Rickenbacker plaatjes en praatjes

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door rensbass »

K denk het gevonden te hebben, en opgelost.
De zadels van een ric zitten vast op een brug, met een stelschroef aan de achterkant (waar je heel klote bij kan)
Deze stelschroef komt er aan de voorkant van de brug net niet doorheen, maar valt wel in een gaatje aan de voorkant. Het euvel is dat het gaatje aan de voorkant net te hoog zat, of t gat met schroefdraad in t zadeltje te laag, waardoor het zadeltje niet lekker rustte op de brug en dus wiebelde.
K had een paar opties;
1 t gat aan de voorkant van de brug opboren zodat t zadeltje naar beneden geduwd word door de snaar
2 t stelschroefje inkorten zodat tie niet meer in t voorste gaatje valt. (of n ringetje aan de achterkant ertussen)
3 t stelschroefje iet dunner slijpen aan het uiteinde
4 het zadeltje aan de onderkant uitvullen.

Ik heb voor t laatste gekozen, een paar stukjes kopertape op maat geknipt en onder t zadeltje geplakt.
Zadeltje past nu perfect, wiebelt niet, je ziet er niks van, eenvoudig te doen, niks permanents verbouwd en kan om wat voor reden dan ook ongedaan worden.
Ben er weer blij mee!
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Mach1 »

Eergisteren was ik in een leuke gitaarwinkel in Eindhoven waar ik vaker slaag als ik iets kleins of aparts moet hebben. Ik was er voor iets anders maar mij vielen 3 Ricks op. 2 Wallnut en een fireglo. Ik wilde ze graag proberen omdat ik zo blij ben met mijn '72 Ibarick en ik daarom misschien ooit wel een echte wil.
Ik vond het vreselijk tegenvallen! Heb ze alle drie unplugged geprobeerd en ik wil niet tegen schenen schoppen, maar ik ervoer hetzelfde als toen ik in het verleden 2 nieuwe Ricks probeerde: het voelt niet degelijk op de een of andere manier. Afwerking mwah; body binding sloot niet mooi aan op het hout, knoppen die aanlopen op de slagplaat en bij de wallnuts erg scherpe freteindes. Vooral de bespeelbaarheid verschilde erg met wat ik gewend ben van mijn kopie; een brede, erg vierkante hals wat voor mij niet lekker werkt. De actie was prima laag, dat wel maar ik houd het bij mijn Ibanez. Misschien dat de oude beter waren of dit was een slechte partij, maar het voelde gewoon flimsy zeg maar.
Nogmaals, ik wil niet tegen schenen schoppen, dit is slechts mijn mening. Wilde het hier wel delen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Ik herken niets van wat je zegt.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Mach1 »

Dat is vreemd!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Peter 2.0 »

De algemene teneur onder Rickenbacker afficionados is is dat de huidige bouwkwaliteit van Rickenbackers bijzonder goed is. Ik herken alleen de opmerking van vierkante halsprofiel: paar jaar geleden zaten er soms flinke D-profielen tussen. Ik heb momenteel 3 nieuwe Rickenbackers op voorraad (2018/2019 modellen), maar zijn weer terug bij C profielen. Ook de paar recente limited editions die ik heb zijn super.
Het is onzin dat oude Rickenbackers per default beter zijn.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Mach1 »

"Bijzonder goed" kan ik de afwerking (ik heb het niet over de bouwkwaliteit) niet noemen. Een voelbare naad tussen binding en hout vind ik voor een instrument van 2300 euro niet kunnen! Scherpe freteindes...en dat met een binding, dat is helemaal niet nodig! Niet soepel draaiende knoppen, ook daar hebben zelfs mijn Squiers geen last van.
Misschien ben ik wel verwend...

Of dit waren inderdaad maandagochtend versies. Benieuwd of er iemand van het forum eens langs gaat als hij toch in de buurt is. De zaak heet Let's Play Guitar Centre met een super aardige eigenaar!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Hans58 »

Ik herken er ook weinig van. Of ik heb toevallig een hele goeie (mijn Rick is van 2016 en ik heb 'm puur op Ebay-foto's via de Rikkenbekkerboer naar Nederland laten komen) :D
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Pedullist »

Die van mij is ook uit 2016. Een goed jaar!

De niet altijd goed afgevijlde fretjes heb ik vaker gezien als klacht. Wellicht heeft dat te maken met waar ze gebouwd worden (Santa Ana, California) in relatie tot de condities in een muziekinstrumentenwinkel? Je kunt een bas prima afwerken in een werkruimte met 50-60% luchtvochtigheid, maar als je hem vervolgens in een te droge ruimte zet (<25%) dan steken ineens de fretrandjes uit. Daar had ik voor ik mijn luchtbevochtiger had, ook nog wel eens last van thuis bij sommige bassen.

Niet goed draaiende knopjes omdat ze te laag zitten lijkt me een fout van die zaak. Mijn vader (leraar lagere school/instrumentenbouwer) zei altijd: als je iets stuk wilt hebben, zet het op school neer. Dat geldt denk ik ook voor muziekinstrumenten in een winkel. Zo'n knopje zit nét niet helemaal goed vast, iemand drukt hem naar beneden, en geen hond die het opmerkt verder. Het lijkt me sterk dat ze zo de fabriek uit zijn gerold.

Over die binding...het zijn handgemaakte dingen hè, dus het kan zijn dat er iets minder perfect is dan een volledig CNC ding. Bij die van mij is een afronding aan de achterkant net een fractie te ver doorgevoerd. Niet lelijk, niet slecht, gewoon iets wat kan gebeuren (weet ik als zoon van een instrumentenbouwer). Het doet niets af aan de verdere kwaliteit. Je gaat als bouwer niet een instrument weggooien omdat een topkam of binding nét niet helemaal aansluit, als het functioneel prima is. Mijn Pedulla's hebben ook ongelijke hoorns (de grijze tophoorn is net iets groter dan die van de rode). Handwerk van heuse mensenhanden. We zijn het bijna ontwend met al die CNC meuk uit China.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Mach1 »

Nou daar heb je zeker een punt. Als ik dan redeneer dat mijn Japanse kopie zeker geen handwerk zal zijn geweest, blijft alleen de hals over wat een kwestie van smaak is.
Opgelost!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Mach1 »

Als er dan ooit nog een Rick meeting komt, zal ik wrs komen om de verschillen eens te voelen. Heel interessant!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
berth
Berichten: 7351
Lid geworden op: 18 jun 2006, 23:30

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door berth »

Halzen verschillen nogal door de jaren. Ikzelf ben liefhebber van (dunne) mid 70 en ouder en van de (dunne) eind 80ies halzen. De voor mij prettigste halzen tot nog toe waren (mijn) '86ers.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door we tigers »

Pedullist schreef: 21 apr 2019, 19:02 Ik herken niets van wat je zegt.
Dit. De mijne is super. En volgens mij ook van 2016 trouwens!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Bumper »

Zonde dat ze zo tegenvielen, al herken ik dat wel. De eerste Rick die ik vasthield had inderdaad ook zo’n boomstam en was absoluut niet wat ik in gedachte had.
Gelukkig heeft mijn S dat helemaal niet. Dat halsprofiel verschilt door de jaren wel.

Edit: ik sluit me aan bij Berth
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Peter 2.0 »

Als in ander Rickenbacker nieuws - er is weer een heuse Limited Edition aangekondigd, de Al Cisneros Signature (oa van Sleep) - 4003AC. Lekker anders, en als verrassing de introductie van nieuw design brug.
Bijlagen
FB_IMG_1555828283984.jpg
FB_IMG_1555828265760.jpg
FB_IMG_1555828260961.jpg
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Rickenbacker plaatjes en praatjes

Bericht door Spaghettihout »

Lijkt wel hardware voor slechtzienden op te zitten :lol:
Plaats reactie