Shortscale p basses

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Smullie
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 mar 2019, 18:58

Re: Shortscale p basses

Bericht door Smullie »

Maruszczyk maakt ogenschijnlijk heel knappe dingen, maar het zijn toch behoorlijke prijzen die eraan vast hangen. Ik twijfel er geen seconde aan dat die gerechtvaardigd zijn, maar dat betekent nog niet dat ik dat eraan kan geven. Het blijft een hobby die betaalbaar moet blijven. Ik zou toch echt graag rond (of onder) de 1000€ willen blijven. En 16 weken moeten wachten op de bas zal normaal zijn voor een custom bas, maar dat werkt ook niet in hun voordeel. Ik ben ook merkgeil genoeg (een gebrek waar ik me van bewust ben) om liever minder te betalen voor een Fender dan voor een custom made Maruszczyk.

Een short- of medium scale p-bass blijkt wel te bestaan. Daarvoor moet je blijkbaar vooral kijken naar de japanse Fenders. Ik kan er echter nieuw of tweedehands geen vinden. Als iemand er een weet liggen mag die me dat altijd laten weten!

Daarom begin ik toch meer en meer naar de Fender Mustang Basses te kijken die je nieuw in de winkel kan vinden. Er is de Mexicaanse Mustang PJ bass en de Amerikaanse Performer Mustang. Die zijn echter nog niet zo enorm lang samen in het gamma, waardoor er ook nog niet veel besprekingen over te vinden zijn waarin de vergelijking gemaakt wordt.

De Amerikaanse heeft wel een kleur in het gamma (aubergine) dat me meer aanspreekt dan de opties bij de Mexicaan, maar dat is niet direct de belangrijkste factor. Verder vind ik de minder grote pickups bij de Amerikaanse ook mooier, maar ook dat is veel minder belangrijk. Ze kosten dan ook ongeveer het dubbele. Als ze echter echt beter zijn, dan kan ik dat voor mezelf uiteindelijk wel verantwoorden.

Heeft hier iemand ervaring met de 2 modellen die me kan vertellen wat de verschillen zijn en of het verschil in prijs te rechtvaardigen is met een betere sound en/of afwerking?
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Shortscale p basses

Bericht door DFA 79 »

En de nieuwe gibson les paul junior bassen? Shorty en volgens mij de humbucker in the sweet spot?
Smullie
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 mar 2019, 18:58

Re: Shortscale p basses

Bericht door Smullie »

DFA 79 schreef: 23 apr 2019, 13:02 En de nieuwe gibson les paul junior bassen? Shorty en volgens mij de humbucker in the sweet spot?
Hoewel ik best fan ben van Gibson (ik heb een LP studio van de jaren 90 en een SG als gewone gitaren) ben ik om een of andere reden geen fan van de vorm van de LP junior bass. Als het dan toch een niet-fender vorm mag zijn, dan ben ik meer gecharmeerd door de Supro Huntington (2 of 3). En dat schijnen ook best fijne bassen te zijn en ze vallen net nog in budget...
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Shortscale p basses

Bericht door Gerth »

Misschien lichtjes off-topic gezien TS zich wil "verbeteren" vertrekkende van een Squier maar heeft er iemand ervaring met die (weeral spotgoedkope) Harley Benton short-scale P'tjes?

Gezien mijn en anderen alom goede ervaringen met hun P '51-kloon en mijn goesting om ooit een shortscale te bezitten (met natuurlijk dikke flats of nylons... ) heb ik daar hoe langer hoe meer serieuze interesse voor...
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Shortscale p basses

Bericht door Mach1 »

Ik heb de longscale versie van die bas en dat is een winnaar, mits goed afgesteld. Ik vind hem beter klinken dan vele vintage Fenders die ik had!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Shortscale p basses

Bericht door Gerth »

Mach1 schreef: 02 mei 2019, 10:04 Ik heb de longscale versie van die bas en dat is een winnaar, mits goed afgesteld. Ik vind hem beter klinken dan vele vintage Fenders die ik had!
Bedankt voor de reactie! De shortscale qua electronica en afwerking wel vergelijkbaar zijn met zijn grote broertje zeker? De reviews op het net zijn in elk geval even positief als voor de longscales, waarvan ik ook een gelukkige bezitter ben :D .
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8239
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Shortscale p basses

Bericht door Mach1 »

Ah kijk! Lijkt me wel; dan zou ik de gok durven wagen.
Ik heb ook de P/J (te koop omdat ik geen ruimte meer heb in volgende huis) maar dan met flats. Geluid is belachelijk goed!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Shortscale p basses

Bericht door blablas »

Ik heb vier HB PB Shorty's gekocht om te verbouwen - ze hadden in de basis bij lange niet de bouwkwaliteit die de PB-50 heeft!
Dit was de eerste:
Afbeelding
P pickup vervangen met een SD QP en een brug pickup er bij geplaatst.

De tweede:
Afbeelding
Jazz pickups ingebouwd.

Derde:
Afbeelding
MM humbucker en preamp ingebouwd.

En vierde:
Afbeelding
Toasters ingebouwd.

Problemen die ze allemaal hadden: tuners schots en scheef gemonteerd, scherpe freteinden en een lelijke witte pickguard - ik heb dus voor alle vier een nieuwe gemaakt.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Shortscale p basses

Bericht door Gerth »

Bedankt voor de info. De twijfelduivel slaat terug toe, misschien maar beter ook...

Heb je deze al langere tijd terug gekocht? Deze vraag omdat de algemene kwaliteit van de HB' de laatste jaren toch verbeterd zou zijn (of maak ik mezelf iets wijs om die Shorty toch te kopen?... )
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Shortscale p basses

Bericht door Gerth »

Nogmaals bedankt. Ik ga hem houden; van deze kwaliteit ben ik zeker en het zou wel een serieuze domper zijn om uiteindelijk met iets opgezadeld te zitten dat ipv méér minder dan zijn geld waard is...

Moet wat minder impulsief zijn in het vervolg... (waar zijn mijn pilletjes? :facepalm: )
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Shortscale p basses

Bericht door blablas »

Gerth schreef: 03 mei 2019, 08:56Heb je deze al langere tijd terug gekocht?
Dat is alweer enige tijd geleden, de eerste heb ik begin 2015 gekocht, de laatste halverwege 2015.
Maar bij wat ik her en der op diversen fora langs zie komen is de bouwkwaliteit tot op heden nog niet veel verbeterd in deze serie.
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1117
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Shortscale p basses

Bericht door Gerth »

blablas schreef: 03 mei 2019, 11:25
Gerth schreef: 03 mei 2019, 08:56Heb je deze al langere tijd terug gekocht?
Dat is alweer enige tijd geleden, de eerste heb ik begin 2015 gekocht, de laatste halverwege 2015.
Maar bij wat ik her en der op diversen fora langs zie komen is de bouwkwaliteit tot op heden nog niet veel verbeterd in deze serie.
Thanks, houden dus, die (goeie) PB-50 :cheer: !
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Shortscale p basses

Bericht door Basvarken »

Lekker onscherp filmpje wat ik zeven jaar geleden maakte toen ik nog BaCH bassen verkocht. ;-)
Geeft wel een idee wat je met de shortscale Telecaster bas van BaCH kunt doen qua sound.

Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7179
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Shortscale p basses

Bericht door HNZ »

Smullie schreef: 23 apr 2019, 00:36...Er is de Mexicaanse Mustang PJ bass en de Amerikaanse Performer Mustang...

Heeft hier iemand ervaring met de 2 modellen die me kan vertellen wat de verschillen zijn en of het verschil in prijs te rechtvaardigen is met een betere sound en/of afwerking?
Ik heb de MiM PJ en vroeger de japanse "plain Mustang" uitvoering gehad.

Die japanse was een heel fijne bas. Mooi gebouwd en afgewerkt. Ik heb de pu's vervangen door Nordstrands en dat gaf een rijkere sound met wat meer 'ronk'.
Ik vond het opmerkelijk hoe veelzijdig die mustang was qua sounds. Die bas heeft me geleerd dat één pu in sweet spot een rijk palet aan sounds kan geven.
Mits je varieert met je aanslag en de plaats waar je aanslaat natuurlijk. Ik vond de Mustang makkelijker en prettiger dan een fullscale p-bass.

De MiM PJ die ik nu heb is ook een prima basje. Echter, het is een nieuwe bas en nog lang niet ingespeeld en naar mijn hand gezet.
Daardoor is het moeilijk vergelijken. Wel staat voor mij vast dat ik het j-element er uit ga halen. Puur persoonlijk - het klinkt op zich prima.
Ook zal ik het precision element vervangen - waarschijnlijk door een Mustang pu. Alleen maar omdat ik dat fijn vind klinken èn ogen.
Sowieso vind ik de stock pu's een beetje karakterloos, maar ook dat is weer puur persoonlijk.

In het algemeen:
Als je een shortscale p-bass zoekt zou ik altijd voor een Mustang gaan. Ze spelen lekker, klinken goed en zien er top uit.
De shortscale p-bassen die ik ken vind ik altijd een beetje nog niet uitgegroeide dingen met hun m.i. te grote pu's.

Als je een budget van ± €1000 hebt zou ik de JMJ kiezen. Ik heb de MiM PJ puur vanwege mijn budget (of liever het gebrek er aan)

Succes met de queeste!
Jetsetbasje
Berichten: 495
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:57

Re: Shortscale p basses

Bericht door Jetsetbasje »

HNZ schreef: 07 mei 2019, 08:42
Smullie schreef: 23 apr 2019, 00:36...Er is de Mexicaanse Mustang PJ bass en de Amerikaanse Performer Mustang...

Heeft hier iemand ervaring met de 2 modellen die me kan vertellen wat de verschillen zijn en of het verschil in prijs te rechtvaardigen is met een betere sound en/of afwerking?
Ik heb de MiM PJ en vroeger de japanse "plain Mustang" uitvoering gehad.

Die japanse was een heel fijne bas. Mooi gebouwd en afgewerkt. Ik heb de pu's vervangen door Nordstrands en dat gaf een rijkere sound met wat meer 'ronk'.
Ik vond het opmerkelijk hoe veelzijdig die mustang was qua sounds. Die bas heeft me geleerd dat één pu in sweet spot een rijk palet aan sounds kan geven.
Mits je varieert met je aanslag en de plaats waar je aanslaat natuurlijk. Ik vond de Mustang makkelijker en prettiger dan een fullscale p-bass.

De MiM PJ die ik nu heb is ook een prima basje. Echter, het is een nieuwe bas en nog lang niet ingespeeld en naar mijn hand gezet.
Daardoor is het moeilijk vergelijken. Wel staat voor mij vast dat ik het j-element er uit ga halen. Puur persoonlijk - het klinkt op zich prima.
Ook zal ik het precision element vervangen - waarschijnlijk door een Mustang pu. Alleen maar omdat ik dat fijn vind klinken èn ogen.
Sowieso vind ik de stock pu's een beetje karakterloos, maar ook dat is weer puur persoonlijk.

In het algemeen:
Als je een shortscale p-bass zoekt zou ik altijd voor een Mustang gaan. Ze spelen lekker, klinken goed en zien er top uit.
De shortscale p-bassen die ik ken vind ik altijd een beetje nog niet uitgegroeide dingen met hun m.i. te grote pu's.

Als je een budget van ± €1000 hebt zou ik de JMJ kiezen. Ik heb de MiM PJ puur vanwege mijn budget (of liever het gebrek er aan)

Succes met de queeste!


:stupid: die JMJ heb ik ook sinds een jaartje en inderdaad een mooi alternatief voor een P-bas. Plus, maar dat is smaak, ziet die er gewoon veel gaver uit.
Fender precision / ibanez ATK ->sansamp di -> Ampeg svt classic -> ampeg 8x10 ->party!
Plaats reactie