Soundcheck riedeltjes

Berichten over dingen die niet in één van de drie bovenstaande fora horen plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Soundcheck riedeltjes

Bericht door padawatje »

Wat spelen jullie zoal tijdens soundchecks ? Altijd hetzelfde riedeltje of net niet ? En is dat een doordachte keuze ? :)
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door BassKees »

Het liefst speel ik het thema van Pippi Langkous, de gitarist doet dan ook vrolijk mee. Goed voor de sfeer! Verder over het hele bereik wat noten, een paar noten slappen en poppen, dat is het wel zo'n beetje. Eq is meestal in orde, het gaat vaak alleen om het goed instellen van de gain vandaar het slappen en poppen (of zo hard mogelijk aanslaan)
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3023
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door Britsie »

'Sinterklaas kapoentje'
Altijd lachen in een rockkroeg: je ziet gezichten oplichten omdat ze het muziekje herkennen maar dan realiseren ze zich dat ze het niet meer 'cool' mogen vinden. :mrgreen: Liefst met nog wat distortion over. Is geen doordachte keuze.
'7 Nation Army' ben ik mee gestopt want dat verwacht iedereen dat je het hele nummer gaat spelen in de set.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door LemmyNL »

We hebben het er ooit wel eens over gehad, maar daar is nooit wat uit gekomen. Ik vind het vet kut om een nummer van de setlist te spelen, want dan hoort men het twee keer. Meestal komen we pas aan een check toe vlak voor de set, mede dankzij een niet gecoördineerd opbouwen. Ik heb het al onteblaar vaak voorgesteld om daar wat aan te doen, maar het komt er altijd op uit. Liefst zou ik een nummer achter de hand hebben voor de check, zodat het nooit een vraag is.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door Slashhead »

Buiten het gegeven dat ik slechts een fractie van de tijd krijg die de gitarist en de drummer hebben... meestal improviseer ik in het mid en laag daarna hoog en ten slotje alles door elkaar en wat akkoorden.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door Sjtevel 1984 »

Wij doen altijd een intro, couplet en refrein van een nummer wat niet op de setlist staat.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door Green Goblin »

Britsie schreef: 07 jun 2019, 15:30 'Sinterklaas kapoentje'
Altijd lachen in een rockkroeg: je ziet gezichten oplichten omdat ze het muziekje herkennen maar dan realiseren ze zich dat ze het niet meer 'cool' mogen vinden. :mrgreen: Liefst met nog wat distortion over. Is geen doordachte keuze.
'7 Nation Army' ben ik mee gestopt want dat verwacht iedereen dat je het hele nummer gaat spelen in de set.
Sesamstraat!

En inderdaad, ik heb ook wel eens het riedeltje van "Under pressure" gedaan, en dan voel je je wel schuldig als er direct een enthousiasteling het herkent, terwijl je weet dat je het niet gaat spelen...
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2579
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door jorren »

Er is er 1 jarig :D
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door BassAgent »

Ik piel altijd maar wat eigenlijk, over de hele hals heen. Zorgen dat je een beetje zorgt dat de geluidsman je hele spectrum gehoord heeft, en dat je op het volume speelt dat je live ook gaat doen. Op m'n Moog soundcheck ik meestal één of ander flauw jaren '90 dancehitje.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door AmericanIdiot »

Met de bas gewoon wat simpele 1/8 noten van laag naar hoog en wat string pulls / thumbslaps.

Met de band een nummer waarin alle instrumenten + alle vocals en een gitaarsolo voorkomen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door Hans58 »

AmericanIdiot schreef: 08 jun 2019, 11:49 Met de bas gewoon wat simpele 1/8 noten van laag naar hoog (...)

Met de band een nummer waarin alle instrumenten + alle vocals en een gitaarsolo voorkomen.
Dit inderdaad.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Laxe
Berichten: 1563
Lid geworden op: 14 dec 2005, 00:28

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door Laxe »

AmericanIdiot schreef: 08 jun 2019, 11:49
Met de band een nummer waarin alle instrumenten + alle vocals en een gitaarsolo voorkomen.
Zo ja, en piano/harmonica waar van toepassing.
Met de Bluesdiggers is er een standaard shuffle in G met de tekst "Dit is de soundcheck, het mooiste nummer van vandaag". Misschien een risico, maar het oogst regelmatig applaus als er al publiek is :D
Iig stukken beter dan Bluesheat, waarvan de zanger beslist alleen nummers van de setlist wil doen :roll:
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door Droombolus »

Op de bas deed ik altijd het beginstuk van een eigen geschreven nummer, wat het uiteindelijk niet gehaald had voor de setlijst, waarin ik het hele geluidsspektrum voor door moest fietsen......

Metzunalle deden we altijd Bad Is Bad van Huey Lewis op een van de 1.001 mogelijke manieren, zoals de pet op de dag stond. Mijn psoonlukke fave was de mid-tempo Elvis(-achtige) versie............ ( Weh-uh-uh-hell I went down, town to see my cousin etc. enz. unsw. 8) )
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door rich13 »

BassAgent schreef: 08 jun 2019, 10:20 Ik piel altijd maar wat eigenlijk, over de hele hals heen. Zorgen dat je een beetje zorgt dat de geluidsman je hele spectrum gehoord heeft, en dat je op het volume speelt dat je live ook gaat doen.
Dat doe ik ook.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Soundcheck riedeltjes

Bericht door we tigers »

Dragonaut van Sleep.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Plaats reactie