Bergantino B|AMP

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Bergantino B|AMP

Bericht door Slashhead »

Hoewel ik eigenlijk altijd IN-EAR speel vind ik het toch ook wel leuk om af en toe wat geld voor een versterker neer te leggen omdat mijn aandacht getrokken wordt. De ene keer is dat klankmatig, bijvoorbeeld een MESA Carbine M3 of andere keer een concept dat mij aanspreekt en daarnaast ook nog eens goed klinkt. Zo dan; de Bergantino B AMP. Kon hem enigszins betaalbaar scoren als demo model (-35%) en 2018 model, waardoor ik overgehaald ben :mrgreen:

Bas en innovatie zijn toch wel twee zaken die de nodige wrijving hebben. Misschien is dit wat te algemeen gesteld maar zelf ben ik helemaal niet van de vintage en loop ik liefst met een grote boog om een buizenbak van 40kg heen en klassieke torren/mosfet bakken hoeven voor mij ook niet meer. Klasse D is nu wel zo'n beetje ingeburgerd kan je stellen. Ik ben een jaar of vijf geleden al dit platform opgestapt met de Glockenklang Blue Sky als vervanger van mijn Heart Rock, welke mij overigens minder goed beviel dan de Heart-Core. Deze Blue Sky gaat ook pas weer weg als de opvolger van de Blue Sky het levenslicht gaat zien. Hoe goed de Bergantino ook is, het is geen Glock ;-) dus van verdringing zal geen sprake zijn.

Tja, wat moet je er dan mee zou je zeggen...
Om te beginnen, de helft lichter en kleiner als mijn Blue Sky en hij heeft een LCD :lol: met DSP.

Bekijk hem https://bergantino.com/product/bamp/:

Mijn bevindingen;
Er zijn een paar dingen die in mij opkomen; Clean, direct, snel, compact, stil, handig!
In mijn optiek bestaan "neutrale" versterkers niet. Ik zie die opmerkingen regelmatig voorbij komen; deze versterker voegt niks toe, alleen mijn bas maar dan harder... Er is altijd een signature van de ontwerper aanwezig en dat spreekt je aan of niet. Vergelijk ik de basis van de B AMP met de Blue Sky dan is mijn conclusie dat de Blue Sky meer juice heeft en "rijker" klinkt. Dit valt vooral op wanneer je direct A/B doet. Ben je een minuutje heen op de B AMP dan ben ik de Blue Sky eigenlijk alweer vergeten. De B AMP nodigt uit en inspireert. Waar de Blue Sky in het laag nog wel eens voor flinke uitslagen zorgt van de woofers, heeft de B AMP dat niet, terwijl gehoormatig niet ondergedaan wordt in het low-end. In het hoog is de B AMP wat harder dan de Blue Sky. De Glock zou ik dan ook wat milder beschrijven terwijl je geneigd bent te denken dat de B AMP wat dof is nadat je net op de Blue Sky hebt gespeeld. Maar nogmaals, dat gevoel verdwijnt wanneer je even aan het spelen bent op de B AMP.
Totzover mijn pogingen om geluid te beschrijven...

DSP
Nou, hier draait het natuurlijk allemaal om (voor mij).
Ik heb waardering voor de wijze waarop dit concept uitgebracht is. Alle regelingen en filters zijn in het digitale domein. Inmiddels zijn we beland op Firmware 5.12 en is naast de reeds bestaande HPF (hoog doorlaat filter) een LPF (laag doorlaat filter) en een Fuzz toegevoegd. DISTORTIONS 1/2 waren reeds aanwezig. Nu zijn distortions niet echt mijn ding, dus laat ik die maar voor wat het is.
De HPF is inschakelbaar en instelbaar in stappen van 1Hz vanaf 32Hz. Dit kan helpen om de eindtrap te ontlasten. Veel vermogen gaat doorgaans in de lage frequenties zitten. Een HPF ruimt wat op waardoor meer over is voor het overige. Waarschijnlijk alleen nuttig op hoge volumes wanneer je het uiterste van de versterker vraagt. In elk geval heb ik klankmatig een voorkeur om de HPF uit te schakelen. (Phil Jones Piranha Compact 8 cabinet). Zoals al eerder aangehaald, de B AMP houdt je speaker uitstekend onder controle en heb je doorgaans zo'n HPF niet nodig naar mijn mening. De LPF is ook instelbaar tot 9,5kHz (5kHz stappen omlaag). De gedachte is dat je ruis en snaarbuzz kan elimineren, maar deze eerste poging van het LPF kan niet echt op applaus van mij rekenen. Het lijkt erop dat het een cut-off filter is, terwijl ik liever een -3dB demping had gezien. Ik zal Jim Bergantino hier eens een berichtje over sturen.
De compressor is ietwat beknopt als je gewend bent om met tresholds, ratio, gain en hard/soft knee te werken. Je hebt hier alleen een indicatieve ratio (0-15) en een gain en geen visuele indicatoren. Je kan geen treshold inschakelen en dat vind ik wel een gemis. Het heeft er nu meer weg van dat het constant werkt waardoor je meer punch in het geluid krijgt, maar niet echt heel precies de uitschieters (bijvoorbeeld Low C/D, als je wat te enthousiast te werk gaat) kan trimmen. Dit is niet echt de manier die ik bejubel om met een compressor om te gaan maar realiseer me dat anderen daar heel anders over denken. Waarschijnlijk ben ik teveel verwend met de DBX 160a, waarvan ik overigens de OverEasy mode gruwelijk vind en zware voorkeur heb voor hard-knee.

Heb ik dan helemaal niks positiefs te melden over de DSP?
Zeker wel, het opslaan van je instellingen is een dikke PLUS. Je kan zelf de mode instellen waarop je toonregeling doet en vervolgens zijn er twee geheugen sloten om het in weg te schrijven. Ideaal voor mij die vaker dan mij lief is in dezelfde akoestische ramp omgeving repeteert en 3 seconden de tijd heeft om te sound checken.
De systeem fan kan je instellen op NORMAAL of QUIET. In deze laatste setting is de amp muisstil en wordt toch voldoende gekoeld in een off-stage omgeving. Heb je hem ingebouwd in een rack met de nodige straalkacheltjes dan kan je de FAN ook continu zetten voor maximale luchtstroom in de B AMP.
Voor de akoestische mensen onder ons, er zit ook een soort van feedback killer in. Lijkt me nuttig.

Daarnaast doet de B AMP nog aan speaker profiles. Een leuke Vendor Lock-In om je aan te sporen Bergantino cabinets aan te schaffen. Het idee is dat de B AMP compenseert daar waar een cabinet zich anders gaat gedragen onder wisselende belasting. Helaas is het systeem niet zo intelligent dat het zelf een meting kan doen, je bent aangewezen op de profiles die geleverd worden door de Bergantino, voor enkel hun aanbod.

Voor mij voorlopig een blijvertje. Het basis geluid is zonder meer goed en de toonregeling werkt uitstekend. Hij is licht van gewicht en daarnaast heel compact. Potentie om verder door te groeien door de software updates is ook een voordeel.
Ik hoop dat we ooit nog eens op een niveau belanden dat de DSP naar de next level gaat. Hiermee bedoel ik dus; speaker en room correctie toepassen. Dit gebeurd al enige tijd in audio land, maar hopelijk bereikt het ons ook nog eens een keer.

Zonder DSP heb je de Forte. Deze is een paar honderd euro lager geprijsd en heeft een conventionele toonregeling. Zeker een aanrader om eens te proberen.
Een Glockenklang Blue Sky is een stuk duurder dan de Forte maar ongeveer gelijk geprijsd met de B Amp.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door basloze fret »

Goede review!! Ik was al benieuwd naar deze versterker. Maar ik zou toch eerder voor een wat eenvoudigere versterker gaan met minder mogelijkheden.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door AmericanIdiot »

Leuke amp met een paar grote voordelen:

- ingebouwde tuner
- hij kan tot 2 Ohm! Dat zie je niet vaak, zeker niet in de lightweigths. Hiermee ben je erg flexibel wat betreft verschillende cabs en parallel aansluitingen.

Het zou voor mij een serieus alternatief kunnen zijn voor mijn toch wel zware 19" rack.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Slashhead »

Inmiddels heb ik al flink wat sessies met deze B|AMP achter de rug en het is een fantastische versterker.
Als ik nu op het punt stond om 1 versterker te kopen en had de keuze tussen de B|AMP en de Blue Sky dan zou ik de B|AMP kiezen. Die DSP met LCD is gewoon heel praktisch.
Inmiddels is er ook een Forte HP (high power) uitvoering. Daar zit ook de DSP in, alleen zonder de LCD interface. Dit is de wat klassiekere lay-out maar wel DSP (firmware updates via USB). Blijkbaar is het toch lastig om een nieuw soort interface geaccepteerd te krijgen. Tja, veuls te modern ;-)
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Sjtevel 1984 »

Slashhead schreef: 23 apr 2019, 12:57 Blijkbaar is het toch lastig om een nieuw soort interface geaccepteerd te krijgen. Tja, veuls te modern ;-)
Neuh hoor, er zijn genoeg mensen met een Kemper, AxeFX, Headrush of een Helix. Ik denk dat de combinatie met een ingebouwde poweramp gewoon niet populair is (met uitzondering van de Kempers).

Zelf prik ik mijn Helix direct in de poweramp van mijn GK. Mocht de Helix problemen geven, kan ik nog altijd de GK gebruiken.
Uiteindelijk denk ik dat deze markt meer gericht is op het gebruik van IEM, of direct richting PA. En ja, dan heb je geen poweramp nodig (en kan ook je cab thuis blijven).
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Slashhead »

Ik vind niet dat je de B|Amp in het zelfde segment kan plaatsen als de Kemper en consorten. Dit heeft niets van doen met amp/cab modeling/profiling. Ook al gebruikt hij speaker profiles. ;-) Het B|Amp speaker profile principe is bedoeld om de fysiek aangesloten Bergantino cabinetten optimaal te laten werken (drive vanuit de B|Amp) in verschillende configuraties. Denk daarbij aan naast elkaar of op elkaar. 12" combineren met 15". Etc. Niet te verwarren met de cabinet simulaties technologie uit de door jou genoemde apparatuur.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ok, dat is dan 1 dingetje wat die niet doen. :wink: Voor de rest zijn de mogelijkheden (in de Helix) vrij uitgebreid. Compressors, drives/distortions/fuzz, gates, modulatie, eq’s (grafisch/parametrisch) LPF/HPF, filters, wahs èn een tuner (even het stukje amp/cab/mic modelling niet meegeteld).

Ook qua routing zijn er talloze opties (fx naar je amp/fx+amp modelling naar foh bijvoorbeeld).

Als ík zou moeten kiezen (wat ik dus al gedaan heb :facepalm:), vind ik de mogelijkheden van de b amp beperkt. Juist de flexibiliteit trok mij aan in de Helix. Is er een foh? Dan alleen de helix mee. Geen foh, gaat de stack mee.

Ik heb héél lang getwijfeld om een Markbass multiamp aan te schaffen, maar uiteindelijk is deze het door bovenstaande reden niet geworden.

Ik denk persoonlijk dat de markt verzadigd is geraakt met modellers, waardoor de b amp een beetje in een hoekje is geplaatst. Het blijft toch een beetje een niche product. Zeker vooruitstrevend, maar is hier wel vraag naar?

In ieder geval fijn om te horen dat hij jou zo goed bevalt! :jaaaaa:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Slashhead »

Ik krijg toch een beetje het idee dat je de B|Amp niet helemaal begrijpt. Je moet hem naast een Glockenklang Blue Sky, Eich T1000 of Mesa WD800 zetten. Een reguliere klasse D versterker. In tegenstelling tot deze modellen is bij de B|Amp het tone-shaping deel gedigitaliseerd. Dat maakt het geheel flexibel en upgrade baar. Normaliter zijn deze functies met discrete componenten ingebouwd en is het wat het is.

Die Mark Bass waar je het over hebt is inderdaad een modeling amp/cab apparaat en begrijp ik je keuze voor een Helix en het al dan niet aanwezig zijn van een power amp.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Sjtevel 1984 »

Jawel hoor, de preamp (drive/comp/para eq/filters) bevinden zich in het digitale termijn. En van daar uit gaat het signaal naar de poweramp. Of mis ik nu iets?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Slashhead »

De pre-amp maakt gebruik van de DSP. Als je de DSP weg zou halen heb je nog gewoon een geïntegreerde bas versterker. Dus een pre-amp en power-amp. Dat is het verschil tussen een B|amp en een modeling versterker. Daarom moet je hem ook met eerder genoemde versterkers vergelijken en niet een Helix of Kemper.
Dit concept bestaat al langere tijd in high-end audio. Klasse A pre-amp met DSP voor room en speaker correctie. Dat is nu naar de basversterker gebracht in beperkte vorm. Maar het zijn de eerste stappen.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ok, dus als ik het goed begrijp: keuze tussen óf een reguliere preamp, óf een digitale preamp die wordt versterkt door een klasse d?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Slashhead »

Pre-amp krikt alleen je signaal op van instrument level naar een niveau geschikt voor aansluiting op een Power amp. Tijdens het versterken van het instrument level worden door de bouwer verschillende filters toegepast om ervoor te zorgen dat het signaal dat aangeboden wordt aan de power amp zo goed mogelijk het gedrag van de power amp compenseert/stuurt zodat er een klankkleur ontstaat die hem welgevallig is. Dit staat allemaal nog los van de tone regelingen die je op de versterkers terugvindt.

