een lage nagalmtijd. Tjsa... Je kan vragen of dit de RT20, RT30 of RT60 is. Misschien is die 0,2 seconden wel de RT20, en dan is het minder doods als het de RT60 zou zijn.

Ik geloof heel erg in het mixen van diverse materialen. Foam (melamine) én minerale wol. Die hebben andere eigenschappen. Dan heb je een verminderde kans dat er te veel gedempt wordt binnen een frequentieband.
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

Sjtevel 1984 schreef: 11 apr 2019, 16:06
Vooralsnog niet. Mocht geluid van buitenaf een probleem worden (wat ik nu nog niet verwacht), zal ik de geluidslekken moeten aanpakken.
Goede geluidsisolatie is alles dubbel uitvoeren. Kamer in kamer. Heel stil... maar je krijgt daarmee ook geluid de noodzaak om geforceerde ventilatie (lees: airco) aan te leggen. Suskast maken. Je ramen ben je kwijt... of je moet ook weer ramen maken in je binnenste kamer. Veel werk. Been there, done that. :) Ga ik niet nog en keer doen. Dan maar afspraken maken met de buren en/of op tijd stoppen met de herrie.

Ik zou de deuren goed zwaar uitzoeken. Of verzwaren. Daar win je al een hoop mee.

En je zou een zwevende vloer kunnen overwegen. Scheelt al heel veel in contactgeluid. Leg underlayment op een (berekend) verend rachelwerk. Vul de leegtes tussen het rachelwerk op met minerale wol. Op het rachwelwerk je topvloer. Zorg dat zowel underlayment als rachelwerk als topvloer niet je wanden raken. :)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Tja, het hele plafond is het makkelijkste. Anders moet ik eerst een plafond plaatsen en vervolgens die platen er nog tegen. Als ik de oppervlaktes optel kom ik uit op 47 platen van 1200x600. 25 daarvan zullen tegen het plafond gaan. De overige 22 kan ik over de muren verdelen. 4 daarvan komen in de hoeken, dus heb ik er nog 18 over. Daar krijg ik niet de muren over de gehele breedte gevuld. Ik dacht aan 1 plaat per zijmuur, 12 achter mij en 4 aan de kant van het bureau.

Denk je niet dat de ‘mix’ van platen, tapijt en gordijnen voldoende zal zijn?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2827
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Qua LED spots moet ik dus niet besparen, check!

Geluidsisolatie is nu nog niet aan de orde. Misschien komt er een zwevend drumpodium, maar dat is nu nog niet aan de orde. Ik lig met mijn buurman met de garages tegen elkaar, dat scheelt. Verder zijn er goede afspraken voor wat betreft geluidsoverlast. Mocht er overlast zijn, melden wij beiden dit direct.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie