Hoe speel je met een plectrum?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
pieter007
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2004, 20:24

Hoe speel je met een plectrum?

Bericht door pieter007 »

Hey,

ik weet dat er al wat topics over zijn, maar ik wil toch wat meer weten over het spelen met een plectrum.

Het gaat me er vooral om hoe je je hand houdt. hou je die tegen dat achterstuk waar de snaren beginnen. Of steun je d.m.v je pink.

Ik heb al geprobeerd wat te spelen met een plectrum, allen ik kan niet echt houvast vinde, want je houdt je hand toch niet in de lucht?
Hoe hou je je plectrum dan precies vast? toch gewoon losjes tussen je duim en wijsvinger?
Het lijkt me vooral belangrijk dat je je hand ergens oplegt en je vinger zo houdt dat de plectrum boven de snaren zit, maar dat je hand echt ergens opleunt zodat je goed de snaren aan kan tikken, zodat je niet per ongeluk een verkeerde snaar raakt.

Kun jullie mij wat tips geven, miss met een foto erbij hoe je je hand houdt enzo.

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Heel simpel. Je neemt een prullenbak en gooit dat aftandse stukje plastic erin. Gewoon weggooien dat ding... nergens voor nodig. :nono:

Nu eelt kweken en tegen die tijd dat je hebt hebt, heb je genoeg geoefend om een plectrum overbodig te vinden. Het klinkt veel natuurlijker die vingers...



Goed... iemand wel iets inhoudelijks over plectra te zeggen? :mrgreen:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
antilogicbass
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 dec 2003, 18:01

Bericht door antilogicbass »

valt volgus jou een slapring ook onder de plectrums?
want die zou ik graag wel eens willen proberen
Insane in da brain


- Ibanez roadstar II
- Zelfbouw

- Hartke HA 3500
- Hartke VX 410
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Nee, een slapring is echt bedoelt om een wat scherper, feller slapgeluid te krijgen.
Ik ben ook geen plectrum held. Maar je moet gewoon even kijken wat je zelf het prettigst vindt, er zijn niet echt vaste regels voor. Het steunen op de rechterpink zie je regelmatig, maar ook zonder steun valt goed te spelen als je een tijdje oefent.
Door de palm van je rechterhand op de snaren te leggen demp je de snaren af. Hierop moet je wel even oefenen, want dat is wel belangrijk.
Gebruikersavatar
antilogicbass
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 dec 2003, 18:01

Bericht door antilogicbass »

is die slapring trouwens in nerderland te krijgen? of moet ik hier ff een nieuwe topic van maken?
Insane in da brain


- Ibanez roadstar II
- Zelfbouw

- Hartke HA 3500
- Hartke VX 410
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Bericht door Iron Maiden »

ik weet niet wat je met een slapring bedoeld, maar mark king heeft ook vaak zo'n zwart dingetje op zijn duim, ik heb nu geprobeerd te slappen met een stukje fietsbinnenband, of postbodeelastiek, en ik vind dat mooier klingen dan "gewoon" slappen, al kan ik eigelijk ook niet echt slappen :oops:
Gebruikersavatar
antilogicbass
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 dec 2003, 18:01

Bericht door antilogicbass »

slapring is een metalen ring om mee te slappen die idd zoals q zei een mooier geluid geeft, en je kunt er sneller mee slappen
Insane in da brain


- Ibanez roadstar II
- Zelfbouw

- Hartke HA 3500
- Hartke VX 410
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik heb er een gehad en het idee erachter is dat je je duim topzwaar maakt zodat je een hefboom krijgt en zo meer kracht/snelheid krijgt. Ik zou er niet te veel van verwachten het zit niet erg lekker en je wordt er geen Mark King van :lol:
Laatst gewijzigd door Bogey op 01 jan 2005, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Bericht door Abathur »

antilogicbass schreef:is die slapring trouwens in nerderland te krijgen? of moet ik hier ff een nieuwe topic van maken?

neem aan dat je dr bij de muziekwinkel wel gewoon om kan vragen toch?
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Re: Hoe speel je met een plectrum?

Bericht door RobertoEDB605 »

pieter007 schreef:Hey,

ik weet dat er al wat topics over zijn, maar ik wil toch wat meer weten over het spelen met een plectrum.

Het gaat me er vooral om hoe je je hand houdt. hou je die tegen dat achterstuk waar de snaren beginnen. Of steun je d.m.v je pink.

Ik heb al geprobeerd wat te spelen met een plectrum, allen ik kan niet echt houvast vinde, want je houdt je hand toch niet in de lucht?
Hoe hou je je plectrum dan precies vast? toch gewoon losjes tussen je duim en wijsvinger?
Het lijkt me vooral belangrijk dat je je hand ergens oplegt en je vinger zo houdt dat de plectrum boven de snaren zit, maar dat je hand echt ergens opleunt zodat je goed de snaren aan kan tikken, zodat je niet per ongeluk een verkeerde snaar raakt.

Kun jullie mij wat tips geven, miss met een foto erbij hoe je je hand houdt enzo.

alvast bedankt.
om maar weer on-topic te gaan, ik plectrum gewoon zonder steun, is even oefenen, maar daarna kun je wel over de hele lengte van de snaar aanslaan (dus ook bij het fretboard zelfs nog) en je bent (denk ik) wat flexibeler als je gaat lopen/spring/etc met je gitaar.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
rologica
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mei 2004, 00:43

Bericht door rologica »

Ik heb indertijd bij basles ook plectrum-techniek gehad. Mijn basleraar vond het zelfs zeer belangrijk om ook te kunnen (vergelijkbaar met strijkstok techniek op de contrabas, ookal wil je alleen maar plukken).

De plaatsing van het plectrum is best wel belangrijk: Buig je wijsvinger helemaal krom en plaats daar de plectrum in, zo dat het speelpunt ervan in de richting van je nagel staat. En leg dan je duim erop. Het spelen (op en neer bewegen) doe je dan door je duim en wijsvinger op en neer te bewegen, net zoals een solo-gitarist dat doet. Voor het meer op en neer ragwerk beweeg je respectievelijk je hand, je onderarm, je volledige arm.

D'r is zelfs een muzieknotatie voor plectrum gebruik: Een soort van Pi-teken (een m zonder middelste poot voor de neerslag, en een v voor de opslag)

Succes ermee....

PS ik speel zelf trouwens niet met plectrum, vind het niet fijn om steeds zo'n ding bij de hand te houden en het geluid is mij te klikkerig.
Status-Graphite Electro 5-string
Status-Graphite Energy 5-string
Reverend Rumblefish 5L
Radial Bassbone
SWR 350X & Triad
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Re: Hoe speel je met een plectrum?

Bericht door Marijn »

pieter007 schreef:Hey,

ik weet dat er al wat topics over zijn, maar ik wil toch wat meer weten over het spelen met een plectrum.

Het gaat me er vooral om hoe je je hand houdt. hou je die tegen dat achterstuk waar de snaren beginnen. Of steun je d.m.v je pink.

Ik heb al geprobeerd wat te spelen met een plectrum, allen ik kan niet echt houvast vinde, want je houdt je hand toch niet in de lucht?
Hoe hou je je plectrum dan precies vast? toch gewoon losjes tussen je duim en wijsvinger?
Het lijkt me vooral belangrijk dat je je hand ergens oplegt en je vinger zo houdt dat de plectrum boven de snaren zit, maar dat je hand echt ergens opleunt zodat je goed de snaren aan kan tikken, zodat je niet per ongeluk een verkeerde snaar raakt.

Kun jullie mij wat tips geven, miss met een foto erbij hoe je je hand houdt enzo.

alvast bedankt.
Je plectrum moet je zien als het verlengde van je wijsvinger. Zet even zonder plectrum je duim en wijsvinger op elkaar. Je wijsvinger moet dan bol staan en niet gespannen, maar juist ontspannen. Je duim staat enigzins recht maar ook ontspannen. Je krijgt dan een soort van cirkel/ovaal vorm. Met je duim ongeveer haaks op je wijsvinger gezet.
Enfin ik heb geen foto's of wat dan ook, maar op de betere gitaarleerwebsite zullen wel foto's staan.
B.t.w. gebruik je vingers... veel mooier!
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

De Teng schreef:Heel simpel. Je neemt een prullenbak en gooit dat aftandse stukje plastic erin. Gewoon weggooien dat ding... nergens voor nodig. :nono:

Nu eelt kweken en tegen die tijd dat je hebt hebt, heb je genoeg geoefend om een plectrum overbodig te vinden. Het klinkt veel natuurlijker die vingers...



Goed... iemand wel iets inhoudelijks over plectra te zeggen? :mrgreen:
Ooit doffe snaren gehad? En toch een scherper geluid willen hebben?
Of over een combo met 15" willen spelen en niet genoeg scherpte kunnen krijgen?
Is er ooit gevraagd of je een rocknummer wilde bassen in een lokaal bandje?

Ik speel 99% procent van de tijd met m'n vingers, maar soms klinkt plectrum gewoon beter en dan is het makkelijk om allebei te kunnen ipv alleen maar te roepen dat plectrums niet 'thuishoren' op bas.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ik wil helemaal geen scherp geluid krijgen. Dan koop ik wel een electrische gitaar. Wat het ermee te maken heeft om een rock nummer te spelen 'in een lokaal bandje' begrijp ik absoluut niet. Alsof alle rocknummers een scherp geluid nodig hebben. Wat een onzin. Ik heb genoeg rocknummers gebast (en mocht je het nog niet door hebben, nu nog steeds) en heb dat rare gedoe echt niet daarvoor nodig.

Persoonlijk vind ik dat bas rond en vol moet klinken met genoeg bite. En dat is niet het hoge tonen, tenenkrommende geluid van een plectrum. Of scherp... ook goed... scherp... :roll:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Ik speel nooit met een plectrum, maar ik ken wel een bassist die alleen een plectrum gebruikt, maar zijn geluid is zeker niet scherp en hoge tonend. Dus het is denk ik niet altijd zo, ligt een beetje aan je bas, instellingen etc.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Plaats reactie