Een Power Amp laat bepaald gedrag zien over een frequentie band van zeg; 20Hz - 18Khz. Hij versterkt meer/minder/langzamer op bepaalde frequenties. Menselijk gehoor heeft bepaalde hotspots. Het idee is dat je met een pre-amp bepaalde frequenties drukt of accentueert waardoor jouw signature ontstaat. Bijvoorbeeld een typische vintage geluid of juist moderne inslag. Kijk naar wat Mesa doet met de D800 en WD800. Dit speelt een rol bij Klasse D, omdat meestal overal dezelfde power amp modules worden gebruikt. Hoe beter je dit wilt doen, hoe duurder het wordt omdat zo'n filter erg geavanceerd kan worden. Daarom zijn sommige preamps heel erg duur en anderen heel goedkoop... Mijn vermoeden is wel dat dit filter al in de DSP wordt gedaan van de B|AMP. Je hebt dat ding nu eenmaal en het zou raar zijn als je dan een analoog circuit zou gaan toepassen. Belangrijk is alleen dat je een heel erg goede AD/DA conversie hebt, en dat is dik voor elkaar bij de B|AMP

Dit deel is fixed bij de B|AMP. Dus niet kiesbaar of wat dan ook. Geen keuze analoog/digitaal, gewoon DE PREAMP.

NU komt de DSP met profiles in beeld.
Je weet natuurlijk niet wat voor speaker aangesloten gaat worden op de versterker. Het combineren van speakers kan ervoor zorgen dat bepaalde frequenties oververtegenwoordigd worden. Zet je ze naast elkaar, of stapel je zo op elkaar. Gebruik je 10"/12"/15" of combinaties daarvan, elke driver heeft zijn eigen karakteristiek met gevolg een heel andere klank. Jij compenseert dat met de tone regeling (EQ) welke enigszins globaal is. Dus ten opzichte van bijvoorbeeld een MESA WD800 niks anders, behalve dan dat de tone regeling bij de B|AMP in een DSP wordt gedaan. Nou en daar zit de truc van de B|AMP.
Door nu een profile (alleen Bergantino cabinnetten) te laden kan een hele hoge resolutie gehaald worden in de EQ aanpassing. Dus inplaats van 4-band EQ heb je nu een spectrum tot je beschikking, welke automatisch ingesteld wordt. En dat heeft de potentie om tot betere resultaten te komen. Daaroverheen heb je dan nog de 4-band EQ om e.e.a. naar jouw smaak af te stellen. Vandaar ook mijn opmerking; eigenlijk zou er een mogelijkheid moeten zijn om je eigen profile te maken en die te laden in de B|AMP. In mijn geval een Phil Jones C8 cabinet omdat ik die gebruik. Maar ik snap ook dat dit niet even een microfoontje is en dan maar de boel uitmeten, daar komt wel wat meer bij kijken. Ik twijfel ook of dat haalbaar is voor op je slaapkamer. In elk geval hebben ze wel een mooi vendor lock-in bedacht wat echt wel voordelen kan opleveren. Ik ben alleen nog niet zo onder de indruk van hun cabinetten, maar dat komt omdat ik nogal eigenwijs ben met mijn 5" drivers.

Ik beschouw dit als een begin van de DSP inzet om tot room en speaker correctie te komen. Stel je speelt in een kleine PUB of in je woonkamer en daar blijkt de noot G (G1, G2 etc.. typisch woonkamer pijntje) enorm versterkt te worden door de akoestiek. Een DSP is HET middel om dat gedrag van die kamer te compenseren, door de pre-amp de power amp anders aan te laten sturen. Dus rekening houdend met het versterkend effect van de kamer op het gebied 30 - 40Hz en 400Hz etc.. Dat is wat in potentie een DSP in je pre-amp sectie kan betekenen. Maar dan moet je wel instaat zijn om snel een room meting te doen.
Dat is echt anders dan cabinet moddeling.
Laatst gewijzigd door Slashhead op 24 apr 2019, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Bergantino B|AMP

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ach, daar hebben we dan weer sonarworks voor. :wink:
FE163A3C-0998-4063-BFDE-9F128E5ED6E4.jpeg
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie