Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

Het gaat niet alleen om het principe, maar ook omdat ik het zelden mooi vind wat er op gespeeld wordt, enkele uitzonderingen daargelaten. Zelfs bij Chaka Khan vind het niks toevoegen en stoort het me eerder als hij echt de hoogte in gaat.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Rieno »

Dat is dezelfde bassist als op het filmpje op de vorige pagina :mrgreen: Deze is dat ja:

I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door jaapdesticker »

Pedullist schreef: 01 jun 2019, 12:15 Ik snap gewoon niet waarom je jezelf moedwillig vanwege een zelfbedacht principe begrenst in je smaak. Het doet me denken aan toen ik 17 was, en er in het vriendenclubje een soort van ongeschreven afspraken waren over wat goed en niet goed is. Blij dat ik daarvan af ben...heb zoveel mooie dingen ontdekt daarna. Een Chapman stick vind ik in de regel vrij vervelend. Ik hou niet zo van het geluid van tappen, om dezelfde reden waarom ik niet zo van clavecimbel hou: geen of weinig dynamiek, weinig mogelijkheden voor frasering op gebied van vibrato. Maar Wooten's eerste draai ik graag, omdat het hem wél lukt omdat er in te brengen. Ik sta open voor alles, en ik ben het met je eens dat >7 snarige bassisten zelden overtuigen (in mijn geval omdat ze altijd gaan tappen). Maar die man bij Chaka Kahn (?) op zijn Ken Smith 7 (Rieno post hem nog wel eens) hoor ik echt graag.
Ik speel ook vrij veel Chapman Stick, maar je hebt een punt, de expressiemogelijkheden zijn beperkter dan bij een bas. Ik gebruik em in een paar situaties:
- keyboard-achtige "wilde" partijtjes
- baspartijen die om een "vinnige" attack vragen
- andere kant van het spectrum: liefelijke "tokkelachtige" intro's of solostukjes, zoals deze:
Maar voor smeuige baspartijen pak ik een basgitaar :-)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Prachtig ! Je beheerst het meer dan behoorlijk...wow
what fools these mortals be
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door jaapdesticker »

wombatboter schreef: 01 jun 2019, 18:03 Prachtig ! Je beheerst het meer dan behoorlijk...wow
Dank u :-) Was wel ff spannend... want niet gepland, we waren vergeten een muziekje voor te bereiden voor tijdens de collecte.
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door BassEnders »

Game of Thrones tune. Geen bas maar wel heel veel gitaren
https://www.youtube.com/watch?v=6i0a7RDPkM8
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door dejohan »

wombatboter schreef: 01 jun 2019, 18:03 Prachtig ! Je beheerst het meer dan behoorlijk...wow
+1!
Top hoor.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Uitstekende frasering! De vibrato en voorslagjes maken het meteen muzikaal.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2897
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Spaghettihout »

jaapdesticker schreef: 01 jun 2019, 17:55
Pedullist schreef: 01 jun 2019, 12:15 Ik snap gewoon niet waarom je jezelf moedwillig vanwege een zelfbedacht principe begrenst in je smaak. Het doet me denken aan toen ik 17 was, en er in het vriendenclubje een soort van ongeschreven afspraken waren over wat goed en niet goed is. Blij dat ik daarvan af ben...heb zoveel mooie dingen ontdekt daarna. Een Chapman stick vind ik in de regel vrij vervelend. Ik hou niet zo van het geluid van tappen, om dezelfde reden waarom ik niet zo van clavecimbel hou: geen of weinig dynamiek, weinig mogelijkheden voor frasering op gebied van vibrato. Maar Wooten's eerste draai ik graag, omdat het hem wél lukt omdat er in te brengen. Ik sta open voor alles, en ik ben het met je eens dat >7 snarige bassisten zelden overtuigen (in mijn geval omdat ze altijd gaan tappen). Maar die man bij Chaka Kahn (?) op zijn Ken Smith 7 (Rieno post hem nog wel eens) hoor ik echt graag.
Ik speel ook vrij veel Chapman Stick, maar je hebt een punt, de expressiemogelijkheden zijn beperkter dan bij een bas. Ik gebruik em in een paar situaties:
- keyboard-achtige "wilde" partijtjes
- baspartijen die om een "vinnige" attack vragen
- andere kant van het spectrum: liefelijke "tokkelachtige" intro's of solostukjes, zoals deze:
Maar voor smeuige baspartijen pak ik een basgitaar :-)
Geweldig gespeeld, Chapeau!!
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door jaapdesticker »

***bloos*** dank, mensen! Mijn grote Stick-held (qua baspartijen) is trouwens Nick Beggs, hadden jullie dit filmpje al eens gezien? Qua geluid is het Lo-Fi, maar ik vind dit te gek gespeeld!

Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2093
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door bastaart »

Ja, da's een tof filmpje van Nick Beggs! Zo zie ik de Stick eigenlijk het liefst, als een bas instrument met extra mogelijkheden. De meeste gebruiken hem tegenwoordig (en vroeger ook al) als een piano en dat spreekt me minder aan, alhoewel dat veel moeilijker is. Toch luister ik dan liever naar Tony Levin of Nick Beggs, die halen er ook een vettere bas sound uit.
De meeste Stick spelers zijn me wel bekend want ik heb ook lang Stick gespeeld en hem veel in bands gebruikt. Inmiddels al zo'n 15 jaar geleden mee gestopt.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door jaapdesticker »

bastaart schreef: 02 jun 2019, 14:09 Ja, da's een tof filmpje van Nick Beggs! Zo zie ik de Stick eigenlijk het liefst, als een bas instrument met extra mogelijkheden. De meeste gebruiken hem tegenwoordig (en vroeger ook al) als een piano en dat spreekt me minder aan, alhoewel dat veel moeilijker is. Toch luister ik dan liever naar Tony Levin of Nick Beggs, die halen er ook een vettere bas sound uit.
De meeste Stick spelers zijn me wel bekend want ik heb ook lang Stick gespeeld en hem veel in bands gebruikt. Inmiddels al zo'n 15 jaar geleden mee gestopt.
Ha, ik zie nu je naam pas staan... volgens mij heb ik in een ver verleden nog es een cassettebandje van je Stick-muziek toegestuurd gekregen, kan dat??
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18616
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »



Vond hem altijd een beetje een Hadrien Fraud/Fauxeud, maar dit is wel vet.
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2093
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door bastaart »

jaapdesticker schreef: 02 jun 2019, 14:42
bastaart schreef: 02 jun 2019, 14:09 Ja, da's een tof filmpje van Nick Beggs! Zo zie ik de Stick eigenlijk het liefst, als een bas instrument met extra mogelijkheden. De meeste gebruiken hem tegenwoordig (en vroeger ook al) als een piano en dat spreekt me minder aan, alhoewel dat veel moeilijker is. Toch luister ik dan liever naar Tony Levin of Nick Beggs, die halen er ook een vettere bas sound uit.
De meeste Stick spelers zijn me wel bekend want ik heb ook lang Stick gespeeld en hem veel in bands gebruikt. Inmiddels al zo'n 15 jaar geleden mee gestopt.
Ha, ik zie nu je naam pas staan... volgens mij heb ik in een ver verleden nog es een cassettebandje van je Stick-muziek toegestuurd gekregen, kan dat??
Geen idee. Zou zo maar kunnen. Lang geleden aan het begin van mijn Stick avonturen, toen er nog cassette bandjes demo's waren. :oudezak:
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

MonoNeon + Knower

Bericht door Wiro »

Plaats reactie