Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door CaptainSlow »

Sjtevel 1984 schreef: 12 apr 2019, 10:26
Haico schreef: 12 apr 2019, 09:57
Misschien tof om een eigen topic te openen met je ervaringen? Dan kunnen we per project elkaar helpen. :)
Dit lijkt mij een strak plan! Ik heb juist een apart topic aangemaakt zodat alle info in een topic verzameld werd, zodat ik niet als ik iets moet opzoeken verschillende topics hoef door te zoeken.
ja, doe ik, t was niet de bedoeling jouw topic te kapen met uitgebreide strijkplank testen en diffuser extravanganza :mrgreen:
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Hahaha, geen probleem hoor! :wink:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Haico schreef: 11 apr 2019, 20:29 Vul je afmetingen eens hier in: https://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm
Dat zijn de te verwachten staande golven. Alle narigheid gaat tussen de 20 en 1000 Hz zitten.
Net het gehele artikel doorgelezen, interessante materie hoor! Ook voor wat betreft room correction. Sonarworks alleen is dus niet genoeg. Ik ben benieuwd wat dat voor invloed heeft op het afmixen van de komende opnames van de band op mijn zolderkamertje....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door CaptainSlow »

Sjtevel 1984 schreef: 11 apr 2019, 04:34
Als dat gebeurt is wordt de rest van de electra aangelegd. Bedoeling is dat er op elke meter een dubbel stopcontact geplaatst wordt rondom de hele kamer. Ter hoogte van mijn bureau zal er ook een utp stopcontact komen voor een snelle internetverbinding. Alles zal in de muren worden uitgefreesd en uiteindelijk worden de muren gestuct.
Als alle electra ligt zal deze worden aangesloten worden twee aparte (nieuwe) groepen in de stoppenkast.
Om de meter een stopcontact klinkt goed!

Het is in studio altijd een zooi met snoeren, en die ene UTP moet straks toch op een andere plek dan gedacht.....
Misschien wat loze leidingen erin gooien? Of een kabelgootachtig systeem?

Hoe ga je de ruimte verwarmen?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door CaptainSlow »

Haico schreef: 11 apr 2019, 16:40
Sjtevel 1984 schreef: 11 apr 2019, 16:06
Het enige wat mij misschien een beetje zorgen baart, is dat de reverberation time rond de 0,2s ligt, terwijl ik op het grote boze interwebs lees dat deze rond de 0,3s hoort te liggen voor recording studio’s/control rooms. Wordt de akoestiek dan niet te ‘doods’? Ik heb deze vraag ook bij mijn vriend neergelegd.
Bij het zien van dat "3D" plaatje, voelde het mij ook al als veel demping. Je hebt het héle plafond (!!!) en dan nog eens demping over de hele breedte van de wanden. Zeker een ruimte die óók moet fungeren als "live room" wil je niet te doods hebben. Als de kamer te doods is, dan krijg je naast de akoestische nadelen óók nog eens last van duizelingen en desoriëntatie. Niet prettig.

Veel absorptie is ook een lage nagalmtijd. Tjsa... Je kan vragen of dit de RT20, RT30 of RT60 is. Misschien is die 0,2 seconden wel de RT20, en dan is het minder doods als het de RT60 zou zijn.

Ik zit wat te spelen met de room calculator op https://amcoustics.com/tools/amroc

Bij music wordt daar een RT60 tijd van 0.72 seconden aangehouden, schijnbaar volgens DIN 18041, en 0.21 seconden voor een studio volgens DIN 15996.

Groot verschil dus!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

CaptainSlow schreef: 13 apr 2019, 21:22 Het is in studio altijd een zooi met snoeren, en die ene UTP moet straks toch op een andere plek dan gedacht.....
Misschien wat loze leidingen erin gooien? Of een kabelgootachtig systeem?
De UTP komt bij het bureau. En het bureau, kan maar op één plaats, in het midden van de lange zijde.
CaptainSlow schreef: 13 apr 2019, 21:22 Hoe ga je de ruimte verwarmen?
Dat is het voordeel van dit project, het zal even duren voor het klaar is. Als de poort er uit is (en de muur en deur geplaatst), zal ik de temperatuur in de ruimte moeten monitoren.
Volgens het originele plan zou er isolatiewol in het plafond geplaatst worden. Maar ik weet niet of er al isolatie onder het platte dak geplaatst is. Als ik er dan wéér isolatie bij plaatst, kunnen de houten draagbalken gaan schimmelen/rotten. Ik ben nu op zoek naar de originele bouwtekeningen van de woning om er achter te komen of er al isolatie zit of niet.

Indien de muur/isolatie/warmte van uit de woning niet afdoende blijkt, denk ik dat een elektrische convectorkachel de beste optie is.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Rieno »

Qua verwarming zou je ook kunnen kijken naar infrarood panelen!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Zou de stralingswarmte niet schadelijk zijn voor mijn bassen?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

En een airco (die ook kan verwarmen), zou dat geen optie zijn?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Erelid »

Een airco haalt heel veel vochtigheid uit de lucht :nono:
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Prima, kan ik die al doorstrepen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

Sjtevel 1984 schreef: 13 apr 2019, 19:23
Net het gehele artikel doorgelezen, interessante materie hoor! Ook voor wat betreft room correction. Sonarworks alleen is dus niet genoeg. Ik ben benieuwd wat dat voor invloed heeft op het afmixen van de komende opnames van de band op mijn zolderkamertje....

Het ging mij om de berekening van de eigenfrequencties. Ik vind het artikel zelf nogal gedateerd. Ze hebben het over het recht-EQ-en van je ruimte. Rommelen in het frequenctiedomein werkt inderdaad maar heel beperkt. Dit slaat maar deels op Sonarworks (en ARC, KRK Ergo, Dirac...etc.), omdat deze systemen ook nog een en ander corrigeren in het tijdsdomein. Ten tijde van het online gaan van deze website waren deze systemen nog geen gemeengoed in homestudio zoals dat nu is.

Ik ben wel eens met het statement dat room calibration nooit een 100% vervanging is voor adequate akoestische behandeling. Room calibration maakt een onwerkbare ruimte werkbaar. En een werkbare ruimte goed. :)

Dat gezegd hebbende... Een onbehandelde ruimte met Sonarworks is dus niet optimaal. Maar waren Home Studio's niet altijd sub-optimaal? :D Beetje behelpen met koptelefoons en checken op allerlei systemen. En... je kan altijd (laten) afmixen en masteren in een (pro) studio.

ps. Ikea verkoopt kledingrekken voor 9 Euro. Als je daar wat dikke verhuisdekens overheen gooit, en je zet die rekken op waar je first reflections zouden zijn (3 stuks nodig), dan reduceer je nagalmtijd en flutter-echo. Goedkoop. Zonder te hoeven boren of lijmen. Dus geen littekens op de muur. Iets minder sub-optimaal. :D
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

CaptainSlow schreef: 13 apr 2019, 22:46
Bij music wordt daar een RT60 tijd van 0.72 seconden aangehouden, schijnbaar volgens DIN 18041, en 0.21 seconden voor een studio volgens DIN 15996.

Groot verschil dus!
Studio is een breed begrip. Control Room? De main room van Abbey Road? TV broadcast studio?

Volgens de EBU is 0.2s een mooi streven voor een control room. Mag op lage frequenties ook de 0.4s naderen. In onze kamertjes is nagalmtijd nauwelijks een probleem. Kamerresonanties veel meer. En tijdens het aanpakken van die resonanties (=aanbrengen van demping/difussie) halen we die nagalmtijd vanzelf naar beneden.

Zelf vind ik het gevaarlijk om te blijven lezen over akoestiek. De experts weten zo verschrikkelijk veel, dat het uitlokt om maar informatie te blijven vergaren. Ik ben fan van meten, luisteren en experimenteren. Uiteraard moet je wel weet hebben van de begrippen om goed te kunnen meten en de meetgegevens te analyseren. Maar los van dat... Schuif eens een sofa uit de woonkamer in een hoek van je hok. Zet je speakers op stoeptegels. Dat soort dingen. :D
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1910
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door CaptainSlow »

En Lavalampen moet je natuurlijk hebben! :dance:
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

Een vintage Oost-Duitse lavalamp uit de jaren '60 blijft onovertroffen uiteraard. Maar de makers van software varianten hebben echt een inhaalslag achter de rug. Met een goede plug-in kom je heel ver hoor! In-the-box lamping is sterk in opkomst. Uit diverse ABX testen is gebleken dat de verschillen zeer klein geworden zijn. Line6 en Kemper bezig zijn om de impulse profiles mee te nemen in nieuwe modelling hardware. Ze proberen echt de soul van een lavalamp te pakken.

Een ander optie is om een moderne LED lavalamp te kopen en deze te modificeren zodat het weer werk op een NOS "peertje". Dat krijg je tóch dat analoge buizengeluid. Geloof dan niet dat je dat kan bereiken met een Philips EcoClassic! :roll: Nee man. Je moet echt even doorzoeken voor een Sylvania Safeline (militairy specs!) of GE "Edison".

Vergeet je geaarde PVC power cable (bah!) niet te vervangen door 2 x 0,75mm2 cloth wire!

Afbeelding
Plaats reactie